MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandnes stasjon som FREMOdul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandnes stasjon som FREMOdul

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>
Author
 Rating: Topic Rating: 2 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2010 at 09:45
Ai, Sandnesmodulen blir veldig flott! Den lastebilen er kanskje ikke så langt unna destinasjonen?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2010 at 17:00
Utrolig flott Sandnes Stasjon blir. Smile
Eirik
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2010 at 21:36
Originally posted by eibro eibro wrote:

Utrolig flott Sandnes Stasjon blir. Smile
Takk for det, planen er jo at den skal bli presentabel på jubileumstreffet i Zuidbroek til høsten.
Vitensenteret har også planer om et arrangement i med jernbane/modelljernbanehobby som tema til høsten.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2010 at 23:37
8. juli 2010
 
Enda et landemerke er på plass på Sandnes stasjon, nemlig traktorstallen.
 
Det er ennå en vei å gå mht. vegetasjon og smussing, men det er forhåpentligvis en viss gjenkjennelsesfaktor.
 
Da tar vi stort sett en liten sommerferie, takk for oppmerksomhetenSmile
 
Edit: Reopplasting av bilder


Edited by jevistad - 04 juli 2011 at 21:22
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 11:08
Utrolig flott dette blir. Gleder meg til å se denne igjen på FREMO-treff og følge med videre her på forumet om hva dere gjør for noe.
Eirik
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 11:24
Denne traktorstallen var rett og slett RÅ..  hvordan er hengslende på døra laget, disse likte jeg spesielt godt.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 16:26
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

...hvordan er hengslende på døra laget, disse likte jeg spesielt godt.
Det er 1x0,5 mm messingrør som er påloddet en 1x0,2mm messingstrips.
 
Forøvrig er vindussprossene laget på en ledig plass på et etseark til SkalaDesign en gang for noen år sidenWink
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 21:10

Det der blei græla bra...Clap

Jeg flotte nedløp fra takrenna.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 22:22
Bare så folk ikke tror vi har gått helt i feriemodus, vi blir nok 2-3 stykker førstkommende torsdag også, men det blir sikkert mest jobbing på dobbeltspormodulene som skal være med til Holland til høsten.

Folk som er i området er som vanlig velkommen innom på kaffiSmile

MVH
for MJBV

Terje O
916 42 204
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 23:51
Når er det "folket"samles?
Og møte opp ved hovedinngangen på Vitenfabrikken?
 
Får prøve å stikke nedom en tur med kameraet...
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2010 at 17:18
Nå sommerstid er vi litt upålitelige, men resten av året er det nok 95%+ mulighet for å treffe oss torsdager fra ca 1800, og ofte også første lørdag i måneden fra ca 1230 (som pleier gå over i Guinnessmøte etter 3-4- timer ...  Big smile ).

Inngangen er på parkeringsplassen ut mot Oalsgata. Døra er vanligvis låst, så dersom du ikke ankommer samtidig med oss andre, ring enten meg eller jevistad, evt prøv å få kontakt med oss gjennom vinduene i motsatt ende av det grønne bygget (tidligere butikken til Goggen etc).   

MVH
for MJBV

Terje O
916 42 204
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2010 at 16:45
Takker for drøs og goe kaffi igår. Kjekt å få se hvem hva hvor.....Wink 
For håpe jeg ikke bremset bygginga for mye........LOL
De to som la ned litt innsats..., innimellom.
 
Mens andre jabba og fortalte...Wink
 
om bl.a. annet:
Fysta svillå så blei lagt..., og historien om den.
 
Sporsperrer:
 
 
Den nydelige lokstallen:
 
 
 
 
Nyinnkjøpt politibil, som vi diskuterte deltaljeringen på....
 
 
Takk for titten, karer.
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2010 at 17:05
Vi takker for besøket, og selv om det alltid er kjekt å skylde på andre; så tror jeg nok feriestemningen ville ha hersket i går uansett besøk eller ikke Wink

Det øverste bildet (det eneste det er antydning til jobbing på... LOL ) viser forøvrig Einar og undertegnede som monterer det vi tror må være norges første moduler basert på en av de ferskeste standardene i Fremo systemet:

http://www.modulbahner.de/numerisch/html/20170%20Privatbanemodul._ver13.html

Denne standarden er nylig innført av våre danske venner, og såvidt jeg har kunnet observere var den første gang i bruk under stevnet i Rendsburg i fjor høst.

Bredden er bare 30 cm, så for de som synes det blir for stort med 50 cm brede moduler er nå nok en unnskyldning i ferd med å bli fjernet Smile 


MVH
for MJBV
Terje O
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 21:50
18. august 2010.
Seksjonen hvor høybanen krysser Gjesdalsveien er klar til å fraktes opp av togkjelleren.
Hvis man ser for seg at man står på taket av P-huset ved Ruten i Sandnes, så kunne det kanskje lignet litt på dette hvis dobbeltsporet hadde blitt bygget for 30 år siden.Smile
 
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 22:08
Lekkert!Clap

MVH Stian som sitter på bybanen å surfer på nettSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
stefan b. h. View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 august 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stefan b. h. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2010 at 20:45
[QUOTE=Stian]Lekkert!Clap

Må si meg enig med Stian her jaSmile
Mvh. Stefan
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2010 at 21:56
2. september 2010.
 
Det er ikke så mange av bygningene i Sandnes som kommer innenfor modulkantene, men noe små hus er det da.
Øyvind Østbø her laget denne lille lekestua.
 
