MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Meningen med forum ... ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Meningen med forum ... ?

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Meningen med forum ... ?
    Posted: 17 desember 2007 at 07:12
Jeg lager en ny tråd av følgende tema:
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Og ønsker du at flere enn 5-6 skal svare på denne tråden, for å få et mangfold av bidragsytere og for å få en mere inkluderende "diskusjon/quiz"?
Svar:
Ja - altfor mange av innleggene er bare av noen få brukere.
Egentlig så er denne tråden helt meningsløs - fordi gode spørsmål blir aldri ordentlig diskutert ferdig mellom brukere siden det bare er ett svar som gis i det neste innlegget.
Og siden antall deltakere er så få, så synes det også å gjenspeile den generelle aktiviteten på forumet.
Siden delingen av Norsk MJ Forum i 2 forum - mjforum og MJFs forum så har det totale antallet forumdeltakere gått drastisk nedB.

Spørsmål:
Synes dere at man kan stoppe tråden når året 2007 går ut på dato?
Da har vel tråden blitt også blitt nesten 30 sider, med innlegg som "Synes du en Superline-messingmodell av Dovregubben er finere enn Lima El13?".

Med mitt innlegg her håper jeg at flere av forumdeltakerne heller skriver egne innlegg om hva man ønsker å få svar på, hva man vet om et tema, og at forumet dermed kan bli et forum med løpende diskusjoner om MJ og jernbaner, og hvor man kan lære å bli en dyktigere MJ"er.

Hva skal til for å få flere av de tidligere aktive brukerne tilbake til forumene?

Man skulle jo tro at vinteren var høytid for MJ-aktiviteten og at flere tok seg tid til å skrive innlegg om hva man driver med, hva man lurer på, eller svare på det man vet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 09:39
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
  • Nei. Jeg er i utgangspunktet i mot en styrt stansing av disskusjonstråder. - I hvertfall så lenge ønsket bare kommer fra én deltaker. De stanser av seg selv dersom deltakerne slutter å poste i dem, men "lever videre" dersom det fremdeles finnes ett ønske om å poste nye meldinger. Dersom man ikke er interessert i å lese innholdet i bestemte disskusjonstråder, må man jo bare la være å lese i akkurat den tråden (og ihvertfall poste meldinger i den).

  • Har denne disskusjonstråden muliggjort utdypende disskusjoner, dersom man har kommet inn på ett tema interessant nok for en egen (diskusjons-) tråd?
Hei Roger. Jeg flytter svaret ditt hit.

Poenget mitt er at tråden som er nevnt er den eneste tråden her på forumet som det er noe særlig trafikk på. Tråden var sikkert morsom til å begynne med - spesielt da du startet den under pseudonymet NiM.

Men nå har den blitt langdryg og meningsløs, og den tar bort aktivitet fra andre tråder som heller kunne vært skrevet av forumdeltakerne. Dessuten legger ikke denne evighetstråden opp til det et forum bør være - nemlig et diskusjonsforum for å utvikle MJ-hobbyen for forumdeltakerne.

Det å svare ja eller nei på et spørsmål gir også liten mening dersom det f.eks. er flere løsninger på et spørsmål - og den videre runden med et nytt spørsmål til nestemann på tråden gjør jo at tråden ikke gir noen annen mening enn å være et kjedebrev og lignende.


DERFOR: Så synes jeg det er helt greit å spørre de andre forumdeltakerne om hva man vil med en slik tråd. At du reagerer som du gjør tar jeg bare som et signal på at du ikke like spørsmålet mitt.

Og du behøver ikke si at ikke jeg trenger skrive innlegg fordi jeg ikke liker tråden. Det er vel derfor man har et forum ikke sant.

Et MJ-forum er til å for å diskutere
- hva man er opptatt med innen MJ
- hva man bygger
- hva man lurer på
- og hva man vet som andre lurer på

DERFOR IGJEN: La tråden Evighetstema om MJ avgå med døden, og skriv heller nye innlegg om det dere synes er viktig innen MJ og jernbanehobbyen. Problemet med denne tråden er også at den gir liten mening dersom noen søker etter svar innen et spesielt tema. Svaret ligger da eventuelt midt inne i en lang uendelig tråd, om man i det hele tatt finner svar der.

Det er jo ofte at enkelte bare svarer slik på et spørsmål - "... at det finner du svar på i den eller den tråden en tid tilbake ... ". Hvordan skal man finne svar på et spørsmål når svaret bare ligger midt inne i en lang evighetstråd uten mål og mening.

Jeg kan derfor love at jeg heretter heller svarer på spørsmål i vanlig tråder enn denne evighetstråden, men da forutsetter det jo at det også skrives andre tråder.

Ha en fortreffelig dag ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 10:13
Hei!
 
Jeg er enig i at disskusjoner om modelljernbane er mest fruktbart for ett mj-forum. - Samtidig mener jeg at så lenge man har ett delforum som heter "Litt på siden...." og "Humørsprederen og andre uhøytideligheter" med følgeteksten "Fritt frem for alle tema - humoristisk forum", må det være rom og takhøyde for disskusjonstemaer som "Evighetstema om Mj".
 
Helt uten mj-betydning har heller ikke den disskusjonstråden vært, da den har gitt grunnlag og rom for egne disskusjoner i dertil egne tråder. - Noe som blandt annet resulterte i en "norsk lokal variant" "Take a Train to Work Day".
 
Nå må du jo heller ikke forstå min oppfordring så generellt at jeg ikke oppfordrer deg til å skrive meldinger her generellt. - Det har jeg aldri gitt uttrykk for. Min oppfordring gikk mer i rettning av at dersom du finner en disskusjon (stråd) meningsløs, la heller være å lese den og langt mindre poste i den. Disskusjonstråder ingen poster nye meldinger i, vil jo etterhvert "dø hen" uansett, ikke sant?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 10:17
Enig med deg KjellAn!
Synes ikke noe om "tråder uten mål og mening". Derfor unnlater jeg å engasjere meg i disse. Det er flere andre som jeg har snakket med som har samme mening.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 11:03
Jeg fant også den tråden litt pussig, men for all del, hvis noen gidder å drive på slikt, så gjerne for meg. Så å sensurer den til stopp, virker for meg litt overformyndersk.
 
Generelt synes jeg det er litt vanskelig å finne fram på dette forumet. Mangel på trådstruktur plager meg, men de som vet hva jeg driver med i et annet forumet skjønner at jeg er forutintatt, så jeg skal ikke dra den lenger.
Men nettopp pga noen strukturelle svakheter med dette forumet (som vel ligger hos Web Wiz Forums), så er det desto viktigere at navnet på startinnlegget er treffende og at man bare diskutrer den saken der, og så er flinke til å starte ny diskusjon dersom temaet skifter. Det går vel an å lenke til den diskusjonen man kom fra for å vise sammenhengen.
 
 
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 11:58
jeg ser ingen grunn til at tråden "Evighetstema om MJ" skal stanses, den vil vel sikkert tusle og gå fortsatt i en stund fremover. Dette sikkert til glede for noen og til nytte for andre som ønsker å øke sin "post count" .

Tråden ligger jo på et delforum hvor det er "fritt frem" å velge tema.

Jeg har absolutt ingen anelse om hva som foregår på den tråden for tiden, jeg fant tråden fullstendig uinteressant allerede før den var én side lang...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 12:37
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Siden delingen av Norsk MJ Forum i 2 forum - mjforum og MJFs forum så har det totale antallet forumdeltakere gått drastisk ned.
 
Tja... det kommer an på hva du legger i "drastisk" det.
 
Dette forumet ligger nå under 20 brukere bak gamleforumet, og det registrerer seg flere nye brukere hver uke. Jeg tviler på om alle de er tidligere deltagere på gamleforumet, så jeg vil tro det er ganske mange nye som finner veien på nett til dette forum og (velkommen til dereSmile)
Så dersom du mener det totalt antall brukere har gått ned så må det ha vært en større reduksjon på gamleforumet da?
 
425 av de registrerte brukerene på forumet har bidratt med ett eller flere innlegg. Det er en noe lavere andel "aktive" enn på gamleforumet, hvilket betyr at vi har flere her som bare leser men ikke skriver. Men så lenge de føler de får noe ut av forumet på den måten og så er jo det bare hyggelig. Selv om det såklart hadde vært ennå hyggeligere om de og hoppet med i diskusjonene, for det finnes sikkert områder hvor noen av de kunne gitt bedre/raskere svar enn hva de som svarer nå kan
 
Antallet innlegg på dette forumet er jo også totalt sett relativt bra da. Også her har forumet snart tatt igjen gamleforumet innleggsmessig, hvilket jo må bety at det postes langt mer her enn der (innholdet kan sikkert diskuteres i det vide og brede..)
 
Så i mine øyne har ikke antallet deltagere gått ned, tvert i mot så har det dukket opp mange nye brukere. Antallet brukere med mange innlegg er kanskje noe redusert slik at forumet volummessig virker noe mindre, men mangfoldet er økt, og det er hyggelig å se nyere forumbrukere som både starter tråder, og kommer med innspill i eksisterende tråder.
 
Eirik


Edited by eika - 17 desember 2007 at 12:38
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 12:48
Jeg synes i utgangspunktet tråden er morsom å ha.
 
Sitter igjen med inntrykk av at enkelte er mest opptatt av å få flest mulig
poster, og egentlig ikke bryr seg så mye om hva man svarer på eller spørsmålet man kommer med etterpå. Hadde man tenkt seg om å kommet frem til et litt mer gjennomtenkt spørsmål som andre faktisk kan ha interesse av å svare på. Registerer at blant annet Roger og KjellAn har kommet med mye fine spørsmål og gjort tråden mer interessant og lærerik. Jeg tror at flere ville bidrat dersom tråden dersom innholdet hadde vært mer preget av slike innlegg. Når tråden blir såpass  preget av "smak og behag" spørsmål  av sorten "Er gammeldesign finere enn nydesign" eller "Er El 11 finere enn El 14" osv... Blir det et "barnehagepreg" på hele tråden som er av lite interesse.
Det ble også tatt opp i tråden tidligere, men det hjalp tydeligvis ikke så lenge...
 
Jeg synes vi skal beholde tråden åpen, men oppfordre brukerne til å tenke på litt mer på hva de skriver, kanskje helst spørsmålene de kommer med!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 14:42
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

... Registerer at blant annet Roger og KjellAn har kommet med mye fine spørsmål og gjort tråden mer interessant og lærerik. Jeg tror at flere ville bidrat dersom tråden dersom innholdet hadde vært mer preget av slike innlegg. Når tråden blir såpass  preget av "smak og behag" spørsmål  av sorten "Er gammeldesign finere enn nydesign" eller "Er El 11 finere enn El 14" osv... Blir det et "barnehagepreg" på hele tråden som er av lite interesse.
Det ble også tatt opp i tråden tidligere, men det hjalp tydeligvis ikke så lenge...

Takk for den tilbakemelding Andreas. Vi trenger nemlig litt mer velfunderte spørsmål - og ikke minst mer saklighet i svarene dersom en slik tråd skal ha noe for seg.

Som flere sier nå kan det jo tyde på at mange bare poster uhemmet i en slik tråd for å få mange postinger på forumet.

Da velger i hvertfall jeg kvalitet fremfor kvantitet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 14:54



Stor applaus til Roger!!![

KjellAn, tenk at du faktisk gidder å skirve flere lange inlegg der du reagerer på hvordan tråden var/er!


Kan du ikke bare blåse i å "vurdere" tråden hvis du ikke liker den.

Det er mange "meningsløse" tråder her på forumet.

Skal du reagere på alle er det du som til slutt får flest poster her.


Edited by Daniel Aune - 17 desember 2007 at 15:01
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 15:23
Originally posted by eika eika wrote:

Tja... det kommer an på hva du legger i "drastisk" det

Ikke annet enn at antallet postinger samlet på begge forumene er etter min oppfatning færre enn det var på det gamle forumet før delingen mellom mjforum og MJFs forum.

Men nå var heller ikke innlegget mitt ment som en statistisk evaluering av antall innlegg, men det var heller et spørsmål til alle MJ"ere om hva man vil med MJ-forumene.

Derfor er meningen min med denne tråden:

En oppfordring til alle MJ"ere
- Er du ny - begynn å skrive ny innlegg!
- Har du vært aktiv før men ikke nå - logg deg på og bli aktiv igjen!
- Ikke vent på at andre skal skrive noe først.
- Lurer du på noe - still et spørsmål eller lag en ny tråd.
- Får du ikke svar i et forum, så får man heller poste spørsmålet på nytt i naboforumet.
- De som har deltatt på forumene før har sikkert masse kunnskap de mer enn gjerne vil dele med andre.
   
Jeg vet nemlig at det er finnes utrolig mange dyktige forumdeltakere som av en eller annen grunn ikke skriver lenger. Disse burde kjenne sin besøkelsestid slik at rekrutteringen til hobbyen igjen tar seg opp. Jeg synes dessuten det er veldig synd at enkelte forumdeltakere enten har sluttet helt å skrive eller at man ikke skriver på naboforumet pga. personlige motsetninger.

Da kan man jo lure på hvilken barnehage man har havnet i.

Jeg tok selv opp igjen MJ-hobbyen for noen år siden, og det var takket være de mange nyttige tips og svar jeg fikk på alle forumene som gjorde at jeg synes hobbyen er så interessant som den er.


Derfor avslutter jeg med følgende ordtak:
Det finnes ingen dumme spørsmål. Bare dumme svar!

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 15:39
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

KjellAn, tenk at du faktisk gidder å skirve flere lange inlegg der du reagerer på hvordan tråden var/er!

Jeg skriver innlegg når det passer meg - og når jeg har en mening om det som skrives.
Det er vel derfor man deltar på et forum ikke sant.

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Kan du ikke bare blåse i å "vurdere" tråden hvis du ikke liker den.

Jeg skriver innlegg i hvilken tråd jeg vil dersom jeg har en mening om det.
Men generelt synes jeg at tråden Evighetstema om MJ er håpløs. Man kunne like gjerne sendt et kjedebrev til hverandre.

Men nå er det faktisk andre som har samme oppfatning som meg.

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Det er mange "meningsløse" tråder her på forumet.

Kanskje du bør hjelpe til slik at det ikke blir det.

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Skal du reagere på alle er det du som til slutt får flest poster her.

Akkurat i dag blir det noen innlegg ja, men det bekymrer meg ikke.    
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 15:49
Med andre ord:
Du skriver hva du vil, når du vil og hvor du vil når det passer deg.

Er det DET du mener et forum er til for

Hadde jeg tenkt på samme måten hadde jeg vært utvist fra forumet for lenge siden...    
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 16:50
Daniel, nå står du for en stor del av spørsmålene resten av forumet er mildt sagt dritlei av. Og når det nevnes så vil jeg tro at omtrent halvparten av dine 214 innlegg på forumet befinner seg i den aktuelle tråden.... samt at hvis du tar en liten titt i din egen profil vil du se at du er en av dem med flest innlegg per dag i snitt, du har tross alt bare vært medlem her i 4-5 måneder.
 
At du da dukker opp i denne tråden å begynner å hakke på hva andre sier og gjør sier jo sitt. Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt kjeft!
 


Edited by Andreas - 17 desember 2007 at 16:52
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 17:38
JEG har da like stor rett til å reagere/bli provosert på det KjellAn og du sier når dere rakker ned på en tråd du VET jeg har skrevet mye i.

Du sier jeg burde holde kjeft.
Det burde du tenkt på før du selv skriver noe som kan finnes provoserende.
Jeg "hakker" ikke uten grunn!

Mener du tråden er teit...så lag en annen tråd da!   

Det er kanskje på tide å holde litt kjeft selv...det DU SELV skriver er like mye "hakking" som det jeg sier.
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 17:49
Slapp av, det er snart julBig%20smile

MVH Espen


Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 17:52

Der sa du noe

Selv om dette ikke har noe med jul å gjøre....

Edited by Daniel Aune - 17 desember 2007 at 17:55
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 17:52
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

...Du skriver hva du vil, når du vil og hvor du vil når det passer deg.

Er det DET du mener et forum er til for?

Selvfølgelig kan man skrive hva man vil så lenge det er innenfor forumets kjøreregler. Og jeg kan ikke se at noen av innleggene mine i denne tråden strider mot kjørereglene.

Jeg ønsker å diskutere en tråd som gir større mening enn at deltakerne bare skal svare JA eller NEI på et spørsmål, for deretter (noen ganger )å sende av gårde et tilfeldig valgt spørsmål til neste mann på lista - altså til den som gidder å svare.

Temaet Evighetstema om MJ gir med andre ord ikke mulighet til utdypende diskusjon og meningsutveksling - noe som kan gi både deltakerne og andre lesere på forumet noen nyttig informasjon.

Du har hatt mange innlegg i den nevnte tråden, uten at man egentlig skjønner hva slags MJ"er du er. Det eneste du synes å ha stor interesse for er dyre messingmodeller. Det er vel og bra å ha en samleinteresse innen MJ-hobbyen, men da passer det kanskje bedre i egne tråder. Da vil du f.eks. kunne få råd og tips som du er interessert i, istedet for midt inne i en lang tråd uten annet mål og mening enn å holde forumet aktivt med mange innlegg.

Som du ser skriver jeg gjerne lengre innlegg hvis det passer sånn. Det er fordi jeg også gjerne vil at alle sidene av saken skal komme fram.

Lær deg forumreglene, vær aktiv med flere innlegg, hold deg til temaet som diskuteres - jfr. Svein Sandos innlegg om at det er bedre å starte en ny tråd dersom ting begynner å skli ut.

Evighetstråden gavner etter min mening ikke hobbyen vår. Vær heller med i de andre trådene eller i tråder du starter selv.



Edited by KjellAn - 17 desember 2007 at 17:55
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 18:06
Selv om Jeg har stor sans for kvalitet, er Min interesse for MJ ikke bare "dyre messingmodeller".

Men jeg har verken plass eller tid til å lage noe anlegg.

Hva du tror er min "eneste" interesse innenfor MJ bryr meg ikke...

Jeg snakker ikke om innenfor kjørereglene, jeg snakker om helt vanlig folkeskikk!





Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 18:14
Hvor i mine innlegg har jeg gått ut over vanlig folkeskikk ovenfor deg?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 18:32
-Du kaller tråden som har har vært underholdene for noen for håpløs.
- Du kommer med sarkastiske meldinger som angår mitt hobbysyn
- Du snakker om at vi like så godt kan sende kjedebrev til hverandre?!
- Det i hele tatt å starte en tråd der du snakker nedsettende om en annen tråd.

Du sier jo selv at et Mj-forum skal brukes til MJ, hva har denne tråden med dette å gjøre?

Jeg er enig at et MJ-forum er et MJ-forum, men når vi først har en "humørspreder-tråd" hvorfor ikke bruke den?!

Dessuten står det i starten av tråden at det kun skal svares Ja og Nei. Noen, meg selv inkludert har jo utdypt litt.

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 18:49
Javel - det var dine ord.

Jeg har ikke kritisert eller ment at din måte å drive MJ er mindreverdig eller nedlatende på noen måte. Hva du leser mellom mine linjer får du stå for selv. Les hva jeg skriver og ikke hva du tror jeg mener.

Jeg setter hermed strek for min videre deltakelse i denne tråden. De fleste meningene mine har kommet fram, og noen vil sikkert synes at også denne tråden både er dum og meningsløs. Javel, så var den sikkert det også. For en humørspreder ble den dessverre ikke.

Hvis du likevel mener at jeg tar feil, så les heller innleggene min én gang til - nøye. Og se hvilke meninger jeg faktisk har om MJ-forumene generelt.

Med ønsker om en fredfull jul.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 18:56

Jeg leser hva du skriver og mener ikke alt det burde sies...men nå mener jo jeg også at både din, min eller noen andre sin deltakelse i denne tråden burde settes strek over.

Jeg har sagt mitt og kommer ikke til å skrive mer i denne tråden.

Ønsker alle en riktig GOD JUL!!

Det kan man ikke si for ofte

Edited by Daniel Aune - 17 desember 2007 at 18:57
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 19:02
*Timeout*


Okei, nå synes jeg folk skal tenke seg om to ganger, kanskje til og med tre. Det er en slik funksjon med forum på nettet at ALT du noensinne har skrevet eller lagt ut der kan nås av ALLE for ALLTID. Man må tenke seg om før man trykker "Svar på innlegg"!

Daniel: Du trekker dette litt langt. Etter hva jeg kan lese har ikke Kjell gjort noen personlige angrep ovenfor deg, men derimot argumenterer han imot en tråd det har seg slik at du skriver mye i.

Kjell: Jeg er til en viss grad enig i det du mener. Og jeg har selv flere ganger svart på spørsmål som egentlig var svart på allerede. Mange av spørsmålene er interesante og fortjener flere meninger, mens andre er synsing og kan godt stå for seg selv. Det er grenser for hvor mange tråder man skal ha, småting kan da godt samles i "Evigheten".

Personlig synes jeg man skal tenke på hvor korrekt det er å spørre om "akkurat det" "akkurat der". Føler du virkelig viktige spørsmål du faktisk bryr deg om skal bli besvart av én tifeldig persjon og stues inne i side 18 i en tråd ved navn "Evighetstema om mj" under "Litt på siden... : Humørsprederen og andre uhøytideligheter"?

Imagine all the people, living life in peace...   John Lennon, smart fyr, skutt i hue, veldig trist...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 19:05
Og som vanlig samles endel tråder mens jeg sitter og taster febrilsk slik at mye av det jeg sier mister sin dybde.

Så:


"So this is Christmas
And what have you done
Another year over
And a new one just begun
And so this is Christmas
I hope you have fun
The near and the dear ones
The old and the young

A very merry Christmas
And a happy New Year
Let"s hope it"s a good one
Without any fear

And so this is Christmas (War is over)
For weak and for strong (If you want it)
For rich and the poor ones (War is over)
The world is so wrong (Now)
And so Happy Christmas (War is over)
For black and for white (If you want it)
For yellow and red ones (War is over)
Let"s stop all the fight (Now)

A very merry Christmas
And a happy New Year
Let"s hope it"s a good one
Without any fear

So this is Christmas (War is over)
And what have we done (If you want it)
Another year over (War is over)
And a new one just begun (Now)
And so Happy Christmas (War is over)
We hope you have fun (If you want it)
The near and the dear one (War is over)
The old and the young (Now)

A very merry Christmas
And a happy New Year
Let"s hope it"s a good one
Without any fear

War is over if you want it
War is over now"
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 19:16
Mye mer jeg kunne sagt, men velger nå og la være ettersom tråden nå ser ut til å bli lagt død og jeg neppe tror det vil føre til noe særlig mer fornuftige innlegg videre....
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 00:03
Har lyst til å si et par ord om den omtalte tråden. Jeg syns det er en artig tråd så lenge det er gode spørsmål (ikke alltid like enkelt å komme på), men jeg syns at det er for MYE som havner i den tråden. Det er mange interessante emner som det kunne vært laget egne tråder for der de kunne blitt diskutert videre. Istedet blir det kun stilt et enkelt spørsmål, og temaet blir aldri tatt opp igjen. Jeg tror at egne tråder for en del temaer vil bidra til å øke aktiviteten og kvaliteten på forumet.

