MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Makro objektiv
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Makro objektiv

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Makro objektiv
    Posted: 15 august 2007 at 10:55
Jeg synes at denne tråden blir mer en presentasjon av ulike bilder av 1:1 materiell enn et faktisk diskusjonssted om fotografering.  Derfor prøver jeg meg på et spørsmål.
 
Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv til min Canon EOS350D.  Ikke overraskende er formålet fotografering av jernbanemodeller og modelljernbaner, men når jeg først bruker penger på et nytt objektiv hadde det vært greit og kanskje kunne bruke det for andre formål, f eks å ta bilder av vakre sommerfugler en vakker sommerdag.
 
Er det noen som har ideer til hvilke krav jeg bør stille?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 11:27
Ingen ideer, men siden jeg har samme fotoapparat, er jeg også interessert. En på jobben anbefaler denne fra Sigma:

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 15:27
Heisann, kan trygt anbefale Tamron 90mm Macro eller Sigma 70mm Macro.
Disse gir passe arbeidsavstand og er i tillegg supre portrettobjektiver.
Tamron har smart skifting mellom manuell- og autofokus, veldig nyttig ved insektfoto.
Canon sin 100mm er selvsagt like bra men dobbelt så dyr!
Arild Kjæraas
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 15:51
Betyr det at du ikke anbefaler Canons 60mm USM?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 21:53
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Betyr det at du ikke anbefaler Canons 60mm USM?

Snodig spørsmål ..., for meg høres det ut som om det "bare" er lommeboka som kan få det siste ord ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2007 at 06:59
Canons 60mm er uten tvil et supert objektiv men jeg aldri har prøvd det selv. Du etterlyste et objektiv som også kunne brukes til f.eks. insektfotografering, det er derfor jeg anbefalte de litt lengre brennviddene. Insekter, og ikke minst sommerfugler, liker ikke at noen kommer for nærme. Et objektiv er alltid et kompromiss, det perfekte objektiv finnes ikke.
Arild
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2007 at 10:05
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv til min Canon EOS350D.  Ikke overraskende er formålet fotografering av jernbanemodeller og modelljernbaner, men når jeg først bruker penger på et nytt objektiv hadde det vært greit og kanskje kunne bruke det for andre formål, f eks å ta bilder av vakre sommerfugler en vakker sommerdag

Jernbanefotograferingen og spesielt MJ-fotografering krever gjerne litt vidvinkel. Perspektivet blir mer naturlig når du kan plassere kameraet inne i landskapet på anlegget ditt, og at objektiver "ser" innover akkurat som du hadde gjort med egne øyne i skala 1:1. Avstanden til motivet blir da gjerne fra noen få cm (1-2 cm) til max 30-40 cm. Dessuten har vidvinkelobejktiver gjerne en bedre dybdeskarphet slik at du sammen med minste blenderåpning får veldig fine skarpe bilder. Anbefalt brennvidde bør nok ligge på 17-40 mm for din EOS350D.

I motsatt tilfelle vil du som nevnt ved makrofotografering av insekter på litt lengre avstand (50-100 cm) trenge et makroobjektiv med lengre brennvidde (f.eks. 80-100 mm).

Makrofotografering av modelljernbane og insekter blir derfor ikke helt det samme, siden motivene oppfører seg såvidt forskjellig. Men hvis du skaffer deg en vidvinkelzomm med makro, så vil du nok også få tatt bra inskektsbilder - med litt tålmodlighet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2007 at 11:35
Enig med Kjell der.
Kanskje bedre å få tak i et passende fastobjektiv med moderat vidvinkel og kjøpe et macro med 90 eller større fast brennvidde.
Du får bedre optisk kvalitet enn zoom.
Og det kan bli vesentlig billigere med et fastobjektiv, særlig fordi det bør være mulig å få tak i brukte objektiver til Canon.
28 mm tilsvarer en 45 mm i vanlig filmformat, dvs, tilnærmet normalobjektiv.
Denne er ikke så dyr, selv om du får dyrere objetkiver med antatt bedre kvalitet.
24 mm tilsvarer 38 mm, og kan kanskje være enda mer aktuell?

Du har vel en normalzoom allerede (18-55)? Da kan du teste ut forskjellige brennvidder så du finner den/de du liker best.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2007 at 14:35
Hei,
 
Selv har jeg denne til min Nikon D70:
 
 
Den er jeg kjempefornøyd med, og ble anbefalt den av andre MJ"ere.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.