MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandnes stasjon som FREMOdul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandnes stasjon som FREMOdul

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 11>
Author
 Rating: Topic Rating: 2 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2010 at 00:15
Det skal nok smusses en del, men om det blir så ille som på forbildet spørs vel Smile
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2010 at 11:09
Kan vi få se nærbilder av den di3"n?Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2010 at 11:20
Se på bloggen til jevistad, så finner du flere. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 22:31
26. mai 2010
Flettverksgjerde er ikke så lett å gjenskape i modell, men jeg ble ganske fornøyd med resultatet her.
Det er bruk K&S Engineering #6095 Coppermesh .010 thick 12"x24" som er klippet til og påloddet en 0.3mm messingtråd oppe og nede.
Dette er loddet til 0.7mm stolper av forkobret jerntråd (Sommerfeldt)
Litt uvant å modellere slike urbane strøk, det blir en del andre utfordringer daSmile
Høybanen i Sandnes mellom Elvegata og Gjesdalsgata
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 22:55
Code 100?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 23:00
Originally posted by ses ses wrote:

Code 100?
 
Nei, men perspektivet i bildene viser nok hvor grovt code 75 egentlig er, tilsvarer vel 64kg skinner i 1:1?
Her er et bilde i mer normalt MJ-perspektiv:


Edited by jevistad - 26 mai 2010 at 23:04
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 23:43
Selvbygget veksel? Stigning?
Nice trackwork anyway.
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 23:49
Originally posted by ses ses wrote:

Selvbygget veksel? Stigning?
Ja 1:9 r=300mSmile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 00:47
Ja, det er jo moderne bane dette her. Wink Jeg holder meg til 1:7 som også er en eldre prototyp standard, men ble nok avløst av 1:9 allerede fra mellomkrigstiden. I "privat" MJ-bygger den ikke så mye i lengden som 1:9. Men flott er det med så slake veksler. Til Gardermobaneanlegget bygget jeg et par 1:13. 
Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 10:29
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Lekker beplantning i skråningene!
 
Alt er jo fint, men denne blandingen med gress, kratt og busk må jeg lære meg.
 
Har ferie fra den 18/6, så kanskje er det muligheter for et asfaltkurs i tillegg til inspisering av Sandnes i tiden etter? Smile
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 10:52
Hvordan har du ordnet med tungeomleggingen på kryssvekslene siden det er to tunger som samtidig skal slutte presist inn til stokkskinnen?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 13:36
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Lekker beplantning i skråningene!
 
Alt er jo fint, men denne blandingen med gress, kratt og busk må jeg lære meg.
 
Har ferie fra den 18/6, så kanskje er det muligheter for et asfaltkurs i tillegg til inspisering av Sandnes i tiden etter? Smile
 
Det må nok la seg ordneWink
 
Grunnlaget er et lag med statisk gress, når dette har tørket sprayer jeg på med spraylim og strør på WS T49 og medium green coarse turf her og der.
Planter så noen klumper med clump foliage her og der og avslutter med gresstuster fra MiniNatur inn mot sporet.
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 13:41
Originally posted by ses ses wrote:

Hvordan har du ordnet med tungeomleggingen på kryssvekslene siden det er to tunger som samtidig skal slutte presist inn til stokkskinnen?
For å prøve å svare enkelt så har hver tunge sitt trekkstag inn mot felles betjeningspunkt.
Disse stagene kan finjusteres ved å bøye de litt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 14:04
Isolerte trekkstag da?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 14:22
Ja, de er loddet på undersiden av en bit av en dobbeltsidig PCB sville, og tungene da på oppsiden selvfølgelig.
Jeg skal se om jeg kan få til et bilde i kveld.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 17:07
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Code 100?
 
Nei, men perspektivet i bildene viser nok hvor grovt code 75 egentlig er, tilsvarer vel 64kg skinner i 1:1?
Her er et bilde i mer normalt MJ-perspektiv:
 
Skambra Jon Einar! Clap
Må visst ta turen nerinnom snart.
 
Arne
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 18:25
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Code 100?
 
Nei, men perspektivet i bildene viser nok hvor grovt code 75 egentlig er, tilsvarer vel 64kg skinner i 1:1?
Her er et bilde i mer normalt MJ-perspektiv:
 
Skambra Jon Einar! Clap
Må visst ta turen nerinnom snart.
 
Arne
 Er noe vel de fleste burde ha gjort.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 20:59
Dette er RÅTT Jon Einar, er bare å ta av seg hatten får den jobben der..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 23:27

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Flettverksgjerde er ikke så lett å gjenskape i model........

Vanvittig bra arbeid, fra The Magic One.ClapClapClap
Får sjekke originalen imorgen. Skal bytte vindu i Gjesdalveien imorgen, med jernbanen som  nærmeste naboWinkWink  Så får modellen tas i øyesyn ved en senere anledning.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 16:10
02. juni 2010.
 
Siden det er litt stille på forumet kan jeg jo oppdatere litt mer:
 
Seksjonen "Elveplassen" flytter i kveld fra togkjelleren tilbake til Vitenfabrikken.
Der skal den forhåpentligvis utrustes med litt hekker og diverse fra Flatjæren Hage & AnleggWink
Ellers er KL-stolper og Veimerking på plass.
 
 


Edited by jevistad - 17 mai 2011 at 21:22
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 16:25
Du slutter liksom aldri å imponere. Her er det asfalten jeg er mest imponert over Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 16:34
Den dvergen! Operativ? Selvbygget?
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 16:47
Den dvergen! Operativ? Selvbygget?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 17:00
Originally posted by ses ses wrote:

Den dvergen! Operativ? Selvbygget?
Dvergsignalet er dessverre "dummy" Ble vel kjøpt hos NMJ i sin tid.
Det er sikkert mulig å putte inn noen små lysdioder for den nevenyttige, men med et behov på 20+ så er det ikke aktuellt for min delSmile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 17:03
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Du slutter liksom aldri å imponere. Her er det asfalten jeg er mest imponert over Clap
Takk for det, det er medium veggsparkel  som er penslet med uttynnet blekk.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2010 at 17:11

Imponerende arbeid. Blir målløs av slikt...

 

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2010 at 21:40
Hva skjer med bildene?  Får bare der berømte "Røde Krysset"Unhappy
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2010 at 22:10
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Hva skjer med bildene?  Får bare der berømte "Røde Krysset"Unhappy
Bildeopplastingen til forumet har ikke virket på en stund, så jeg linket de to siste fra lagrebilder.no, men nå ser det ut som den tjenesten har tatt kvelden ogsåDead
De ligger også her, men det er ikke mulig å "hotlinke" fra denne tjenesten.

Edited by jevistad - 11 juni 2010 at 22:18
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2010 at 22:39
Se der ja!  kan kjenne seg igjen på de bildene!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2010 at 23:49
17. juni 2010
Godshusets kontorfløy og venteskuret mellom spor 2 og 3 ble prøveplassert i kveld.
Hvis noen lurer på hvorfor vi valgte akkurat Sandnes som forbilde, så er det jo selvfølgelig på grunn av all den flotte arkitekturen.Wink
Venteskuret, søylene vil bli rettet opp når det blir endelig montertEmbarrassed
 
 
Godshusets kontorfløy, lokalkjente vil kanskje stusse over fargen, men det var i følge sikre kilder slik den var så sent som i 1981.
Taktekkingen er forøvrig å regne som et eksperiment og vil bli fjernetOuch
 
Flatjæren Hage og Anlegg har vært å plantet hekker mv.
Hekk i Jørgen Moes gate.
 
Til slutt et lite oversiktsbilde sett fra Elveplassen og innover mot stasjonen, Jørgen Moes gate til venstre, Ganddalgaten til høyre.
 
Edit: Reopplasting av bilder


Edited by jevistad - 04 juli 2011 at 21:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.