Det begynner å bli sent så jeg håper det ga mening...Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 08:00
Hei!
 
Greit at du flyttet svaret mitt hit, Kjell. Men kunne du ikke svart på det direkte spørsmålet jeg stilte i det innlegget du flyttet? - Ett enkelt ja eller nei hadde egentlig holdt i massevis.
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Tja... det kommer an på hva du legger i "drastisk" det

Ikke annet enn at antallet postinger samlet på begge forumene er etter min oppfatning færre enn det var på det gamle forumet før delingen mellom mjforum og MJFs forum.
 
Er det matematisk mulig, Kjell?
NMJF ble opprettet 19. november 2001, og dette forumet ble opprettet 31. oktober 2004, og de har siden da eksistert "side-om-side".  Siden 31. oktober 2004 har altså dette forum snart tatt igjen NMJF på både smamlede antall postede meldinger og samlede antall medlemmer, til tross for at det er snaut 3 år yngre. Denne utvikling vitner vel om at din oppfatning ikke er i takt med de faktiske forhold?
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Temaet Evighetstema om MJ gir med andre ord ikke mulighet til utdypende diskusjon og meningsutveksling - noe som kan gi både deltakerne og andre lesere på forumet noen nyttig informasjon.
 
Her tar du etter min mening direkte feil, Kjell. Take a Model Train to Work Day 2007-tråden, samt denne tråden er jo direkte eksempler på at Evighetstema om mj-tråden faktisk astedkommer egne disskusjonstråder om de temaer som fortjener utdyping. Er det allikevell ting som berøres i "Evighetstema om mj" som du ønsker en egen disskusjon om, må man jo ta ett ansvar selv å opprette en egen disskusjonstråd dersom det ikke ser ut til at andre forumdeltakere gjør det.
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Et MJ-forum er til å for å diskutere
- hva man er opptatt med innen MJ
- hva man bygger
- hva man lurer på
- og hva man vet som andre lurer på 
 
Skal man oppfordre til dette, bør man søke å etterleve disse føringene selv synes jeg. Etter ett søk blandt dine meldinger later det bare til at psedonymet ditt, "Harald", som har etterlevet disse føringer. "KjellAn" derimot har deltatt i disskusjoner langt utover de føringer han selv oppfordrer til, og spesiellt i delforumet for "MJF-medlemmer og foreningssaker". - Og det er det selvsagt rom og takhøyde for, Kjell, siden man har delforum hvor det aksepteres at slikt, ikke helt mj-relatert, disskuteres. Akkurat som det må være rom og takhøyde for en tråd som "Evighetstema om mj" i ett delforum som heter "Humørsprederen og andre uhøytideligheter".
 
I stedet for å søke å legge føringer på hva som skal disskuteres hvor, vil jeg heller anmode deg om å følge din egen oppfordring som listet over, og les og delta i de disskusjoner du finner meningsfulle. - La de du finner meningsløse ligge, og dersom andre er enige med deg vil jo slike disskusjoner "stoppe opp" i mangel på nye meldinger.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 11:41
Hva noen måtte trekke fram av gamle innlegg utenom det som er skrevet i tråden Evighetstema om MJ, er denne tråden helt uvedkommende.

Lær deg å holde deg til tråden Roger, og les heller innleggene mine i evighetstråden og denne tråden her én gang til, så skjønner du hva jeg har ment hele tiden.

Jeg har som nevnt satt strek for min videre diskusjon i denne tråden. Håper det kan gjelde andre også.

