MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B7
    Posted: 19 juni 2007 at 21:00
kommer nmj til å lage en ny omgang med b7 vogner.
de eneste vognene de har er førsteklasse vogner med gul stripe.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2007 at 21:09

Alle er ikke levert enda... Hadde vist vært noe feil med fargen så siste runde ble sendt tilbake til Kina...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2007 at 23:03
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

kommer nmj til å lage en ny omgang med b7 vogner.
de eneste vognene de har er førsteklasse vogner med gul stripe.
  det er nok ingen fare for å gå glipp av B7 vognene...de vil nok bli laget i mange nummer varianter i årene fremover...
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 00:50
Vognene er vell utsolgt fra produsent. De vognene som ligger i butikken er til de som har bestilt på forhånd. Jeg måtte vente ca 3 måneder når jeg bestilte mine. Grunnet at de andre vognene var utsolgt. Hadde vell noen ab vogner i hylla. Men disse var første utgaven med annen nyanse i fargen enn de B7 som brukes idag.
 
Så det gjenstår å se om de produserer flere enn det som har kommet til nå(annonsert). Er jo mulighet for et tomatsuddedesign når nydesign serien er ferdig.
A matter of life and death
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 08:19
siden det fort koster 1 mill. euro for å utvikle form verktøy til disse vognene,ville det være ekstremt dårlig butikk å ikke lage flere vogner....han kjøre opplag på 500 vogner av hver,du skal se at samtlige vogner kommer igjen,i opplag på 500 med nytt vognnummer...i flere design varianter.....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 11:06
Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 11:26
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

siden det fort koster 1 mill. euro for å utvikle form verktøy til disse vognene,ville det være ekstremt dårlig butikk å ikke lage flere vogner....han kjøre opplag på 500 vogner av hver,du skal se at samtlige vogner kommer igjen,i opplag på 500 med nytt vognnummer...i flere design varianter.....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
En million euro for støpeformene??? hvor i all verden får du et slikt tall fra??? Det er jo helt borti natta.... For mye airbrushlakk eller for mange margharita nå Morten?Wink
 
Ta 8 millioner norske kroner og del på de 13 utgavene som er laget ganger femhundre vogner (sekstusenfemhundre vogner)
 
8.000.000/6.500=1.230
 
Trrur du virkelig denne vogna hadde blitt produsert og solgt for 445,- pr. stk. dersom det hadde kostet over 1.200 kroner pr. vogn å utvikle formene? I så fall er jo hver vogn subsidiert av en eller anne med over 800 kroner da...
 
Du kan nok slå av en null og regne 100.000 euro kanskje, men selv det tror jeg nok og er et for høyt tall når vi snakker om produksjon i kina. Jeg kan tenke meg at du for de 100.000 euroene har fått både former,  støping, montering og frakt...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 11:30
Originally posted by eika eika wrote:

Du kan nok slå av en null og regne 100.000 euro kanskje, men selv det tror jeg nok og er et for høyt tall når vi snakker om produksjon i kina. 
 
Eirik
Du kan nok trygt slå av enda mer Eirik. Wink
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 12:04
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

siden det fort koster 1 mill. euro for å utvikle form verktøy til disse vognene,ville det være ekstremt dårlig butikk å ikke lage flere vogner....han kjøre opplag på 500 vogner av hver,du skal se at samtlige vogner kommer igjen,i opplag på 500 med nytt vognnummer...i flere design varianter.....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
En million euro for støpeformene??? hvor i all verden får du et slikt tall fra??? Det er jo helt borti natta.... For mye airbrushlakk eller for mange margharita nå Morten?Wink
 
Ta 8 millioner norske kroner og del på de 13 utgavene som er laget ganger femhundre vogner (sekstusenfemhundre vogner)
 
8.000.000/6.500=1.230
 
Trrur du virkelig denne vogna hadde blitt produsert og solgt for 445,- pr. stk. dersom det hadde kostet over 1.200 kroner pr. vogn å utvikle formene? I så fall er jo hver vogn subsidiert av en eller anne med over 800 kroner da...
 
Du kan nok slå av en null og regne 100.000 euro kanskje, men selv det tror jeg nok og er et for høyt tall når vi snakker om produksjon i kina. Jeg kan tenke meg at du for de 100.000 euroene har fått både former,  støping, montering og frakt...
 
 
Eirik
Ett slik prosjekt går ikke i pluss etter 13 x 500 stk. vogner......NMJ kommer nok til å lage mange flere vogner...han forandrer bare på vogn nummeret og vips ny serie på 500 vogner.....Hvis du gjør regnestykket en gang til,og legger til hva som er planlagt å produsere....(la oss bruke 130 vogner av 500 stk som eksempel)...8000000/65000= 123.0..... jeg er ganske sikker på at NMJ lett selger 65000 B7 vogner over en 10 års periode.........1 mill euro er ganske realistisk pris i forhold til hva det koster å ta frem et såpass komplisert støpeverktøy som trengs for B7...så vidt jeg husker ligger det 8 års arbeid bak dette,det må også tas med i beregningen....ingen jobber gratis,selv om arbeidskraft i Kina er grisebillig.
 
 
EDIT:komma feil


Edited by morten.h - 20 juni 2007 at 12:15
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 12:35
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

[Ett slik prosjekt går ikke i pluss etter 13 x 500 stk. vogner......NMJ kommer nok til å lage mange flere vogner...han forandrer bare på vogn nummeret og vips ny serie på 500 vogner.....Hvis du gjør regnestykket en gang til,og legger til hva som er planlagt å produsere....(la oss bruke 130 vogner av 500 stk som eksempel)...8000000/65000= 123.0..... jeg er ganske sikker på at NMJ lett selger 65000 B7 vogner over en 10 års periode.........1 mill euro er ganske realistisk pris i forhold til hva det koster å ta frem et såpass komplisert støpeverktøy som trengs for B7...så vidt jeg husker ligger det 8 års arbeid bak dette,det må også tas med i beregningen....ingen jobber gratis,selv om arbeidskraft i Kina er grisebillig.
 
 
EDIT:komma feil
Ingen norsk forhandler/produsent kan sette i gang et prosjekt som dette med håp om å få tilbake sin investering i løpet av ti år Morten... Og hvertfall ikke ved å gamble på å selge sekstifemtusen eksemplarer av en modellserie... Det finnes vel ikke en gang 130 forskjellige vogner man kan bygge i 500 eksemplarer hver vel?? Det er helt utopiske tall du opererer med i regnestykkene dine. Om man selger 65.000 vogner betyr det eksempelvis at det finnes 1000 norske mj-entusiaster som hver kjøper 65 vogner, eller at det finnes 10.000 entusiaster som kjøper 6,5 vogn. Om vi legger oss på et midtnivå og sier det kanskje er 3000 entusiaster her i landet som har interesse av denne vognen så må likevel hver kjøpe mer enn 20 vogner for å komme opp i de 65.000 vognene du tror kan bli solgt. Og jeg tviler på at det finnes så mange som 3.000 entusiaster her i landet som er interessert i denne vogna... Husk at mange ikke har noen interesse av norske modeller i det hele tatt, og så fryktelig mange mj-folk er vi ikke her i landet. (edit: selv om en del av produksjonen nok også vil gå til norskinteresserte i utlandet)
 
Og en million euro er langt fra noen realistisk pris for å utvikle en slik modell i Kina... De 8 årene utvikling du snakker om er utviklingsarbeide som ble gjort i samarbeid med andre produsenter før prosjektet ble flyttet til Kina. Utviklingstiden i Kina er en brøkdel av denne tiden og kostnaden og avhenger først og fremst av hvor gode tegninger bestilleren klarer levere til den kinesiske produsenten, dvs. hvor mange prototyper som må lages før man får korreigert alle feil.
 
