Sandnes stasjon som FREMOdul
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2728
Printed Date: 22 november 2024 at 09:35 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Sandnes stasjon som FREMOdul
Posted By: jevistad
Subject: Sandnes stasjon som FREMOdul
Date Posted: 17 juli 2007 at 00:06
Som noen allerede vet har undertegnede og Terje-O inngått avtale med http://www.jaermuseet.no/jaermuseet/vitenfabrikken - Vitensenteret i Sandnes om å bygge en modell av Sandnes stasjon.
Modellen vil bli i 1:87 og ha grensesnitt mot FREMO i hver ende.
Den vil bli tilnærmet kompromissløs i lengden og vil inngå som en del av et logistikk/transport tema i Vitensenteret.
Vi vil fritt kunne benytte "modulen" på treff og lignende.
Første "spadestikk" ble tatt i kveld, og vi begynte forsiktig med en dobbel kryssveksel:
Vekselen ble ikke helt ferdig, men nesten.
Det blir i alt 3 slike veksler, 2 treveisveksler og et utall med vanlige veksler på modulen.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 17 juli 2007 at 07:49
Respect! Er det ikke det ungdommen sier? Dette ser da meget bra ut!
Hva blir ytre mål på stasjonen?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 17 juli 2007 at 08:34
Tore...
Tror den blir STOR...
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 17 juli 2007 at 08:49
Mr Bridger wrote:
Hva blir ytre mål på stasjonen? |
Den blir på 13.2 x 1,1m på det bredeste + en "utvekst" til containersporene som vi ikke er sikre på om vi tar med i FREMO sammenheng enda.
http://foto.mjf.no/v/jevistad/blog/web2.JPG.html - Tegning
Det må i såfall bygges en forlengelsesseksjon pga. tilkomst.
Tanken var at vi legger ut framdriftrapporter i denne tråden etterhvert.
Edit: Lagt link til tegning
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eika
Date Posted: 17 juli 2007 at 12:18
jevistad wrote:
Den blir på 13.2 x 1,1m på det bredeste + en "utvekst" til containersporene som vi ikke er sikre på om vi tar med i FREMO sammenheng enda. |
Joda, dere tar nok med den og
eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 18 juli 2007 at 22:25
Den vekselen er sykt flott, har sett an nå. Har også vært me JE og TO og lage nye vekslere te Sandnes. Er en utfordring. Men bler flott tilslutt.
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: halvors
Date Posted: 18 juli 2007 at 23:55
Kan du si noe om de vitale målene på kryssvekselen, Jon Einar? Stigning, lengde, radius osv.
Hilsen Halvor
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 19 juli 2007 at 10:16
Hei hei,
kryssvekselen er en nier, har ca 2 m radie (190 m/87) og er 40 cm lang som den er avbildet.
Det var rimelig mye kjappere framdrift med "vanlige" veksler i går, selv om filejiggene ikke løser alt når radien i avvik skal være 300m / 87.
Med Helsing
for Modelljernbaneverket Terje O
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 21 september 2007 at 23:02
I går var første sageøkt på prosjektet.
Bygging av seksjoner og sammensetting av modulen vil skje i verkstedet til Vitensenteret i Sandnes.
Vi får etter hvert disponert et område i dette lokalet hvor vi kan sette sammen hele modulen.
Arbeidet vil i utgangspunktet foregå hver torsdag fra ca 18:30 og utover dersom ikke annet kommer i veien.
En som hadde funnet veien i går for å se hva vi drev med var Arne Håheim.
Sann glede over en helt ny og ubesudlet kryssfinerplate som pakkes ut.
Men platene skal ikke bli store og fine lenge, for det er ingen ting å si på sageutstyret til verkstedet:
Terje er sagfører mens Arne venter på å få kontrollert om dimensjonene blir korrekte. (det bråker jo litt disse maskinene da)
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 23 september 2007 at 06:34
Den sageøkta på den store dagen på Vitensenteret må jo tatt virkelig på! Søndagen jeg hadde tenkt å tilbringe i vekselkomponentfilebransjen er jo avlyst . Jaja, jeg får vel heller rydde "kontorpulten" hjemme eller noe slikt istedenfor da...
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 november 2007 at 18:32
Seksjonene til stasjonen begynner å ta form.
4 stk er foreløpig sammenstillt, 15 igjen
Det vi ser er en prøveoppstilling av "a" seksjonene på midtpartiet av stasjonen. Disse 4 seksjonene vil til slutt bestå av to permanent fastmonterte deler og vil bli ca. dobbelt så brede når de er ferdigstillt, men det vil ikke skje før det meste av sporene er lagt.
Vi ser fra starten av plattform spor 1 i nord og ser og sørover, Terje står omtrent der hvor modulen vil ende. I tillegg vil det være 3 seksjoner andre veien.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 10 januar 2008 at 11:12
Kommer det snart en oppdatering på fremdriften?
Er veldig spent på utviklingen...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 10 januar 2008 at 19:05
asai wrote:
Kommer det snart en oppdatering på fremdriften?
|
Tja.. det er jo ikke så spennende å berette om kassebygging, men 7 av 15 seksjonskasser er ferdigstilt.
6 av ca 45 veksler er bygget og vi er godt i gang med denne vekselgruppen i sør:
Vekslene 1, 5, 3 & 28
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 10 januar 2008 at 19:20
Nei, det er forsåvidt sant. Jeg så bare at det ikke var postet noe siden 25 november og lurte bare litt på om det var noe nytt... Er dere mange som er med å bygger?
Gleder meg veldig til å se resultatet. Har vært mye på Sandnes stasjon opp gjennom årene.
