MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ...og har stått der lenge
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

...og har stått der lenge

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ...og har stått der lenge
    Posted: 11 juli 2007 at 19:10
Er det noe jeg stadig ser så er det ett togsett bestående av 4 vogner og 2 skiftetraktorer på Oslo S. Det står der den dag i dag "og har stått der lenge".

Noen som veit noe om hva det brukes til eller hvorfor det står der det står?











Edited by Grim - 11 juli 2007 at 19:22
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 19:25

Hei,

ta og se nøye på taket til loket i det siste bildet... så ser du et blålys!

Dette er ett beredskapstog, som det forhåpentligvis aldri blir bruk for. Det er ment å settes inn ved brann i tunneler, først og fremst Romeriksporten og Oslotunnelen. Det har lokomotiver i begge ender slik at det raskt kan settes inn dersom det blir behov for det. I vognene er det diverse nødutstyr.
 
Viss jeg husker riktig blir motorene prøvestartet med jevne mellomrom for å holdes ved like.
 
Hilsen
 
Ben-Sigvald


Edited by ben - 11 juli 2007 at 19:26
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 19:35
Dæven, det var jo ett bra svar. Fikk jo egentlig svar på alle spørsmålene mine nå. Takk igjen :D
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 20:46
... og bare for å spikke litt fliser: Det er diesellokomotiver ikke skiftetraktorer Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 21:06
Og de blålysene er der for at andre tog skal slippe dem forbi?
 
Petter Confused
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 21:35
... ja, jeg skulle virkelig likt å høre en god forklaring på hva tanken bak de lysene er.... mener noen snakket om den psykologiske faktoren, at det er betryggende for de som evt er involvert i en ulykke å se blå lys fordi de da skjønner at hjelp er på vei.... synes det høres litt drøyt ut.
 
"Vi har fått stans her på Lillestrøm for å vente på utrykkende tog!" Clown


Edited by ben - 11 juli 2007 at 21:38
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 22:11
det er di2 for og vere korektStern%20Smile den ene er 841 og den andre vet jeg ikke
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
paalrise View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 juni 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paalrise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 23:03
Den andre er selvfølgelig 842 og heter da selvfølgelig lok 2 :) I hvertfall var oppsettet slik for et par år siden når jeg var der og tok bilde av de...

--
Mvh Pål R.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 23:52
Hei

Det har også blitt brukt Skd 224 i dette toget. I tillegg var den ene Di 2 maskinen malt i sesam farger, men ble malt opp i nye farger.

PR
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2007 at 23:54
hehehe et  sesam lok der hmm... passer ikke der du LOL

bra det  ble malt i nye farger.


Edited by Stian - 11 juli 2007 at 23:54
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 10:08
Nei, ikke bra jeg liker sesam farger... Joda, hadde sett litt rart ut om et fargekart med blålys kom inn i tunnelen. men hadde sett genialt ut på tv-bildene da!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 12:13
jo"a sesam fargene er fine de har tatt sesam toget når jeg var  liten mener jeg kjørte med el10 kansje di2
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 14:17
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

... og bare for å spikke litt fliser: Det er diesellokomotiver ikke skiftetraktorer Smile


Jeg må inrømme at jeg ikke ser forskjell på sånt, jeg syntes Skd typene er ganske like denne. Veit ikke hva hovedforskjellen på en skiftetraktor og en dieselmotor er, annet enn arbeidet de utfører.

Edited by Grim - 12 juli 2007 at 14:17
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 15:55
Navnet kan gi en viss pekepinn:
 
Di  (eksempelvis Di-2, Di-3 osv) er diesellokomotiv. SK er skiftetraktor (Skd=dieseltraktor, Ska=akkumulatortraktor, Skb=bensintraktor).
 
Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.
 
Men det er ikke alltid lett å forstå. Di-5 var et lokomotiv men SKD 226 er en traktor. Og en Di-2 ble ombygget til SKD 225. 
 
 
Hilsen Petter
 
Edit: Skrivefeil


Edited by traiNman - 12 juli 2007 at 15:56
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 17:45
Forskjellen mellom traktor og lokomotiv har vel noe med å gjøre hvem som har lov til å fremføre det og ikke? Her er jeg på tynn is, men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 18:08
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

...men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226.
 
"Noe" er ordetLOL
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 18:31
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Navnet kan gi en viss pekepinn:
 

Di  (eksempelvis Di-2, Di-3 osv) er diesellokomotiv. SK er skiftetraktor (Skd=dieseltraktor, Ska=akkumulatortraktor, Skb=bensintraktor).

 

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.

 

Men det er ikke alltid lett å forstå. Di-5 var et lokomotiv men SKD 226 er en traktor. Og en Di-2 ble ombygget til SKD 225. 

 


 

Hilsen Petter

 

Edit: Skrivefeil


Jeg skjønner bestegnelsene, men jeg syntes lok som Di2 har veldig mye til felles med skd"er. Jeg kan ikke forskjellene utenat i hode enda, men det kommer vel ettersom jeg er interisert nok.

Førerhusene er jo nesten klinlike og kroppen er veldig lik selvom størelsene på forsiden og baksiden varier veldig, fra de lange store til Di8 til de korte små på en Di2

Edited by Grim - 12 juli 2007 at 18:32
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 20:23
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Forskjellen mellom traktor og lokomotiv har vel noe med å gjøre hvem som har lov til å fremføre det og ikke? Her er jeg på tynn is, men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226.
Di 2 ble IKKE Skd226, men 225!
Se forskjellen på drivverket
 
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 23:31
Skd 226 er en tidligere svensk traktor som hos SJ het Z66. Fra gammalt av så var Skd"er små traktorer mens Di. 2 var betydlig større og et mer "ordentlig" lokomotiv. Forskjellen var med andre veldig tydelig. For å kjøre diesellokomotiv så trengs det full lokføreropplæring mens mann for å kjøre en skiftetraktor kun trengte et kurs i skifting. Litt enkelt forklart.
Etter hvert så har jo skiftetraktoren vokst litt og dermed har grensen visket bort litt. (Skd 226 er på samme størrelse som en Di. 2 men noe lettere og svakere). Di. 2 854 ble nedgradert til Skd 225 etter ombygging fordi mann da ikke trengte lokfører lenger. Men maskinen er faktisk noe tyngre og strerkere en Di. 2!
 
Hilsen,
Laurenz
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2007 at 23:37
Originally posted by JanT JanT wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Forskjellen mellom traktor og lokomotiv har vel noe med å gjøre hvem som har lov til å fremføre det og ikke? Her er jeg på tynn is, men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226.
Di 2 ble IKKE Skd226, men 225!
Se forskjellen på drivverket
 
 
 det burde alle kunne se selv broren min som (AngryAngryhater togAngryAngry) kann se forskjeld


Edited by Stian - 12 juli 2007 at 23:38
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 08:35
Tore H. ser sikkert forskjell han også, men man får ikke dø i synden her på forumet på grunn av en tastefeil vet duBig%20smile
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 10:21
Jo, det får man
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 11:10
Originally posted by carlf carlf wrote:

Jo, det får man
 
nei def får man ikke. bortse fra hvis du ødelegger mj tingTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 14:55
Originally posted by PR PR wrote:

Hei

Det har også blitt brukt Skd 224 i dette toget. I tillegg var den ene Di 2 maskinen malt i sesam farger, men ble malt opp i nye farger.

PR
 
og hvor mange ble malt i sesamfarger?Wink  839+827 og den som står på Hønefoss, er det flere da?
 
hilsen Magne,
som er i et land med billig øl og røyk og mye dieseltrekkraftBig%20smile. Hvor er jeg?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 15:58
Polen?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 15:58
Stua til Morten? (unnskyld, igjen, bare måtte...)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 17:35
2 stykk Di. 2 og 2 stykk El. 10 fikk Sesam farger. Det er kun en Di. 2 som har fått nye farger etter det.
 
Hilsen,
Laurenz
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 18:27
Originally posted by carlf carlf wrote:

Stua til Morten? (unnskyld, igjen, bare måtte...)
    morro klumpen...Wink billig øl og røyk finner du i stua mi.....dieseltrekkraft derimot.....er det værre med.....det samme er det med billig sprit.....kun dyre merker her...Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 18:40
Hvorfor står sesamloket og ruster og ramler sammen for seg selv utenfor en eller annen togplass mellom Oslo og Strømmen foresten?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 20:01
Originally posted by Grim Grim wrote:

Hvorfor står sesamloket og ruster og ramler sammen for seg selv utenfor en eller annen togplass mellom Oslo og Strømmen foresten?

ja det er synn men det er vell  nsb som eier den eller er det njk?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.