MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gammelt Marklin utstyr
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gammelt Marklin utstyr

 Post Reply Post Reply
Author
raasrum View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raasrum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammelt Marklin utstyr
    Posted: 29 oktober 2007 at 11:24

Hei.

Har en gammel Marklinbane liggendes nedpakket. Siden jeg nå har plass har jeg tenkt å ta dette fram igjen. Det ble kjøpt i Sverige i 1966..... Har ligget nedpakket i 30 år, men sjekket fra tid til annen. Har 4 lok + endel vogner og M-skinner med el-penser osv.
Har lyst til å digitalisere, men ikke med Marklinsystem. Hører at det går an å kjøre med alle andre fabrikanter bare det er vekselstrøm. Hørte at Uhlenbrok taklet begge dekodere, men da må vel grunnsystemet være DCC? Hva med gamle Marklinkoblinger. Går de bare sammen med "seg selv" eller kan de byttes slik at alt som er av matriell kan "kjøres sammen?" Forstår at like- og vekselstrøm kan kjøres på samme skinner desrom skinnene byttes og hjule byttes?
Noen anbefalinger??
mvh
RAa
MJF-medlem
Ha en God Dag!
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 12:38
Hei - og velkommen til forumet.

Du kan bruke både Märklin sine dekodere og DCC-dekodere dersom du velger Uhlenbrock digitalsystem. Jeg har selv digitalisert mine gamle klassikere fra ungdommen. Om du velger de nye eller gamle Märklin-dekoderne er egentlig bare en smaksak - de nye har bare flere funksjoner.

Når det gjelder koblinger til materiellet, så kan du fortsatt bruke Märklins gamle koblinger på vognene. De meste av andre MJ-produsenter har en standard (NEM) kobling, og disse passer som regel bra sammen med Märklins gamle. Märklins nye kortkobbel (slike som nytt Märklin selges med i dag) passer nok best med sammen med samme type kobbel. Jeg har valgt å skifte alle andre koblinger på mitt materiell til én type.

På likestrømsmateriell (DC) trenger du normalt ikke å skifte hjulakslinger. Kjører du på M-skinner kan det hende du må justere sporvidden litt ved å klemme sammen hjulene på akslingen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 13:31
Hei og velkommen til forum!
Jeg kan se at det er første gangen du poster noe her.
 
Det er mange svar å gi til spørsmålene dine:
Etter det jeg forstår, har du tenkt å gjennoppta hobbyen din som mange andre av "oss tilårskomne gutter"?
 
Mht. valg av digitalsystem så er det egentlig uavhengig av om du velger å kjøre 3-skinnedrift (Märklin vekselstrøm) eller 2-skinnedrift (likestrøm). Du kan gjerne velge DCC og kjøre på Märklinskinner og velge et av Märklins 2 digitalsystem (Märklin Motorola eller dagens MFX) og kjøre 2-skinnedrift.
Det er også mulig å velge andre digitalstandarder.
Mest vanlig er MM og MFX på 3-skinnedrift og DCC på 2-skinnedrift.
 
Dersom du har tenkt å digitalisere de gamle lokene dine uten for store ombyggiger, så er det best utvalg av dekodere til det gamle MM-systemet (som er ute av produksjon nå hos Märklin) men fortsatt bakoverkompatibelt med "nye" MFX. Det finnes også multiprotokoll-dekodere fra flere leverandører som takler både MM og DCC-systemene (+ analogkjøring med trafo). Et "multiprotokollsystem" sender ut digital informasjon i forskjellige språk slik at de kan "snakke" DCC og MM samtidig. "Faren" med dette er at et slikt "blandingsformat" ikke er underlagt noen standard. Man kan derfor risikere at enkelte dekodere reagerer unormalt på et slikt digitalformat.
 
