Print Page | Close Window

Trondhjem Modelljernbaneklubb - nytt anlegg

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3091
Printed Date: 13 mai 2025 at 23:35
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Trondhjem Modelljernbaneklubb - nytt anlegg
Posted By: ses
Subject: Trondhjem Modelljernbaneklubb - nytt anlegg
Date Posted: 27 november 2007 at 23:47
Norges eldste modelljernbaneklubb, Trondhjem Modelljernbaneklubb, stiftet 1955, holder for tiden på å bygge et to-etasjes anlegg med samlet anleggsflate på i overkant av 100 kvadratmeter. Det forrige anlegget, Glomfjordbanen 2, ble revet i vår, og nå arbeides det med Glomfjordbanen 3. Lokalets vegger og tak er imildertid av en litt vanskelig beskaffenhet med hensyn til å kunne henge opp tunge ting, så vi er nødt til nærmest å bygge et rom inne i rommet. Vi har med oss et par arkitekter samt andre nyttige fagfolk, så her arbeides det etter profesjonelle kriterier - og det tar tid.Wink

Om prosjektet kan du se på vår nettside http://www.tmjk.no - http://www.tmjk.no .

Vi har delt oss inn i ulike grupper, og jeg leder sporgruppa, eller Baneavdelingen. Siden rommet ennå ikke er klartgjort for å bygge på selve anlegget, har vi startet på den ene av oppstillingsstasjonene som vil fungere som en midlertidig endestasjon inne på selve anleggsområdet, mens den senere altså skal "forvises" til ytre gang. Kravet til modellestetikk er derfor lavt. Anlegget for øvrig vil bli lagt med maks code 75, men skjulte spor og oppstillingsstasjonene legger vi med det spormateriellet vi har fra før, code 100.
Bortsett fra en manglende travers i ytterste ende, ble den ene oppstillingsstasjonen, Nedre Fiklagard, fullført sporleggingsmessig i kveld, og med at en hjemmesnekra svingskive ble montert. Nå må Elektroavdelingen overta under stasjonen, og koble strøm til slik at vi kan få prøvekjørt den. I kveld var det derfor bare "tørr-trening" for Di 3-loket, som attpå til hadde slepesko. Men hva gjør man ikke for fotografen?




-------------
Svein S



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 27 november 2007 at 23:53
Lenka til www.tmjk.no er ikke den beste for å finne ut om det nye anlegget. Byggebloggen vår er kanskje et bedre valg:  http://blog.tmjk.no/ - http://blog.tmjk.no/

-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 28 november 2007 at 16:24
Den er lagt til i mine favoritter allerede, og jeg leser den hver uke

Men hvorfor manuell omskifting av polaritet på svingskiva?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: RaA
Date Posted: 28 november 2007 at 18:51
Jeg lurte på å benytte en slik automatisk polvender for vendesløyfer til DCC-anlegg til svingskivene mine - kan det tenkes at noen har testet ut og har erfaringer med det?
 
 


-------------
mvh Ragnar


Posted By: jevistad
Date Posted: 28 november 2007 at 19:38
En måte å snu polariten automatisk på svingskiver kan være å bruke endebrytere.
Litt leamikk må til, men det fungerer utmerket.
Bildet er fra  en skjult skyggestasjon hvor man ikke trenger skjule så mye (!) , men jeg vil tro det går an å få til noe lignende på undersiden av en skive.
Endebryterene fåes på bla. Clas Ohlson


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 28 november 2007 at 20:01
Originally posted by RaA RaA wrote:

Jeg lurte på å benytte en slik automatisk polvender for vendesløyfer til DCC-anlegg til svingskivene mine - kan det tenkes at noen har testet ut og har erfaringer med det?
 
 


Da jeg monterte svingskivevogna på klubben i går, ble det også nevnt en slik automatisk innretning som en mulighet. Jeg går ut fra at det er en slags elektronikk som føler på polaritetene. Får håpe at den "slår til" før kortslutningsbryteren trer i virksomhet.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 28 november 2007 at 20:07
Med jackplug som både strømoverføring og sentertapp, er det ikke så mye som stikker ut på undersiden, da den dreibare biten ligger helt innkapslet. Men det er klart at med en enkel løsning som det tok krot tid å bygge, så taper man kanskje noe annet på andre felt.

-------------
Svein S


Posted By: RaA
Date Posted: 28 november 2007 at 20:09
Ja - de der er vistnok så lynraske at det ikke knitrer i lokets lyder en gang. Jeg vet ikke helt sikkert men tror at forskjellige manuelle og endebrytere som skifter sakte ikke vil være helt greit når en først kjører DCC - og det skal vel TMJK gjøre eller? Lok som får slike "avbrudd" kan gjøre en del merkelige ting som forksempel begynne å kjøre uten at noen har vridd på et ratt noe sted.
 
 


-------------
mvh Ragnar


Posted By: jevistad
Date Posted: 28 november 2007 at 20:14
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by RaA RaA wrote:

Jeg lurte på å benytte en slik automatisk polvender for vendesløyfer til DCC-anlegg til svingskivene mine - kan det tenkes at noen har testet ut og har erfaringer med det?
 
 


Da jeg monterte svingskivevogna på klubben i går, ble det også nevnt en slik automatisk innretning som en mulighet. Jeg går ut fra at det er en slags elektronikk som føler på polaritetene. Får håpe at den "slår til" før kortslutningsbryteren trer i virksomhet.
 
Det er muligens denne det siktes til?
http://www.lenz.com/products/modules/lk100.htm - Lenz LK 100


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: janerts
Date Posted: 28 november 2007 at 20:47
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:


Da jeg monterte svingskivevogna på klubben i går, ble det også nevnt en slik automatisk innretning som en mulighet. Jeg går ut fra at det er en slags elektronikk som føler på polaritetene. Får håpe at den "slår til" før kortslutningsbryteren trer i virksomhet.
 
Det er muligens denne det siktes til?
http://www.lenz.com/products/modules/lk100.htm - Lenz LK 100


Jepp. Utfordringa no er å finne kva kasse den vart lagt i då vi pakka ned.Embarrassed Pga lite lagerplass, har ting vorte flytta fleire gongar og det gjer leitinga litt verre.

Jan-Rune


Posted By: RaA
Date Posted: 28 november 2007 at 20:53
Ja, nettop en slik som Lenz LK 100 vil tydligvis kunne nyttes. Hvis jeg har forstått beskrivelsen til Lenz riktig:
Ved en del norske svingskiver er det jo krysspisser ( noen kaller de hjertestykker og skinnekryss ) ute på steinringen. Dette blir da ganske enkelt å få til i modell siden sporene i stallen kan avsluttes med isolerende lasker mot krysspissene i begge skinnestrenger. Krysspissene og svingskivebrua - eller tørnbrua kan da ha samme polaritet fra vendesløyfeautomatikken mens det som ligger utenfor isolerlaskene kan ha samme polaritet som det man har som standard på banen. Da er det kun loket på tørnbrua som får kastet om polariteten mens det prøver å komme seg inn på fast grunn.
 
Hmmm: Det er et eller annet rart alikevel her siden krysspissene må skifte polaritet for valg av nabosporet så de må kobles som Pecos electrofrogs. Og ved 180graders snurr. Kanskje det er best å stå over prototypens mest delikate løsninger hvor coal was king og det ikke gikk strøm i skinnene?
 
 


-------------
mvh Ragnar


Posted By: ses
Date Posted: 28 november 2007 at 21:06
Litt terminologispissfindigheter. Norsk 1:1-betegnelse for det mange kaller hjertestykke er skinnekryss. Det er jo der skinnene krysser hverandre. Kryss-spissen er så den (halv)delen av skinnekrysset der de to skinnene går sammen i en spiss. DVs. det oransje på tegningen nedenfor av et 1:7-skinnekryss.




-------------
Svein S


Posted By: RaA
Date Posted: 28 november 2007 at 21:18

Godt dokumentert.

For svingskivers del ligger stallen til venstre og svingskiva til høyre i forhold til figuren Svein har lagt ut.
 
 
  Her et nærbilde av fenomenet
 


-------------
mvh Ragnar



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net