Köf II DB, trenger mer motor kraft |
Post Reply |
Author | |
Mortenstr
Viderekommen Joined: 21 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 juni 2007 at 01:03 |
Kan noen hjelpe meg med hvordan man kan øke ytelsen på motoren i min Köf II DB.
Ønsker somsakt mer kraft, men ikke så at det blir "urealistisk" kjøre egenskaper Eller kanskje bytte motor? Er åpen for alle forslag Edited by Mortenstr - 22 juni 2007 at 01:11 |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal den bare gå fortere eller skal den orke å dra flere vogner..?
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
Mortenstr
Viderekommen Joined: 21 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den skal orke å dra flere tog :)
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sett på heftering på ene akselen.
Hilsen Kjetil
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Av nysjerrighet: Hvtor mye klarer den egentlig å dra i dag, og hvor mye ønsker du at den skal dra?
En sånn liten tass dro jo ikke all verden i virkeligheten heller...
eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Mortenstr
Viderekommen Joined: 21 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
LITEN TASS... men men det er jo grom lokmotivet mitt jo..
Får se hvor mye den drar etter å ha testet med heftringer som Kness foreslo.
peace!
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Siden dette ut i fra bildene ser ut til å være en likestømsmodell, vil jo montering av hefteringer på én aksel reduserestrømopptaket betydelig. Denne modellen har jo bare to aksler, og dersom strømopptaket bare skal foregå på én aksel, vil dette merkes i blandt annet penser hvor hjertestykket er isolert.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Mortenstr
Viderekommen Joined: 21 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
øh....
Så konlusjonen er da at det ikke er noe å gjøre for å øke trekkevnen?
Köf"n er støpt i enslags metall så den har jo tyngden.
Takk for heads up Roger.
De gode nyhetene er at jeg ikke har bestilt heftringer
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Alternativt, for å sikre ett godt stømopptak ved eventuell montering av hefteringer på én drivaksel på lokomotivet, er jo å kobble lokomotivet fast til en såkalt "spøkelsesvogn" hvis eneste misjon er strømopptak og mate lokomotivet med dette.
Lokomotivet må da gå fast med denne vognen, men dersom man velger en konduktørvogn til dette formål trenger det jo ikke se så kunstig ut allikevell.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Mortenstr
Viderekommen Joined: 21 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
ja det er en flott løsning Roger, men så vel for meg å mulig sette inn en krafigere motor. Men jeg vet ikke hvilken jeg skulle satt inn.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en Köf på anlegget mitt som greit drar 8-10 godsvogner opp en 3% stigning. Noe mer trengs jo ikke?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Med fare for å gå litt OT her, men er det 3% stigning i hele stigningen på anlegget ditt Tore?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har ikke jeg målt dette veldig nøye da jeg jobber etter "man-tar-det-som-det-kommer-metoden". Stigningene er vel alt mellom 0 og 3 prosent. Altså de går jo gradvis fra rett til stigning.
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan legge bly inni loket hvis det er plass.
da tror jeg hjula biter mere, da kan loket dra flere vogner. Edited by vetle1 - 25 juni 2007 at 15:18 |
|
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Tror spørsmålet til "Mortenstr" muligens er misoppfattet her.
Det er mer kraft eventuelt bytting av motor han spør om, ikke hvordan hindre "børning" på skinnegangen.
Kansje bare litt smørning av driverk kan hjelpe hvis det er snakk om at den ikke klarer trekke? Men helt klart det er begrenset hva en slik liten tass kan klare trekke uten å miste grepet på skinnene.
På Fremotreffet i Arendal 2006 trakk en Skd206+Skd211 ei lang slerke med godsvogner som en Di3 ikke orket mer og brøt sammen
Arne
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |