MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ønskemodell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ønskemodell

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 17:58
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Det må da være et vakuum der ute for motorvognsett av type 65/67/68 i topline kvalitet/pris?


Det er i allefall disse settene jeg har friskt i minne fra min (og de fleste mj'ere's?) barndom...  det var mange av disse i trafikk, og hører naturlig hjemme på anlegg fra denne tidsepoken...

Lov å håpe at noen produsenter tør satse litt her?? Er vel nesten garantet suksess!?

Ellers tror jeg nok type 69 ser dagens lys i 2012? hr. F.M. antydet påsketider, så får vi se.Smile

 


Antydet han årstallet?

Petter
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 20:12
Nei, når jeg tenker meg om var det kun mnd som ble antydet, ikke år Wink
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2012 at 23:32
Katalogen til NMJ vill bestå at Superline/Topline modeller som ikke er utsolgt. Samt nye modeller( og de som er annonsert som feks type 69) . De har nok fult med på forumet som tidligere år, og var noen tråder om SKD og da fikk man jo 2 stk (superline, og en annonsert toppline). Blir ikke overasket hvis de har en modell klar i butikken i år også. Bless rundt DI8, kankje den kommer(akuelt i Sverige og England også, dog som 00 skala der borte) Type 67/68/86/91 er nok også en vinner på markedet. Tipper en superline damper på programet i år også. El14 dukker nok opp også samt B5. Men spørs om det blir i år.
 
Hvis ikke NMJ kommer med Type 67/68/86/91 er det nok en sikker vinner hvis andre produsenter lager flere varianter som ferdigmodell i et stor nok opplag(tenker ikke på forhåndsbestilling av 20 eks feks) i et pris markedet er villig til å betale.


Edited by Wickerman - 02 januar 2012 at 23:35
A matter of life and death
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 00:56
Damplok er velkommen. Tipper på at det kommer en Topline type 24.
I Superline hadde det vært fint med en type 21.
Ellers er en El 2 en modell jeg ønsker meg i Superline.  Motorvognsett type 65 hadde gjordt seg i Topline.
 
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 10:24
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

..El14 dukker nok opp også samt B5. Men spørs om det blir i år.

B5 selges jo allerede fra Rivarossi, og de har nylig annonsert et sett med 3 vogner. At Rivarossi burde lage nydesign og gammeldesignvarianter av disse er en annen sak, men tror det er lite aktuelt med en NMJ-versjon av disse!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 13:35
Tror ikke at det kommer noen små lok i SuperLine, dessverre?
Har flere ganger prøvd å fremsnakke noe slikt (som f.eks. Type 25), da dette er lok som har gått i alle distrikter og i en lang periode. Slike små lok får også plass på alle anlegg.
Årsaken jeg har fått oppgitt, er at fremstillingskostnader for et slikt "lite" lok er omtrent det samme som for et større lok. Markedet er ikke villig til å betale like mye, derved er slike lok tungsolgt. (ref. Skd 220c som fortsatt er tilgjengelig , selv om prisen er lav.)
Tror heller ikke på en ny utgave av Type 24. Brimalm slet i opp til 10 år med å få solgt sin serie - og det til redusert pris!
Når BM69 i TopLine kommer, tror jeg heller ikke det er plass i markedet til andre mortorvognsett? Kjøpergruppen er den samme.
 
Hva kommer?
Det er nærliggende å tro at lok som ikke bare har kjørt i Norge vil bli foretrukket? Her er CD312 min "favoritt". Dette er et lok som med variasjoner er salgbart over en større del av Europa og det ikke er noen modell av. Dessuten er det aktuelt ved at det er i drift nå.
Likeså er en versjon av El15 - spesielt i HectorRail-versjon noe som kan være aktuelt? Kanskje som samarbeidsprosjekt da det allerede finnes en rumensk utgave av dette loket? Har ikke NMJ avertert noe liknende tidligere?
Ellers tror jeg at Staedlersettene står høyt opp på listen?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 15:04
Tror du at Bm69 tar hele motorvogn markedet?  Om så itilfelle har ikke lanseringen av signatursettene noe påvirkning av dette?  Eller blir dette for nytt og et helt annet marked? Eller er Bm69 så allsidig og går over ett så stort spenn at en BM65/7/8 ikke vill være noe å satse på? Eller er vi kunder så kjøpesterke at vi kjøper alt som kommer uansett?
 
