Sandnes stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page <1 45678 11> |
Author | |||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det skal nok smusses en del, men om det blir så ille som på forbildet spørs vel
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kan vi få se nærbilder av den di3"n?
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Se på bloggen til jevistad, så finner du flere.
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
26. mai 2010
Flettverksgjerde er ikke så lett å gjenskape i modell, men jeg ble ganske fornøyd med resultatet her.
Det er bruk K&S Engineering #6095 Coppermesh .010 thick 12"x24" som er klippet til og påloddet en 0.3mm messingtråd oppe og nede.
Dette er loddet til 0.7mm stolper av forkobret jerntråd (Sommerfeldt)
Litt uvant å modellere slike urbane strøk, det blir en del andre utfordringer da
Høybanen i Sandnes mellom Elvegata og Gjesdalsgata
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Code 100?
|
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nei, men perspektivet i bildene viser nok hvor grovt code 75 egentlig er, tilsvarer vel 64kg skinner i 1:1?
Her er et bilde i mer normalt MJ-perspektiv:
Edited by jevistad - 26 mai 2010 at 23:04 |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Selvbygget veksel? Stigning?
Nice trackwork anyway. |
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja, det er jo moderne bane dette her. Jeg holder meg til 1:7 som også er en eldre prototyp standard, men ble nok avløst av 1:9 allerede fra mellomkrigstiden. I "privat" MJ-bygger den ikke så mye i lengden som 1:9. Men flott er det med så slake veksler. Til Gardermobaneanlegget bygget jeg et par 1:13.
|
|||
Svein S
|
|||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Alt er jo fint, men denne blandingen med gress, kratt og busk må jeg lære meg.
Har ferie fra den 18/6, så kanskje er det muligheter for et asfaltkurs i tillegg til inspisering av Sandnes i tiden etter?
|
|||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvordan har du ordnet med tungeomleggingen på kryssvekslene siden det er to tunger som samtidig skal slutte presist inn til stokkskinnen?
|
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det må nok la seg ordne
Grunnlaget er et lag med statisk gress, når dette har tørket sprayer jeg på med spraylim og strør på WS T49 og medium green coarse turf her og der.
Planter så noen klumper med clump foliage her og der og avslutter med gresstuster fra MiniNatur inn mot sporet.
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For å prøve å svare enkelt så har hver tunge sitt trekkstag inn mot felles betjeningspunkt.
Disse stagene kan finjusteres ved å bøye de litt.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Isolerte trekkstag da?
|
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja, de er loddet på undersiden av en bit av en dobbeltsidig PCB sville, og tungene da på oppsiden selvfølgelig.
Jeg skal se om jeg kan få til et bilde i kveld.
|
|||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Må visst ta turen nerinnom snart.
Arne
|
|||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er noe vel de fleste burde ha gjort.
|
|||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette er RÅTT Jon Einar, er bare å ta av seg hatten får den jobben der..
|
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vanvittig bra arbeid, fra The Magic One.
Får sjekke originalen imorgen. Skal bytte vindu i Gjesdalveien imorgen, med jernbanen som nærmeste nabo Så får modellen tas i øyesyn ved en senere anledning.
|
|||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
02. juni 2010.
Siden det er litt stille på forumet kan jeg jo oppdatere litt mer:
Seksjonen "Elveplassen" flytter i kveld fra togkjelleren tilbake til Vitenfabrikken.
Der skal den forhåpentligvis utrustes med litt hekker og diverse fra Flatjæren Hage & Anlegg
Ellers er KL-stolper og Veimerking på plass.
Edited by jevistad - 17 mai 2011 at 21:22 |
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du slutter liksom aldri å imponere. Her er det asfalten jeg er mest imponert over
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den dvergen! Operativ? Selvbygget?
|
|||
Svein S
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den dvergen! Operativ? Selvbygget?
|
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dvergsignalet er dessverre "dummy" Ble vel kjøpt hos NMJ i sin tid.
Det er sikkert mulig å putte inn noen små lysdioder for den nevenyttige, men med et behov på 20+ så er det ikke aktuellt for min del
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Imponerende arbeid. Blir målløs av slikt...
|
|||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva skjer med bildene? Får bare der berømte "Røde Krysset"
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Edited by jevistad - 11 juni 2010 at 22:18 |
|||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Se der ja! kan kjenne seg igjen på de bildene!
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
17. juni 2010
Godshusets kontorfløy og venteskuret mellom spor 2 og 3 ble prøveplassert i kveld.
Hvis noen lurer på hvorfor vi valgte akkurat Sandnes som forbilde, så er det jo selvfølgelig på grunn av all den flotte arkitekturen.
Venteskuret, søylene vil bli rettet opp når det blir endelig montert
Godshusets kontorfløy, lokalkjente vil kanskje stusse over fargen, men det var i følge sikre kilder slik den var så sent som i 1981.
Taktekkingen er forøvrig å regne som et eksperiment og vil bli fjernet
Flatjæren Hage og Anlegg har vært å plantet hekker mv.
Hekk i Jørgen Moes gate.
Til slutt et lite oversiktsbilde sett fra Elveplassen og innover mot stasjonen, Jørgen Moes gate til venstre, Ganddalgaten til høyre.
Edit: Reopplasting av bilder
Edited by jevistad - 04 juli 2011 at 21:16 |
|||
Post Reply | Page <1 45678 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |