MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ønskemodell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ønskemodell

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>
Author
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 08:31
El 11 som ferdigmodell i plast kommer fra Skala Design. Flere detaljer i MJ-bladet 1/2010 som skal dukke opp i postkassene i disse dager.

Skala Design er også på vei med Di 8, men der forstår jeg det sånn at toget har gått for forhåndsbestilling.


Edited by trulss - 29 mars 2010 at 08:33
Truls Slevigen
Back to Top
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 10:26

Lokomotiv som passer til 1890-tallsvognene. Det ville være mitt ønske.

I tillegg er det enkelte lokomotiv som så vidt jeg forstår bare har eksistert som byggesett(?), og som vel også er såpass vanskelig å få tak i at jeg skulle ønske de kunne komme som ferdigmodeller. Da tenker jeg på Type 18 og 21. Superline-modeller av disse hadde vært stas. Smile
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 10:52
Jeg kunne også tenkt meg type 18 og 21 som ferdigmodeller, flere norske dampere ja takk Big smile
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 11:16

Sgnns tømmervogner, som både har litt egenvekt og tåler litt er helt klart et høyt ønske!

Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 12:29
Nå håper vi virkelig at Finn Moe & co snart får BM 69 ut på markedet. Er det åtte år siden det ble annonsert første gang? Kan vi håpe på Nürnberg våren 2011? Og får vi samtidig reisegods- og postvognen DF 37 i B3-serien? Hva med en damper type 13 til 1890 epoke 1 boggievognene? Og hva har NMJ i bakhånd av plastutgaver av gamle messing-travere? El 5 i "nyversjon" uten frontdør og med lav lykt "for grafens skyld"? Får modernitetens liebhabere sin skinnehermetikk snart? Våren vil vise...
 
Akkurat nå sitter vi alle spente og venter på HobbyTrades El 13 (november?) og SkalaDesigns El 11. Jamen er vi blitt bortskjemte her hjemme på bjerget når vi samtidig etterlyser hvit kjølevogn (Frische Fische aus Norwegen)/ BM 65-sett med platekledt motorvogn og mellomvogn - styrevogn i teak/ Ø2-Ø4 grusvogner...
 
Og hva med en ny serie av skikkelige,troverdige trær som ikke øker til vanvittige priser ETTER at de har forlatt Kina. Stasjonsur,melkespann,postkasser,dressiner,stærkasser med flagg,telefonkiosker... Hvem ser sitt snitt til å produsere småserier af disse? Jeg bare spør.
 
Hilsen
Bortskjemt så det rekker.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 12:50

Enig i de fleste av Järns ønsker. 

Når det gjelder plastmodeller, så er vel Rocos NSB teakvogner ikke lenger å få, så en ny serie av noen slike ville vært på sin plass, tror jeg. Da kan man jo med fordel velge noen andre varianter, og så en med konduktøravdeling som det første, siden Roco aldri leverte noen slik.

Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 16:45
Og en sovevogn eller to når de først er i gang med ny serie av teakvognene Wink
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 16:57

De lokaltogsvognene i teak med utgang på midten ønske også Smile

En norsk damper som ferdigmodell fra feks roco til en rimelig pris hadde gjort seg ogBig smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 17:03
Originally posted by Stian Stian wrote:

De lokaltogsvognene i teak med utgang på midten ønske også Smile

Utgang på midten vet jeg bare om en liten serie med vogner som hadde. De gikk på Vossebanen (kanskje derfor du etterspør de?), samt at noen av de også havnet i Trondheim en periode. Men dette er en relativt sær og ganske u-NSBsk vogntype. 





Edited by ses - 13 september 2010 at 17:06
Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 17:47
Originally posted by Stian Stian wrote:

En norsk damper som ferdigmodell fra feks roco til en rimelig pris hadde gjort seg ogBig smile
 
Helt klart. Og når vi ser NMJ"s fantastiske El17 i Topline skulle det vel ikke lenger være ett eneste behov for vår førsteleverandør på Strømmen til å lage noe særlig mere i messing. Dagens kompositt-teknologi - delvis sammen med noe messing/hvittmetall i enkelte detaljer - er ikke bare bra nok for de fleste,men nærmest like bra som håndlagde messingmodeller.
 
Disse helt nye mulighetene burde kunne gjøre NORSKE mj-modeller i "plast" 4-500 prosent rimeligere enn messingvariantene. Og således nå ut til et helt nytt og mega-bredere publikum. Så får heller vi gamlekara brenne inne med de rådyre messingeksemplarene våre. Ikke skal vi selge dem,og ikke behøver vi å være fullt så eksklusive heller. Det ofrer vi gjerne for å bre hobbyen vår ut til folket. Hører du det Finn..?
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 18:26
PÅ min ønskeliste står
E 5, EL 8, BF 13, WLA, WLAB,WLB og de vognene som har gått sammen med godstog som kontuktørvogn. Er det DFV 1 de heter?
Vognene  og EL 8 ønskes i gammeldesign. 
Jeg vet det finnes sovevogner å få kjøpt i 4- pakk med to i gammel og to i nydesign, men hva skal jeg med nydesignvognene?
 Grunn til det siste spørsmålet er at kanskje noen sitter og tenker hva skal jeg med gammeldesignvognene. Ta i så fall kontakt.
SOHo
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 19:39
Hobbytrades El. 13 kommer nok ikke før etter nyttår, jo lengre ventetid jo bedre. Men riktignok ikke altfor lang ventetid som med NMJ Topline BM69.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 19:58
Sven Ole: de tyske vognene heter BFV1Smile (må ikke forveksles med B1LOL
SES: nja er vel både og da..... er egentlig noen vogner jeg har hatt sansen for i en del år nå.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 21:06
Jeg vil ha vogner med en "ekstra klump"i endene.

http://www.jernbane.net/db/bilde.asp?img=943&kat=Personvogner
http://www.jernbane.net/db/bilde.asp?img=857&kat=Personvogner


Edited by Yngve - 13 september 2010 at 21:06
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 23:30
Originally posted by Stian Stian wrote:

Sven Ole: de tyske vognene heter BFV1
Slik som den man ser nederst på denne siden http://trips.rool.no/di5_randsfjordbanen
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2011 at 22:41
Fikk lyst til å dra opp denne tråden fra glemselen igjen. Mye er kommet av tidligere ønsker i løpet av året. Og nå ser det jo ut til at BM 69 endelig  blir en realitet fra NMJ. Gjett om jeg gleder meg til 69.01! Men også Skd 224 er annonsert som ferdigmodell fra NMJ etter at SkalaDesign også kom med sitt flotte byggesett.
 
Kommer NMJ med DF37 post og reisegodsvogn i B3-serien i 2012 montro? Den er jo annonsert. Messing-godsvognene til Moe & co ble kjempepopulære og nå venter vi på Gf3 med bremserhus i gammelgrå på nyåret.
 
HackBrücken kom med kjempefine fagverksbroer i metall som likner meget på de gamle norske broene.
Strømmen forhandler dem.
 
Men om kun litt mere enn et par måneder blir det fortalt at NMJ lanserer tidenes tykkeste produktkatalog på messen i Nürnberg. Og hva kan vi da vente oss? Sikkert endel svensk. Men kan vi for eksempel håpe på lansering av Type 21 i Superline. Og hva med El 11 eller El 14 i Topline?
 
Etter suksessen med de gamle messing-godsvognene kan vi kanskje håpe på en "Ø" - grusvogn eller en skikkelig hvit kjølevogn med påskriften "Frische Fische aus Norwegen". Eller en melkevogn..? I dette segmentet er det heldigvis mere enn nok å ta av. Prisene på de første rødbrune og grå fra Finn Moe var jo veldig gode. Og vi får sikkert noen Topline-godsvogner også.
 
Og kan vi håpe på at Roco tar for seg en skikkelig fornorskning av stortyskeren? Og har de kommet i mål med den flotte svenske Da'en slik at de kombinerer med Dm og presenterer en skikkelig norsk El 12 med en slerke av Mas 1905 elleer Mas 1950 malmvogner? Det ville nok vært tidenes startsett vil jeg tippe.
 
Et lok jeg virkelig savner er et lite skiftedamplok. 25 e/ 43 a ville vært toppen. Med dagens kvalitetsnivå faller Tigerlien fra Liliput endel igjennom som "norsk", selv om det fulgte med norske dekaler i sin tid. Men spørs vel kanskje på modelltrekk-kraften og tyngden i H0. Gummiringer hjelper vel litt, men er jo ikke alt heller. Mange bytter nå vekk gummiringene på El 13 med nye rene metallsett fra NMJ. Gummimøkk på skinnene er noe dritt.
 
Og hva med Hobby Trade? Har de knukket ryggen eller klarer de å komme i land med sine El 13? Ser i alle fall ut som vi får Henschel-lokomotivet fra Rjukanbanen fra HobbyTrade/Togbutikken snart. Blir nok populært når Tinnosbanen reåpnes om en tid.
 
 Cad 87 hører vi ikke mere i fra. Har de gitt opp? Heldigvis har vi småprodusenter som SkalaDesign som lanserer det ene lekre skifteloket etter det andre. Herfra kommer i alle fall forhåpentligvis El 11 i løpet av 2012. Di8'ern ble jo kjempebra.
 
 
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2011 at 23:14

etter det jeg har hørt så tåler ikke b3 formen å bygges på mere..... så de vil ikke lage den modellen med det første. men ikke ta det for fersk fisk. det kan være fabling og da.

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2011 at 19:00
Jeg ønsker meg og gjetter på at det vil komme et rush med motorvogner på markedet i 2012... Her er det jo fortsatt mye å ta av. 65a og 65b med trevogner og 65c, 68a og 68b med aluminiumsvogner osv...

Edited by Pelle - 22 desember 2011 at 19:03
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2011 at 19:20
Bm65/7/8 hadde vært gøy, det er noe jeg savner...
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2011 at 12:32
Norske godsvogner i epoke VI!

Nå har vi nær sagt snart "alle" lokomotivene til CargoNet i modell i H0. Utvalget av autentiske vogner er så og si null, så her er det mye å ønske! Smile

God Jul!

Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2011 at 14:28
Veldig godt poeng, Lars! Er så hjertens enig!
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2011 at 12:00
Øverst på ønskelista (jeg tar det for gitt at 69-settet er rett rundt hjørnet) står motorvogner av type 65 og 68, helst a-utgaver begge to. Jeg har ei 67-motorvogn fra tidligere, og alle disse passer utmerket med mitt epokevalg (IV).

Eneste ulempen er at jeg har mer trekkraftmateriell enn vogner...
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2011 at 14:40
Bm 65/67/68 hadde vert noe! spesiellt med teak styrevogner og mellomvogner til bm65!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2011 at 15:04
Originally posted by hpaamodt hpaamodt wrote:

Øverst på ønskelista (jeg tar det for gitt at 69-settet er rett rundt hjørnet) står motorvogner av type 65 og 68, helst a-utgaver begge to. Jeg har ei 67-motorvogn fra tidligere, og alle disse passer utmerket med mitt epokevalg (IV).
Eneste ulempen er at jeg har mer trekkraftmateriell enn vogner...


Hvilket 69-sett er det du tror er rett rundt hjørnet?

Petter
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2011 at 16:47
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Hvilket 69-sett er det du tror er rett rundt hjørnet? Petter
 
Selv håper jeg på 69A.01. Men det kan jo bli 04, 07 eller 11 også. Men det er ihvertfall kun 69A-modeller som er annonsert i første omgang. Er det 8 år vi har ventet..? Er temmelig sikker på at 01 står i vitrineskapet mitt i løpet av 2012. Prototypen står jo nå på disken hos Moe & co. Så får vi bare håpe at ikke den kommende atomkrigen i Midt-Østen setter en strek i regningen da...NukeEvil Smile
 
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2011 at 17:19
Ja, det er A-settet til NMJ jeg forventer at kommer uten unødig tap av tid. Prototypen som står på disken ser meget bra ut, så det er liten tvil om at noe er rundt hjørnet :)
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2011 at 18:02
Jaja - det har vært vist frem flere prototyper i løpet av de snart 8 årene.

Den som venter får se (kanskje, en dag)

Petter

Edited by traiNman - 25 desember 2011 at 18:05
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 11:26

Det må da være et vakuum der ute for motorvognsett av type 65/67/68 i topline kvalitet/pris?

Det er i allefall disse settene jeg har friskt i minne fra min (og de fleste mj'ere's?) barndom...  det var mange av disse i trafikk, og hører naturlig hjemme på anlegg fra denne tidsepoken...
Lov å håpe at noen produsenter tør satse litt her?? Er vel nesten garantet suksess!?
Ellers tror jeg nok type 69 ser dagens lys i 2012? hr. F.M. antydet påsketider, så får vi se.Smile
 
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 13:54
tilogmed jeg kan huske ett nydesign 68sett? i Bergen. og jeg er født i 94.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 14:15
68-settene ble vel utrangert i 2000 så vidt jeg kan huske, pga nye restriksjoner om automatisk Dørlukking i konduktørløse tog. Noen av motorvognsettene ble modifisert og gikk enda et par år til på Randsfjordbanen, Arendalslinjen, Bratsbergbanen og på Jæren. I tillegg hadde jo OBAS to sett frem til de gikk konkurs så disse burde passe i de fleste epoker!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.