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 10 januar 2008 at 19:30
asai wrote:
Er dere mange som er med å bygger? Gleder meg veldig til å se resultatet. Har vært mye på Sandnes stasjon opp gjennom årene.
|
Det er meg og Terje-O som bygger, og du er velkommen til å stikke innom.
Vi er der som regel om torsdagene fra 1800 og utover.
Ring 916 69592 eller 916 42204 hvis du har planer om komme.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 10 januar 2008 at 20:32
Takker så mye for invitasjon. Skal få til det en av de nærmeste torsdager... Skulle jo hatt en titt på stambanen du bygger også en gang det passer. Skal til SMJK på tirsdag. Vi sees kanskje der?
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 10 januar 2008 at 21:55
asai wrote:
Skulle jo hatt en titt på stambanen du bygger også en gang det passer. Skal til SMJK på tirsdag. Vi sees kanskje der?
|
Jepp
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 13 april 2008 at 16:53
Fremdeles kassebygging som foregår, men vi er nå over halvveis lengdemessig.
På bildet er det seksjon 4 (Brugaten) som ferdigstilles, Terje har tatt på seg tilsynsbrillene for å sjekke om planum er plant.
Litt tørrprøving av veksler og spor må til, fleksisporet indikerer hvor hovedsporet mot Ganddal vil gå.
Samlingen av ferdige kasser, kassene nærmest er "tvillingkasser", disse vil bli montert permanent sammen med sine respektive kasser når sporlegging er ferdig. Seksjonen øverst lengst fra kameraet er Elveplassen for de som er lokalkjent.
Det som også må gjøres etterhvert er "riggen" som modulen skal ligge på.
Den vil antagelig bli utført på denne måten for å sikre en kjapp montering og unngå en skog av løse bein:
3D modellering: Rune Bjørnbekk
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 26 mai 2008 at 20:55
Det har vært dårlig MJ-vær i Rogaland i det siste, så i dag tok jeg konsekvensen av det og flyttet byggingen ut på terrassen.
Byggingen av sporveksel"salaten" i sørenden på Sandnes begynner å nærme seg ferdigstillelse.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 26 mai 2008 at 23:53
jevistad wrote:
Det har vært dårlig MJ-vær i Rogaland i det siste, så i dag tok jeg konsekvensen av det og flyttet byggingen ut på terrassen.
Byggingen av sporveksel"salaten" i sørenden på Sandnes begynner å nærme seg ferdigstillelse. |
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 19 juli 2008 at 22:18
Det nærmer seg Kristiansandstreff med stormskritt, men nå er endelig modulen klar for sporlegging.
En liten markering måtte til i dag med nedlegging av "grunnsvillen" i spor 1.
Denne er tilskåret av en bit fra en sville i spor 1 på 1:1 varianten av Sandnes stasjon.
Klart for sporlegging, seksjonene til venstre vil bli montert etter at sporleggingen er ferdig på høyre side. (spor 1-6):
Beinarrangementet:
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 juli 2008 at 00:54
Denne blir enorm!
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 20 juli 2008 at 15:18
Mr Bridger wrote:
Denne blir enorm! |
Jeg stemmer i:
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 21 juli 2008 at 23:28
Sporleggingen er i full gang, dette blir moro!
Et knippe sporveksler "rett ut av pakken":
RuneB i full gang med å nivellere inn festeskruer i seksjonsskjøtene:
Habbins og G-vogna ble litt små utpå der
(Beklager noe dårlige bilder tatt med mobil)
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 22 juli 2008 at 07:14
Dævven...
Og denne skal være klar til Kristiansand?
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 22 juli 2008 at 09:52
Klar og klar...
"Klar til prøvekjøring av endel spor" er vel mer korrekt beskrevet. Vi er i god dialog med DC angående hva som forventes kjørbart; slik at han kan tilpasse opplegget til tilgjengelige spor.
Vi tar sikte på å få kjørbare ca:
- De 4 togsporene (spor 1-4) - Uttrekksspor mot sør - Sporet opp til egglaget - Litt til (det er her det begynner å bli uklart...)
Satser på ny økt i kveld, der JE mest sannsynlig jobber videre med spor, og undertegnede og en musikerkollega gjør ferdig S1 (siste seksjon mot sør) og begynner på S11 (nest siste seksjon mot nord) som dere har sett endestykkene til på bilder litt lenger opp i tråden.
Med Helsing Terje O
|
Posted By: kokken
Date Posted: 26 juli 2008 at 23:51
hei,
lurte på målene og hvordan du har laget riggen, tenkte jeg skulle lage noe sånt til mine moduler.
mvh
Tom-Andrè
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 27 juli 2008 at 22:49
kokken wrote:
hei,
lurte på målene og hvordan du har laget riggen, tenkte jeg skulle lage noe sånt til mine moduler.
mvh
Tom-Andrè |
Tenker du på sporvekslene?
"Riggen" er en papirtegning hvor svillene (PCB-strips) er festet med tynn dobbelsidig tape.
Skinnene files til og loddes fast i disse.
Det har vært tegning av 1:7 veksler på Fremo-Norge sidene men de er dessverre ikke tilgjengelige for øyeblikket.
Dansken Erik Olsen har liggende noe tegninger i pdf-format http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/spsk.htm - her
Jeg har ikke bygget etter denne beskrivelsen, men jeg har benyttet hans tegninger på tidligere prosjekt.
Til Sandnes lager jeg tegninger selv i AutoCad, men disse vekslene har en stigning på 1:9 og radiuser på mellom 2,1 og 3,5 meter, så de er vel ikke så aktuelle på "normale" mj-prosjekt?
Se forøvrig i denne http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=437&KW=Sporvekselbygging&PID=1255#1255 - tråden
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: kokken
Date Posted: 28 juli 2008 at 14:09
hei, nei jeg tenkte på riggen som du har laget for at modulene skal stå på. slik at det unngås at det blir mye beinrangel som du skrev selv
mvh
Tom-Andrè Engebretsen
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 28 juli 2008 at 14:56
Den delen har Jon Einar vært spart for
Løsningen er utviklet i fellesskap av Rune B og Arne H, og består av 3 hovedkomponenter:
- Krakkene som er kjøpt på Biltema og saget til passe bredde.
- Braketten som forbinder krakkene med bjelkene. Denne har Arne stått for, og innebærer bøyning av tynnplater og deretter sveising. Mulig Arne har tegning som han kan presentere?
- De "hjemmelagede" I- bjelkene på toppen, som består av kryssfiner som er vannskåret og deretter limt og skrudd.
Var det til noe hjelp?
Dersom du planlegger noe lignende sjøl er det enkleste sikkert å ta en titt under Kristiansandstreffet.
MVH for MJBV Terje O
|
Posted By: kokken
Date Posted: 29 juli 2008 at 13:32
ok, kanskje jeg tar meg en tur og kikker på under treffet. hvor lange er i de i bjelkene da som modulene ligger på???
mvh
Tom-Andrè Engebreten
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 29 juli 2008 at 13:45
Bjelkene er 250 cm.
Om dette er en praktisk måte å lage bein på vet vi i grunnen ikke før vi har hatt modulen med på treff noen ganger, men under første montering (på Vitenfabrikken i Sandnes, som dere ser bilder fra i denne tråden) gikk det ganske raskt å få justert høyden til 1300 mm.
Det som ofte tar mest tid på en lang modul på treff er ikke å sette den på beina, men å justere den til 1300mm i hver ende og resten i mellom "rett".
Ved den løsningen vi nå har laget blir det langt færre høydejusteringpunkter, og de blir også endel enklere å justere enn mange av de andre mulige løsningene.
Time vill sjåvv (sitat Blodstrupmoen...)
Med Helsing for MJBV Terje O
|
Posted By: kokken
Date Posted: 30 juli 2008 at 11:11
ja det blir nok enklere å justere det med denne løsningen som dere har valgt. den koblingsmåten dere har valgt på bjelkene er den hjemmelaget, ser ut som hengsler???
mvh
Tom-Andrè Engebretsen
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 01 august 2008 at 19:18
Så litt på beinløsningen i går, og jeg synes den ser meget bra ut. Tror dette er et godt konsept for større stasjoner. Her får man lange rette stykker, som kan justeres greit på disse biltemabukkene. Så er det bare å "lø på" med modulkasser.
I modulkassene vil det bli satt inn passbolter som sikrer nøyaktig sammenføyning av modulene.
Mvh
Inspektoratet og regnskapsføringsanstalten
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 august 2008 at 23:11
Status pr. 25.08.2008 kl 1900:
Alle spor er lagt så nær som spor 7 som er det tredje av skiftesporene, og to frilastspor.
Spor 8 og 2 andre lastespor er sløyfet pga. tidsnød.
Mateledninger til ca 75% av "spormassen" er montert takket være iherdig innsats fra Rune-B og Asai.
Sporvekselstyring til de 12 sentralstyrte sporvekslene er i boks, men montering av tortoisene gjenstår.
Vi introduserer også grensesnitt for dobbeltspor for første gang i Norge?
Så hvis noen nå vil bygge dobbeltspor-moduler så har de en stasjon å koble seg opp mot
Sett fra motsatt ende, men når jeg forlot lokalet kl 22:00 i kveld var det ikke så mye "åpent" landskap her:
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 25 august 2008 at 23:20
jevistad wrote:
Status pr. 25.08.2008 kl 1900:
Så hvis noen nå vil bygge dobbeltspor-moduler så har de en stasjon å koble seg opp mot
|
Bra.
Tiden er vel moden for litt dobbeltspor etterhvert.
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 26 august 2008 at 00:51
jevistad wrote:
Status pr. 25.08.2008 kl 1900:
Sett fra motsatt ende, men når jeg forlot lokalet kl 22:00 i kveld var det ikke så mye "åpent" landskap her: |
Aner jeg at det er landskap i full fart med netting og fugeskum? Synes jeg ser noen bokser til høyre der.
Omtrent slik blir det nok på mine lange kurvemoduler som sporlegges akkurat nå.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: eika
Date Posted: 26 august 2008 at 01:48
jevistad wrote:
Status pr. 25.08.2008 kl 1900:
Spor 8 og 2 andre lastespor er sløyfet |
Har dere sløyfet spor sier du? Bygger ikke dere etter et konkret forbilde da?
Bortsett fra det gleder jeg meg skrekkelig til å se denne kolossen på et treff det er nesten så vi må justere kjøretidene fordi det nå tar lengre tid å komme gjennom en stasjon enn fra stasjon til stasjon (Neste prosjekt: enkle linjemoduler hvor man bare ruller på gressmatta og er ferdig )
Det er forøvrig lagt opp til krysninger mellom intill 3 persontog på en gang på denne stasjonen neste helg, så Modelljernbanetilsynet forventer at det besørges skikkelig avstigningsmulighet for alle tre planlagt brukte personspor om det skal invilges brukstillatelse
Edit: forøvrig kanskje dere kan komme med en nærmere tilbakemelding her om antall sidespor, kapasitet og firmaer det kan sendes produkter til/fra i forhold til den listen jeg har fått før. Siden sporleggingen ser ut til å ha gått radig unna så ser det jaggu ut som det kan bli litt godstrafikk her og
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 26 august 2008 at 09:04
eika wrote:
Har dere sløyfet spor sier du? Bygger ikke dere etter et konkret forbilde da?
|
Sløyfet var vel litt feil ordbruk; de er bare ikke bygget ferdig til dette treffet
Det tar noe tid når man skal være litt nøye på det ser du
eika wrote:
Edit: forøvrig kanskje dere kan komme med en nærmere tilbakemelding her om antall sidespor, kapasitet og firmaer det kan sendes produkter til/fra i forhold til den listen jeg har fått før. Siden sporleggingen ser ut til å ha gått radig unna så ser det jaggu ut som det kan bli litt godstrafikk her og |
Ingen store forandringer, det mangler bare et skiftespor i forhold til opprinnelig påmeldt.
