MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Drømmemodell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Drømmemodell

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Drømmemodell
    Posted: 30 september 2007 at 15:54


Hva er din drømmemodell i H0 aom ikke er lagd ennå?
Min er damplok type 26c i superlineutførelse.
Hva er din??

Edited by Daniel Aune - 30 september 2007 at 15:55
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 18:52
Bm87 hadde vært innmari stiligSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 19:48
Det har jo kommet mange "drømmemodeller" for mitt vedkommede de siste årene, men jeg har alltid ønsket meg en "ordentlig" norsk trikk på et anlegg. Da mener jeg hovedsalig Oslo-trikker på 80-tallet.

Hawa og Gullfisken er riktignok laget i modell, selv om sistnevnte har vært nærmest umulig å sette sammen.

Men Høka og SL79 gjenstår ennå... Trondheimstrikkene er det sikkert også noen som ønsker seg :-)

Edited by Pelle - 30 september 2007 at 19:49
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 17:36
Hei!
 
Jeg er ikke så opptatt av at "drømmemodellen" må være laget som Superline, eller om den er i "plast". Men jeg kunne ønske å se Skd 224 produsert (og gjerne ennå flere skiftemaskiner også).
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 18:51
trondheimstrikker ja.......
noen som vet noe?.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 18:54
Trondhjemstrikken skal jo komme i modell i regi av Sporveishistorisk forening, men sannelig om de har oppdatert informasjonen på sine sider, ikke noe nytt siden februar.
Vi venter i spenning!
Maila dem, jeg, så får vi se.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 19:00
Vi begynner nå nesten å gå tom for ting som ikke er produsert enda når det gjelder trekkraft. (hvis vi ser bort fra en damplokene og masse sære skiftetraktorer).
 
Men noen drømmemodeller:
BM 62 en motorvogn i tre, veldig sært, veldig norskt!!!
Skd 213, den kraftigste traktoren i sin tid og helnorsk
El. 3, Første norske dobbeltlok på Ofotbanen
Lm2, urnorsk revisjonsvogn
 
Og ... El. 13 i helt ny utgave!
 
Hilsen,
Laurenz
 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 19:17
Drømmemodell?

Hm, på TMJKs nye anlegg trenger vi vel en fire-fem BM 86/91- Ikke superline, den er flott den som fins, men ikke akkurat billig...

NMJ skal en gang komme med BM69... men BM 86/91 i masseproduksjon er vel mer interessant for de fleste, siden den har gått omtrent over alt?

Den har ruslet rundt fra 1938 til 90-tallet, rundt 55 år, faktisk, og kan dermed gå på omtrent alt som fins av modeller av ikke-elektrifiserte jernbaner i Norge. Også på mange elektrifiserte strekninger, Rørosbanen hadde jo slikt materiell, og det gikk jo "under tråd" fram til Støren.

Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!)

Info:
BM86
BM91
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 19:59
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Drømmemodell?


Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!)
 
Må bare vente til skipperen er ferdig på skolen, så blir det kanskje noe mer fart i sakene..  Men personlig så vil jeg ha en annen motorvogn først...
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 20:47
Synest no at Type 92 bør vere den første motorvogna frå Skala designTongue eg då.

Jan-Rune


Edited by janerts - 01 oktober 2007 at 20:48
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 20:57
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Drømmemodell?


Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!)
 
Må bare vente til skipperen er ferdig på skolen, så blir det kanskje noe mer fart i sakene..  Men personlig så vil jeg ha en annen motorvogn først...


Ja, 87 ... den er jo ikke dum! Men litt liten for Glomfjordbanen, og i allefall for liten for Vindheimbanen.

86/91 ruler! Hm, den er jo ganske enkel, ikke mye som skal til for å etse den, i alle fall. Taket er jo dobbelkrumt, men eller er det vel ikke noe særlig som er komplisert? Fins det noen egnede drivverk, tro?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 21:04
Originally posted by janerts janerts wrote:

Synest no at Type 92 bør vere den første motorvogna frå Skala designTongue eg då.