NMJ har nok allerede nå etter de vognene som har kommet i første omgang (13 varianter) begynt å se sorte tall i sitt B7 regnskap. Muligens vil det ta litt lengre tid før man også har dekket inn tidligere tiders misslykkede utviklingsforsøk, men for den modellen som nå er produsert i kina og foreligger så er nok tallene allerede sorte.
 
 
Eirik


Edited by eika - 20 juni 2007 at 12:45
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 13:31
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
 
 
Med 5 x B7, 1 x FR7 og 1 x AB7 kan man vel kjøre et ganske så autentisk tog?


Edited by GeirG - 20 juni 2007 at 13:39
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 22:23
130 var et EKSEMPEL og hadde ingenting med virkeligheten å gjøre...det er også helt utenkelig at det kun blir 13 x 500 vogner produsert......det finnes (arrester meg hvis jeg tar feil) 58 stk vogner i ulike varianter i B7 serien(59 med kongevogna) pr. 1/1-2007....... så flere enn det kan det ikke bli i nydesign....hvis alle disse blir lakkert om til dagen håpløse tomatsuppe design har vi 116 mulige varianter.......Ett tilbud til deg Eirik: Si opp jobben din i morgen deretter ansetter jeg deg til å tegne og ta frem støpeverktøy til de samme vognene som NMJ har laget. De skal ha samme kvalitet(helst bedre) like høy detalj grad(eller bedre).....ditt budsjett som skal dekke alle utgifter underveis inklusive din egen lønn er 100 000 euro. om 2 år fra i dag må du ha produkjonsklare vogner......tar du utfordringen?Wink( i så fall tipper jeg at du ikke kommer særlig langt for den summen...)
 
EDIT: Uansett hva du mått ha av meninger Eirik,blir vi ikke enig her....men morro er det lellWink........min diskusjon på temaet stopper her...


Edited by morten.h - 20 juni 2007 at 22:30
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 22:26
Originally posted by GeirG GeirG wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
 
 
Med 5 x B7, 1 x FR7 og 1 x AB7 kan man vel kjøre et ganske så autentisk tog?
ganske så autentisk holder ikke...enten er det autentisk,eller så er det ikke en autentisk togstamme..Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 23:35
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

.....ditt budsjett som skal dekke alle utgifter underveis inklusive din egen lønn er 100 000 euro. om 2 år fra i dag må du ha produkjonsklare vogner......tar du utfordringen?Wink 
To spørsmål:
 
1:) Hva kan tegnes/produseres?
2:) Hva er premien når produktet legges frem....
 
Hilsen  Kjetil


Edited by kness - 20 juni 2007 at 23:35
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 00:18
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ganske så autentisk holder ikke...enten er det autentisk,eller så er det ikke en autentisk togstamme..Wink
 
Så hva er autentisk da?
En 7 vogns togstamme er jo helt normalt. AB7, FR7 og selvfølgelig B7 benyttes. Riktignok har som regel en av B7"ene et lite godsrom.
Men det eksisterer, så vidt jeg vet, ingen forbud mot hvilke vogntyper i B7-familien man ikke kan benytte.
 
Men skal vi være nagletellere, så er ingenting autentisk med modelljernbane. Wink
 
GG
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 00:50
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Ett tilbud til deg Eirik: Si opp jobben din i morgen deretter ansetter jeg deg til å tegne og ta frem støpeverktøy til de samme vognene som NMJ har laget. De skal ha samme kvalitet(helst bedre) like høy detalj grad(eller bedre).....ditt budsjett som skal dekke alle utgifter underveis inklusive din egen lønn er 100 000 euro. om 2 år fra i dag må du ha produkjonsklare vogner......tar du utfordringen?Wink( i så fall tipper jeg at du ikke kommer særlig langt for den summen...)
 
Ikke stikke av fra diskusjoner midt i morten...Wink
 
Du glemmer ett vesentlig fakta: Jeg bor ikke i Kina... Altså lever jeg ikke for kinesisk lønning. Dermed blir ditt utgangspunkt for en sammenligning like galt som dine regnestykker lengre opp i tråden...
 
Og ingen på NMJ eller hos andre norske produsenter lever full tid av å tegne modeller. For en som er dreven på bruk av CAD vil jeg ikke tro det går med så fryktelig mange timene på å tegne en 3-dimensjonal modell av en vogn som så kan sendes pr. data til Kina for å få laget en første prototype der. En arbeidsdag eller to til med å fotografere og dokumentere forbildet slik at CAD tegneren får tegningene mest mulig nøyaktig går kanskje med, men å snakke om at en person skal jobbe full tid i to år og gjøre alt fra design til produksjon blir som å blande epler og pærer.
 
 
Et eksempel til Morten... se på Hobbytrades modell av Di4; den er produsert i Kina, og er vel solgt i 2-3000 eksemplarer. Kom ikke å fortell meg at det lokomotivet har vært billigere å utvikle enn en B7 vogn. Og likevel tror jeg neppe produsenten har gått underskudd med å selge 3000 modeller, eller at Hobbytrade må opp i 65.000 solgte Di4 lok før de går i pluss. Den modellen alene illustrerer galskapen i dine tall....
 
 
Eirik
 
 
edit: trykkleif


Edited by eika - 21 juni 2007 at 00:51
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 08:35
Tips: Hobbyland i Bergen har alle på lager! Tlf: 55324488
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 12:39
NMJ bor heller ikke i Kina...mye av forarbeidet blir gjordt her i Norge.....Artig at du nevner Di 4,som forøvrig ikke kan sammenlignes med B7 vognene produksjonsmessig......Di 4 hadde ikke vært lønnsomt å lage hvis ikke en inngikk en del kompromisser. hvis du plukker i frahverandre Di 4, ME og MZ lokomotivene fra samme produsent,vil du finne overraskende mange deler som går om hverandre...i tillegg er fremstillingen av støpeverktøy til Di 4 ikke på langt nær så komplisert og vanskelig å få til som B7(som faktisk en en stor bragd å få til slik NMJ har gjordt) . hadde Hobbytrade måtte lage samtlige deler unike for Di 4,ville salgsummen på lokene fort blitt 1000-1500 kr mere pr.stk.....og Eirik...jeg stikker ikke i fra diskusjonen....men jeg synes det blir for dumt når to "suppehuer"(les deg og meg) diskuterer ting de har for lite peiling på...Wink.....velger å bruke tiden på modellene mine samt lage gode byggerapporter(håper jeg) ...Wink

Edited by morten.h - 21 juni 2007 at 12:40
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 12:40
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ganske så autentisk holder ikke...enten er det autentisk,eller så er det ikke en autentisk togstamme..Wink
 
Kanskje du bør ta en titt på bildene i dette innlegget http://www.jernbane.net/uploadc/DSCN1802_1.JPG på NJK forumet da... Burde vel være kommet B7 nok til å kunne gjennskape bruken på Vestfoldbanen uten problem...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 12:42
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ganske så autentisk holder ikke...enten er det autentisk,eller så er det ikke en autentisk togstamme..Wink
 
Kanskje du bør ta en titt på bildene i dette innlegget http://www.jernbane.net/uploadc/DSCN1802_1.JPG på NJK forumet da... Burde vel være kommet B7 nok til å kunne gjennskape bruken på Vestfoldbanen uten problem...
 
 
Eirik
det er endel år siden det gikk B7 på Vestfoldbanen.....siden jeg har sans for lange togstammer er ikke 7 vogner nok for meg....Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 13:01
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

NMJ bor heller ikke i Kina...mye av forarbeidet blir gjordt her i Norge.....Artig at du nevner Di 4,som forøvrig ikke kan sammenlignes med B7 vognene produksjonsmessig......Di 4 hadde ikke vært lønnsomt å lage hvis ikke en inngikk en del kompromisser. hvis du plukker i frahverandre Di 4, ME og MZ lokomotivene fra samme produsent,vil du finne overraskende mange deler som går om hverandre...i tillegg er fremstillingen av støpeverktøy til Di 4 ikke på langt nær så komplisert og vanskelig å få til som B7(som faktisk en en stor bragd å få til slik NMJ har gjordt) . hadde Hobbytrade måtte lage samtlige deler unike for Di 4,ville salgsummen på lokene fort blitt 1000-1500 kr mere pr.stk.....og Eirik...jeg stikker ikke i fra diskusjonen....men jeg synes det blir for dumt når to "suppehuer"(les deg og meg) diskuterer ting de har for lite peiling på...Wink.....velger å bruke tiden på modellene mine samt lage gode byggerapporter(håper jeg) ...Wink
Unnskyld spørsmålet Morten, men er ikke hele kåpen på Di4 modellen unik da???
Jeg vet det var planer om å bruke understellet fra en annen modell (ME?), men det bortfall så vidt jeg husker underveis på grunn av for store forskjeller.
 
Og så fryktelig mye arbeide her i Norge er det ikke med å få fremstillt en modell... det dreier seg om reaserch, fotografering og cad-tegninga. Og det er ikke noen fulltids jobb over flere år for hver enkelt modell... B7 vogna skal ikke betale lønna til de på NJM for et år eller to. Den skal være en del av inntektsgrunnlaget deres, altså blir det galt å snakke om en utviklingskostnad som skal dekke så store lønnsutgifter du foreslo jeg skulle utvikle en modell for.
 
Ikke snakk om at jeg tror en B7 vogn er 20 ganger dyrere å produsere enn et lokomotiv (slik den må være med dine salgstall på 65.000 for å få overskudd på B7 serien) Det er ren utopi.
 
Og ikke skriv for mye om min peiling på priser/Kina... Det kan hende du vil bli overrasketWink
Uansett trenger man ikke har særlig peiling for å regne seg frem til at dine tall ikke henger på greip...
 
 
Hva består egentlig en B7-vogn av?
 
-Boggier (liten plastbit, sansynligvis like på alle modeller)
-Vognkåpe (noen forskjeller fra vogn til vogn, men likevel ikke så mye forskjell at man ikke kan bruke datategninger fra en vogn som utgangspunkt når de skal justeres for å designe støpeform til en annen utgave. Kopiering og redigering av tegninger på data er enklere og raskere enn å måtte tegne allt på nytt)
-Understell (også her for det meste likt slik at man ikke trenger gjøre all datategning på nytt for å produsere støpeformen til hver enkelt modelltype)
-Innredning (begrenset til samme antall som antall modelltyper, og mye av tegningsgrunnlaget på data kan også her gjenbrukes)
-Vindusglass (ikke sikker på om dette er egen form, har ikke sjekket vognkonstruksjonen. men uansett kjapt å flytte/endre fra type til type om alle vinduene sitter på en datategning/i en støpeform)
Det er vel hovedkomponentene i vogna. I hvor stor grad enkeltkomponenter ikke er støpt i ett, men støpt separat og montert sammen har jeg ikke sjekket, men som Kjetil påpeker; arbeidskraft er billig i Kina, så det utgjør ikke store kostnaden.
Hjul og koblinger er standardvare som mest sansynlig leveres til fabrikken fra en annen underleverandør spesialisert på produksjon av slike deler.
 
 
Så har du et par hundre tusen kroner til overs Morten, så troir jeg nok du kunne fått deg en bra vogn i et passende opplag for det norske markedetWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 13:02
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

det er endel år siden det gikk B7 på Vestfoldbanen.....siden jeg har sans for lange togstammer er ikke 7 vogner nok for meg....Wink
Det var vel heller ikke hva du har sansen for som var poenget, men hva som er autentisk...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 13:31
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

det er endel år siden det gikk B7 på Vestfoldbanen.....siden jeg har sans for lange togstammer er ikke 7 vogner nok for meg....Wink
Det var vel heller ikke hva du har sansen for som var poenget, men hva som er autentisk...
 
Eirik
det finnes lengre togstammer av B7 som ennå ikke lar seg gjennomføre med mindre du bruker flere eksemplarer av sammevogn
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2007 at 13:41
Originally posted by eika eika wrote:

Unnskyld spørsmålet Morten, men er ikke hele kåpen på Di4 modellen unik da???
Jeg vet det var planer om å bruke understellet fra en annen modell (ME?), men det bortfall så vidt jeg husker underveis på grunn av for store forskjeller.
 
Og så fryktelig mye arbeide her i Norge er det ikke med å få fremstillt en modell... det dreier seg om reaserch, fotografering og cad-tegninga. Og det er ikke noen fulltids jobb over flere år for hver enkelt modell... B7 vogna skal ikke betale lønna til de på NJM for et år eller to. Den skal være en del av inntektsgrunnlaget deres, altså blir det galt å snakke om en utviklingskostnad som skal dekke så store lønnsutgifter du foreslo jeg skulle utvikle en modell for.
 
Ikke snakk om at jeg tror en B7 vogn er 20 ganger dyrere å produsere enn et lokomotiv (slik den må være med dine salgstall på 65.000 for å få overskudd på B7 serien) Det er ren utopi.
 
Og ikke skriv for mye om min peiling på priser/Kina... Det kan hende du vil bli overrasketWink
Uansett trenger man ikke har særlig peiling for å regne seg frem til at dine tall ikke henger på greip...
 
 
Hva består egentlig en B7-vogn av?
 
-Boggier (liten plastbit, sansynligvis like på alle modeller)
-Vognkåpe (noen forskjeller fra vogn til vogn, men likevel ikke så mye forskjell at man ikke kan bruke datategninger fra en vogn som utgangspunkt når de skal justeres for å designe støpeform til en annen utgave. Kopiering og redigering av tegninger på data er enklere og raskere enn å måtte tegne allt på nytt)
-Understell (også her for det meste likt slik at man ikke trenger gjøre all datategning på nytt for å produsere støpeformen til hver enkelt modelltype)
-Innredning (begrenset til samme antall som antall modelltyper, og mye av tegningsgrunnlaget på data kan også her gjenbrukes)
-Vindusglass (ikke sikker på om dette er egen form, har ikke sjekket vognkonstruksjonen. men uansett kjapt å flytte/endre fra type til type om alle vinduene sitter på en datategning/i en støpeform)
Det er vel hovedkomponentene i vogna. I hvor stor grad enkeltkomponenter ikke er støpt i ett, men støpt separat og montert sammen har jeg ikke sjekket, men som Kjetil påpeker; arbeidskraft er billig i Kina, så det utgjør ikke store kostnaden.
Hjul og koblinger er standardvare som mest sansynlig leveres til fabrikken fra en annen underleverandør spesialisert på produksjon av slike deler.
 
 
Så har du et par hundre tusen kroner til overs Morten, så troir jeg nok du kunne fått deg en bra vogn i et passende opplag for det norske markedetWink
 
Eirik
Jo Di 4 kåpa er unik,men er"plankekjøring" produksjonsmessig...vogn kassa ti B7 er den tricky delen her...du finner nok ikke så mange produsenter som engang er villig til å prøve seg på den til en fornuftig penge
 
Research,fotografering og Cad...ja....og det er ikke bare å sette av en tirsdag her og der så er det gjordtWink
 
Fryktelig så opphengt du var i regne eksempelet mitt på 65000 i opplag (som ikke har noe med virkeligheten å gjøre)...jeg kan si såpass at hadde NMJ kun tenkt å lage 13x500 B7 vogner hadde prisen pr.vogn havnet mye høyere enn den er og dermed ikke blitt en særlig salgbar vare....og jeg er ganske sikker på at det må lages ei runde eller to til med vogner før renter og avdrag på investeringer er betalt ned og en kan begynne å få igjen strevet...
 
 
Jeg har heller ikke sagt ett ord om din kunskap om priser i Kina....men så vidt jeg vet har det ennå ikke kommet en eneste vogn på markedet med ditt navn på,ei heller mitt(foreløpig)Wink.......så dine og mine utsagn om hva det vil koste fra ide til ferdig salgbar vare,blir bare spekulasjoner....mulig mine prisantydninger er i overkant,men jeg synes dog at din er litt vel optimistisk....Wink
 
 
 
PS: har mye mer enn et par hundretusen til overs........kanskje vi skulle lage noe.....du har tydligvis kunnskap om priser i Kina..og jeg har 20 års erfaring med produksjon samt tilrettelegging av det.....burde bli et bra team....Wink
 
 
EDIT:tastefeil...Wink


Edited by morten.h - 21 juni 2007 at 14:18
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2007 at 02:26
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by GeirG GeirG wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
 
 
Med 5 x B7, 1 x FR7 og 1 x AB7 kan man vel kjøre et ganske så autentisk tog?
ganske så autentisk holder ikke...enten er det autentisk,eller så er det ikke en autentisk togstamme..Wink
 
Når NSB fikk type 73, var det problemer med disse til å begyne med. Så da hadde de en stammme på 5 B7 vogner og El18 i reserve( Fr7,ab7 og 3 b7) Har bilde av El18 med B7 nord for Hamar som signatur erstatning.
 
Ellers så er det normalt med 7 eller 8 vogner nå om dagen.
 
 
At vi får B3 og B7 er nok mye av grunnen til at NMJ selger såpas mye i utlandet til at det er lønnsomt å produsere de. Hadde man kun satset på norge hadde nok ikke disse vært produsert.
 
 
A matter of life and death
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2007 at 16:52
Hva er forskjellen på b7 fra 1985-1995 og b7 1995-2006?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2007 at 20:31
Den største forskjellen utvendig er at serie 1 har rette kanter i endene og at klaffvinduene er i aluminium og er smale (som type 70). Serie 1 hadde i begynnelsen også rødbrun farge (som den ene AB7-vogna de selger fortsatt). Serie 1 har nr. 27001-27033. Sistnevnte var lenge en testvogn for krening, uten stoler og med store buffere.

Serie 2 er den serien NMJ har utgitt til nå, og har med andre ord avkuttede kanter nederst i endene og store klaffvinduer. Senere har vinduene blitt skiftet ut slik at dette ikke lenger har noen sammenheng.

Vognene har gjennomgått mange forandringer. Forskjellen på vognene frem til 1995 og etter har vel ikke har noe klart skille, men FR7-vognene (opprinnelig BF7) har gjennomgått de største forandringene. B7 har fått miljøstasjon og nye seter, og AB7 har fått en del rokkeringer av stolarrangement.

Det virker som at NMJ i utgangspunktet har levert vogner frem til 1995. Kjører du siste epoke må du gjøre endringer i vindusarrangement på vognene, ettersom mange har fått fjernet klaffvinduer og tettet igjen enkelte vindusåpninger. Siste epoke består også av konsepter som "Meny kafé", sykkelvogner og "famile". Det er for øvrig en artikkel i siste MJ-bladet om B7-vognene.

Håper du ble litt klokere av dette.


Edited by Pelle - 22 juli 2007 at 20:42
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2007 at 21:16
Vet ikke om folket har fått det med seg, men NMJ har nå annonsert 11 nye modeller i B7 serien på sine nettsider, med forventet levering 15 november. Av disse 11 skal 7 være i "epoken" 1996-2006, mens de 4 siste er fra tidligere.
 
Nå savner jeg snart bare sykkelvogna... hører du Finn??LOL
 
Eirik


Edited by eika - 22 juli 2007 at 21:17
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2007 at 21:30
Ikke glem kongevogna!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2007 at 21:50
Kongevogna er vel en ombygd WLAB-2 (som forøvrig hadde vært helt rått å ha i modell Wink )

Edited by Yngve - 22 juli 2007 at 21:50
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.