...og har stått der lenge
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2719
Printed Date: 25 november 2024 at 14:39 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: ...og har stått der lenge
Posted By: Grim
Subject: ...og har stått der lenge
Date Posted: 11 juli 2007 at 19:10
Er det noe jeg stadig ser så er det ett togsett bestående av 4 vogner og 2 skiftetraktorer på Oslo S. Det står der den dag i dag "og har stått der lenge".
Noen som veit noe om hva det brukes til eller hvorfor det står der det står?
|
Replies:
Posted By: ben
Date Posted: 11 juli 2007 at 19:25
Hei,
ta og se nøye på taket til loket i det siste bildet... så ser du et blålys!
Dette er ett beredskapstog, som det forhåpentligvis aldri blir bruk for. Det er ment å settes inn ved brann i tunneler, først og fremst Romeriksporten og Oslotunnelen. Det har lokomotiver i begge ender slik at det raskt kan settes inn dersom det blir behov for det. I vognene er det diverse nødutstyr.
Viss jeg husker riktig blir motorene prøvestartet med jevne mellomrom for å holdes ved like.
Hilsen
Ben-Sigvald
|
Posted By: Grim
Date Posted: 11 juli 2007 at 19:35
Dæven, det var jo ett bra svar. Fikk jo egentlig svar på alle spørsmålene mine nå. Takk igjen :D
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 11 juli 2007 at 20:46
... og bare for å spikke litt fliser: Det er diesellokomotiver ikke skiftetraktorer
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 11 juli 2007 at 21:06
Og de blålysene er der for at andre tog skal slippe dem forbi?
Petter
|
Posted By: ben
Date Posted: 11 juli 2007 at 21:35
... ja, jeg skulle virkelig likt å høre en god forklaring på hva tanken bak de lysene er.... mener noen snakket om den psykologiske faktoren, at det er betryggende for de som evt er involvert i en ulykke å se blå lys fordi de da skjønner at hjelp er på vei.... synes det høres litt drøyt ut.
"Vi har fått stans her på Lillestrøm for å vente på utrykkende tog!"
|
Posted By: Stian
Date Posted: 11 juli 2007 at 22:11
det er di2 for og vere korekt den ene er 841 og den andre vet jeg ikke
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: paalrise
Date Posted: 11 juli 2007 at 23:03
Den andre er selvfølgelig 842 og heter da selvfølgelig lok 2 :) I hvertfall var oppsettet slik for et par år siden når jeg var der og tok bilde av de...
------------- --
Mvh Pål R.
|
Posted By: PR
Date Posted: 11 juli 2007 at 23:52
Hei
Det har også blitt brukt Skd 224 i dette toget. I tillegg var den ene Di 2 maskinen malt i sesam farger, men ble malt opp i nye farger.
PR
|
Posted By: Stian
Date Posted: 11 juli 2007 at 23:54
hehehe et sesam lok der hmm... passer ikke der du
bra det ble malt i nye farger.
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: carlf
Date Posted: 12 juli 2007 at 10:08
Nei, ikke bra jeg liker sesam farger... Joda, hadde sett litt rart ut om et fargekart med blålys kom inn i tunnelen. men hadde sett genialt ut på tv-bildene da!
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Stian
Date Posted: 12 juli 2007 at 12:13
jo"a sesam fargene er fine de har tatt sesam toget når jeg var liten mener jeg kjørte med el10 kansje di2
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Grim
Date Posted: 12 juli 2007 at 14:17
Mr Bridger wrote:
... og bare for å spikke litt fliser: Det er diesellokomotiver ikke skiftetraktorer |
Jeg må inrømme at jeg ikke ser forskjell på sånt, jeg syntes Skd typene er ganske like denne. Veit ikke hva hovedforskjellen på en skiftetraktor og en dieselmotor er, annet enn arbeidet de utfører.
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 12 juli 2007 at 15:55
Navnet kan gi en viss pekepinn:
Di (eksempelvis Di-2, Di-3 osv) er diesellokomotiv. SK er skiftetraktor (Skd=dieseltraktor, Ska=akkumulatortraktor, Skb=bensintraktor).
Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.
Men det er ikke alltid lett å forstå. Di-5 var et lokomotiv men SKD 226 er en traktor. Og en Di-2 ble ombygget til SKD 225.
Du finner dem her: http://www.jernbane.net/norge/skd/skd225/index.asp - http://www.jernbane.net/norge/skd/skd225/index.asp
Hilsen Petter
Edit: Skrivefeil
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 juli 2007 at 17:45
Forskjellen mellom traktor og lokomotiv har vel noe med å gjøre hvem som har lov til å fremføre det og ikke? Her er jeg på tynn is, men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 12 juli 2007 at 18:08
Mr Bridger wrote:
...men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226. |
"Noe" er ordet
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Grim
Date Posted: 12 juli 2007 at 18:31
traiNman wrote:
Navnet kan gi en viss pekepinn:
Di (eksempelvis Di-2, Di-3 osv) er diesellokomotiv. SK er skiftetraktor (Skd=dieseltraktor, Ska=akkumulatortraktor, Skb=bensintraktor).
Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.
Men det er ikke alltid lett å forstå. Di-5 var et lokomotiv men SKD 226 er en traktor. Og en Di-2 ble ombygget til SKD 225.
Du finner dem her: http://www.jernbane.net/norge/skd/skd225/index.asp - http://www.jernbane.net/norge/skd/skd225/index.asp
Hilsen Petter
Edit: Skrivefeil |
Jeg skjønner bestegnelsene, men jeg syntes lok som Di2 har veldig mye til felles med skd"er. Jeg kan ikke forskjellene utenat i hode enda, men det kommer vel ettersom jeg er interisert nok.
Førerhusene er jo nesten klinlike og kroppen er veldig lik selvom størelsene på forsiden og baksiden varier veldig, fra de lange store til Di8 til de korte små på en Di2
|
Posted By: JanT
Date Posted: 12 juli 2007 at 20:23
Mr Bridger wrote:
Forskjellen mellom traktor og lokomotiv har vel noe med å gjøre hvem som har lov til å fremføre det og ikke? Her er jeg på tynn is, men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226. |
Di 2 ble IKKE Skd226, men 225!
Se forskjellen på drivverket
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 12 juli 2007 at 23:31
Skd 226 er en tidligere svensk traktor som hos SJ het Z66. Fra gammalt av så var Skd"er små traktorer mens Di. 2 var betydlig større og et mer "ordentlig" lokomotiv. Forskjellen var med andre veldig tydelig. For å kjøre diesellokomotiv så trengs det full lokføreropplæring mens mann for å kjøre en skiftetraktor kun trengte et kurs i skifting. Litt enkelt forklart.
Etter hvert så har jo skiftetraktoren vokst litt og dermed har grensen visket bort litt. (Skd 226 er på samme størrelse som en Di. 2 men noe lettere og svakere). Di. 2 854 ble nedgradert til Skd 225 etter ombygging fordi mann da ikke trengte lokfører lenger. Men maskinen er faktisk noe tyngre og strerkere en Di. 2!
Hilsen,
Laurenz
|
Posted By: Stian
Date Posted: 12 juli 2007 at 23:37
JanT wrote:
Mr Bridger wrote:
Forskjellen mellom traktor og lokomotiv har vel noe med å gjøre hvem som har lov til å fremføre det og ikke? Her er jeg på tynn is, men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226. |
Di 2 ble IKKE Skd226, men 225!
Se forskjellen på drivverket
|
det burde alle kunne se selv broren min som ( hater tog ) kann se forskjeld
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 13 juli 2007 at 08:35
Tore H. ser sikkert forskjell han også, men man får ikke dø i synden her på forumet på grunn av en tastefeil vet du
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: carlf
Date Posted: 13 juli 2007 at 10:21
Jo, det får man
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Stian
Date Posted: 13 juli 2007 at 11:10
carlf wrote:
Jo, det får man |
nei def får man ikke. bortse fra hvis du ødelegger mj ting
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 13 juli 2007 at 14:55
PR wrote:
Hei
Det har også blitt brukt Skd 224 i dette toget. I tillegg var den ene Di 2 maskinen malt i sesam farger, men ble malt opp i nye farger.
PR |
og hvor mange ble malt i sesamfarger? 839+827 og den som står på Hønefoss, er det flere da?
hilsen Magne,
som er i et land med billig øl og røyk og mye dieseltrekkraft . Hvor er jeg?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: carlf
Date Posted: 13 juli 2007 at 15:58
Polen?
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: carlf
Date Posted: 13 juli 2007 at 15:58
Stua til Morten? (unnskyld, igjen, bare måtte...)
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 13 juli 2007 at 17:35
2 stykk Di. 2 og 2 stykk El. 10 fikk Sesam farger. Det er kun en Di. 2 som har fått nye farger etter det.
Hilsen,
Laurenz
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 13 juli 2007 at 18:27
carlf wrote:
Stua til Morten? (unnskyld, igjen, bare måtte...) | morro klumpen... billig øl og røyk finner du i stua mi.....dieseltrekkraft derimot.....er det værre med.....det samme er det med billig sprit.....kun dyre merker her...
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Grim
Date Posted: 13 juli 2007 at 18:40
Hvorfor står sesamloket og ruster og ramler sammen for seg selv utenfor en eller annen togplass mellom Oslo og Strømmen foresten?
|
Posted By: Stian
Date Posted: 13 juli 2007 at 20:01
Grim wrote:
Hvorfor står sesamloket og ruster og ramler sammen for seg
selv utenfor en eller annen togplass mellom Oslo og Strømmen
foresten? |
ja det er synn men det er vell nsb som eier den eller er det njk?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: carlf
Date Posted: 13 juli 2007 at 20:19
Det står en ved Loenga, den du tenker på?
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Grim
Date Posted: 13 juli 2007 at 20:50
Stian wrote:
Grim wrote:
Hvorfor står sesamloket og ruster og ramler sammen for seg
selv utenfor en eller annen togplass mellom Oslo og Strømmen
foresten? |
ja det er synn men det er vell nsb som eier den eller er det njk?
|
Aner ikke
carlf wrote:
Det står en ved Loenga, den du tenker på? | Aner heller ikke. Men det er nå ett stort område på den strekninga hvor det er en hel haug med tog og skinner, tror det er opp til 29 spor på en plass.
|
Posted By: eika
Date Posted: 13 juli 2007 at 21:32
carlf wrote:
Det står en ved Loenga, den du tenker på? |
Står det et sesamlok på Loenga?
Jeg vet en El10 i sesamfarger har stått i årevis på Grorud...
eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Stian
Date Posted: 13 juli 2007 at 21:41
håper sesam toget kommer tilbake men forventningene er små
vognene er vel hugget bortset fra den ene som nesten brant
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Grim
Date Posted: 13 juli 2007 at 22:02
eika wrote:
carlf wrote:
Det står en ved Loenga, den du tenker på? |
Står det et sesamlok på Loenga?
Jeg vet en El10 i sesamfarger har stått i årevis på Grorud...
eirik | Ja Grorud hørtes mer logisk ut.
|
Posted By: carlf
Date Posted: 14 juli 2007 at 10:10
Noe, et sted på Østlandet Ok, sikkert Grorud...
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 juli 2007 at 17:26
jevistad wrote:
Tore H. ser sikkert forskjell han også, men man får ikke dø i synden her på forumet på grunn av en tastefeil vet du |
Ehh... 225 mente jeg selvfølgelig. I stand corrected.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 19 juli 2007 at 13:43
morten.h wrote:
carlf wrote:
Stua til Morten? (unnskyld, igjen, bare måtte...) | morro klumpen... billig øl og røyk finner du i stua mi.....dieseltrekkraft derimot.....er det værre med.....det samme er det med billig sprit.....kun dyre merker her... |
Jeg sitter her nede i Danmark med meget bra vær, mye sol og høye temperaturer
Hilsen Magne
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
|