Du sier at du ikke har så lyst til å digitalisere de gamle Märklin-lokene dine med MM eller MFX. Da har du fortsatt flere løsninger. - Du kan bytte motorene i Märklin-lokene til likestrømsmotorer og bruke de fleste DCC-dekodere på markedet (stort utvalg og lav pris). - Eller du kan beholde den originale statormangeten (enklest) akseptere litt dårligere kjøreegenskaper og bruke er multiprotokolldekoder som du var inne på.
 
De andre spørsmålene dine er også vanskelig å svare eksakt på.
Hjul er avhengig av hvilket skinnesystem du baserer deg på. - Skal du bruke de gamle M-skinnene dine er du avhengig av litt kraftige hjulflenser. Derfor vil du få problemer med vogner og lok som har lavere flenser (etter NEM og RP25-norm). I tillegg er det dette med hjulisolasjon. - Er den kun på ene hjulet på en eldre Märklinvogn av metall kan det forårsake kortslutning på 2 slike vogner som kobles sammen på et likestømsanlegg (2-skinnedrift). Gammelt Märklin "trives best" på 3-skinnedrift.
 
Det er mulig å bygge et anlegg for både 2- og 3-skinnedrift med Märklins K-skinner. Det er ikke i praksis mulig å kombinere vekselstrøm og likestrøm samtidig på samme anlegg uten store ombygginger av lokene.
 
Til sist blir dette en personlig sak om smak og behag. Har du ønsker om å utvide beholdningen av lok og vogner blir det enklest om du velger "standard løsning" - enten Märklin eller de andre?
 
Lykke til!
Back to Top
raasrum View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raasrum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 09:09
Hei og takk for svar.
 
Du sier at jeg må klemme sammen hulene for å minske sporbredden. Er ikke det litt "på kanten". Da vil vel det si at du ikke kan gjøre en blanding av M og K og C skinner? Hva med skinner man kan kjøpe i "metervis"? Hvor stort er problemet med avsporing?
 
Koblinger. Forstår jeg riktig når du har byttet alle koblinger på alt gammelt matriell fra Marklin med nye NEM koblinger?
 
Marklin dekodere. Marklin er vel endel dyrere enn noen andre merker. Hva med kvaliteten? Er den bedre eller er det samme? Det er vel en fordel å bruke det systemet som er mest brukt og universelt (DCC?).
 
Vi har jo et voldsomt utvalg av fabrikanter, sikkert mange nye jeg ikke vet om. Hva med Rivarossi, Joeuf, Engelske fabrikanter. Lima er vel en fabrikant som er mer et "leketøy". Er noen av disse repr. i Norge og hva med kvalitet?Confused
mvh
RAa
MJF-medlem
Ha en God Dag!
Back to Top
raasrum View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raasrum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 09:21
Hei og takk for svar!
 
Vil det si at siden jeg har gamle M-skinner bør det satses på MM eller MFX system? Er DCC uaktuelt på 3-skinnedrift? Blir ikke lok fra Marklin og andre fabrikanter dyrere med MM/MFX system? Eller er det omtrent samme?
 
Er det problemer med å kjøre vogner og lok fra andre fabrikanter på M-skinner? Må hjulene byttes? I så fall så bør man vel bytte fra M-skinner til ny "standard" med en gang. Det kan koste endel kroner. Kanskje det beste for da er det like greit å btte motorene i lokene og hjulene på vognene.
 
Men uansett så kan Uhlenbrok (feks,) brukes? Da har en jo et universalt system?
 
Finnes det mulighet for å få solgt M-skinner og penser?
mvh
RAa
MJF-medlem
Ha en God Dag!
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 09:37
Hei og velkommen.
 
Du får nok solgt M-skinner fortsatt... Prøv deg på qxl eller på en messe. Det er ikke så mye man kan forvente å få for det men...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
raasrum View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raasrum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 09:43
Kan utstyr som har hjul med store flenser kjøres på den nye normen?
mvh
RAa
MJF-medlem
Ha en God Dag!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 10:22
Hei Ragnar!
 