92 er da en riktig stygg liten sak. Wink
Dessuten er den fra 1984... altfor ny! Angry
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 21:09
BM92 er min favoritt. tett fulgt av BM86.
kunne denne ha  latt seg fornorske til en BM92?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 21:09
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Det har jo kommet mange "drømmemodeller" for mitt vedkommede de siste årene, men jeg har alltid ønsket meg en "ordentlig" norsk trikk på et anlegg. Da mener jeg hovedsalig Oslo-trikker på 80-tallet. Hawa og Gullfisken er riktignok laget i modell, selv om sistnevnte har vært nærmest umulig å sette sammen. Men Høka og SL79 gjenstår ennå... Trondheimstrikkene er det sikkert også noen som ønsker seg :-)


Jeg kan egentlig ikke forstå at SL79 ikke er aktuell som modell, så vidt jeg veit er både leddvogna og italieneren bygget med standard sidevegger og understell, men med tilpasset front for den byen vogna skal operere i. Med andre ord vil det være muligheter for mange versjoner av samme vogn, hvis man først lager et sett med vegger.
Back to Top
Lars D View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 22:16
Når jeg er ferdig på skolen lover jeg at det blir mer fart på sakene Svein R.Smile. Er jo noen av modellene her vi har snakka mye om uten å røpe alt for myeWink
Lars D
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 23:32
Originally posted by einjen einjen wrote:

BM92 er min favoritt. tett fulgt av BM86.
kunne denne ha  latt seg fornorske til en BM92?
 
Det har allerede vært gjort. En utførlig byggebeskrivelse finner du her: http://www.tognett.no/article.asp?s=13&ID=244
 
Artikkelen er skrevet av mjf.no"s utformer og designer; Morten Pelle Korsmo (Pelle). Link til tegninger av BM 92 finner du på samme side.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 23:47
Originally posted by Lars D Lars D wrote:

Når jeg er ferdig på skolen lover jeg at det blir mer fart på sakene Svein R.Smile. Er jo noen av modellene her vi har snakka mye om uten å røpe alt for myeWink
 
Ja bare hold kontroll på styrbord og babord du, så skal vi nok få til noeSmile
 
Hva skjedde med Bm92 modellen din Lars?  Hmm har jeg ikke et bilde av den her en plass?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 08:23
Jeg synes ikke vi skulle glemme en tilsvarende tema som gikk på et forum for noen år siden. Da var det mange som skrek  over seg på mangel av en BM69 -  plast eller messing likegyldig, bare det kom en BM69.
 - Så kom det er BM69 på markedet og hva skjedde? - Intet "storsalg" for initiativtakeren som hadde satset både tid og penger på prosjektet.
 
Kan vi trekke noen lærdom av dette?
Vi kan gjerne ønske oss modeller men ønskene må følges opp av håndfaste bestillinger dersom produsenter skal satse på oss.
 
Ellers støtter jeg Svein R i at en BM87 hadde vært midt i blinken!
Dette er en motorvogn med lang driftstid og spredd over hele jernbanenettet. Den kan lages i flere versjoner og med Gx.
Den er også så kort at den vil få plass selv på de minste anlegg.
Eneste utfordringen en produsent vil få er alle naglene og det utelukker nok plastproduksjon?
 
 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 10:48
Kjell, vi kan i allefall trekke den lærdommen at:
a) Folk vil ikke nødvendigvis spa opp oppimot 10000 kr.
b) En viss aktør kom samtidig på banen og lanserte alle varianter av BM 69, rimelig, 2-3000 kr. Dette skulle leveres innen kort tid ... Tør vedde på at dette reduserte salget betraktelig. Aktøren leverte slett ikke innen fristen, og sånn "frykt, usikkerhet og desperasjonstaktikk" - FUD! - skal man ikke lytte til; Når noen kommer på banen umiddelbart etter at noen andre har lansert et prosjekt, kan det være at det ikke nødvendigvis har kommet lenger enn til tanke- og fabuleringsstadiet...

