MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandnes stasjon som FREMOdul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandnes stasjon som FREMOdul

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>
Author
 Rating: Topic Rating: 2 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 14:06
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Det er "mange veier til Rom" og mange måter å legge "spor i asfalt på", men hvilken fremgangsmåte er benyttet for å oppnå dette utrolig fine og troverdige resultat?
 
 
 
 
Takk for det, jeg har brukt NMRA lærens "Flangeways" og skrapt med.
Dette er jo fy-fy, det er jo et måleinstrumentEmbarrassed, men jeg har flere av de, så denne er forbeholdt slike stuntSmile
"Asfalten" er veggsparkel som har vist seg ypperlig til dette bruk, ulempen er at den krymper, slik at den må legges i flere lag.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 14:16
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Jeg vet ikke om Dan sikter til det samme, men for meg synes det som om det høyre hjulet på bildet står på flensen. Eller blir jeg lurt av en eller annen refleks?
 
Det stemmer, vogna står på flensene.
Det var igrunnen for å illustrere hvor dårlig (Gamle) NEM-hjul går i slike spor at jeg viste bildet.
Nettopp troverdige spor i asfalt er en av de store fordelene med RP25 flensene synes jeg, i tillegg til muligheten til å lage mer forbilderiktige sporveksler og spor.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 14:18
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Kan vi få samme bilde med en RP25 aksling så vi kan se forskjellen?
 
Kommer! Hadde dessverre bare vogner med NEM-hjul tilgjengelig når bildet ble tatt.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 15:22
Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Hei!!
Med ny NEM- standard er ikke flensen for høy, og Svein det er samme minstemål back to back på begge standarder på 14,4 mm, men max er nå 14,6 på NEM mens NMRAer litt større, og derfor må justeres for å passe begge standarder.
Hele regelverket i NEM er justert i disse dager(MOROP kongress i Weinfelden) nettopp for å fjerne forskjeller mellom standardene. Det som nå gjenstår er å se hvor lang tid det tar før produsentene justerer sine standarder både på hjul og skinner for at alt skal gå omhverandre.


Men ny NEM-standard er foreløpig bare teori og ikke praksis og får selvsagt ikke tilbakevirkende kraft. Når folk refererer til NEM-hjul i dag, så er det hjul produsert etter normer som har vært i bruk inntil nå, ikke de som ble vedtatt nylig som du også skriver: "Det som nå gjenstår er å se hvor lang tid det tar før produsentene justerer sine standarder..."

Men selvsagt er det bra at NEM og NMRA-standardene nærmer seg hverandre (NEM tilpasser seg).
I omtalen av disse er det nok lurt at vi spesifiserer hvilken NEM-standard vi snakker om, slik vi snakker om RP25 og ikke NMRA-standarden mer generelt. Hva er betegnelsen på den nye NEM-standarden?
Svein S
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 16:15
Hei Svein!
Den nye NEM-standard for hjulsett er fortsatt NEM 310 med nye korrigerte mål for alle skalaer fra Z til II(64 mm), men den virkelige endringen er at NEM 311.1 for finskala forsvinner og at NEM 311(hjulprofil) blir gjeldende med den lavere flensen. Etter de nye reglene bør produsenten benevne profilen som for eksempel : "NEM Radprofil 0,6" for å vise høyden på flensen. Det henvises i en bemerkning at det vises til NMRA-norm S-4.2 i forbindelse med RP 25, hvor minstemål B (back to back) er lik 14,4mm i begge standarder, mens max er 14,6 i NEM og kan være større etter amerikansk standard. Så lenge man bruker skinner med NMRA stanard går det bra, men med skinner etter ny NEM standard(NEM 110 skinner/NEM 120 profil) bør max 14,6 ikke overskrides på hjulsettet RP 25.
Håper dette ble noe klarere, men husk at det tar litt tid før reglene kommer på trykk! 
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 18:26
Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Håper dette ble noe klarere, men husk at det tar litt tid før reglene kommer på trykk! 


Men de burde kunne komme på nett ganske fort dersom dette er vedtatt.
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 22:31
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Kan vi få samme bilde med en RP25 aksling så vi kan se forskjellen?
 