Er artig å høre hva andre tror og mener at NMJ kommer med. Hadde jeg tippet, eller tippe vil jeg ikke fordi NMJ tenker ikke som megSmile.  Men hadde jeg vært NMJ, så hadde jeg kommet med EL14. Et lok brukt i lang tid og i mange farger og utgaver.  Av vogner så er det ikke så mye jeg kan komme på, men muligens tankvogner og containervogner. 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 15:47
Vel, er temmelig sikker på at El 11 ikke er så alt for langt unna. Skal NMJ først gruse HobbyTrade så gjør de det skikkelig.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 17:11
Hallo!
Her er listen over tog (ferdigmodell) jeg ønsker meg (fra "viktigst" til minst "viktig"):

  • NSB Type 72
  • CargoNet El 14
  • Typiske norske godsvogner (container og lastebiltraller)
  • NSB Type 93
  • Arbeidstog av forskjellige typer
  • NSB Type 70
Tror det var alt :)

Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 17:28
Etter hvert som vi gamle gubbene går ut av tiden tror jeg det er nettopp  modeller som du ønsker deg som vil fylle salgshyllene i MJ-butikkene. Så din fremtid tror jeg ser lys ut. Det er bare å smøre seg med litt tålmodighet inntil Finn Moe har fullført sitt livsverk med å gjenskape modellene fra dag 1. Lykke til med hobbyen forresten!Smile
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 17:30
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

..El14 dukker nok opp også samt B5. Men spørs om det blir i år.

B5 selges jo allerede fra Rivarossi, og de har nylig annonsert et sett med 3 vogner. At Rivarossi burde lage nydesign og gammeldesignvarianter av disse er en annen sak, men tror det er lite aktuelt med en NMJ-versjon av disse!
Ble annonsert 3 vogns utgave. men så ble B5 sendt til ombygging og det kom bare en variant. Men så har de altså annonsert 3 vogns på nytt? Mangler fremdeles BF og Bistrovogner i B5 generasjoen. For de kommer vell bare med 2 klasse. Tidligere har Lima kommet med 1 klasse og liggestolvogner (Bc5, Nordlansbanen) samt 2 klasse. Hvis ikke de lager resterende vognene vill det være et market for å lage disse.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 17:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Hva kommer?
Det er nærliggende å tro at lok som ikke bare har kjørt i Norge vil bli foretrukket? Her er CD312 min "favoritt". Dette er et lok som med variasjoner er salgbart over en større del av Europa og det ikke er noen modell av. Dessuten er det aktuelt ved at det er i drift nå.
Likeså er en versjon av El15 - spesielt i HectorRail-versjon noe som kan være aktuelt? Kanskje som samarbeidsprosjekt da det allerede finnes en rumensk utgave av dette loket? Har ikke NMJ avertert noe liknende tidligere?
Ellers tror jeg at Staedlersettene står høyt opp på listen?
Det finnes prototypebilde av den Spanske utgaven av Euro 4000(Cd312) Husker ikke hvem , eller om det har kommet i produksjon.(så det i et blad)  Dette er jo et lok som også finnes i sverige(railcare/tågab) Type 74/75 kan muligens komme på sikt. Blir ikke overasket hvis en av de store produsentene kaster seg over alle variantene(av norske, finske og andre europeiske varianter).
 
Brava var å målte opp 93, men synd de ikke laget en moddel av den. Får nøye meg med den tyske utgaven så lenge. Desutten var det en på prøvekjøring,  gikk mye på rørosbanen. Men blir ikke det samme så lenge man ikke har NSB varianten(type 93)
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 18:45

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

B5 selges jo allerede fra Rivarossi, og de har nylig annonsert et sett med 3 vogner.[...]

Mener du et sett med B5-vogner? På websiden til Hornby (som Rivarossi er en del av) finner jeg ikke noe slikt, derimot ser det ut som de gjenutgir settet med flisvogner med nye numre:

http://www.hornbyinternational.com/product.php?id_product=1242

Heller ikke på siden til NMJ, som er norsk distributør, står det noe om et nytt B5-sett. Har de allerede annonsert nyheter for 2012 via andre kanaler?

Når man går inn på siden, kommer det for øvrig opp en pop-up som teller ned tiden til nye produkter for 2012, om vel to dager.

Quote [...]At Rivarossi burde lage nydesign og gammeldesignvarianter av disse er en annen sak, men tror det er lite aktuelt med en NMJ-versjon av disse!

Om det er snakk om et sett med B5 i tomatsuppe, bør det være snakk om de ombygde vognene, og i så fall trengs det vel ny støpeform? Av de umodifiserte B5-vognene har jeg bare sett bilde av 26028 i tomatsuppe (den som Rivarossi allerede har modell av).

Om man skal komme med en formnyhet på passasjersiden, er det BF14 og evt. BF13 vi trenger. Evt. modeller av de ombygde B5-vognene er vel også relativt meningsløse uten at de kompletteres med en FR5 eller BF14.


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 19:33

Originally posted by Mini Mini wrote:

Vel, er temmelig sikker på at El 11 ikke er så alt for langt unna. Skal NMJ først gruse HobbyTrade så gjør de det skikkelig.

Da synes jeg heller NMJ kunne produsert en Topline-utgave av El 8.

Men jeg håper det ikke drøyer for lenge før HobbyTrades El 11 er klar. På nettsidene til Togbutikken oppgir de nå "4.kvartal 2012" som leveringstid for utgaven i gammeldesign. Siden NMJ allerede har El 13, hadde jeg heller sett at HobbyTrade prioriterte å få ferdig El 11 enn sin egen El 13.

Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 20:04
Mer realistisk å spørre om HobbyTrade i det hele tatt kommer med El 13. Rettssaken med ESU og reorganiseringen til HobbyTrade Scandinavia viser at markedet er hardt og nådeløst. Hører allerede fra noen butikker at mange har begynt å avbestille HobbyTrades El 13. "BM69-syndromet" sitter godt inne hos folk etter hvert og skal man se på de forsøksvise fremvisninger av El 13-prototyper lover det ikke godt. Men,men, kanskje miraklenes tid ennå ikke er forbi. Nå er det bare rundt en måned igjen til Nürnberg og kommer Finn Moe med El 11 da så tror jeg vi kan se langt etter en elver fra det nye HobbyTrade.
 
Ellers så "truet" jo Finn Moe med å lage en Topline El 5 i driftsversjon med lukket dørparti foran og lav topplykt og uten stafferinger. Men den som har lever får se...


Edited by Mini - 03 januar 2012 at 20:05
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 20:51
Originally posted by Mini Mini wrote:

  Hører allerede fra noen butikker at mange har begynt å avbestille HobbyTrades El 13.
 
 
 
Og det skulle ikke tilfeldigvis være fra noen som har alt å vinne på at den blir kansellert? Smile
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 23:43
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Mini Mini wrote:

  Hører allerede fra noen butikker at mange har begynt å avbestille HobbyTrades El 13.
 
Og det skulle ikke tilfeldigvis være fra noen som har alt å vinne på at den blir kansellert? Smile
 
Nei, det er IKKE Finn Moe som har sagt dette. Men han er sikkert ikke lei seg...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 02:11
Originally posted by Mini Mini wrote:

Mer realistisk å spørre om HobbyTrade i det hele tatt kommer med El 13. Rettssaken med ESU og reorganiseringen til HobbyTrade Scandinavia viser at markedet er hardt og nådeløst. Hører allerede fra noen butikker at mange har begynt å avbestille HobbyTrades El 13. "BM69-syndromet" sitter godt inne hos folk etter hvert og skal man se på de forsøksvise fremvisninger av El 13-prototyper lover det ikke godt. Men,men, kanskje miraklenes tid ennå ikke er forbi.
Vet ikke hvilke butikker du har besøkt, men jeg tør hvertfall gjette på at de har NMJs EL13 på lager og mer enn gjerne vil ha kundene til å kjøpe den nå, så de får tømt lagrene sine og får inn litt profitt.
 
Jeg hører faktisk det stikk motsatte fra flere: Når de ser utseendet på den EL13 som er å få kjøpt nå, og sammenligner med prototypene av Hobbytrades så venter de med glede...
 
 
Du må gjerne utdype nærmere om den rettsaken du nevner og... har du noen linker til noe stoff om den fra de tyske mj-mediaene på nett? eller er det slik som er plukket opp hos forhandlere som helst vil selge det de har på lager av EL13 nå?
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 12:08
Jeg tror ikke det er usannsynlig at NMJ kan lansere type 24 som Topline modell, det er et helt annet marked enn for messingmodeller.
 
Vet ikke hvor realistisk det ville vært med en type 30 som Superline modell. Denne ble jo laget i et svært lite opplag som ferdigmodell/byggesett i hvitmetall for en del år tilbake. Type 30 burde være med i Superlineserien. Det samme burde også type 24, men her har jo som nevnt av andre Brimalm allerede gitt markedet en flott modell. Men Superline har en egen evne til å selge bra.
 
Har stor tro på type 21 som en kommende Superlinemodell, sammene med El13.
 
Håper imidlertid på modeller av norske epoke II og III modeller, lok og vogner i Topline, eller fra andre norske produsenter.
 
Gleder meg til Skaladesign sin El 11.
 
Tror også jeg må vurdere Rjukanbane loket til Togbutikken/Hobbytrade
 
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 00:38
B5-settet har vært annonsert på dette nettstedet. Er enig i at de burde lage varianter av gammel- og nydelig også.

Edited by Pelle - 07 januar 2012 at 00:42
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 19:49
Burgunder? Ser da mer ut som tomatsuppe for meg.

Petter

Edited by traiNman - 07 januar 2012 at 19:50
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 00:53

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

B5-settet har vært annonsert på dette nettstedet. Er enig i at de burde lage varianter av gammel- og nydelig også.

Der står det "DELIVERY 2010/2011". Dette må vel være det tidligere annonserte settet som ikke ble noe av (jfr. Wickermans innlegg 3. januar kl. 17:30), og som tee-usa.com antagelig har glemt å slette?

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 20:10
Jeg har et ønske om noe norsk materiell til smalspor
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 21:56
Men hav med en BF 14 I GML og el 14 til en god pris.
det er viktig at det kommer BF 14 nå som vi får el 16 i gml design Smile
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 00:13
Originally posted by kokken kokken wrote:

Jeg har et ønske om noe norsk materiell til smalspor
 
Riddervold, som produserte Urskog Hølandsbanen med lok og vogner, har vel aldri sagt at han har gitt seg helt? Dessuten sitter han jo på mastertegningene. Hva om noen som kjenner ham tar en prat med ham om nyproduksjon? Noen av de mange dyktige her kunne kanskje ta på seg å videreføre nye opplag? Etter det jeg kjenner til driver han i USA med å produsere amerikansk. Z-gutta på naboforumet vet kanskje mere om ham? Mine togstammer vitner i alle fall om nitid og filigran utførelse selv om det maskinelle var av varierende kvalitet.
 
 


Edited by Mini - 17 januar 2012 at 00:14
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 10:18
Det er sikkert flere enn meg som kunne tenkt seg mere norsk smalspor. Håper noen kan videreføre arbeidet til Rittervold som du sier
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 14:35
Originally posted by Mini Mini wrote:

Originally posted by kokken kokken wrote:

Jeg har et ønske om noe norsk materiell til smalspor
 
Riddervold, som produserte Urskog Hølandsbanen med lok og vogner, har vel aldri sagt at han har gitt seg helt? Dessuten sitter han jo på mastertegningene. Hva om noen som kjenner ham tar en prat med ham om nyproduksjon? Noen av de mange dyktige her kunne kanskje ta på seg å videreføre nye opplag? Etter det jeg kjenner til driver han i USA med å produsere amerikansk. Z-gutta på naboforumet vet kanskje mere om ham? Mine togstammer vitner i alle fall om nitid og filigran utførelse selv om det maskinelle var av varierende kvalitet.
Hans Riddervold driver vel mest med amerikansk for tiden. American Z Lines (AZL), som er hans selskap, nærmest "spyr ut" nydelige modeller i Z-skala i stort tempo. Tidligere var det messingmodeller, men de seneste årene er det kommet mange plastmodeller, både lok og vogner. Fra å være ganske dyrt, er de nye modellene veldig prisgunstige. Om jeg ikke husker feil, sist jeg snakket med ham om Aurskog-Høland modellne, så var det ikke aktuellt med noen ny produksjon.

I denne videoen kan dere se 2 AZL lok, en rimelig diesel og en messing Challenger utstyrt med lyddekoder, begge i Z-skala.
 
 
Her er også en link til et par videoer med mye Z-skala AZL materiell:


Edited by smholt - 17 januar 2012 at 14:35
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 19:49
Min ønskemodell i ferdig utførelse - og til overkommelig pris - er uten tvil Bm66 - Sørlandsekspressen. Jeg er født og oppvokst på Gulskogen, like ved jernbanen - og det var et imponerende syn der den suste forbi oss om kvelden på vei mot Kristiansand. I mine øyne er det ikke noe togsett som er stiligere og mer strømlinjeformet enn den typen. 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 12:02
Jeg jobber jo selv på fritiden med å lage byggesett av norske modeller i messing. Foruten at det tar mye tid å konstruere slike modeller, koster det mye å lage ferdigmodeller av denne typen. Håper noen ønsker å påta seg montering av byggesettene for de som ikke vil gjøre dette selv.

Eller finnes det firmaer i de fjerne strøk som påtar seg slike oppdrag?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 14:59
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg jobber jo selv på fritiden med å lage byggesett av norske modeller i messing. Foruten at det tar mye tid å konstruere slike modeller, koster det mye å lage ferdigmodeller av denne typen. Håper noen ønsker å påta seg montering av byggesettene for de som ikke vil gjøre dette selv.

Eller finnes det firmaer i de fjerne strøk som påtar seg slike oppdrag?
Det koster, men er også lettere å få solgt flere ferdig modeller enn byggesett.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.