Men det skal vel kanskje ikke foretas så mye vognsortering her at det betyr noe? (det er jo allerede 3 skiftespor)
Det er også et lastespor mindre enn påmeldt, men det ene skiftesporet kan jo til nød brukes som frilastspor.
En annen ting: Stillverksvakt blir nok ikke nødvendig siden det bare er togsporene som har sentralstilte sporveksler, vekslene på godstomta blir betjent manuelt av skiftepersonalet sånn som i virkeligheten.
Txp har bare kontroll på de to vekslene til/fra godstomta.
(Vi starter pent med enkel forrigling denne gang ) ------------- Hilsen Jon Einar https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eika
Date Posted: 26 august 2008 at 13:03
jevistad wrote:
Ingen store forandringer, det mangler bare et skiftespor i forhold til opprinnelig påmeldt.
Men det skal vel kanskje ikke foretas så mye vognsortering her at det betyr noe? (det er jo allerede 3 skiftespor)
Det er også et lastespor mindre enn påmeldt, men det ene skiftesporet kan jo til nød brukes som frilastspor.
|
Nei, det legges ikke opp til noen sortering av vogner på Sandnes. Sortering skjer på Skuggevik og det kommer to kipptog hver dag til Sandnes med vogner kun til Sandnes/Ganns Potteri (og Grimstad). SÅ det viktigste i så måte er vel at de lokale industriene har fått sporene sine slik at de kan ta i mot vogner
Da noterer jeg meg at Sandnes blir enmanns betjent ------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 26 august 2008 at 16:53
Da forutsettes det at togloket brukes til skifting, og at det ikke stasjoneres skiftetraktor på Sandnes?
Det kunne jo være en enkel & grei "opplæringsstilling" for skifting
MVH Terje O
|
Posted By: eika
Date Posted: 26 august 2008 at 22:48
terje-o wrote:
Da forutsettes det at togloket brukes til skifting, og at det ikke stasjoneres skiftetraktor på Sandnes?
Det kunne jo være en enkel & grei "opplæringsstilling" for skifting
MVH Terje O |
Det er lagt opp til at kipptogene til Sandnes og Grimstad i ruten med tognummer 5202-5209 kjøres med en Di5 som toglok, og at denne brukes som skiftemaskin da ja.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: asai
Date Posted: 27 august 2008 at 06:25
eika wrote:
Det er lagt opp til at kipptogene til Sandnes og Grimstad i ruten med tognummer 5202-5209 kjøres med en Di5 som toglok, og at denne brukes som skiftemaskin da ja.
Eirik |
Di5 på Sandnes????
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 27 august 2008 at 09:27
Hhhhhmmmmmmm
Hadde jo vært kulere med en Di2
MVH Terje O
|
Posted By: asai
Date Posted: 27 august 2008 at 09:50
terje-o wrote:
Hhhhhmmmmmmm
Hadde jo vært kulere med en Di2
MVH Terje O
|
Helt enig. Eller en 220 traktor.
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: eika
Date Posted: 27 august 2008 at 17:09
Nå må dere huske på at vi forsøker kjøre relativt moderne da... 220 vil nok bli å se i litt skiftetjeneste, men å kjøre linjetjeneste med såpass store laster vi her snakker om på den lille maskinen passer ikke helt til dagens jernbane. Og Di2 hadde alt for dårlig arbeidsmiljø til at vi fikk aksept fra modellokmannsforeningen til å benytte den i noen større utstrekning. Di5 derimot har både et akseptabelt førerromsmiljø og en akseptabel trekkraft for de oppgaver den er tiltenkt her
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 27 august 2008 at 23:53
Jeg ser frem til å se Di5 i Grimstad jeg :)
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 august 2008 at 10:01
Hmm, skal se om jeg ikke kan ta med en traktor som passer bedre da
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 28 august 2008 at 14:48
Di5"en skal brukes i godstog til Grimstad bla, men jeg er åpen for morsomme muligheter for traktorer som kan være stasjonert i Grimstad - så lenge de går fint :)
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: asai
Date Posted: 28 august 2008 at 15:12
SveinR wrote:
Hmm, skal se om jeg ikke kan ta med en traktor som passer bedre da |
Hmm... Dette gleder vi oss til å se hva du kommer lurende med...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: Stian
Date Posted: 28 august 2008 at 17:12
jeg tror jeg vet det men jeg holder tett
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: eika
Date Posted: 28 august 2008 at 18:19
Svein har lovet ossflere traktorer han, men det er mulig vi kan offre den enslige svalen på en plass som skiftemaskin i Sandnes da...
Ellers trodde jeg Tore hadde en skiftemaskin klar til Grimstad jeg
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: eibro
Date Posted: 28 august 2008 at 21:57
Kan noen si meg hvilken tykkelse det er på de endestykkene dere bruker. Er ikke sikker men det ser ut som mere en 12 mm. Det er jo en annen farge på endestykkene også. Er det ikke kryssfinner?? Eller er de bare malt??
------------- Eirik
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 28 august 2008 at 22:59
eika wrote:
Svein har lovet ossflere traktorer han, men det er mulig vi kan offre den enslige svalen på en plass som skiftemaskin i Sandnes da...
Ellers trodde jeg Tore hadde en skiftemaskin klar til Grimstad jeg
Eirik |
Joda, det har jeg jo. Men har ikke rukket å få omlitrert den. Det får våge seg...
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 august 2008 at 23:56
Mr Bridger wrote:
eika wrote:
Svein har lovet ossflere traktorer han, men det er mulig vi kan offre den enslige svalen på en plass som skiftemaskin i Sandnes da...
Ellers trodde jeg Tore hadde en skiftemaskin klar til Grimstad jeg
Eirik |
Joda, det har jeg jo. Men har ikke rukket å få omlitrert den. Det får våge seg...
|
Tar med traktor til deg også Tore, så får du se om den er brukenes eller ikke, Den er dog ikke i nydesign..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 29 august 2008 at 14:42
eibro wrote:
Kan noen si meg hvilken tykkelse det er på de endestykkene dere bruker. Er ikke sikker men det ser ut som mere en 12 mm. Det er jo en annen farge på endestykkene også. Er det ikke kryssfinner?? Eller er de bare malt??
|
Det er 12mm "forskalingslemkryssfiner".
Det er noe vi har sett brukt på noen nyere tyske stasjoner, og vi hadde en ide om at denne typen var mer stabil en vanlig finer, men det ser ikke ut for å være tilfelle, så det blir vel neppe benytta neste gang .
MVH for MJBV Terje O
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 31 august 2008 at 18:07
jevistad wrote:
eika wrote:
Edit: forøvrig kanskje dere kan komme med en nærmere tilbakemelding her om antall sidespor, kapasitet og firmaer det kan sendes produkter til/fra i forhold til den listen jeg har fått før. Siden sporleggingen ser ut til å ha gått radig unna så ser det jaggu ut som det kan bli litt godstrafikk her og |
Ingen store forandringer, det mangler bare et skiftespor i forhold til opprinnelig påmeldt.
Men det skal vel kanskje ikke foretas så mye vognsortering her at det betyr noe? (det er jo allerede 3 skiftespor)
Det er også et lastespor mindre enn påmeldt, men det ene skiftesporet kan jo til nød brukes som frilastspor
|
Kom jo til å tenke på at vi jo har en stor industri i tillegg, nemlig havnesporet.
Selv om det ikke er så langst som på H... ehh Steinsnes, så er det jo plass til noen vogner som kan betjene noen imaginære båter el. i enden.
Dessuten ser det ut som de kan bli sending av ploger fra Kverneland via Sandnes hvis alt klaffer.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 31 august 2008 at 20:20
jevistad wrote:
Kom jo til å tenke på at vi jo har en stor industri i tillegg, nemlig havnesporet.
Selv om det ikke er så langst som på H... ehh Steinsnes, så er det jo plass til noen vogner som kan betjene noen imaginære båter el. i enden.
|
Trodde vi var enige om hva det sporet skulle brukes til....
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: eika
Date Posted: 31 august 2008 at 20:41
jevistad wrote:
Dessuten ser det ut som de kan bli sending av ploger fra Kverneland via Sandnes hvis alt klaffer. |
Vil det si at vi kan sende stålcoil til Kverneland sidespor og?
Jeg har noen Shimms vogner jeg ikke får brukt til noe annet siden jeg ikke har fler luuk RP25-hjul igjen til å gjøre dem kjørbare til Steinsnes Men kan vi kjøre dem til Kverneland så passer det ypperlig
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 31 august 2008 at 23:14
Posted By: jevistad
Date Posted: 31 august 2008 at 23:20
eika wrote:
Vil det si at vi kan sende stålcoil til Kverneland sidespor og?
Jeg har noen Shimms vogner jeg ikke får brukt til noe annet siden jeg ikke har fler luuk RP25-hjul igjen til å gjøre dem kjørbare til Steinsnes Men kan vi kjøre dem til Kverneland så passer det ypperlig
Eirik |
Ja, det er jo bare fantasien som setter grensene for hva som kan sendes og mottas på frilastsporene skulle jeg mene.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 31 august 2008 at 23:41
jevistad wrote:
Ja, det er jo bare fantasien som setter grensene for hva som kan sendes og mottas på frilastsporene skulle jeg mene. |
Og fornuften. Det skal jo være et moderne treff, med realistiske laster.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 01 september 2008 at 00:05
J-I Hansen wrote:
[
Og fornuften. Det skal jo være et moderne treff, med realistiske laster. |
Jada, jeg registrerer at man ser inn framtiden også på visse områder faktisk
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 11 desember 2008 at 22:55
Det går jamt og trutt fremover med Sandnes, selv om det var litt rolig en periode etter den sinnsyke innspurten til Kristiansandstreffet.
Vi har også knyttet til oss et par nye "slaver" fra flatjæren, nemlig Espen Haarr og Øyvind Østbø.
I kveld var det bla. uttesting av grus til skiftomta som stod på programmet.
Terje "Asai" Halvorsen er ansvarlig for driften av "pukkverket" mens Espen farger tresviller i vekslene. Øyvind og Terje har tatt på seg tilsynsrollen for anledningen.
Prøvegrusing i uttrekksporet. Grusen er forøvrig fra Foss-Eigeland.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 11 desember 2008 at 23:44
Er sporet malt eller brunert?
------------- Svein S
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 11 desember 2008 at 23:56
ses wrote:
Er sporet malt eller brunert? |
Det nærmeste sporet er brunert, men vil etterhvert (før grusing) bli malt med airbrush slik som her:
Hele sporet har fått et tynt lag med uttynnet Tamiya "Flat Brown"(1:9). Det kommer ikke så godt fram på dette bildet, men svillene får også en fin matt finish på denne måten. Sporet i bakgrunnen er kun brunert.
Det som savnes er at skinnefestene har samme farge som skinnene, men da må det nok maskering og tykkere lag med maling til.
Brunering gjøres for å slippe å legge et tykt lag med maling.
Kan legge til at sporet på bildet av prøvegrusingen, så er svilleavstanden økt til tilsvarende 75cm i 1:1
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 12 desember 2008 at 12:59
Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 desember 2008 at 17:44
jevistad wrote:
Prøvegrusing i uttrekksporet. Grusen er forøvrig fra Foss-Eigeland. |
Farger er subjektiv greier. Derfor er det kanskje litt meningsløst å starte en disksusjon om "riktig" farge på grusballast.
Men jeg må bare innrømme at jeg synes den ballastprøven ser temmelig sennepsfarget ut. Jeg har sett sand med akkurat den fargen brukt på Krøderbanen i moderne tid, men den er likevel ikke den fargen jeg tenker på som "riktig" for grusballast.
Driver å eksperimenterer med dette selv, og jeg tror at det nærmeste jeg har kommet så langt er Chamotte, dvs. knust, brent leire.
Her er en test jeg gjorde på en bit selvspikret H0-spor i dag:
Ballasten er limt, men ikke farget noe ytterligere.
Dette er en farge som jeg oppfatter som brukbar for grusballast.
Men hva mener folket?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Espen
Date Posted: 14 desember 2008 at 19:30
Tja, dersom du hadde sett Sandes stasjon, ihvertfall godssporene, så er hovedinntykker der omtrent slik som prøvene til Jon Einar, minner egentlig om ren mold/humus med masse ugress og oljesøl innimellom
MVH Espen
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 desember 2008 at 19:35
Håvard H wrote:
Men jeg må bare innrømme at jeg synes den ballastprøven ser temmelig sennepsfarget ut. Jeg har sett sand med akkurat den fargen brukt på Krøderbanen i moderne tid, men den er likevel ikke den fargen jeg tenker på som "riktig" for grusballast.
|
Ja, jeg er nok enig i det
Bildet lyver nok endel også, her er et som fargetempen ikke er tuklet med:
Men vi kommer nok til å blande i en god del mer lys grus.
En ting er at farger blir oppfattet subjektivt, men fargen varierer fra sted til sted også avhengig av fargen på grusen i det lokale grustaket.
Forbildet skal se sånn ut i allefall (i den grad en PC-skjerm greier å gjengi fargene korrekt)
Bildet er tatt litt lenger nord, da det det på det tilsvarende sted i 1:1 er gjengrodd med mose.
Fargen er nok mer preget av rust-og bremsestøv en orginalfargen på grusen.
Det som også vil virke inn er limet, jeg ser et annet sted at det nevnes at man kan la limet trenge inn fra siden, men det er ikke så lett å få til på en skiftetomt med ørten spor .
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 desember 2008 at 20:11
jevistad wrote:
Men vi kommer nok til å blande i en god del mer lys grus.
En ting er at farger blir oppfattet subjektivt, men fargen varierer fra sted til sted også avhengig av fargen på grusen i det lokale grustaket.
|
Jeg tror det er lurt å bruke grus som er litt lysere enn forbildet, ihvertfall hvis man skal benytte den på et anlegg som bare skal belyses med kunstlys (altså ikke et diorama som det kan være aktuellt å fotografere utendørs.)
En ting som jeg kanskje burde presisert er at jeg prøver å finne en grusballast som skal være en *generell* farge, altså ikke et bestemt forbilde. Det er derfor jeg er opptatt av å finne en farge/tekstur som jernbaneinteresserte flest vil *oppfatte* som troverdig grusballast.
Dette med hvordan limet påvirker fargen er litt interessant. Det ser ut til å være en utbredt holdning at ballast blir mørkere etter liming.
Min erfaring er at dette er veldig marginalt.
Her er bilder før og etter liming:
Det er ikke veldig stor forskjell! Ballasten er forøvriglimt med Matte Medium, og jeg fuktet den ikke på forhånd.
Det fungerer utmerket å dryppe på limet uten fukting hvs man passer på å starte utenfor ballasten, og så bare drypper på allerede limt ballast.
For den som er interessert i dette fascinerende emnet kan det anbefales å ta en kikk på http://mjwiki.no/wiki/Ballast - denne artikkelen på MJwiki.no
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 desember 2008 at 23:40
Vi kommer nok til å teste hvordan det ser ut etter liming også, før vi bestemmer oss.
Det kan vel tenkes at limets blandingsforhold også har noe å si for hvor mye det mørkner.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 15 desember 2008 at 09:25
jevistad wrote:
Vi kommer nok til å teste hvordan det ser ut etter liming også, før vi bestemmer oss.
Det kan vel tenkes at limets blandingsforhold også har noe å si for hvor mye det mørkner.
|
Ikke umulig. Det er vel også mulig at hvilken type ballaslim man benytter spiller inn.
Jeg har benyttet Matte Medium. Det er synd at denne er så dyr, for den tørker virkelig helt matt, og som nevnt mørkner ikke ballasten nevneverdig etter liming.
Regner med dere holder oss orientert om resultatet av testingen!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 desember 2008 at 11:53
Det kan jo hende at mediet man limer også mørker ulikt. Kanskje chamotte oppfører seg annerledes enn visse sandsorter i så måte?
------------- Svein S
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 15 desember 2008 at 13:57
Håvard H wrote:
Farger er subjektiv greier. Derfor er det kanskje litt meningsløst å starte en disksusjon om "riktig" farge på grusballast.
Men jeg må bare innrømme at jeg synes den ballastprøven ser temmelig sennepsfarget ut. Jeg har sett sand med akkurat den fargen brukt på Krøderbanen i moderne tid, men den er likevel ikke den fargen jeg tenker på som "riktig" for grusballast.
Driver å eksperimenterer med dette selv, og jeg tror at det nærmeste jeg har kommet så langt er Chamotte, dvs. knust, brent leire.
Her er en test jeg gjorde på en bit selvspikret H0-spor i dag:
Ballasten er limt, men ikke farget noe ytterligere.
Dette er en farge som jeg oppfatter som brukbar for grusballast.
Men hva mener folket? |
Jag tycker det ser bra ut, ibland kan man se lite ljusröda rosttoner. Sånt har jag ordnat med vanliga vattenfärger.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 08 januar 2009 at 22:24
Det grønnes!
En jærkjelve er på plass, men før ytterligere busker og ugras begynner å gro setter Asai opp gjerde.
Espen maler leirbakker slik at det blir rotfeste for vegetasjonen
I vår streben etter ballastgrus trodde jeg jeg hadde funnet den optimale sanden, men det viser seg at den reagerer med et eller annet slik at det dannes irr.
Noen som har noen formening om hva det kan komme av?
Jeg bruker uttynnet eddik for å lage vått vann, så å bruke noe annet vil muligens bøte på dette, men jeg har ikke vært ute for dette før.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 januar 2009 at 23:30
Kanskje det er edikken? De fleste bruker vel noen dråper med Zalo. Har du vasket grusen? Kanskje det er noen sporstoffer der som sammen med edikken utvikler noe som reagerer med nysølv. Selv har jeg erfart irring av selve skinnestrengen, men det er etter mange år og gjerne lagring under litt for fuktige forhold.
------------- Svein S
|
Posted By: Espen
Date Posted: 09 januar 2009 at 10:57
I følge leksikon inneholder nysølv opp i mot 75-80 % kobber, pluss nikkel og zink. Dette kan reagere med vann, eddik og lim ? Kansje limblandingen har hatt kontakt med skinnestrengen i litt for lang tid ? Kansje noe i sanden som Svein antyder ?
Espen
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: Herman
Date Posted: 09 januar 2009 at 16:07
Jeg vil tippe at sanden inneholder mye av et eller annet metall.
Som vi allerede vet lager du et batteri ved å stikke to staver av forskjellig metall i en veske som er rik på ioner, og koble en elektrisk krets mellom stavene.
Hvis det er nok metall i sanden til at det oppstår elektrisk kontakt mellom metallet i sanden og skinnene, så vil det gå en strøm der.
En annen ting som slår meg er at irringen ser ut til å være lokalisert til området til venstre for fargeskillet. Jeg vet ikke hvorfor det er et fargeskille akkurat der (lim?), men det kan være en sammenheng.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 januar 2009 at 17:00
Herman wrote:
Jeg vil tippe at sanden inneholder mye av et eller annet metall. |
Ja, det er nok en stor mulighet, her er en testbit som det er brukt samme metode på, men en annen sand.
Herman wrote:
En annen ting som slår meg er at irringen ser ut til å være lokalisert til området til venstre for fargeskillet. Jeg vet ikke hvorfor det er et fargeskille akkurat der (lim?), men det kan være en sammenheng. |
Det er nok bare tilfeldig, det er søl fra testing på siden av som har kommet i ettertid.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 januar 2009 at 21:26
Jeg fikk det sammen problemet på to skinnestrenger som ligger under en plattform. Skjønte ikke helt hva som hadde skjedd med en gang, men konkluderte med at det var den kjemiske svertingen som hadde farget av.
Helt nøyaktig hvordan dette hadde skjedd vet jeg fortsatt ikke, men det som satte meg på tanken var flasken til den kjemiske svertingen. Dette er en glassflaske med skrukork, og etter at den hadde stått en stund satt korken fast i: en hard irrgrønn avleiring av den kjemiske svertingen.
Jeg har brukt en annen type kjemisk sverting et annet sted, og her har jeg ikke opplevd problemet. Så jeg tror, men ikke helt sikkert, at typen kjemisk sverting har noe å si.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 30 april 2009 at 20:59
En liten statusoppdatering pr 30. april 2009
El. anlegget i lokalet hvor vi holder til har blitt totalrenovert, så vi måtte pakke ned for en stund, men nå er vi i full gang igjen.
Det har gått mye i sikting og vasking av grusballast i det siste, og nå ser det ut som vi har funnet den rette.
Det siktes også for fullt på pukk til hovedsporene.
Ballastgrus er spredd og limt ut på en del av utrekkspor og baneavdelingssporet.
I tillegg skal sporet smusses og det skal også bli litt mosegrodd i grusen her og der.
Som man ser har det også begynt å gro litt til.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Stian
Date Posted: 30 april 2009 at 21:09
dere kunne vell ikke solgt meg noe av den sand ballasten? den var jedna fin!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Espen
Date Posted: 08 mai 2009 at 16:13
Sella solla sand, ikkje om det smalt Et hekkans arbeid, kan du sei, en bøtte råmateriale gir ca 1-1,5l ferdig grus/pukk. Se for deg at anlegget er ca 1,5 - 2 m x 14 m, då er ikke dette noe en soller på et par timer, fortenk, men det går, bare at det tar innih... lang tid
MVH Espen
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 08 mai 2009 at 17:09
Klar og tydeleg som ellers Espen
FYI: Det er ikkje usannsynleg at Rune og meg tar ei økt på VItenfabrikken på søndag, typisk ca 12- : Formål: Samanstilling av S17 (Eika; det er den nordlegaste av kontainersporseksjonane, så dette må vere bra ?). Dersom andre lurer på at ta turen, ta kontakt for å sjekke om vi er i rute.
Med Helsing for MJBV Terje O
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 08 mai 2009 at 17:17
Kjennde d jekk varmgang i høyrehånnå dæ litla æg jore.....
Ska legga inn søknad sjå hu æg dele aviså mæ...Kanskje æg au dokke opp
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 13 mai 2009 at 23:16
13. mai 2009
Ikke akkurat katalogvare...
Forbildet:
Dette er jo da den store fordelen med selvbygging av veksler, man "får" akkurat det man vil ha.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: paolsen
Date Posted: 14 mai 2009 at 10:02
Lekkert!!!
-pål-
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 15 mai 2009 at 06:33
Hei Jon Einar
Mageløst må man sige.
Hvad kaldes et sådant sporskifte? Det er jo hverken en englænder eller en ½ englænder.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 15 mai 2009 at 11:10
Det har underveis i planlegging etc vært brukt ordet "skotte".
Jeg tviler på at dette har en "offisiell" bakgrunn, men det har jo en viss humor...
Noen som har et formelt navn på en slik konstruksjon?
MVH for MJBV Terje O
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 16 mai 2009 at 12:58
På engelska "interleaved points", men jag har ingen aning om vad den skulle kunna heta på något nordiskt språk.
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 16 mai 2009 at 13:47
terje-o wrote:
Det har underveis i planlegging etc vært brukt ordet "skotte".
Jeg tviler på at dette har en "offisiell" bakgrunn, men det har jo en viss humor... Noen som har et formelt navn på en slik konstruksjon? MVH for MJBV Terje O |
"Skotte" er et godt forslag. Der er sparet meget på materialerne. (1:1)
I 1:87 giver sporskiftet interessante udfordringer i rangeringen.
Hilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 16 mai 2009 at 15:03
De som har prøvd å skifte vogner inn til siloen på Mo har erfart at slike sporveksler kan ha sine utfordringer.
------------- Steinar
|
Posted By: Olsson
Date Posted: 16 mai 2009 at 15:31
På svenska brukar den där typen av växel kallas "slingerväxel", huruvida det är ett officiellt namn vet jag inte.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 18 juni 2009 at 21:54
Oppdatering 18. juni 2009
Hovedspor og spor til eggelaget (hønå) på de to "sørligste" seksjonene er ballastert.
2600mm med trådgjerde satt opp.
Snekkeravdelingen er godt i gang med de 3 seksjonene til konteinersporene, hvorav en er ferdigstilt.
Stasjonen sett fra sør.
Sett sørover fra Brugata, sporet inn til traktorstallen kom på plass i kveld.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 25 august 2009 at 22:11
Ser at det går fremover med detaljering og landskap. Men hvis det blir mindre kaffi å drøs på "slavene" fra Fladjæren mj, ville vi nok sett enda mer fremgang.
|
Posted By: Espen
Date Posted: 26 august 2009 at 17:49
Åja, så nå ska me ikkje få kosa osse mæ kaffien heller ? Ska me då finna på ? Bare arbeia, akkurat........... jojo
Hørt om mannen som sa at abeid var det jillaste han visste, han kunne sitta i timasvis å sjå på
Fortenk
MVH Pt leiar i Fladjæren mj klubb avd. øst
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2009 at 16:59
kjelleren wrote:
Ser at det går fremover med detaljering og landskap. Men hvis det blir mindre kaffi å drøs på "slavene" fra Fladjæren mj, ville vi nok sett enda mer fremgang. |
Kan være enig i at det går smått, men hvem har det travelt?
Men de som er der og drikker kaffe har iallefall innimellom bla. rukket å få ferdig brukar og pillarfundament, samt ferdigstillt "grunnmuren" til traktorstallen
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 september 2009 at 17:45
Det er et imponerende nivå på det dere holder på med!
Men en ting har jeg grublet mye på:
Dere legger sporet rett på kryssfineren, og slik sett blir sporet liggende på terrengets laveste punkt.
Blir det ikke da vanskelig når terrenget skal ligge lavere enn sporet?
Og hvordan blir lydnivået under kjøring?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2009 at 20:10
Håvard H wrote:
Dere legger sporet rett på kryssfineren, og slik sett blir sporet liggende på terrengets laveste punkt.
Blir det ikke da vanskelig når terrenget skal ligge lavere enn sporet?
|
Vi har tenkt på det, men vi fant ut at det er omtrent ingen steder på Sandnes st. hvor terrenget ligger litt lavere enn sporet.
På de stedene som terrenget er mye lavere, har vi tatt høyde (!) for dette ved å senke terrenget
Sandnes stasjon i januar 2002
Håvard H wrote:
Og hvordan blir lydnivået under kjøring? |
Lydnivået er jo også et potensiellt problem, men på et Fremotreff i en stor hall overdøver bakgrunnsstøyen uansett eventuell støy fra skinnene rett på kryssfineren.
Jeg la i hvertfall ikke merke at det støyet på sist treff i Krs. og ingen andre kommenterte det heller.
Men det hadde nok stilt seg annerledes i relativt lite lokale?
En bonus som jeg har oppdaget er at ballasten vi bruker faktisk er lyddempende i forhold til uballastert spor.
Edit: Lagt til bilde
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
|