Drømmemodell |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ser ut til at eposten min fikk dem til å få ut finger"n... Fikk svar og de har også lagt ut det samme på nettsidene sine. Ser ut til at det kan bli trikk over jul en gang - produksjonen skal i gang før jul, i alle fall - hvis alt går bra! |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjell, vi kan i allefall trekke den lærdommen at:
a) Folk vil ikke nødvendigvis spa opp oppimot 10000 kr. b) En viss aktør kom samtidig på banen og lanserte alle varianter av BM 69, rimelig, 2-3000 kr. Dette skulle leveres innen kort tid ... Tør vedde på at dette reduserte salget betraktelig. Aktøren leverte slett ikke innen fristen, og sånn "frykt, usikkerhet og desperasjonstaktikk" - FUD! - skal man ikke lytte til; Når noen kommer på banen umiddelbart etter at noen andre har lansert et prosjekt, kan det være at det ikke nødvendigvis har kommet lenger enn til tanke- og fabuleringsstadiet... Jeg tar forøvrig gjerne en BM87, også! Men helst en BM86. Edited by Henning L - 02 oktober 2007 at 10:51 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg synes ikke vi skulle glemme en tilsvarende tema som gikk på et forum for noen år siden. Da var det mange som skrek over seg på mangel av en BM69 - plast eller messing likegyldig, bare det kom en BM69.
- Så kom det er BM69 på markedet og hva skjedde? - Intet "storsalg" for initiativtakeren som hadde satset både tid og penger på prosjektet.
Kan vi trekke noen lærdom av dette?
Vi kan gjerne ønske oss modeller men ønskene må følges opp av håndfaste bestillinger dersom produsenter skal satse på oss.
Ellers støtter jeg Svein R i at en BM87 hadde vært midt i blinken!
Dette er en motorvogn med lang driftstid og spredd over hele jernbanenettet. Den kan lages i flere versjoner og med Gx.
Den er også så kort at den vil få plass selv på de minste anlegg.
Eneste utfordringen en produsent vil få er alle naglene og det utelukker nok plastproduksjon?
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja bare hold kontroll på styrbord og babord du, så skal vi nok få til noe
Hva skjedde med Bm92 modellen din Lars? Hmm har jeg ikke et bilde av den her en plass?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har allerede vært gjort. En utførlig byggebeskrivelse finner du her: http://www.tognett.no/article.asp?s=13&ID=244
Artikkelen er skrevet av mjf.no"s utformer og designer; Morten Pelle Korsmo (Pelle). Link til tegninger av BM 92 finner du på samme side.
|
||
Lars D
Viderekommen Joined: 03 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når jeg er ferdig på skolen lover jeg at det blir mer fart på sakene Svein R.. Er jo noen av modellene her vi har snakka mye om uten å røpe alt for mye
|
||
Lars D
|
||
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kan egentlig ikke forstå at SL79 ikke er aktuell som modell, så vidt jeg veit er både leddvogna og italieneren bygget med standard sidevegger og understell, men med tilpasset front for den byen vogna skal operere i. Med andre ord vil det være muligheter for mange versjoner av samme vogn, hvis man først lager et sett med vegger. |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BM92 er min favoritt. tett fulgt av BM86.
kunne denne ha latt seg fornorske til en BM92? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
92 er da en riktig stygg liten sak. Dessuten er den fra 1984... altfor ny! |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, 87 ... den er jo ikke dum! Men litt liten for Glomfjordbanen, og i allefall for liten for Vindheimbanen. 86/91 ruler! Hm, den er jo ganske enkel, ikke mye som skal til for å etse den, i alle fall. Taket er jo dobbelkrumt, men eller er det vel ikke noe særlig som er komplisert? Fins det noen egnede drivverk, tro? |
||
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synest no at Type 92 bør vere den første motorvogna frå Skala design eg då.
Jan-Rune Edited by janerts - 01 oktober 2007 at 20:48 |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må bare vente til skipperen er ferdig på skolen, så blir det kanskje noe mer fart i sakene.. Men personlig så vil jeg ha en annen motorvogn først...
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Drømmemodell?
Hm, på TMJKs nye anlegg trenger vi vel en fire-fem BM 86/91- Ikke superline, den er flott den som fins, men ikke akkurat billig... NMJ skal en gang komme med BM69... men BM 86/91 i masseproduksjon er vel mer interessant for de fleste, siden den har gått omtrent over alt? Den har ruslet rundt fra 1938 til 90-tallet, rundt 55 år, faktisk, og kan dermed gå på omtrent alt som fins av modeller av ikke-elektrifiserte jernbaner i Norge. Også på mange elektrifiserte strekninger, Rørosbanen hadde jo slikt materiell, og det gikk jo "under tråd" fram til Støren. Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!) Info: BM86 BM91 |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi begynner nå nesten å gå tom for ting som ikke er produsert enda når det gjelder trekkraft. (hvis vi ser bort fra en damplokene og masse sære skiftetraktorer).
Men noen drømmemodeller:
BM 62 en motorvogn i tre, veldig sært, veldig norskt!!!
Skd 213, den kraftigste traktoren i sin tid og helnorsk
El. 3, Første norske dobbeltlok på Ofotbanen
Lm2, urnorsk revisjonsvogn Og ... El. 13 i helt ny utgave!
Hilsen,
Laurenz
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Trondhjemstrikken skal jo komme i modell i regi av Sporveishistorisk forening, men sannelig om de har oppdatert informasjonen på sine sider, ikke noe nytt siden februar.
Vi venter i spenning! Maila dem, jeg, så får vi se. |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
trondheimstrikker ja.......
noen som vet noe?..... |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Jeg er ikke så opptatt av at "drømmemodellen" må være laget som Superline, eller om den er i "plast". Men jeg kunne ønske å se Skd 224 produsert (og gjerne ennå flere skiftemaskiner også).
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har jo kommet mange "drømmemodeller" for mitt vedkommede de siste årene, men jeg har alltid ønsket meg en "ordentlig" norsk trikk på et anlegg. Da mener jeg hovedsalig Oslo-trikker på 80-tallet.
Hawa og Gullfisken er riktignok laget i modell, selv om sistnevnte har vært nærmest umulig å sette sammen. Men Høka og SL79 gjenstår ennå... Trondheimstrikkene er det sikkert også noen som ønsker seg :-) Edited by Pelle - 30 september 2007 at 19:49 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bm87 hadde vært innmari stilig
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er din drømmemodell i H0 aom ikke er lagd ennå? Min er damplok type 26c i superlineutførelse. Hva er din?? Edited by Daniel Aune - 30 september 2007 at 15:55 |
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |