MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Planer om jernbane; smal- eller normalsporet?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Planer om jernbane; smal- eller normalsporet?

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Planer om jernbane; smal- eller normalsporet?
    Posted: 06 august 2007 at 14:59
Hei!
 
Jeg vet at jeg kanskje burde postet denne forespørselen på NJK sitt forum, men det lar seg ikke gjøre da jeg ikke er registrert bruker der. -Så jeg prøver allikevell her:
 
Da den tyske okkupasjonsmakten begynte arbeidet med å anlegge flyplass på Ørlandet, ble det etablert en smalsporet anleggsjernbane mellom flyplassen og Brekstad, mellom flyplassen og Uthaug og mellom flyplassen og Lørbern. Det smalsporede jernbanenettet hadde to forskjellige sporvidder; den ene 600mm og den andre 800mm (?).
 
I forbindelse med fortifikasjonen av Ørlandsområdet har jeg også hørt at det fantes planer om å fortsette utbyggingen av jernbanen helt til Steinkjer. Det er tydelig at disse planene ikke hadde noe med selve anleggsarbeidet i Ørlandsområdet å gjøre, da det allerede fantes ett banenett som ivaretokk disse behovene.
 
Det jeg i så måte lurer på er om noen vet hvilken funksjon denne jernbanen skulle ha, og eventuellt hvilken sporvidde den skulle konstrueres i (smal- eller normalspor)? Var det meningen at den skulle tilsluttes det øvrige jernbanenettet på Ørlandet?
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2007 at 16:21
Hei Roger.

Du trenger ikke være NJK-medlem for å regsitrer deg som bruker på NJKs forum.

For å kunne skrive innlegg må du registrere deg som bruker. Det gir deg også tilgang til noen flere rom på forumet. Er du i tillegg medlem i Norsk Jernbaneklubb, gir det deg tillgang til enda flere rom som er forbehold medlemmer.

Registrering av ny bruker

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2007 at 10:40
Hei!
 
For å drive dette topic"et videre, ville jeg funnet det mer informativt at det ble postet svar på det jeg faktisk spør om (dersom noen vet), fremfor det jeg bare konstaterer innledningsvis i forespørselen.
 
Jeg har ingen innvendinger mot at de som eventuellt er registrerte brukere i NJKs forum, eventuellt poster forespørselen der, dersom man ønsker å vite mer om denne planlagte banen Ørlandet - Steinkjer.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2007 at 10:12
Hei Roger

Dessverre vet jeg for lite om temaet smalspor på diverse militære anlegg.
Men jeg håper du får svar her etterhvert.

Siden spørsmålene dine er veldig spesielle, så tror jeg det blir litt vanskelig for andre enn den som ønsker svar (du) å stå som forfatter av dette temaet på andre forum. Spesielt hvis det kommer oppfølgende kommentarer/spørsmål til den som spør.

Erfaringene mine fra NJKs forum er at det alltid er noen der som vet litt om bakgrunn og historie til ulike temaer.
Jeg har selv fått meget gode svar der på bl.a. temaet Svingskiver i Norge med kontaktledning.

Det er jo lov å være registrert på andre forum (også NJKs) selv om du ikke helt deler klubbens grunnsyn eller hva det måtte være som hindrer deg å registrere deg som bruker der.

Edited by KjellAn - 11 august 2007 at 18:31
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 03:34
Hei!
 
Jeg registrerer at den samme forespørselen har ligget på NJKs forum siden 11. august, og har i skrivende stund havnet på side 7 uten at det har kommet noen svar ennå.
 
I mellomtiden har jeg selv funnet noe mer informasjon om det jernbanenettet som faktisk ble bygget på Ørlandet, og det kan man lese mer om på denne link. En ting som kan være verdt å merke seg er at sporviddene på Ørlandet oppgis til å være 600mm og 900mm. Om jeg ikke husker feil oppgis 600mm og 800mm i Banedata. Hvem tar feil?
 
Om den planlagte utvidelsen til Steinkjer står det noe mer, men ikke nok til å besvare mine spørsmål. En annen ting som er kan være av interesse er at på denne link står; "Dette diesellokomotiv som var brukt på Ørland, under og etter krigen" (uthevingen er foretatt av undertegnede). Hva og hvor mye av dette jernbanenettet var i bruk etter krigen egentlig? -Den første linken gir jo ingen indikasjoner på etterkrigsbruk.


Edited by Roger - 25 august 2007 at 07:00
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 20:42
Hei!
 
Det var ikke så mye informasjon å hente fra det lokale historielaget heller, dessverre:
 

"Vi har hørt dette fortalt, men har ikke noe i arkivet som underbygger påstanden. Men dermed kan det meget gjerne være tilfelle. Jeg kjenner ingen mulige kilder, beklager.

Hilsen

Ivar Hopen/ Leder Yrjar Heimbygdslag"

Min søken etter mer informasjon fortsetter......

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 11:55
I "På sporet" nr 90 side 42-43 (utgis av NJK) står en artikkel om jernbanen på Ørlandet. Om denne inneholer mer informason enn det du allerede har funnet vet jeg ikke.
 
Petter
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 22:30
Hei Roger

Artikkelen i På Sporet nr 90 er akkurat den samme som du linket til i innlegget ovenfor.
Jeg har tatt en kopi av sidene som du kan få av meg.

Når det gjelder spørsmålet om hvor lenge etter krigen det var drift ved banen, så vil jeg anta at det meste av driften ble avviklet i forbindelse med salget av materiellet "på nyåret 1947".

Et annet moment som kan diskuteres er jo selvsagt hvor realistisk eventuelle planer for videre drift av smalsporbaner med sporvidde 600 og 900 var i Norge etter krigen.
NSB overtok en del smalsporbaner som de var - Urskog-Hølands-banen, mens andre baner ble enten nedlagt eller sporet om til normalspor.

Siden det ikke er oppgitt hvor mange personvogner banene på Ørlandet rådde over, så er det vel også lite sannsynlig at slikt materiell ble tatt vare på eller nybygget for å holde liv i persontrafikken på banen etter krigen, samtidig som lokomotivene og godsvaggene ble solgt i 1947.
Da er vel også lite sannsynlig at banen ble planlagt forlenget eller bygget for å knyttes til det øvrige jernbanenettet i Trøndelag.

Smalsporbaner på militære anlegg har nok alltid vært et militært anliggende - uansett alle gode idéer om videre drift utenfor de militære gjerdene.

Dette var bare noen tanker fra meg om saken - du kjenner sikkert bedre til detaljene om hvordan slike anlegg ble brukt av de militære avdelingene.

Men jeg kan jo kvittere med et spørsmål tilbake:
Finnes det militære smalsporbaner andre steder i verden som fortsatt har innslag av sivil drift? [:?]
(Da tenker jeg ikke på eventuelle museumsbaner)
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 22:52
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Artikkelen i På Sporet nr 90 er akkurat den samme som du linket til i innlegget ovenfor.
Jeg har tatt en kopi av sidene som du kan få av meg.
 
Jeg takker for tilbudet Kjell, men jeg har allerede den artikkelen og synes jeg dro kjensel på innholdet på den postede linken.

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Et annet moment som kan diskuteres er jo selvsagt hvor realistisk eventuelle planer for videre drift av smalsporbaner med sporvidde 600 og 900 var i Norge etter krigen.
NSB overtok en del smalsporbaner som de var - Urskog-Hølands-banen, mens andre baner ble enten nedlagt eller sporet om til normalspor.

Siden det ikke er oppgitt hvor mange personvogner banene på Ørlandet rådde over, så er det vel også lite sannsynlig at slikt materiell ble tatt vare på eller nybygget for å holde liv i persontrafikken på banen etter krigen, samtidig som lokomotivene og godsvaggene ble solgt i 1947.
Da er vel også lite sannsynlig at banen ble planlagt forlenget eller bygget for å knyttes til det øvrige jernbanenettet i Trøndelag.
 
Det var bare de tyske anleggsbanene på Örlandet (sorry, er i Sverige akkurat nå) som hadde sporviddene 600mm og 900mm. Om den tyske planlagte forbindelsen mellom Örland og Steinkjer, fremgår intet om sporvidder om dette skulle väre en videreföring av én av anleggsbanenes smale sporvidder, normalspor, eller feldbahnspor på 750mm (mye benyttet av tyske Heeresfeldbahn).


Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Men jeg kan jo kvittere med et spørsmål tilbake:
Finnes det militære smalsporbaner andre steder i verden som fortsatt har innslag av sivil drift? [:?]
(Da tenker jeg ikke på eventuelle museumsbaner)
 
I Norge vet jeg ikke om noen slike smalsporbaner, men jeg vet ihvertfall om én normalsporet; Nordlandsbanen mellom Grong og Dunderland. Om militäre jernbaner utenfor kongeriket Norge, vet jeg dessverre for lite til å bidra dessverre.
 
Jeg sendte forövrig det innledende spörsmålet til Jernbanemuseét, og fikk fölgende svar fra artikkelforfatteren:
 
"Når det gjelder sporvidden er den feil i Banedata. 600 og 900 mm er som du skriver det korrekte.
 
Jeg har ikke klart å finne ut noe om en prosjekt bane fra Ørlandet til Steinkjer. I 1949 ble det nedsatt en komité som skulle se på samtlige jernbaneplaner og komme med en innstilling om bygging. Planen ble lagt fram i 1953 og senere behandlet i  Stortinget. Noe tilsvarende skjedde i 1923. Planen av 1953 er meget grundig og omtaler en rekke prosjekter, men en bane fra Ørlandet til Steinkjer er ikke nevnt.
 
Om tyskernes planer har vi ingen dokumentasjon her. På sine hjemmesider skriver imidlertid Yrjar Heimbygdslag dette:
 
"Adolf Hitler hadde for øvrig store planer for utviklingen av en enorm flyplass på Ørland og så den strategiske plasseringen den hadde i landet. I planleggingsarbeidet ble det staket ut en trasé for en permanent linje fra Balsneselva på Vestrått og helt rundt til Steinkjer! Krigen gikk som kjent mot sin ende og planene ble således lagt på is."
 
Det er mulig det kan finnes mer om disse planene i arkivene til Nord-Trøndelag fylke."
 
 
So, the search continues...........
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 21:36
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Men jeg kan jo kvittere med et spørsmål tilbake:
Finnes det militære smalsporbaner andre steder i verden som fortsatt har innslag av sivil drift? [:?]
(Da tenker jeg ikke på eventuelle museumsbaner)
 
Jeg har foreløpig ikke funnet noen som fortsatt har sivil drift, men i hvertfall opp til moderne tid:
  • Det tidligere Yugoslavia hadde ett enormt stort og intrikat jernbanenett med 760mm sporvidde.  Deler av dette ble først anlagt i 1878 som en midlertidig feltbane for å forsyne en okkuperende hær. Disse banene ble raskt satt inn i tjeneste for det sivile samfunnet også, og av den grunn utvidet.  Rundt Førsteverdenskrig hadde dette jernbanenettet vokst til over 1000km, og forbandt Beograd til Sarajevo og Dubrovnik. I 1978 ble siste rest av dette smalsporede jernbanenettet lagt ned og erstattet med normalspor. En liten del skal være bevart av musealt hensyn.
  • Svært mange av de britiske koloniene i Afrika fikk smalsporet jernbane anlagt av militære hensyn. På grunn av den viktige infrastrukturen dette innebar, fikk også disse jernbanene stor sivil betydning. Mange av dem var i bruk etter at kolonialiseringen opphørte, og det kan derfor hende at noen fremdeles er i drift eller erstattet med normalspor.

Jeg vil anta at dersom det hadde blitt noe av den tyske okkupasjonsmaktens planer om å anlegge en jernbane mellom Ørland og Steinkjer, ville denne hatt både militær og sivil betydning en periode etter krigen. - I hvertfall frem til bedre veistandard og privatbilismen overtokk.

 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 22:34
et godt råd som gjelder alt om du skal ha tak i noe, deler, svar etc:
søk opp de litt eldre personene i området og bare gå dør til dør eller heng opp lapper, legg ut i avis etc. finnes alltid sånne snåle fyrer langt utti ødemannsland som sitter på alt muligSmile
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 21:26
Hei!
 
Selv om jeg ikke har postet noen nye meldinger i denne tråden på en stund, betyr ikke det at jeg "ligger på latsiden" av den grunn. - Men i mitt søkende arbeid om banen Ørlandet - Steinkjer "snubler man stadig over" nye forunderlige opplysninger, med fare for å gå litt Off Topic her;
 
Tyskerne hadde planer om å konstruere en sidebane fra Melhus stasjon til Øysand. Denne banen skulle betjene den flyplassen, marinebasen og storbyen med 250 000 - 300 000 innbyggere, som Hitler ønsket å etablere på Øysand under navnet Neu-Drontheim.
 
På grunn av Neu-Drontheims strategiske betydning og størrelse, ville nok utvilsomt denne jernbanen blitt konstruert med normalspor for å lette jernbaneavviklingen til og fra, samt over Melhus. - Dette betyr allikevell ikke at den planlagte jernbanen Ørlandet - Steinkjer nødvendigvis også måtte bygges som normalspor, da trafikkgrunnlaget her ville blitt noe anderledes og betydelig mindre.
 
To be continued?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 22:20
Det håper jeg. Det er spennende lesning dette!
Mvh Stein
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.