MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trondhjem Modelljernbaneklubb - nytt anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trondhjem Modelljernbaneklubb - nytt anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trondhjem Modelljernbaneklubb - nytt anlegg
    Posted: 27 november 2007 at 23:47
Norges eldste modelljernbaneklubb, Trondhjem Modelljernbaneklubb, stiftet 1955, holder for tiden på å bygge et to-etasjes anlegg med samlet anleggsflate på i overkant av 100 kvadratmeter. Det forrige anlegget, Glomfjordbanen 2, ble revet i vår, og nå arbeides det med Glomfjordbanen 3. Lokalets vegger og tak er imildertid av en litt vanskelig beskaffenhet med hensyn til å kunne henge opp tunge ting, så vi er nødt til nærmest å bygge et rom inne i rommet. Vi har med oss et par arkitekter samt andre nyttige fagfolk, så her arbeides det etter profesjonelle kriterier - og det tar tid.Wink

Om prosjektet kan du se på vår nettside http://www.tmjk.no.

Vi har delt oss inn i ulike grupper, og jeg leder sporgruppa, eller Baneavdelingen. Siden rommet ennå ikke er klartgjort for å bygge på selve anlegget, har vi startet på den ene av oppstillingsstasjonene som vil fungere som en midlertidig endestasjon inne på selve anleggsområdet, mens den senere altså skal "forvises" til ytre gang. Kravet til modellestetikk er derfor lavt. Anlegget for øvrig vil bli lagt med maks code 75, men skjulte spor og oppstillingsstasjonene legger vi med det spormateriellet vi har fra før, code 100.
Bortsett fra en manglende travers i ytterste ende, ble den ene oppstillingsstasjonen, Nedre Fiklagard, fullført sporleggingsmessig i kveld, og med at en hjemmesnekra svingskive ble montert. Nå må Elektroavdelingen overta under stasjonen, og koble strøm til slik at vi kan få prøvekjørt den. I kveld var det derfor bare "tørr-trening" for Di 3-loket, som attpå til hadde slepesko. Men hva gjør man ikke for fotografen?


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 23:53
Lenka til www.tmjk.no er ikke den beste for å finne ut om det nye anlegget. Byggebloggen vår er kanskje et bedre valg: http://blog.tmjk.no/
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 16:24
Den er lagt til i mine favoritter allerede, og jeg leser den hver uke

Men hvorfor manuell omskifting av polaritet på svingskiva?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 18:51
Jeg lurte på å benytte en slik automatisk polvender for vendesløyfer til DCC-anlegg til svingskivene mine - kan det tenkes at noen har testet ut og har erfaringer med det?
 
 


Edited by RaA - 28 november 2007 at 18:52
mvh Ragnar
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 19:38
En måte å snu polariten automatisk på svingskiver kan være å bruke endebrytere.
Litt leamikk må til, men det fungerer utmerket.
Bildet er fra  en skjult skyggestasjon hvor man ikke trenger skjule så mye (!) , men jeg vil tro det går an å få til noe lignende på undersiden av en skive.
Endebryterene fåes på bla. Clas Ohlson


Edited by jevistad - 28 november 2007 at 19:38
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 20:01
Originally posted by RaA RaA wrote:

Jeg lurte på å benytte en slik automatisk polvender for vendesløyfer til DCC-anlegg til svingskivene mine - kan det tenkes at noen har testet ut og har erfaringer med det?
 
 


Da jeg monterte svingskivevogna på klubben i går, ble det også nevnt en slik automatisk innretning som en mulighet. Jeg går ut fra at det er en slags elektronikk som føler på polaritetene. Får håpe at den "slår til" før kortslutningsbryteren trer i virksomhet.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 20:07
Med jackplug som både strømoverføring og sentertapp, er det ikke så mye som stikker ut på undersiden, da den dreibare biten ligger helt innkapslet. Men det er klart at med en enkel løsning som det tok krot tid å bygge, så taper man kanskje noe annet på andre felt.
Svein S
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 20:09
Ja - de der er vistnok så lynraske at det ikke knitrer i lokets lyder en gang. Jeg vet ikke helt sikkert men tror at forskjellige manuelle og endebrytere som skifter sakte ikke vil være helt greit når en først kjører DCC - og det skal vel TMJK gjøre eller? Lok som får slike "avbrudd" kan gjøre en del merkelige ting som forksempel begynne å kjøre uten at noen har vridd på et ratt noe sted.
 
 


Edited by RaA - 28 november 2007 at 20:09
mvh Ragnar
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 20:14
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by RaA RaA wrote:

Jeg lurte på å benytte en slik automatisk polvender for vendesløyfer til DCC-anlegg til svingskivene mine - kan det tenkes at noen har testet ut og har erfaringer med det?
 
 


Da jeg monterte svingskivevogna på klubben i går, ble det også nevnt en slik automatisk innretning som en mulighet. Jeg går ut fra at det er en slags elektronikk som føler på polaritetene. Får håpe at den "slår til" før kortslutningsbryteren trer i virksomhet.
 
Det er muligens denne det siktes til?


Edited by jevistad - 28 november 2007 at 20:32
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 20:47
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:


Da jeg monterte svingskivevogna på klubben i går, ble det også nevnt en slik automatisk innretning som en mulighet. Jeg går ut fra at det er en slags elektronikk som føler på polaritetene. Får håpe at den "slår til" før kortslutningsbryteren trer i virksomhet.
 
Det er muligens denne det siktes til?


Jepp. Utfordringa no er å finne kva kasse den vart lagt i då vi pakka ned.Embarrassed Pga lite lagerplass, har ting vorte flytta fleire gongar og det gjer leitinga litt verre.

Jan-Rune
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 20:53
Ja, nettop en slik som Lenz LK 100 vil tydligvis kunne nyttes. Hvis jeg har forstått beskrivelsen til Lenz riktig:
Ved en del norske svingskiver er det jo krysspisser ( noen kaller de hjertestykker og skinnekryss ) ute på steinringen. Dette blir da ganske enkelt å få til i modell siden sporene i stallen kan avsluttes med isolerende lasker mot krysspissene i begge skinnestrenger. Krysspissene og svingskivebrua - eller tørnbrua kan da ha samme polaritet fra vendesløyfeautomatikken mens det som ligger utenfor isolerlaskene kan ha samme polaritet som det man har som standard på banen. Da er det kun loket på tørnbrua som får kastet om polariteten mens det prøver å komme seg inn på fast grunn.
 
Hmmm: Det er et eller annet rart alikevel her siden krysspissene må skifte polaritet for valg av nabosporet så de må kobles som Pecos electrofrogs. Og ved 180graders snurr. Kanskje det er best å stå over prototypens mest delikate løsninger hvor coal was king og det ikke gikk strøm i skinnene?
 
 


Edited by RaA - 28 november 2007 at 20:59
mvh Ragnar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 21:06
Litt terminologispissfindigheter. Norsk 1:1-betegnelse for det mange kaller hjertestykke er skinnekryss. Det er jo der skinnene krysser hverandre. Kryss-spissen er så den (halv)delen av skinnekrysset der de to skinnene går sammen i en spiss. DVs. det oransje på tegningen nedenfor av et 1:7-skinnekryss.


Svein S
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 21:18

Godt dokumentert.

For svingskivers del ligger stallen til venstre og svingskiva til høyre i forhold til figuren Svein har lagt ut.
 
 
  Her et nærbilde av fenomenet
 


Edited by RaA - 28 november 2007 at 22:51
mvh Ragnar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.