Sandnes stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page <1 678910 11> |
Author | ||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Claes!
Nei, de har orginalfargen frem til siste finish.
Det er "Flat Earth" fargen som gjør svillene brungrå. Edited by jevistad - 26 september 2010 at 18:49 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
9. oktober 2010
eller
Edit: Rettet dato Edited by jevistad - 09 oktober 2010 at 21:59 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ahh! Operativ dverg?! i tilknytning til operativ sporsperre!
|
||
Svein S
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er litt usikker på om jeg ville kjørt over den sporvekselen selv om dvergsignalet viser klart for skifting. Burde det kanskje vært et dvergsignal for hvert av sidesporene? Edited by KjellAn - 09 oktober 2010 at 21:54 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein, vi må vell få Jon Einar opp til trondheim når Vindheim skal til pers med dverger. Der er det noen!
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men operativ dverg er vel noe helt nytt? Mener jeg spurte deg om dette tidligere, og da sa du at de var bare til pynt.
|
||
Svein S
|
||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke umulig Svein, og det er sånne små spørsmål / antydninger mv. som skal til for å sette "griller i hodet" til Dr.JEVistad, så er han i gang på neste prosjekt |
||
-TUR-
Tore Urvik |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er noe lavere og annerledes enn de norske, men signalbildet er det samme og signalet er satt opp først og fremst for å være informative for personalet på skiftetomta under trafikkspill.
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Stig Roald
Nykommer Joined: 05 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er denne modellen ferdig å står til utstilling nå??
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den er ikke helt ferdig enda, men vil med stor sannsynlighet bli plassert i utstillingen i løpet av våren/sommeren.
Det står litt på montasjeløsningen i utstillingslokalet også. Edited by jevistad - 20 januar 2011 at 22:52 |
||
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
9. september 2010
Bortsett fra KL-opplegg er utkjør nord ferdig.
[/QUOTE]
Hei ! Til høyre i bildet har du laget noen flotte busker, hvordan har du gått frem for å få det resultatet ?
Jeg må få lov til å kommentere hvilket utrolig flott arbeide du gjør, jeg blir målløs når jeg ser dine bilder....
Er det mulig å se disse modulene "live" i den nærmeste fremtid ?
Er ofte i Sandnes, men holder til på Skedsmo utenfor Oslo.
|
||
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er mørk brun kardet ull som er formet til(Fåes kjøpt på Panduro tror jeg) og drysset over med Woodland Conifer Green coarse turf, siden det skal forestille buskfuru
...
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tok en tur innom igjen, og det var riktig så hyggelig. For å rekrutere nye MJ'ere, tok jeg med sønnen min, som knipsa noen bilder av modul og model... Kan bare si han var helt i hundre på vegen hjem...... Midtstøl traileren måtte også få seg en tur til Sandnes. Traktorstallen Hectorrail En annen kjent modul... Og Terje, har ikke glemt hva du spurte om "ett" par ganger... Søndag! Edited by Snikkaren - 04 februar 2011 at 18:11 |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tøft med Midtstøl på Elveplassen.
|
||
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
Rallær´n
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei til alle som er på dette forumet!
For det første må jeg bukke veeeldig dyyypt og leeenge! Jeg beundrer alle dere der ute som har sansen for detaljer, og det er ikke bare selve detaljene som en lokfører eller banearbeider ønsker i selve modellen, men her er det å skalere Sandnes stasjon ned til skalariktig målestokk med god vekt på å etterligne 1:1 forbildet!!
Jeg skal tilstå, -her og nå, -at jeg er komplett ny i modelljernbaneverdenen men har hatt et lite nybegynnersett for flere tiår siden.... Meldte meg inn i MJF her om dagen og legger nå inn et innspill.
Jeg er overbeigeistret for alle de flotte sporvekslene som er vist, og jeg har lyst til å prøve meg å lage en enkel sporveksel, dvs vanlig type f.eks 1:9 R=500m eller noe i den retningen.
Hva slags verktøy MÅ jeg ha av: filer, lærer og tegningsgrunnlag, svilletype, skinnetype osv?
Jeg har begrenset plass, så jeg vurderer muligheten å prøve fremo-modulbygging utover. Har lyst til å lage en enkel to-spoet stasjon med et sidespor med riktige lyssignaler (men dette får komme etter at jeg har avlagt fagprøven for bygging av sporveksel...
Finnes det en "læremester" der ute som kan skifte meg inn på riktig spor?
|
||
Bjørn K.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Du trenger strengt tatt bare et nålefilsett fra fra f.eks. Clas Ohlson, printkortsviller eller 2x3mm trelister og en sporvekseltegning.
Etterhver finner du ut at det kan være kjekt med noen hjelpemidler herfra f.eks.
Jeg ville ikke uten videre gått for alle jiggene de tilbyr, da amerikanske veksler har en litt annen geometri enn europeiske.
PCB-sviller kan bestilles (på faks) herfra.
Bjørn Runar Larsen har laget en byggebeskrivelse for sporveksel:
Du finner også mye nyttig info her:
|
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er er ikke ofte nybegynnere sikter mot selvbygde sporveksler, så det skal bli spennende å se hva du får til. Læremestre finnes, det kommer an på hvor langt unna du bor en av de.
Det finnes litt forskjellige måter å bygge vekslene på, og det er i hovedsak hvordan man beveger tungene, og om disse er hengslet eller ikke. Noen bruker kun noen få printsviller for å binde sammen en sporveksel, og tresviller til resten, mens vi bruker kun printsviller under hele sporvekslen. De siste sporvekslene bygget av medlemmer fra Skaarerbanens venner har brukt sviller av 1mm glassfiberprintplater kjøpt hos Elfa, og kuttet disse opp på Proxxon bordsag med kappeskive (prøv ikke med sagblad, det er ødelagt før du er halveis igjennom første kuttet). Helt klart en jobb som egner seg å gjøre ute. De ferdigkappede printsvillene fra England er litt for brede for norske forhold, de er beregnet til 00 - 1/76, men fullt brukbare. En fordel med de hjemmekappede (synes jeg) er at svillene ikke blir like brede. En nøye bygget og justert sporveksel fungerer mye bedre enn noen av de ferdigkjøpte, og ser dessuten mye bedre ut. Det finnes etsede underlagsplater i nysølv til 1:7 vanlig veksel og til treveis. På denne platen er det også deler til å lage loddstol og omkaster (tror jeg det heter). Slike ble montert på Thorshaug før turen til Zuidbroek. Men tok noen bilder av de? |
||
Steinar
|
||
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sitat:
"Jeg ville ikke uten videre gått for alle jiggene de tilbyr, da amerikanske veksler har en litt annen geometri enn europeiske."
Kva er forskjellen? Skal det mykje til for å "fornorske" vekslene?
Det er ein enkel begynnelse å printe ut ferdige maler som underlag til å lodde veksler etter.
|
||
AT
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det å lodde veksler høres utrolig gøy ut! det må nesten prøves
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er jo dette helt opp til hvor nøye man vil være.
Å bruke papirmaler går helt fint.
Forskjellen:
Amerikanske veksler har tydeligvis mye kortere kurve (mindre radius) i avviket enn europeiske, slik at når du bruker f.eks. en filejigg for #9 veksler så blir ikke det filte partiene på tungene lange nok.
Bygger man derimot en 1:7 veksel og filer tungene med en #9 jigg så går det bra, men man må jo ha en ekstra jigg da for filing av kryss-spissen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den enkleste og billigste jiggen er en porøs plate som underlag, en
skalariktig tegning av ønsket veksel (1:7 finnes på min hjemmeside) og
knappenåler. Knappenålene brukes til alt fra å plassere og holde
svillene på plass inntil de er forankret i skinnene, og til å plassere
skinnene riktig inntil de er forankret i svillene. Bildet nedenfor viser prinsippet, dog med sporkryss primært, men metoden er det samme.
Bildet viser også et(par) viktig(e) verkøty, nemlig skinnelæret (NMRAs "inni" den røde tangen øverst, og to tri-pods fra RailCraft/Micro Engeneering liggende til venstre for plata) som er viktig for å holde korrekt sporvidde og avstander mellom tvangskinner og skinne o.l. |
||
Svein S
|
||
Rallær´n
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei til alle!
Ut fra mitt stille rop om å komme igang ved å sikre meg passende redskaper så takker jeg for de innlegg som kom etter min første og innledende start! Jeg må spørre:
Er dere alle gullsmeder til daglig, for deretter å gå over til noe grovere saker på kveldstid..??? Jeg har vært inne på hjemmesidene til et par av de oppgitte adressene og det er nydelige saker!
Ære og berømmelse utdeles til alle som gir av seg selv for dette fagfeltet! (vil jeg kalle det) Mye kreativitet og synspunkter dukker opp og det er jo det som er moro og kan broderes videre på!
Den svillesaga, - hvem selger den? Er det Clas Ohlson eller Biltema eller andre? Jeg trenger vel en loddebolt med tinn og flussmiddel også. Hva med wattstyrken på loddebolten? Loddespisser?
...som ny kan jeg vel fortsette i en lang evighet, men jeg tar dette i etapper! Må også ta en tur på et fremotreff også for å få mye mer kjøtt på benet!
Hilsen Bjørn K
...stum av beundring for den lille, - store FREMOverden...
|
||
Bjørn K.
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hobby Train i Drammen har Proxxon, husker ikke om de har saga. Bauhaus har og Proxxon.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har du endelig begynt med den store veksle(ne) på vindheim! Det er sefølgelig verdens mest overplanlagte klubb anlegg det er snakk om. TMJK! Vindheim er en av nøkkel stasjonene på anlegget. For lesere av MJ bladet er anlegget ikke noe nytt, det er nøye dokumentert for leseren, ingen detalj for liten til og ikke bli skrevet om! |
||
OleBinders
Nykommer Joined: 05 februar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var stiligt å sjå denne og dei andre modulane du utstilte på FREMO, utruleg detaljert. Sandnes er vel nesten ferdig nå? |
||
Klarer du ikke fikse det med gaffateip, har du ikke brukt nok
Mvh Ole Anders Hetland |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godshus, Egglaget, brua i brugata og ikke minst 12 stk åk av varierende lengde.
I tillegg kommer grusing av containerspor og bygging Linjegodsbygget.
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Disse tripodene fra Micro Enginering. Hvilken passer best til Code 75? 70 eller 83?
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Post Reply | Page <1 678910 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |