Hei Ragnar!
Du har menge spørsmål!
Regner med det siste innlegget ditt er myntet på meg, så jeg svarer på dette?
Det hele er avhengig av dine videre planer. Har du ingen andre planer enn å bruke de 5 gamle Märklinlokene dine ombygget til digital drift og ikke skal kjøre lokene dine på andre anlegg, kjøpe nye lok eller få besøk av andre som har med seg eget materiell, står du temmelig fritt til å gjøre hva du vil.
Har du derimot planer om å kjøpe nye lok og sette dem i trafikk uten ombygginger eller ta med lokene dine på andre sine anlegg eller få besøk av andre, må du nok velge en standard - enten MM/MFX eller DCC.
Jeg kjenner ingen som kjører DCC på 3-skinnedrift Märklin - ei heller noen som kjører MM/MFX på 2-skinnedrift, selv om det fint går an rent teknisk.
Her ligger det valget du er nødt til å ta alene. Det hele er spørsmål om dine behov og preferanser.
Mht. prisnivå er DCC-utstyr og gammelt MM-utstyr i dag rimeligere enn tilsvarende MFX-utstyr fra Märklin. Dette kommer av få produsenter og at Märklin har patentert systemet. Den gamle MM-standarden er åpen og har mange tilbydere av utstyr men er egentlig "foreldet" av Märklin selv og det spørs derfor hvor mange år til det vil finnes slikt utstyr på markedet? En ting er at "småprodusenter" kan lage nytt utstyr i MM-standard men de store elektronikkonsernene som fremstiller ICer, microprocessorer og andre grunnkomponenter som utstyret er bygget opp av fremstiller dette i millionantall og når de får en bedre/mer avansert krets og etterspørselen etter de gamle avtar i markedet, så blir produksjonen lagt ned.
Derfor stiller jeg et stort spørsmålstegn til om MM-standarden vil "leve" om 20 år? - I så fall vil det kreve nyutvikling av utstyr.
Dette er kanskje greit å ta i betraktning ved et systemvalg?
I realiteten må du derfor velge mellom DCC og MFX og det er ingen systemer som har multistandard med begge disse.
Når det gjelder å kjøre vogner av "fremmedfabrikat" på M-skinner er det 2 ting som kan gi problemer - hjulflenser og koblinger. M-skinner krever grove hjulflenser for sikker drift og du må derfor kanskje bytte hjul? Dessuten er mange av utløsepinnene for koblingene til slike "fremmede" vogner plassert lavere slik at de kan komme i konflikt med punktkontakten. Begge "problem" er overkommelige.
Til slutt kan jeg si noen ord om motorbytte på gamle Märklinlok. I dag bruker Märklin konsekvent likestrømsmotorer til slik konvertering. Fordelen er at denne motortype er lettere å regulere digitalt og man kan utnytte fordeler som "cruise control" som ligger i de nye avanserte dekoderene. Motorene blir da ikke så følsomme for dreieretning, temperatur, slitasje som gamle allstrømsmotorer og man får et større reguleringsområde ved analogdrift når en likestrømsmotor kombineres med dekoder.
Man kan sikkert også stille seg spørsmål om 30 år gamle Märklinmodeller er tidsmessige sammen med dagens utgaver? - Selv hadde jeg nok beholdt disse lokene som de er og brukt dem i "nostalgitog" enten analogt eller med en "enkel" MM-dekoder uten motorbytte.
Håper dette var svar på det du spurte om?
|