Du har menge spørsmål!
Regner med det siste innlegget ditt er myntet på meg, så jeg svarer på dette?
 
Det hele er avhengig av dine videre planer. Har du ingen andre planer enn å bruke de 5 gamle Märklinlokene dine ombygget til digital drift og ikke skal kjøre lokene dine på andre anlegg, kjøpe nye lok eller få besøk av andre som har med seg eget materiell, står du temmelig fritt til å gjøre hva du vil.
Har du derimot planer om å kjøpe nye lok og sette dem i trafikk uten ombygginger eller ta med lokene dine på andre sine anlegg eller få besøk av andre, må du nok velge en standard - enten MM/MFX eller DCC.
Jeg kjenner ingen som kjører DCC på 3-skinnedrift Märklin - ei heller noen som kjører MM/MFX på 2-skinnedrift, selv om det fint går an rent teknisk.
Her ligger det valget du er nødt til å ta alene. Det hele er spørsmål om dine behov og preferanser.
 
Mht. prisnivå er DCC-utstyr og gammelt MM-utstyr i dag rimeligere enn tilsvarende MFX-utstyr fra Märklin. Dette kommer av få produsenter og at Märklin har patentert systemet. Den gamle MM-standarden er åpen og har mange tilbydere av utstyr men er egentlig "foreldet" av Märklin selv og det spørs derfor hvor mange år til det vil finnes slikt utstyr på markedet? En ting er at "småprodusenter" kan lage nytt utstyr i MM-standard men de store elektronikkonsernene som fremstiller ICer, microprocessorer og andre grunnkomponenter som utstyret er bygget opp av fremstiller dette i millionantall og når de får en bedre/mer avansert krets og etterspørselen etter de gamle avtar i markedet, så blir produksjonen lagt ned.
Derfor stiller jeg et stort spørsmålstegn til om MM-standarden vil "leve" om 20 år? - I så fall vil det kreve nyutvikling av utstyr.
Dette er kanskje greit å ta i betraktning ved et systemvalg?
 
I realiteten må du derfor velge mellom DCC og MFX og det er ingen systemer som har multistandard med begge disse.
 
Når det gjelder å kjøre vogner av "fremmedfabrikat" på M-skinner er det 2 ting som kan gi problemer - hjulflenser og koblinger. M-skinner krever grove hjulflenser for sikker drift og du må derfor kanskje bytte hjul? Dessuten er mange av utløsepinnene for koblingene til slike "fremmede" vogner plassert lavere slik at de kan komme i konflikt med punktkontakten. Begge "problem" er overkommelige.
 
Til slutt kan jeg si noen ord om motorbytte på gamle Märklinlok. I dag bruker Märklin konsekvent likestrømsmotorer til slik konvertering. Fordelen er at denne motortype er lettere å regulere digitalt og man kan utnytte fordeler som "cruise control" som ligger i de nye avanserte dekoderene. Motorene blir da ikke så følsomme for dreieretning, temperatur, slitasje som gamle allstrømsmotorer og man får et større reguleringsområde ved analogdrift når en likestrømsmotor kombineres med dekoder.
Man kan sikkert også stille seg spørsmål om 30 år gamle Märklinmodeller er tidsmessige sammen med dagens utgaver? - Selv hadde jeg nok beholdt disse lokene som de er og brukt dem i "nostalgitog" enten analogt eller med en "enkel" MM-dekoder uten motorbytte.
 
Håper dette var svar på det du spurte om?
 
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 10:30
Hei

Her er noen svar ...

Sporbredde: Det er bare småjustering av enkelte lok og vogner det er snakk om hvis du fortsatt ønsker å kjøre på Märklin-skinner. M har en litt annen geometri i sporvekslene (spesielt tvangsskinnene i midten) som gjør at andre merker (likestrømsmateriell) får litt problemer. Men som sagt - ingen stor sak.

Koblinger: Ja jeg har skiftet de fleste av mine koblingsholdere til NEM-holdere. Da passer andre merkers koblinger også på vognene.

