MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ønskemodell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ønskemodell

 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>
Author
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 22:40
HeiSmile
 
Har talt med Kim Tikøb og han er ikke uinteresseret i at bygge en overdel til Type 25.  Det kræver gode fotos og tegninger. 
 
Det er altså bare at klø på !!!
 
Er I med derude? 
 
Mange hilsner
 
Dan  
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 17:49
Hei
Antydet han noe om pris???
 
I utgangspunktet med!
 
John
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 19:12
Originally posted by Jolsen Jolsen wrote:

Hei
Antydet han noe om pris???
 
I utgangspunktet med!
 
John
 
Hei John
 
Nej, vi har ikke talt pris på overdelen. Dertil kommer jo en passende undervogn.
 
Umiddelbart bør det være et projekt til absolut rimelig pris.
 
Mange hilsner
 
Dan
 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2007 at 13:48
Hei!
 
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

HeiSmile
 
Har talt med Kim Tikøb og han er ikke uinteresseret i at bygge en overdel til Type 25.  Det kræver gode fotos og tegninger. 
 
Det er altså bare at klø på !!!
 
Er I med derude? 
 
Mange hilsner
 
Dan  
 
Dette var svært interessant og gode nyheter, Dan!
For å få dette fra planleggingsstadiet og på veg mot en eventuell realisering er det kanskje enkelte ting vi burde foreta oss:
  • Opprette en egen disskusjonstråd, hvor de som kunne tenke seg en slik kåpe, melder sin interesse (forpliktende/uforpliktende påmelding?).
  • Utnevne én kontaktperson som har kontakt vis-á-vis Kim Møller. Her kan det være fordel med "kortere" avstand og en som prater språket. - Påtar du deg oppgaven Dan?
  • Innhente nødvendig informasjon om type 25, herunder tegninger og bilder, som oversendes den som utpekes som kontaktperson. her har kanskje en del av forumets medlemmer med større 1:1-kunnskap enn undertegnede mer å bidra med enn meg. Kanskje også noen som har tilgang til Jernbanemuseét? - Asgeir og Kjetil?

Just my 5 cents, for å ta ett skritt videre fra en internettdisskusjon på veg mot noe som kan bli en realitet.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2007 at 17:27
Hei RogerSmile
 
Jeg er med og påtager mig gerne opgaven som kontaktperson. Samtidig er jeg enig i at der skal oprettes egen tråd for det videre arbejde.
SveinR havde nok ikke tænkt at hans tråd skulle bruges på dette emne.Lamp
 
Samtidig vil jeg gerne overfor alle understrege at jeg ikke har nogen kommerciel interesse i et sådant projekt. Dette gør jeg alene fordi det kunne have interesse for andre end mig selv og fordi jeg kender Kim som en meget aktiv medspiller på den danske mj front. Når andre kan lave norske modeller og få noget godt ud af det, kan det nok også lade sig gøre i dette tilfælde. 
 
Type 25 synes jeg er meget interessant for et sådant projekt. Enkelt og økonomisk overkommeligt for de fleste mjère. Hvem ønsker ikke et lille damplok tøffende rundt på anlægget eller modulet.
 
Jeg håber da at Kjetill, Asgeir og forhåbentlig mange andre vil deltage aktivt i det videre arbejde.
 
Alle de som ønsker at deltage, hjælpe med tegninger, historie og billedmateriale, er meget velkommen på PM til mig eller Type 25 - tråden når den oprettes.
 
Det kan blive rigtigt spændende.
 
Mange hilsner
 
Dan
 


Edited by Dan Rasmussen - 12 desember 2007 at 17:28
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 10:39
Offentlige bilder av type 25 finner man på NJKs materielldatabase:
 
Jeg tror det skal gå an å få tak i hovedtegninger i 1:10, og da av den norske utgaven (25a). Loktypen ble levert i flere varianter:
 
25a - Norskbygget, Thune / Hamar
25b, 25c - Amerikanskbygget, Baldwin. Noe avvikende detaljer siden amerikanerne stort sett bygget etter hyllevareprinsippet
25d - Norskbygget overheter, avvkende sylinderparti pga rundsleider, mens flatsleider på våtdamperne
25e - Sveitsisk E 3/3, kjøpt brukt i 1947.
 
Nettopp pga av 25e, vil jeg tro at Liliputs modell av SBB E 3/3 er et brukbart understell (undervogn på dansk), men finnes den i produksjon lenger?
 
Fabrikkfoto i 1919 av en amerikanerne:
 
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 10:52
Jeg må korrigere meg selv litt.
Siden jeg selv har Liliputs E 3/3, regnet jeg litt på dette en gang og fant ut at den er best egnet som type 43 som var Hovedbanens utgave av type 25. Men muligens har det mest med overdelen å gjøre (sidetankene), og ikke understellet.
 
Her er et bilde av type 43. Disse lokene fantes det bare tre av i Norge.
 
 
Svein S
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 22:40
Hei Clap
 
Tak for meget fin information. Det vil helt klart indgå i det videre arbejde omkring denne maskine.
 
Hvordan får vi fat i tegningen 1:10 ?
 
Med modelbanehilsen
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 17 desember 2007 at 22:40
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 00:06
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Hei Clap
 
 
Hvordan får vi fat i tegningen 1:10 ?
 


Tiltak iverksatt. Avvent nærmere informasjon - over jul antar jeg.
Svein S
Back to Top
Dovrebanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovrebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2007 at 17:09

Min ønskemodell er Damplok av type 30. Skulle svært gjerne ønske at det kom en overdel av denne som kunne plasseres på allerde eksisterende understell.

Apropos tegninger, finnes det tegninger av disse lokene evt. hvor. Hadde jo vært moro å mekke litt selv ogsåSmile
Mvh Odd Ivar
OIS
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2007 at 17:39
Hei!
 
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Røyken kommer mer som fra en ulmebrann enn som fra en taktfast dampmaskin som "spytter" røyk og damp ut på hvert slag.
 
Enig med Asgir i dette. Illusjonen om dampende røyk som kommer støtvis, blir borte ved svært mange røykgeneratorer.
 
Men for de av oss som har små barn, og av den grunn har alibi for å se på "Thomas the little tankengine", kan se røykgeneratorer montert i skala 1-modeller hvor det "spyttes" røyk og damp ut på hvert slag. Jeg lurer på hvordan de har gjort dette. Se forøvrig vedlagte link:
 
Link: Thomas & Terrence (YouTube)
 
God Jul!
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 00:50
Har en liten ønskemodell jeg også sånn utpå julenatten:
Vogn med littera Hccrrs (gjerne allr tre variantene. Ok, på to av dem skiller stort sett bare fargen)



Her ser dere to av variantene.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 14:14
Jeg ønsker meg den som drar de vogneneSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 15:20
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Har en liten ønskemodell jeg også sånn utpå julenatten:
Vogn med littera Hccrrs (gjerne allr tre variantene. Ok, på to av dem skiller stort sett bare fargen) 
 
Samme her, men jeg regnet med at en av disse snart er et faktumWink
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 18:40
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Bildet fra vestsiden av Hallingskeid stasjon... (?)
Bildet er kanskje tatt tidligere i år - tidlig på sommeren?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:27
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Bildet fra vestsiden av Hallingskeid stasjon... (?)
Bildet er kanskje tatt tidligere i år - tidlig på sommeren?


Bildet er tatt på Hallingskeid stasjon tidlig i sommer ja.
Men hvorfor kunne jeg ta meg tid til å klatre opp i ura for å ta bilder?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:32
Kontaktledningen falt ned mellom Ål og Geilo???
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:36
Du måtte vel vente på et forsinket kryssende dagtog fra Bergen - og Togleder synes det var like greit at du sto der å ventet enn at du fikk trille ned til Myrdal ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:55
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Du måtte vel vente på et forsinket kryssende dagtog fra Bergen - og Togleder synes det var like greit at du sto der å ventet enn at du fikk trille ned til Myrdal ...
 Tror ikke det var ledig sporplass på Myrdal akkurat den dagen der... DCs bilde minner forøvrig mye om et jeg tok oppå vidda en gang:
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 23:00
Datoen var 29. juni
Feil på KL i Gravhalsen. 8 timer (eller var det 9?) på Hallingskeid hvorav kun 3 timer i dagslys. Resten inne i tunnellen til høyre for å kunne slippe forbi "vindustog"
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 23:06
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Datoen var 29. juni
Feil på KL i Gravhalsen. 8 timer (eller var det 9?) på Hallingskeid hvorav kun 3 timer i dagslys. Resten inne i tunnellen til høyre for å kunne slippe forbi "vindustog"
 
Er det da man setter seg ned, teller timer og tenker på at man har timebetaling?Wink


Edited by Andreas - 25 desember 2007 at 23:10
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 23:45
Eller tar mer eller mindre saklige bilder

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 01:01


Ønskemodellene mine er veldig mange, men de som står øverst er TYPE 20b.

Den er jo så sjelden og enda sjeldnere ferdigbygd så det er vel mer en fjjeeern drøm...

De modellene jeg ønsker meg mest er gjenerelt norske damplok.

Typisk nok er de fleste sjeldne...

Di1 hadde vært BEST!


Edited by Daniel Aune - 06 januar 2008 at 14:07
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 13:02
Mine ønskemodeller som ferdigmodeller er:
 
damplok type 26
damplok type 15 (til mine epoke I Superlinevogner)
elektrisk lok type 17 i plast (hobbytrade)
motorvogn type 66,68, 69
diesellok type 1 og 8
 
om de kommer i plast eller messing spiller ingen rolle, bare de er fine.
 
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 14:06
Ja, det hadde vært kjempebra med et lok til epoke 1 vognene.


Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 22:20
Min ønskemodell er ein Fowler 0-2-0 diesellok. EFP hadde 5 av desse fra -50-70 åra. Fowler of Leeds. Stern%20SmileGrønn!
Fant den omsider på ei Australsk side, resinbyggesett, men det er ikkje i produksjon for tida-Cry
Går det an å scratch bygge eit så lite lok?
Var på arkivet og fant brosjyre og div tegninger i 1:8 ! Reine julaften i reprise!!
Gospeltrain
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 09:52
Hei Svein SandoSmile
 
Jeg har forsøgt at sende en mail til dig, men din email adr. på online
giver fejl.
 
Kan du evt. sende mig en mail på Dananna(snabel a)privat.dk
 
Mange hilsner
 
Dan
 
 


Edited by Dan Rasmussen - 10 februar 2008 at 09:52
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2008 at 21:31
Ferdigmodell: -BM83
                      -BM70
 
Byggesett:     -Ett eller annet lettTongue

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2008 at 22:22
Ønsker meg fælt en di3.603 i helgrønn.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2008 at 21:25
Originally posted by ses ses wrote:



Tiltak iverksatt. Avvent nærmere informasjon - over jul antar jeg.


Svar avgitt her: http://forum.mjf.no//forum_posts.asp?TID=3413&PID=17016933#17016933
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.