Ellers begynner plattformene på passasjerdelen å finne sin form, plattformkanter i hardved kan være greit med tanke på slitasjeLOL
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2010 at 22:57
Hekkan så dåkke står påClap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2010 at 22:13

9. september 2010

Bortsett fra KL-opplegg er utkjør nord ferdig.


Edited by jevistad - 10 september 2010 at 22:13
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2010 at 00:03
Dette er i en klasse for seg selv! Vakkert!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2010 at 23:25
22. september 2010.
 
Det første av i alt 14 åk er ferdig, og det passer jo å begynne forsiktig med et ett-fags åk.
 
Så får man heller spare dette til slutt:ConfusedSmile


Edited by jevistad - 22 september 2010 at 23:25
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 00:22
 
Det går nok bra, når jeg ser hva du tryller frem Wink Flott laget Clap
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 10:54
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

22. september 2010.
 
Det første av i alt 14 åk er ferdig, og det passer jo å begynne forsiktig med et ett-fags åk.
 

Det mest imponerende her synes jeg er skinnegangen. Her er det vel en blanding av kjøpespor og selvbygget spor. Men det er sannelig ikke lett å SE hvor det ene slutter og det andre starter. Kan du si litt om finishen? Ballasttype?

Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 14:10
Originally posted by ses ses wrote:

Her er det vel en blanding av kjøpespor og selvbygget spor. Men det er sannelig ikke lett å SE hvor det ene slutter og det andre starter. Kan du si litt om finishen? Ballasttype?
Det stemmer, svillene i de selvbygde vekslene (blanding av PCB og tresviller) er malt med en farge som er ganske i nærheten av fargen på Peco-svillene.
Skinnestrengen inkl. fester blir så maskert rundt og spraymalt med Tamiya "Red Brown".
Jeg er ikke sikker på om denne maskeringen egentlig er nødvendig, men jeg gjør det nå sånn inntil videre.
Mye kan sikkert gjøres på frihånd hvis man er stø på hånden.
 
Sporet blir deretter ballastert med "ekte" ballast i korning ca 0,4mm og litt 0,3mm i midten til slutt.
(Akkurat denne er ferdig brunert fra godstomta i Egersund)
Når limet i ballasten har tørket fjernes ballast som har blitt liggende oppå svillene vekk med egnet verktøy. (fingre, stiv børste, liten hardvedkloss e.l.)
I utgangspunktet skal det jo ikke være stort ballast oppå svillene etter man har fordelt ballasten, men det vil som regel havne noe der under limpåføringen
Sporet sprayes så med Tamiya "Flat Earth" som gir en fin finish på sviller og pukk synes jeg.
Deretter får skinnestrengene en lett dusj med sterkt uttynnet "Red Brown" igjen for å friske opp igjen etter limingen. (litt ekstra rundt skinnekryss og tunger)
Rundt tungene dusjes det også med matt svart for å illudere smørerester.
 
 
Alt i alt ikke så vanskelig altså, men masse tålmodighet kreves, spesiellt når det gjelder ballastfordelingenSmile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 15:48
Takker for en instruktiv og lettfattelig forklaring av arbeidsgangen.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 01:55
Hei!
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Skinnestrengen inkl. fester blir så maskert rundt og spraymalt med Tamiya "Red Brown". (...) Sporet sprayes så med Tamiya "Flat Earth" som gir en fin finish på sviller og pukk synes jeg.
Deretter får skinnestrengene en lett dusj med sterkt uttynnet "Red Brown" igjen for å friske opp igjen etter limingen. (litt ekstra rundt skinnekryss og tunger)
Rundt tungene dusjes det også med matt svart for å illudere smørerester.
 
Er det benyttet airbrush for spraying og "wash" der det "dusjes"???
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 10:44
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Skinnestrengen inkl. fester blir så maskert rundt og spraymalt med Tamiya "Red Brown". (...) Sporet sprayes så med Tamiya "Flat Earth" som gir en fin finish på sviller og pukk synes jeg.
Deretter får skinnestrengene en lett dusj med sterkt uttynnet "Red Brown" igjen for å friske opp igjen etter limingen. (litt ekstra rundt skinnekryss og tunger)
Rundt tungene dusjes det også med matt svart for å illudere smørerester.
 
Er det benyttet airbrush for spraying og "wash" der det "dusjes"???
Det er brukt airbrush på alt, litt uklar der Smile

Edited by jevistad - 26 september 2010 at 10:45
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 11:53

Maler du svillene i en sånn mørkebrungrå farge først?

Dette blir helt fantastisk bra! Clap

Modellhilsen

Claes
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 15:05
Godt jobba!

Jeg satte tålmodigheten min på prøve da jeg skulle fjerne ballast som hadde endt oppå svillene. (N-skala). Bruker Woodland Scenics "fine" ballast, men har erfart at denne har en lei tendenes til å flytte mye på seg ved spraying/liming. Det er trossalt knuste nøtteskall.

Leter etter et tyngre alternativ som passer til n/z skala;)
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 15:15
Jeg har brukt sand. Funnet her i Trondheim et sted. Men det er veldig mye arbeid med og sikte ballast. 

Jeg har en sikt fra min pappa"s arbeidsplass på 260 Mesh. 
Den fineste som er i handelen til vanlig dødelige, er claesohlson sin. Har er utall med sikter fra diverse butikker. 

Men og finne den rett sanden, eller grusen er vanskelig! Fikk noen rare syn fra folk da jeg ved en sand haug så meg fylle den ene etter den andre is boksen med sand. 
Det var den tyngste sykkelturen på lenge.....

Men billigere.

Ellers er jobben til Jon-einar i en klasse over normalt dødelige. Selv om han gjør alt så enkelt. Det er det desverre ikkeCry
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.