MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg - Dan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg - Dan

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Weblogg - Dan
    Posted: 16 november 2007 at 19:11
HeiSmile
 
Så vil jeg da også prøve. Smile I første omgang en meget enkel ombygning af en industrimodel, som nagletællerne vil rynke næsen på, men som er både økonomisk overkommelig og som ikke kræver den helt store værkstedsuddannelse.
 
Jeg havde denne:
 
 
 
og denne:
 
 
 
Fræsede lidt i undervognen, lidt plasticstrips indvendig i karrossen, ændrede boogierne og nu ser den sådan ud.
 
 
Akselafstanden er ikke korrekt men måske kan nye boggier findes, men dette på et senere tidspunkt. Under alle omstændigheder er den nu godt kørende, ok udseende og tilbage står detaljer, decoder og lys.
 
 
Dertil mangler kun en lille Cragganmore 12 år.
 
 
God weekend
 
Dan   
 


Edited by Dan Rasmussen - 16 november 2007 at 19:14
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 03:49
vel......snart til bunns i en Lagavulyn (16 years old)...keep up the good work DanWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 17:56
Hei igen
 
I en stille stund i weekenden fandt jeg i rodeskuffen et par sneplove, som blot ventede på at blive taget i brug.
 
Alt imens jeg indtog en god kop kaffe!! (uden alkohol)
 
 
 
Nu skal jeg i klubben. Har du lyst så www.nmjk.dk
 
God arbejdslyst til allel
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 27 november 2007 at 13:35
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 16:13
Hei igen
 
Efter to traditionelle julefrokoster fredag og lørdag, var det tid til at få lidt ro på søndag og dermed tid til Mj.
 
Hjemmebyggede sidespejle til EL 14 starter med lidt 0,3 mm. tråd og lidt nysølv i passende længde, således:
 
 
Delen loddes sammen - godt med loddetin på bagsiden (den side der vender fremad). Huller bores ved sideruderne, tråden passes til og limes på plads.  
 
Når sidespejle, nye vinduesviskere, nye håndbøjler, horn og bremseslanger er monteret, ser resultat af dagen sådan ud!
 
Fortsat god weekend
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 25 november 2007 at 17:38
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2007 at 20:15
Hei AlleSmile
 
En weekend er ved at være slut og jobbet truer. Ouch
 
Lidt modelbygning er det dog blevet til. Slankere håndbøjler og lidt maling, så begynder det at tage form. Overvejer iøvrigt at montere gitter for frontvinduerne? Passer det med tid og design?
 
Der er monteret en 1,5 mm. lyspære i toplanternen og der skal monteres lysleder til de nedre lanterner. Nu mangler blot trådkobling og elstik, mere farve og lidt tilsvining*. (*som vi siger her på fabrikken)
 
 
God arbejdslyst imorgen
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 02 desember 2007 at 20:17
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2007 at 21:08
Jeg el 14 har faktisk ikke vært i grønn design, Gammeldesign er
det elste designet.
Jeg vil tro det er forbildetro å ha gitter på den.
 
For sikkerhets skyld kan du ta en titt på jernbane. net eller
njk materielldatabasen.
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2007 at 21:56
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Overvejer iøvrigt at montere gitter for frontvinduerne? Passer det med tid og design?


Lokene ble levert uten gittere, men de fikk dem vel ganske snart på plass. Gitterne hadde lokene i en lengre periode, fram til de fikk montert mer solide glassruter. Vindusrammene i sølvfarge på loket ditt indikerer at det har de nyeste vinduene. Rammene rundt frontvinduene bør males om til sort før du monterer gitterne.

Dette begynner å se riktig bra ut, Dan!
Du er kommet lengre i ombyggingen av din El14 enn jeg har rukket. Jeg har hatt gittere, kjøpt fra Togbutikken, liggende lenge. Speiler har jeg heller ikke rukket å få laget...

Men, du gir meg inspirasjon   
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2007 at 09:44
Meg bekjent, og jeg fulgte med den gangen, fikk El 14-lokene gitter påmontert meget raskt etter leveringen fra Thune. Jeg var en gang med på prøvekjøringen av en El 14 på Drammenbanen, og den gikk uten gitter, men i og med at disse lokene til å begynne med gikk nesten utelukkende på Bergensbanen og Dovrebanen med mange tunneler, var det obligatorisk med gitter med datidens frontruter.
 
Her er et bilde av 14.2198 på nevnte prøvekjøring 14.12.1972 på Kongsberg stasjon.
Svein S
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2007 at 12:02
HeiSmile
 
Tusind tak for gode indspil og kommentarer.  Det giver masser af inspiration omkring det videre arbejde.
 
Også tak for det fine foto - her er jo næsten tale om veterantog!!!
 
Med modelbanehilsen
 
Dan
  
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2007 at 12:39
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Også tak for det fine foto - her er jo næsten tale om veterantog!!!



Close, jeg tror veterantog regnes som eldre enn 50 år, så ikke lenge til El14 er en veteran! Og morro å tenke på at Di3 var rundt 50 helt på slutten.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2007 at 13:28
HeiSmile
 
Da er jeg også at regne som veteran og det er helt ok. Nogle ting bliver både mere morsomt og bedre med alderen.Thumbs%20Up
 
Mange hilsner
 
Dan
 


Edited by Dan Rasmussen - 03 desember 2007 at 13:28
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2007 at 13:33
Som gode viner og damptog! Samt LP plater, som er undervurdert i dagens samfunn.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 20:45
HeiSmile
 
Har nu opdaget at jeg måske har gjort en fejl omkring vinduesviskerne og gammeldesign!! Hvornår har El 14 fået nye viskere monteret i underkanten af vinduerne?
 
Jeg har set rundt på nettet og kan ikke finde en egentlig ledetråd. Er det i forbindelse med renovering og nydesign eller hyr????
 
Ny er det FCK - Atletic Madrid - måske god fodbold krydret med en god
Bowmore!!
 
Mange hilsner
 
Dan
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 22:49
Hei Dan

Hvis ditt El14 skal være i gammeldesign - slik den fremstår på dine bilder først i denne tråden - så skal vindusviskerne monteres over vinduene.
Og som nevnt foran - så skal det ikke være lys metallramme rundt vinduene dersom loket er i gammedesign - både med eller uten gitter.

Edit: Sjekket faktisk bildet av El14.2182 som Dan lager, og den hadde i juli 1983 nye vinduer uten gitter men med metallramme. Men vindusviskerne skal være over vinduene.
Se dette bildet.

I en rask gjennomgang av bildene i NJKs Materielldatabase, så ser det ut som lokene fikk vindusviskerne montert under vinduene når lokene fikk nydesign - altså uten den gule stripa langs loksidene. Men det finnes bilder av El14 i nydesign med vindusviskerne fortsatt plassert øverst. Tidsrommet for endringen av El14 til nydesign var fra ca 1990 til 1995.

Ved detaljering av et spesifikt lok kan et nyttig tips være å kikke litt på bildene av lokene som ligger på NJKs Materielldatabase. Er du medlem av NJK så får du tilgang til mange bilder av samme loket, og gjerne fra flere tidsepoker. Det er bare å velge selv ...




Edited by KjellAn - 05 desember 2007 at 22:57
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 22:50
Hei dan,
 
Din El 14 maskin ble riktig så fin!! Fikk lyst til å ta frem en av mine, og fortsette der jeg slapp....i 1997!  Ja, så lenge har den ligget i sin eske. Og bildene til Svein Sando er jo helt unike, med teakvogner bak El 14, uten ploger, og i lekkert design....Det var den gang togene var estetiske, etter min smak.
 
Hyggelig å se dine arbeider, Dan, og lese dine fine, lune kommentarer Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 22:57
Hei KjellAnSmile
 
Tak for hjælpen. Desværre har jeg nu ændret viskernes placering - tilsyneladende til det forkerte. Det skal så rettes inden jeg fortsætter ombygningen og monteringen af gitrene.
 
Iøvrigt er jeg medlem af NJK og har tidligere prøvet dit råd, men uden held. Databasen har ikke fungeret tilfredsstillende igennem længere tid. Burde jo nok have fejlmeldt den.Confused
 
PS: Jeg har netop checket den igen og fundet ud af at jeg kan komme ind på materielbasen, såfremt jeg undlader at gå direkte ind, men går i basen via en af de andre databaser.Ermm
 
Mange hilsner
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 05 desember 2007 at 23:04
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 23:04
Hei Dan

Det var litt rart at du ikke kommer inn på Materielldatabasen. Jeg var inne på den både som medlem og ikke nå nettopp. Men det ser ut som det foregår oppdateringer der, så kan være litt opp og ned akkurat nå.

Send en mail til NJK (mdb-krøllalfa-njk.no) dersom du fortsatt ikke får tilgang til databasen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 19:00
Hei Smile
 
Efter at have gennemset NJK materieldatabasen, har jeg nu ændret vinduesviskerne og malet vindues rammerne, for senere montering af vinduesgitre.
 
 
Opdagede at pufferhøjden var i overkanten og derfor blev undervognen sænket, til "sportsmodel". Var efterfølgende nervøs for at boggierne ikke kunne bevæges nok til mine spor, men en prøvekørsel forløb fuldt tilfredsstillende.
 
Har nogen erfaring med "huggende" kørsel.? Maskinen kører fint men det er som om et eller andet "strammer" i den ene køreretning.? Gode råd modtages med tak.
 
 
Viduesgitre prøvemonteret  
 
 
Og nu et godt glas rødvin.
 
 
 
Fortsat god mj-weekend til alle
 
Dan
 


Edited by Dan Rasmussen - 08 desember 2007 at 19:02
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 19:11
et lite tips, om du ikke alt har tenkt å gjøre det..
 
Mal ringen rundt lyktene med aluminiumsfarge, det hever modellen et par hakk synes jeg.
 
Jeg har brukt sølvpenn på mine
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 19:24
Hei Svein
 
Tak for ideen - den kommer med i næste opdatering af  EL 14.
 
God weekend
 
Dan
 
 


Edited by Dan Rasmussen - 08 desember 2007 at 19:24
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 19:24
Flott oppussing - det blir en helt annen modell!
 
John
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 19:52

Vet ikke om du følger med på Postvogna, Dan, men her er et bilde som sikkert vil interessere deg.

 
Petter
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 20:22
originally posted by dan rasmussen
Har nogen erfaring med "huggende" kørsel.? Maskinen kører fint men det er som om et eller andet "strammer" i den ene køreretning.? Gode råd modtages med tak.
 
Kansje du skulle olje den.
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 22:30
Hei Vetle1Smile
 
Jeg har oljet den og endvidere fandt jeg en "grat" på den ene snekke. Graten blev fjernet og det hjalp lidt, men ikke nok - synes jeg.
 
Tak for hjælpen
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 10 desember 2007 at 22:33
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 22:32
Hei TraiNmanSmile
 
Jo da for et foto Clap - meget flot.
 
Kan bestemt bruges i mit videre arbejde, med detajlerne. Skruekobling feks!!
 
Mange hilsner
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 10 desember 2007 at 22:33
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 19:57
HeiSmile
 
"One small step"
 
Lidt mere færdig.
 
 
Røde plove
 
 
Midlertidig skruekobling.  Skal udskiftes med skruekobling i messing.
 
 
Næste projekt bliver så patineringen.
 
By the way. Har nogen foto af tagdetaljer, isolatorer kabling osv?
 
Mange hilsner og tak for anerkendelse og fine indspil Smile
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 18:23
Hei Alle
 
Endnu en god weekend er til ende.
 
El 14 2182 projektet er næsten tilendebragt. Tilbage står kun få detaljer. (El stik og skruekobling i messing.)
 
EL 14 data:
Lima overdel, Let brugt Roco Ae 6/6 undervogn (60 EUR i Tyskland), NMJ sneplove messing, NMJ vinduesgitre og Lens decoder
 
Trådkobling, prøvekørt og fungerer upåklageligt
 
 
Ingen ørn til patinering, men jeg øver mig. Patineret ved "vaskemetoden" og senere sprøjtepistol.
 
 
I det hele taget et morsomt og enkelt projekt og jeg håber nogen har fået lyst til at prøve.
 
Mit næste projekt kunne blive en EL 13, forudsat en passende undervogn kan findes.
 
God jul til alle i mj`ere i Norge.
 
Mange hilsner
 
Dan
 
EDIT: nyt billede tilføjet
 


Edited by Dan Rasmussen - 30 desember 2007 at 20:22
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 18:25
hvordan har du sotet toget ditt?
så veldig flott ut!
-Jonas
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 18:47
Hei Jonas
 
Først er maskinen penslet på tag og sider, med tynd sort farve.
 
Dernæst er modellen "vasket" med med en stor blød pensel påført meget lidt (terpentin) i lodrette bevægelser, fra tagkanten og ned. Derved opstår sorte striber under gitre og vinduer. Samme metode benyttes på taget dog i længderetning fra frontruderne mod midten.
 
Plovene er også vasket med tynd sort farve. 
 
Siden er maskinen påført en gråbrun farve, på undervognen, med sprøjte pistol, gerne lidt lys farve for at iludere støv og rust. 
 
Til sidst påføres boggierne tynd sort farve, med en spids pensel i alle fordybningerne, for at illudere olje.
 
God jul
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 16 desember 2007 at 18:56
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 17:41

Hei Smile

"One of those golden moments"
 
Lidt fritimer i juleferien og man begynder på sine Lps byggesæt.
 
 
Sættet er nemt at gå til og byggevejledningen er intet mindre end mageløs. Clap 
 
Delene passer perfekt sammen og følger man vejledningen kommer man fint over problemerne. Efter ca. 4 timers koncentreret arbejde ved "svejseapparatet", mangler kun de finere detaljer. 
 
 
 
Jeg glæder mig selv til fortsættelsen og den næste vogn.
 
Med modelbanehilsen
 
Dan
 
 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.