Med ønsker om en hyggelig jul!
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 14:08
Originally posted by Roger Roger wrote:

Er det matematisk mulig, Kjell?
NMJF ble opprettet 19. november 2001, og dette forumet ble opprettet 31. oktober 2004, og de har siden da eksistert "side-om-side".  Siden 31. oktober 2004 har altså dette forum snart tatt igjen NMJF på både smamlede antall postede meldinger og samlede antall medlemmer, til tross for at det er snaut 3 år yngre. Denne utvikling vitner vel om at din oppfatning ikke er i takt med de faktiske forhold?
 
Hmmm... hadde ikke de datoene når jeg skrev min kommentar i går, men når jeg ser dem nå må jeg innrømme at jeg blir litt overrasket. For at det skulle være såpass mye større aktivitet her enn på gamleforumet hadde jeg faktisk ikke ventet..
 
Med 25000 poster på 3 år blir det rundt 8300 pr. år her det, mot rundt 5000 pr. år på gamleforumet (forutsatt et jevnt antall pr. år der, og ingen nedgang der etter oppsplittingen).
Eller omregnet til dagsbasis så poster brukerene her i snitt 22 poster om dagen. Det virker mye egentlig det, men bare denne tråden alene fyllte jo opp gårsdagens "kvote" alene, så da stemmer det nok.
 
 
For å gå tilbake til denne trådens tema "meningen med forum?" så har jeg bestandig sett på forumet som en cafe eller pub hvor man treffer likesinnede for å diskutere hobbyen sin og andre ting man måtte komme inn på. Eneste forskjellen er at en samtale her på forumet vil bli stående, mens hva man sier på en pub som regel blir glemt i løpet av litt tid.
 
Man treffes på puben, tar en diskusjon om hobbyen sin. En lurer kanskje på hvordan han skal få koblet til en ny booster (digitalrommet her) en annen har kanskje hørt om en ny N-skala modell som skal komme (nye produkter rommet her) mens tredjemann oppdaget et spennende tog ute på jernbanen han kjørte forbi på vei til puben (forbilde rommet her). Etter hvert vil det naturlig nok dukke opp kommentarer som ikke nødvendigvis har med temaet man startet med å gjøre, men som er et resultat av hva som kom ut av munnen (tastaturet) til siste mann i gjengen som sa noe. Det er jo helt normalt i alle samtaler det. Og litt senere så starter man kanskje en diskusjon som ikke har noe med hobbyen og gjøre i det hele tatt (rommet gledessprederen) men som man har lyst til å dele med sine bekjente likevel.
 
Mens man sitter og diskuterer så kommer og går det hele tiden nye mennesker ved bordene ved siden av, som sikkert får med seg en del av det som blir diskutert. Noen av dem slenger kanskje inn en kommentar fra bord til bord (forumbrukere som poster), mens andre kanskje bare blir sittende å lytte til diskusjonen for å lære noe selv (de brukerene som ikke poster)
 
Så i mine øyne er meningen med et forum flerdelt:
 
1.) Skape et sted hvor man kan få svar på ting man lurer på, og utvikle seg som modelljernbanebygger
2.) Skape en virtuell cafe hvor modelljernbaneentusiaster kan møtes til vennskap og hygge i et ellers isolert miljø hvor det kan være vanskelig å holde kontakten.
 
 
Personlig må jeg innrømme at tråder som "evighetstemaet" har null interesse, og er av trådtypen jeg anser som tidtrøyte for de som foretrekker å prate fremfor å bygge, så den tråden og tilsvarende hopper jeg glatt over. MEN.. jeg respekterer likevel at det er andre som finner slike tråder både underholdende og interessante, og mener at på et forum akkurat som på en pub så skal det være takhøyde nok til at alle skal få si sin mening. Når det ikke diskuteres noe jeg finner interessant så setter jeg meg rett og slett ved et annet bord og velger å ikke følge den diskusjonen. På et forum er det så enkelt som å la vær og lese. På en virkelig pub hadde det vært værre å lukke ørene...
 
Forøvrig ser jeg det har kommet flere nye inn døren på denne puben vår her senest i går, så jeg ønsker også dem velkommen innClap, og håper de blir med i diskusjonene etter hvertThumbs%20Up
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.