Jeg tar forøvrig gjerne en BM87, også! Men helst en BM86.

Edited by Henning L - 02 oktober 2007 at 10:51
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2007 at 00:18
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Trondhjemstrikken skal jo komme i modell i regi av Sporveishistorisk forening, men sannelig om de har oppdatert informasjonen på sine sider, ikke noe nytt siden februar.
Vi venter i spenning!
Maila dem, jeg, så får vi se.


Det ser ut til at eposten min fikk dem til å få ut finger"n... LOL
Fikk svar og de har også lagt ut det samme på nettsidene sine. Ser ut til at det kan bli trikk over jul en gang - produksjonen skal i gang før jul, i alle fall - hvis alt går bra!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2007 at 22:09
Mulig jeg har sovet i timen her, men var det ikke NMJ som en gang lovte en fornorsket utgave av Limas tilsvarende "SL 79"?

Er det mulig å få tak i disse modellene lenger, eller er det andre produsenter som også lager dem?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2007 at 22:10
LM2 er så absolutt også på ønskelisten!
Synes jeg så noe prototypemodeller på denne en gang, Svein?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2007 at 22:55
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

LM2 er så absolutt også på ønskelisten!
Synes jeg så noe prototypemodeller på denne en gang, Svein?
 
Du må ha sett feil;)
 
 
Men jeg har personlig gått på en liten smell med Lps tømmervognene, så må hente meg inn igjen. Så slike gøye prosjekt som Lm2 må desverre venteCry
 
Men Morten har du tømt postkassa di nå? Har prøvd å sende PM og mail til deg.
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 16:26
hmmmmm.......... min drømme modell må vere................  caroline med karreter
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 17:25
skulle gjerne hatt hele flåmsbana toget.
har hørt en plass at  el 17 i flåmsbana design skal komme 
hadde jo vert fint med signatur ogsåSmile
Helsing Ørjan :)
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 17:45
Jeg liker veldig godt de togene jeg ser til daglig, dvs de som går til og fra Bergen. Har B7 vogner, og når EL18 kommer så skal nok EL16 loket få litt kamp om plassen på øverste hylle.

Ellers hadde det vært utrolig kult å ha WLAB-2 i modell så man kunne satt sammen et moderne natttog. Er ingen kjempefan av BM73, men samtidig hadde det vært sinnsykt kult å ha i modell ettersom jeg ser de hver eneste dag. Cargonet EL14 med containervogner, og OBAS EL13 med biltog stiller også veldig høyt på listen.

Skd 220c i nydesign skulle jeg gjerne hatt, men de er altfor dyre for meg.

Trenger bare å legge til BM69 nå så har jeg nevnt stort sett alt som går til og fra Bergen.Wink


Edited by Yngve - 27 oktober 2007 at 17:48
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 17:51
hehe 69ern blir mest sansynelig i gammeldesign
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 23:16
Originally posted by Stian Stian wrote:

hmmmmm.......... min drømme modell må vere................  caroline med karreter


SÅ KLART!!!!! godt innspill
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 23:19

Sj Da står øverst på min kjøpeliste nå.
NMJ har en 941 til salgs.
16000 må jeg ut med, så håper jeg får sopet opp en hel del før noen andre får den!

Edited by Daniel Aune - 28 oktober 2007 at 23:19
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 23:24
Originally posted by Stian Stian wrote:

hehe 69ern blir mest sansynelig i gammeldesign
 
I første runde ja... Men det vil uten tvil dukke opp flere varianter senere...
 
Edit: Rettet skrivefeil...


Edited by Andreas - 28 oktober 2007 at 23:39
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.