Print Page | Close Window

Köf II DB, trenger mer motor kraft

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2673
Printed Date: 29 november 2024 at 06:12
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Köf II DB, trenger mer motor kraft
Posted By: Mortenstr
Subject: Köf II DB, trenger mer motor kraft
Date Posted: 22 juni 2007 at 01:03
Kan noen hjelpe meg med hvordan man kan øke ytelsen på motoren i min Köf II DB.
Ønsker somsakt mer kraft, men ikke så at det blir "urealistisk" kjøre egenskaperWacko

Eller kanskje bytte motor?

Er åpen for alle forslag Thumbs%20Up










Replies:
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 juni 2007 at 10:42
Skal den bare gå fortere eller skal den orke å dra flere vogner..?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Mortenstr
Date Posted: 22 juni 2007 at 12:26
Den skal orke å dra flere tog :)


Posted By: kness
Date Posted: 22 juni 2007 at 12:29
Sett på heftering på ene akselen.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: eika
Date Posted: 22 juni 2007 at 14:15
Av nysjerrighet: Hvtor mye klarer den egentlig å dra i dag, og hvor mye ønsker du at den skal dra?
En sånn liten tass dro jo ikke all verden i virkeligheten heller...
 
 
eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Mortenstr
Date Posted: 22 juni 2007 at 14:22
Originally posted by eika eika wrote:

En sånn liten tass dro jo ikke all verden i virkeligheten heller...
 
LITEN TASS...Angry   men men det er jo grom lokmotivet mitt jo.. LOL
 
Får se hvor mye den drar etter å ha testet med heftringer som Kness foreslo.
 
peace!


Posted By: Roger
Date Posted: 23 juni 2007 at 09:55
Hei!
 
Siden dette ut i fra bildene ser ut til å være en likestømsmodell, vil jo montering av hefteringer på én aksel reduserestrømopptaket betydelig. Denne modellen har jo bare to aksler, og dersom strømopptaket bare skal foregå på én aksel, vil dette merkes i blandt annet penser hvor hjertestykket er isolert.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Mortenstr
Date Posted: 23 juni 2007 at 10:55
øh.... Confused
 
Så konlusjonen er da at det ikke er noe å gjøre for å øke trekkevnen?
Köf"n er støpt i enslags metall så den har jo tyngden.
 
Takk for heads up Roger.
De gode nyhetene er at jeg ikke har bestilt heftringer LOL


Posted By: Roger
Date Posted: 23 juni 2007 at 11:14
Hei!
 
Alternativt, for å sikre ett godt stømopptak ved eventuell montering av hefteringer på én drivaksel på lokomotivet, er jo å kobble lokomotivet fast til en såkalt "spøkelsesvogn" hvis eneste misjon er strømopptak og mate lokomotivet med dette.
 
Lokomotivet må da gå fast med denne vognen, men dersom man velger en konduktørvogn til dette formål trenger det jo ikke se så kunstig ut allikevell.
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Mortenstr
Date Posted: 23 juni 2007 at 11:23
ja det er en flott løsning Roger, men så vel for meg å mulig sette inn en krafigere motor. Men jeg vet ikke hvilken jeg skulle satt inn.


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 23 juni 2007 at 13:08
Jeg har en Köf på anlegget mitt som greit drar 8-10 godsvogner opp en 3% stigning. Noe mer trengs jo ikke?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Roger
Date Posted: 23 juni 2007 at 15:22
Hei!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg har en Köf på anlegget mitt som greit drar 8-10 godsvogner opp en 3% stigning. Noe mer trengs jo ikke?
 
Med fare for å gå litt OT her, men er det 3% stigning i hele stigningen på anlegget ditt Tore?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 25 juni 2007 at 12:37
Nå har ikke jeg målt dette veldig nøye da jeg jobber etter "man-tar-det-som-det-kommer-metoden". Stigningene er vel alt mellom 0 og 3 prosent. Altså de går jo gradvis fra rett til stigning.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: vetle1
Date Posted: 25 juni 2007 at 15:10
Du kan legge bly inni loket hvis det er plass.
da tror jeg hjula biter mere, da kan loket dra flere vogner.


Posted By: aha
Date Posted: 25 juni 2007 at 16:27
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

Du kan legge bly inni loket hvis det er plass.
da tror jeg hjula biter mere, da kan loket dra flere vogner.
 
Hei,
Tror spørsmålet til "Mortenstr" muligens er misoppfattet her.
Det er mer kraft eventuelt bytting av motor han spør om, ikke hvordan hindre "børning" på skinnegangen.
 
Kansje bare litt smørning av driverk kan hjelpe hvis det er snakk om at den ikke klarer trekke? Men helt klart det er begrenset hva en slik liten tass kan klare trekke uten å miste grepet på skinnene.
På Fremotreffet i Arendal 2006 trakk en Skd206+Skd211 ei lang slerke med godsvogner som en Di3 ikke orket mer og brøt sammenWink
 
Arne



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net