Dekodere: Her er markedet STORT. Et generelt tips er å lese litt på delforumene for elektronikk og digitalstyring. Her vil du finne hvilke løsninger som passer for deg og de lokene du har. Hvis du fortsatt lurer kan du poste et eget innlegg om ditt spesiell lok som du lurer på.

Valg av forbilde: Siden du egentlig liker engelske tog så er nok veien å gå via nettbutikkene der borte og eBay.uk. Det er flere "anglofile" MJ-ere på forumene her hjemme, så gode tips kan du nok regne med.
Ellers kan man vel si at Märklin ikke passer så godt sammen med engelsk MJ - kanskje med unntak av Harry Potter-toget da.

Trenger du en ny giv kan jo tipset være å bytte helt over til engelsk 00-skala, selge dine gamle M-skinner på norske QXL. Behold dine gamle klassikere som hyllemodeller, og lev ut hobbyen som DU vil.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
raasrum View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raasrum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 10:38
Takk for ditt svar igjen. J
a du gir meg god pekepinn. Haffe nok tenkt å la alt bli universalt slik at lok kan kjøre hos andre og andre hos meg. Kanskje jeg prøver å selge M-skinnene, kjøpe 2-skinnesystem for så å gå over til likestrømsdrift.
Har jeg ikke misforstått så er det mulig ved å bytte til likestrømsmotor i Marklin lokene. De gamle skinnene skaper da problemer for andre fabrikat. Skal Marklinlok kjøres på likestrøm må vel hjulene byttes for ikke å lage kortslutning? Det samme med vognhjulene?
Sikker mange rare spørsmål fra en Nvice.
mvh
RAa
MJF-medlem
Ha en God Dag!
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 12:43
Originally posted by raasrum raasrum wrote:

Har jeg ikke misforstått så er det mulig ved å bytte til likestrømsmotor i Marklin lokene. De gamle skinnene skaper da problemer for andre fabrikat. Skal Marklinlok kjøres på likestrøm må vel hjulene byttes for ikke å lage kortslutning?

Helt riktig Smile
Originally posted by raasrum raasrum wrote:

Det samme med vognhjulene?

Helt riktig igjen Smile

Du med andre ord helt på sporet Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 14:19
Hei Ragnar!
 
Du kan i prinsippet kjøre med likestrøm og M-skinner - det er bare ikke helt vanlig.
Til alle systemer trenger du 2 poler. På M-skinnene utgjør selve skinnene en pol og punktkontaktene den andre. Derfor trenger ikke hjulene være isolert fra hverandre - det er faktisk bedre strømopptak når de har metallisk forbindelse. På likestrøm er det er pol i hver skinnestreng og hjulene må følgelig være isolert.
Kombinasjoner av disse system finnes også der det er kontaktledning (KL). Da kan sporet være en pol og skinnene den andre (men det utelukker damplokomotiver).
 
Forøvrig er det litt utfordrende å bygge om gamle Märklin damplok til likestrøm (2-skinnedrift). Årsaken er at veivstenger og styring er av metall og elektrisk ledende. De må også isoleres, ikke bare hjulnavene for å unngå kortslutning. Dette er mulig å utføre men noe krevende. El.lok og diesellok er enklere.
Det er også å det bemerke ombygde Märklinlok sjeldent er noen "suksess på banen". Det er vanskelig å få et så pålitelig strømopptak som på lok som er bygget for likestrøm. Dessuten har Märklin ofte mange "gummihjul" som heller ikke hjelper til med strømopptaket.  Et 4-akslet Märklinlok har oftetst minst 2 gummihjul og det trekker bare på 2 aksler mens et tilsvarende lok hos konkurentene trekker på alle 4 aksler og har et gummihjul (eller ingen). Derfor er det vanskelig å erstatte gummien med metall og fortsatt ha tilstrekkelig trekkraft ved slike ombygginger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.