Kommer! Hadde dessverre bare vogner med NEM-hjul tilgjengelig når bildet ble tatt.
 
Tok noen bilder av de forskjellige akslene på en planovergang som jeg bygde tidligere i gips, men sporrennene er også her laget med NMRA-læren.
Først en standard Roco NEM aksling hvor det er utvidet til 14,6mm på innsiden.
 
Så en NMJ topline-aksel med 14,4mm innsidemål.
 
Standard Luck RP25
 
Luck RP25 "Fine Scale"
 
Som man ser kan man faktisk tillate seg å ha enda smalere renner hvis man vil.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 22:54

Takk Jon Einar!

Supert å virkelig kunne se forskjellen på de ulike standardene på denne måten.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 00:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Luck RP25 "Fine Scale"
 
Som man ser kan man faktisk tillate seg å ha enda smalere renner hvis man vil.


HVor kjøper man Luck-hjulene fra? Direkte fra www.luck-feinmechanik.de?
Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 09:09
Originally posted by ses ses wrote:


HVor kjøper man Luck-hjulene fra? Direkte fra www.luck-feinmechanik.de?


Ja. Det er rabatt for FREMO-medlemmer.

Det har blitt arrangert lokale fellesinnkjøp for å spare på frakt og gebyrer. Kanskje det er flere i Trondheim som vil ha hjul?

Som sagt av andre anbefales det å gå direkte på RP25 Finescale når en først bytter.
Truls Slevigen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 16:48

Nå nærmer det seg treff igjen, og da blir det fort noe "hjemmelekse" siden man alltid lover for myeCry

3-veis vekslene er noe av det mer spesielle å bygge, men de er allikevel mye enklere enn doble kryssveksler.
Det blir iallefall noen imponerende størrelser på disse, selv i 1:87Wink
 
Artige detaljer:
 
En kikk på forbildet:


Edited by jevistad - 05 oktober 2009 at 16:50
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 17:10
Hei Jon Einar Smile
 
Igen mageløst, må man sigeClapClapClap
 
Hilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 21:54
Bra jobba!
Stå på - et par kvelder til så blir den omtrent slik



-pål-
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 22:11
Originally posted by paolsen paolsen wrote:

Bra jobba!
Stå på - et par kvelder til så blir den omtrent slik  



-pål-
 
Å nei Pål, den blir nok ikke så forseggjort og detaljertClap
Men jeg vet vordan min veksel vil bli seende ut, for jeg har allerede laget en og som har deltatt på et treff, så jeg vet at den funkerSmile
Men med ca. 45 veksler totalt på denne modulen er det grenser for hvor detaljert man kan bygge hver veksel også.Embarrassed
Har du et nærbilde av selve treveis-krysset?
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 22:44
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Å nei Pål, den blir nok ikke så forseggjort og detaljertClap
Men jeg vet vordan min veksel vil bli seende ut, for jeg har allerede laget en og som har deltatt på et treff, så jeg vet at den funkerSmile

Men med ca. 45 veksler totalt på denne modulen er det grenser for hvor detaljert man kan bygge hver veksel også.Embarrassed


Har du et nærbilde av selve treveis-krysset?


Der traff du et ømt punkt - har ennå tilgode å prøve ut på treff ja... Men vi får nå se på Gardermoen da

Og ikke tror jeg du skal "bekymre" deg for at jeg slår deg på detaljering

Uansett, her er et sånn passelig godt bilde av selve selve treveis-krysset.

Hilsen
-pål-

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 22:26
God byggeøkt på Vitenverkstedet i kveld, begynner å kjenne treff-presset nå...
 
Flatjærens utsendte bedrev seriøs svilleflytting i kveld da det brått oppstår behov for sporlegging ettersom vekselbyggingen starter opp igjen.
Espen og Øyvind "Kjelleren" flytter sviller.
 
3-veis vekselen er montert sammen med sin slektning.
 
I tillegg ferdigstilte RuneB siste seksjonen til container-"tarmen", så nå er det øyeblikkelig klart for sporlegging der også.
 


Edited by jevistad - 08 oktober 2009 at 22:27
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2009 at 16:07
25.oktober 2009
 
Sporleggingen er ferdig på skiftetomta.
 


Edited by jevistad - 25 oktober 2009 at 16:14
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2009 at 17:28
Voi voi, langt bort på Jæren. Det skal bli spennende å se Sandnes i Kristiansand!
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2009 at 19:35

Ikke ha for store forventninger da, det er stort sett "plywood-walley" det meste forsattSmile

Men det er etterhvert mulig å kjøre seg vill på sporområdetWink
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 23:25
3. november 2009.
Nå begynner det å brenne under føttene (igjen), kobling av sporveksler og skinneavsnitt pågår for fullt.
I kveld ble også containerterminalen klar for sporlegging
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 20:28
Lørdag hadde vi besøk av en kar fra Ålgård som var smart nok til å ta bilder fra Stavanger distrikt mens det ennå gikk vognlast.
Jeg har fatt låne et par album av han og viser med velvillig tillatelse noen smakebiter fra disse, mer vil bli scannet etter treffet.
 
Sandnes stasjon 1998. Foto Einar Undal
 
Sandnes stasjon 1998, lossing av biler. Foto Einar Undal.
 
Sandnes stasjon 24. mai 1998. Frilastområdet. Foto Einar Undal
 
Endel interessant godsvogner:
Interfrigo vogn på Indre P 23. januar 1987. Foto Einar Undal
 
Italiensk Hbbillns 245 7 586-7 i Paradis, Stavanger. Foto Einar Undal
 
SJ Kils på havna i Sandnes. Foto Einar Undal
 
Ukjent vogn i Sandnes, men den muligens Finsk? Det står Finnlink på takbuen. Foto Einar Undal
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2009 at 00:11
Det var jo interessante bilder.
Noen som vet om interfrigovogna er å få som modell?
Til det siste bildet:  Kjekt å vite at Gbs var i trafikk på Sørlandsbanen i  -98.
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2009 at 17:26
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2009 at 18:42
Finnes og på lager hos sveitsiske forhandlere ser jeg, så den burde være enkel å få tak i for de som ønsker seg en slikSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2009 at 23:14
Stillerapparatet er nå overtatt og fraktet til verkstedet på vitenfabrikken.
Om dette noensinne blir med på Fremo-treff er vel litt usikkert, vekta var ikke ubetydelig, samt at slik det er nå så må også pulten være medLOL
Her er et gruppebilde av "sjauegjeng" og noen av bidragsyterene til byggingen av modulen. Fv. Terje Halvorsen, Espen Haarr, Øyvind Østbø, Terje Ollestad og Einar Undal.
 
Det nye "stillerapparatet" er nok litt lettere, men på langt nær så sjarmerende:


Edited by jevistad - 10 desember 2009 at 23:28
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2010 at 12:48
Torsdag (18.02.2010) besøkte jeg gjengen i vitensenteret i Sandnes. Her jobbes det videre på Sandnes stasjon (når det ikke drikkes kaffe).
 
Grusing foreredes av Espen og Einar:
 
 
Så gruses det:
 
 
Jon Einar lager sporsperre mens Terje står klar med hammeren (hvorfor, Terje?):
 
 
Så beundres arbeidet før man går hjem til OL på tv:
 
 
Og kaffen var god, den!
 
Petter
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2010 at 17:28
25. mars 2010
 
Et par sporveksler til er lagt inn og støping av lasterampekanter er påbegynt.


Edited by jevistad - 26 mars 2010 at 17:29
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 17:55
11.mai 2010
 
Detaljeringsarbeidet går sakte men sikkert fremover, det støpes plattformkanter og støttemurer.
Brua på Elveplassen har fått utliggere for gangbanene.
"Prøvebelastning" av bru over Stangelandselva ved Elveplassen
 
"Elva" som har gitt navn til plassen ble vel sist sett før 2. verdenskrigLOL


Edited by jevistad - 12 mai 2010 at 18:05
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 18:22

Nydelig det der!!!

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 23:35
Nydelig, selvsagt siden det er dr. Jevistad som har hånd i dette. Men du mangler betydelige mengder med rustklin på den hvite veggen i bakgrunnen, ser jeg. Eller er det der man snakker om grenser for hva skal gjengi i modell?

[Diverse skrivefeil rettet kl 0050]


Edited by ses - 13 mai 2010 at 00:50
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.