iast til lps tømmervogn |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 april 2008 at 23:38 |
|
Nå skal Lars D ha mye av æren for de vognene, uten han så hadde de neppe blitt noe av
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Kort fortalt: De er smusset i flere trinn. Mattet ned blank rød, skyggelagt med svart Tamiya og litt jordfarge, deretter er hele understellet lakkert svart med litt mindre jordfarge, deretter tørrbørstet lyst grått på detaljer og ting som stikker ut, kanter ol. (Humbrol) Oljeavrennig fra hjullager børstet på med oljemaling (tube) og, og til slutt etablere støvlag på deler av materiellet. Jeg har valgt en middels jordfarge iblandet svart, tynnet godt ut med rødsprit.
Det er rimelig mange detaljer, så tørrbørsting tar tid
En stor takk til Svein R som har utviklet og produsert vognene. De er en fornøyelse å bygge!!
PS: Jeg får ta meg litt bedre tid heretter da, og se om jeg oppnår kontakt med gutta i førersetet på toget jeg tar om morgenen.
MJ-hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fine vogner Tom!
Jeg ble fraktet i et 69-sett i helgen mellom Nelaug og Arendal, det var en selsom opplevelse etter å ha vendt seg til kun 72-sett på Jæren nå i flere år. Det hjalp kanskje ikke at det var et A-sett heller?, kombinert med dårlig skinnegang.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
RÅTT! say no more
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da tar han tydeligvis ikke Mosse-toget da
Kolbotn-kippen derimot
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De tømmervognene er helt konge, Tom.
ve
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Ikke hvis du bruker Moss - Spikkestad-toget, som rutemessig stopper på Kolbotn. Det kjøres vanligvis med Bm72-sett.
Min togpendling på den strekningen må snart ta en pause, til fordel for den forestående "MC-sesongen".
Uansett, utrolig fine tømmervogner, Tom!
Har du vasket dem med brun/grått?
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
72-settet skyldtes faktisk MANGEL på 72-sett, hvor rart det enn høres ut.
Jeg har ikke toget "ditt" fast på turen min, men jeg har likevel hatt det tre ganger hittil i år. Men du er jo så kjapp forbi førerrommet, så jeg rekker jo ikke snakke til deg.
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Ja, rene luksusen i dag til jobben!! Behagelig å bli fraktet til jobb med tog, og spes. 72 settene. Vanligvis er det det gode, gamle 69-settet som står oppsatt fra Kolbotn.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ah, lekkert!!! Med noen litt skeive staker og greier. Akkurat sånn det skal være!
Og kjettingene er prikken over I`en
Vi får håpe både Tom og hans vogner tar turen til Fremo-treffet i Kristiansand.
PS Ble 72-sett på deg til jobben i dag, Tom?
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Åhh de var nydelige! De beste bygget og smusset hittil! Gratulerer!
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Omsider ble mine tømmervogner ferdig. Det er for mye annet som ft. tar min tid, men her er i alle fall en smakebit av resultatet.
Her er et nærbilde. Vognene er kraftig smusset. Ser daglig tømmertog passere Kolbotn, så jeg fikk en ide om hvordan de ser ut i virkeligheten.
Kjetting fra Weinert
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Lnps synes derimot ikke å ha noen form for ekstra sikring."
-Denne har endegitter. Det har ikke Lps`n.
"Kanskje det er faktisk tale om en kombination af kjætting plus tropp? " -Nei, det holder med en av delene.
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Det høres bra ut! Skal sjekke delebeholdningen hjemme. Mintes at jeg kjøpte noe Weinert-kjettinger for ikke så lenge siden.
Takker for mange fine svar
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har superfin kjetting fra Weinert på lager! Den er ypperlig til dette formål!
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Aha... var noe sånt jeg tenkte meg, takk for oppklaringen!
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lars D
Viderekommen Joined: 03 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På de fleste Lps bildene jeg har er det kjetting, men kan se ut til å være stropper på noen. De vognene jeg har sett og tatt mål av i forbindelse med utviklingen av Lps byggesettet har kun vært vogner med kjetting. Vil tro kjetting er det mest vanlige. |
||
Lars D
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Satt å så litt på diverse bilder jeg har av tømmervogner, virker som kjettingen midt mellom stakene går igjen på Lps vogner. Slike kjettinger er vel godkjent for 10 tonn? Stroppene det ble snakket om er såvidt meg bekjent godkjent for 5 tonn...
Vognene på bildet er vel av typen laaps(?) Her ser det ikke ut til å være noen sikkring, men til gjengjeld har vognene endegitter, så behovet er kanskje ikke tilstedet?
Edit: skivefeil Edited by Andreas - 16 mars 2008 at 21:59 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
Wolfgang
Medlem i MJF Joined: 03 desember 2004 Location: Austria Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I byggeveiledningen til Lps på side 9 henvises til kjættingboks (også foto), på side 10 ser man dog tydelig stropper, også strammeinnretningen tyder på at der brykes stroppe - se også bildet av en Kbps;
Lnps synes derimot ikke å ha noen form for ekstra sikring. Kanskje det er faktisk tale om en kombination af kjætting plus tropp? Selv klarer jeg meg forløpig uten sikring: Edited by Wolfgang - 16 mars 2008 at 21:30 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sikringa varierer fra vogn til vogn. Bildene til Andreas viser jo kjetting i bruk. Denne kjettingen sitter vel fast på vognen og rulles ut når den skal brukes.
De svenske tømmervognene jeg ser lastes opp i Sundland mener jeg blir sikret med en lastsurrestropp midt mellom stakene.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hilsen Andreas.
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Nå har jeg laget tømmer til mine 7 vogner Det ble noen...Ca 150 stk pr vogn. Men så er spørsmålet: Hvordan er tømmeret sikret på forbildet?
Stålwire? Kjetting ? Er det noen der ute som kan gi svar
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hilsen Andreas.
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Børte på langtur, ja. Julefeiring hos svigers. Trønderfrim var en hyggelig overaskelse for min del. Et greit utvalg med norsk mj-materiell, også det helt nye. Kongelig norsk forhandler av Scala design sammen med Tore i Grimstad? |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sjekk hos Trønderfrim, Svein. Jeg var innom der i romjula og da hadde de en LPS med tømmer. (Tømmeret viste seg til min forundring være laget av meg, det hadde nok funnet veien dit via en viss messingprudusent i Bergen...) [/QUOTE] Hva gjør du så lang hjemmeifra? Det er Lars Dahl (med utvikler av tømmervogna) som har plassert en av sine vogner der til forlystelse. Men hansytes det så såg stusselig uten tømmer, så det måtte vi jo ordne. Og tar man jo bare det beste til det beste
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sjekk hos Trønderfrim, Svein. Jeg var innom der i romjula og da hadde de en LPS med tømmer. (Tømmeret viste seg til min forundring være laget av meg, det hadde nok funnet veien dit via en viss messingprudusent i Bergen...) Tom: Dersom lengden holdes under 5,5cm så kan man ha 2 lass på en T4-vogn og 3 lass på en T0 boggivogn. Her er tømmer på en T0 samt en "Os"-vogn (ombygget tysk Kbs) Edited by Oar"n - 15 januar 2008 at 14:07 |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ser jeg fram til! |
||
Svein S
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Et forslag fra meg også
Jeg satt på hytta og laget tømmer. Brukte grillpinner av tre (ikke bambus). Kuttet i passende lengder, 6 - 7 cm ca 3mm tykke, pinner. Kuttet med rundt sagblad på Proxxon maskin (Dremel) Kuttet noen hundre, og så begynte jobben.
Prøvde meg frem med noen farger akrylmaling på tube, kom frem til 1,5 del burnt Umber, 1 del svart, og ca 1 del hvit. Ikke nøyaktige mål
Satt noen timer og malte med bred, liten pensel, hver stamme. Du trenger ikke male så nøyaktig, for du skal nemlig skrape litt men en liten fil etter at det har tørket. Hos meg tørket det rimelig kjapt, for det var godt og varmt i hytta blitt..puh...27 grader.
Du skal skrape slik at det ser ut som om kuttemaskinen har herjet litt med stokken da den har blitt renset for greiner.
Dette blir fine tømmerstokker av gran.
Håper etterhvert å få et bilde av en ferdig Lps vogn, med tømmer.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |