Bygging er igang |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 januar 2008 at 08:36 |
|
Nå er det en stund siden jeg har postet noe om hvordan dette går, men en del har skjedd siden sist...
Jernbaneverket har vært på inspeksjon for start av arbeidene med ballasten: Her på Ålgård stasjon Ekvipasjen tok også en tur opp til Skurve å sjekket: |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da tar jeg en liten tur innom Magneten i ettermiddag
|
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Panduro, hobbybutikken på Magneten har eller Kontant Engros AS på Mariero(de har møje gosage).
Arne
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor kjøper du denne malingen? |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Birkemo i Stavanger har omtrent hele sortimentet til Humbrol.
Petter
|
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Bruker selv FolkArt acrylic color på skinnene.
Bruker samme maling for å farge ballasten men da fortynnet i vann slik at det trekker godt ned. Enkelt og greit, lett å rengjøre.
Farge 940 på skinnene syns jeg er bra hvis det skal være brunt.
Annen acrylmaling kan også brukes.
Mvh.
Arne
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei igjen...
Her kan du se hvordan fargen blir...
Mulig fargen kan være vansklig å få tak i da humbrol ble overtatt av Hornby tidligere i år, siden har jeg ikke sett noe til fargene i norske hobbybutikker. Fant mine farger i en hobbybutikk i Bremen, så de er import Men samme fargen finnes fra andre produsenter som Tamiya, men husker dessverre ikke hva nummeret er... Edited by Andreas - 13 desember 2007 at 22:17 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da prøver jeg med den i første omgang. Det er jo heldigvis fullt mulig å gjøre dette om igjen og om igjen. Hva med ballasten? |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Fint prosjekt du holder på med herSkinnemaling kan du bruke mye forskjellige rust, brun, svart, grå farger. Selv bruker jeg humbrol matt 62 og er fornøyd med det, enkelte vil kanskje mene denne er litt for orange... Det beste er om du kjøper litt forskjellige farger å blander og prøver deg frem. I virkligheten varierer også rustfargen på skinner, så det skadder ikke å variere litt i modell heller
Lykke til!
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sporene er nå lagt på Skurve.
I morgen blir det ballasten som skal på. Har lest litt rundt dette og regner med dette skal gå greit. Men 2 spørsmål i denne fasen: - Hvilken fargekode anbefales som skinnemaling? - Farge på ballasten? Samme som skinnemaling bare fortynnet? - Hva er fargen som er nærmest betong? Skal legge ut bilder av Skurve i morgen kveld. |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert omkjøringssporet litt på Skurve:
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, det er veldig kjekt å få tilbakemeldinger. Visjonene er ikke rotet til. Jeg bygger Skurve nå først, slik at sporet ut fra Ålgård er ikke 100% bestemt. Grunnen til at jeg bruker spor 3 er at spor 1 er tenkt til persontrafikk. Slik at godstog kan komme samtidig som det er persontog på Ålgård. Men det var kanskje en idé at dette sporet etter hvert ble viderført til Dirdal/Sirdal? Skurve er tenkt brukt slik: Spor 1: Ankommende Spor 2: Omkjøring Spor 3: Avgående Spor 4: Lasting Spor 5: Lasting Når da et godstog kommer til Skurve, setter det vognene fra seg og henter nye med en gang og reiser til godsterminalen på Ganddal. Ingen lok er stasjonert her. Skiftetraktor, som er stasjonert i lokstallen på Ålgård, kommer da opp og flytter vognene til lastespor for ny opplasting. |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Terje. Blir spennende å følge med på dette her. Kan få noen ideer her jeg selv til mine planer,( blir nok spor til Dirdal, og videre gjennom Hundedalen for min del... ) men det ligger ett stykke fram i tid. Lykke til...
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Ser at du har benyttet spor 3 ut fra Ålgård for videre trafikk sørover, ville det vært riktig valg hvis sørlandsbanen hadde blitt videreført i sin tid?
Eller kansje du har planlagt å videreføre spor 1 til å gå på et lavere nivå ut på langveggen og videre ut i verden og spor 3 blir et sidespor som går til Skurve etc?
P.S.
Vi har visst rota til de første visjonene dine noe voldsomt nå men stå på
Arne
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke så kjapt
Sett fra høyre har du spor nummer tre som ser ut som et oppstillingsspor uten lastemuligheter. Dersom du "flytte" hele sporet til venstre slik at det blir liggenede til venstre for sporet til venstre for lasterampa kan du kjøre lastebiler inntil sporet og således få flere muligheter. Dvs. fra venstre: Spor 1 og 2 er ankomst/avgangspor med omkjøringsmuligheter. Spor 3 ligger til høyre for lasterampa. Spor 4 ligger til venstre for lasterampa. Nytt spor 5 langs en vei blir liggende som et frilastspor. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I dag er Skurve klargjort for sporlegging.
Dette er utført med størrste nøyaktighet av grunn entreprenøren for å sikre at det ikke raser ut............ Legging av spor skal påbegynnes i morgen. Her er oppdatert sporplan: |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje ikke så dumt, men er redd det blir litt stort da...
Tenker at dette er en terminal nedfor selve næringsområde, nedenfor E39, hvor godset samles og lastes på vognene. Til hit kommer det også gods fra Gilje og Norstone. (Har allerede endret litt på sporplanen. Skal laste denne opp litt senere i dag. Neste byggetrinn blir Figgjo, med gods fra Figgjo AS. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Det kan ikke tenkes at at "Skurve" ville bestått av flere små stikkspor inn til hver enkelt bedrift da, og kanskje med et omløpsspor?
Gjerne bygget som en FREMOdul.
Så kan du sortere vognene på Ålgård.
Bare en tanke sånn i forbifarten
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er første byggetrinn klar for bygging:
Ønsker kommentarer på godsterminalen (Skurve). |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange takk. Her må jeg jo kunne finne en løsning.. Skal legge ut sporplan over anlegget mitt i løpet av dagen eller i morgen. |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
http://www.jernbaneverket.no/marked/togselskap/network_statement_a/
Hvis du ser i kolonnen til høyre så finner du pdf filer med skjematiske sporplaner for alle norske godsterminaler, havneterminaler, tømmerterminaler, osv..... Edited by Yngve - 09 desember 2007 at 22:49 |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Er det noen som har en grei sporplan til en godsterminal? Står litt fast i planleggingen av Skurve, så det hadde vært greit med et forbilde som jeg kunne tilpasset... |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Terje,
Prøvde nå og sende deg en mail på gitt adresse i profil men den kom i retur?? Send meg en PM eller hva det heter med riktig adresse så sender jeg en del info til deg.
Arne
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, jeg har vært inne på tanken med Gilje tidligere. I første omgang får det bli lastebiler til Skurve. Spor til Dirdal får bli neste byggetrinn...
Det blir ikke RISA (Ras I Samtlige Anlegg) som skal ta grunnarbeidene for anlegget.. |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hallo Asai.
Hva med ett sidespor inn til Dirdal?
Gilje Vindu. For noen år siden kom trevirke fra Sverige til Sandnes Stasjon, hvor bedriftens egne lastebiler hentet materialene. Nå for tiden kommer med polske og latviske trailere... Itillegg går det flere vogntog i uka østover med ferdige vindu...
Norstone på Dirdal, pukk og stein...
Så har du Martinsen i Oltedal, kommer mange containere til dem med varer fra østen... m.m.
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Husk på å bruke riktige materialer når du bygger Skurve så ikke det raser ut for deg! Petter
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har nå bestemt meg for å prøve meg på en litt fiktiv Ålgårdsbane.
Ønsker å lage Figgjo og Ålgård stasjon tilnærmet lik slik disse var. Er det noen som har sporplaner for disse stasjonene? Godsterminalen jeg har planer om skal hete Skurve. Folk som er litt kjent i Ålgårds området vet hvor dette er. Her er det for tiden en kjempe utbygging av en næringspark. Det er ikke planer om noe togtraffikk her, så dette blir bare en drøm. Kjøreplanen min blir godstrafikk fra Skurve (f.eks. betongelementer fra AS Betong), via Figgjo hvor det tas med noen containere fra Figgjo AS. Deretter går ferden inn i en tunnel som illustrerer verden. I tillegg noe persontraffikk til Ålgård med stopp på Figgjo. Skal legge ut sporplan av anlegget så fort jeg har fått den tegnet... |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange takk for den linken. Bokmerke er herved laget. Mye spennede her. Edited by asai - 02 desember 2007 at 22:39 |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan se i NEM-normene for å finne hvilke avstander det bør være.
NEM 102 og NEM 103 er aktuelle for dine spørsmål. NEM-normene Edit: Har rettet opp linkingen, det ble noe krøll med dem... Edited by Bjørn R Larsen - 01 desember 2007 at 19:05 |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Liker mottoet ditt: Tog skal gå på skinner. Helt etter min smak.. Nå er avgjørelsen tatt om hvordan skinnene skal legges. Jeg er også nesten i mål med planene for resten av anlegget. Dette blir bra. Skal poste mer bilder etter hvert når byggearbeidene kommer skikkelig i gang. Men noen nye spørsmål: Perrong: Hvor høy skal denne være? F.eks. OK skinne til OK perrong. Hva bør avstanden være? Fra center skinne til kant perrong. Lasterampe for godsvogner: (Hbikks vogner) Egentlig samme spørsmål som på perrong... Fremdriftsplanen for anlegget er at det skal bygges slik at alt av skinner skal legges så fort som mulig. Så blir det kjøring på anlegget snarest mulig.. Deretter blir det pynting. Scenery er ikke viktig. Kjøring er 1.pri. Har ingen rullende materiell til dette anlegget enda. Trenger noen tips ang vognstammer. Tenker at jeg skal satse på NSB i nåtid. Noen forslag til hva jeg bør ha? Gods og persontog. Har ikke plass til 100% realisme. Ser for meg ca 7 vogner på gods- og 3 vogner på persontog. Edited by asai - 01 desember 2007 at 18:36 |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |