MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 12:04
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

siden det fort koster 1 mill. euro for å utvikle form verktøy til disse vognene,ville det være ekstremt dårlig butikk å ikke lage flere vogner....han kjøre opplag på 500 vogner av hver,du skal se at samtlige vogner kommer igjen,i opplag på 500 med nytt vognnummer...i flere design varianter.....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
En million euro for støpeformene??? hvor i all verden får du et slikt tall fra??? Det er jo helt borti natta.... For mye airbrushlakk eller for mange margharita nå Morten?Wink
 
Ta 8 millioner norske kroner og del på de 13 utgavene som er laget ganger femhundre vogner (sekstusenfemhundre vogner)
 
8.000.000/6.500=1.230
 
Trrur du virkelig denne vogna hadde blitt produsert og solgt for 445,- pr. stk. dersom det hadde kostet over 1.200 kroner pr. vogn å utvikle formene? I så fall er jo hver vogn subsidiert av en eller anne med over 800 kroner da...
 
Du kan nok slå av en null og regne 100.000 euro kanskje, men selv det tror jeg nok og er et for høyt tall når vi snakker om produksjon i kina. Jeg kan tenke meg at du for de 100.000 euroene har fått både former,  støping, montering og frakt...
 
 
Eirik
Ett slik prosjekt går ikke i pluss etter 13 x 500 stk. vogner......NMJ kommer nok til å lage mange flere vogner...han forandrer bare på vogn nummeret og vips ny serie på 500 vogner.....Hvis du gjør regnestykket en gang til,og legger til hva som er planlagt å produsere....(la oss bruke 130 vogner av 500 stk som eksempel)...8000000/65000= 123.0..... jeg er ganske sikker på at NMJ lett selger 65000 B7 vogner over en 10 års periode.........1 mill euro er ganske realistisk pris i forhold til hva det koster å ta frem et såpass komplisert støpeverktøy som trengs for B7...så vidt jeg husker ligger det 8 års arbeid bak dette,det må også tas med i beregningen....ingen jobber gratis,selv om arbeidskraft i Kina er grisebillig.
 
 
EDIT:komma feil


Edited by morten.h - 20 juni 2007 at 12:15
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 11:30
Originally posted by eika eika wrote:

Du kan nok slå av en null og regne 100.000 euro kanskje, men selv det tror jeg nok og er et for høyt tall når vi snakker om produksjon i kina. 
 
Eirik
Du kan nok trygt slå av enda mer Eirik. Wink
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 11:26
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

siden det fort koster 1 mill. euro for å utvikle form verktøy til disse vognene,ville det være ekstremt dårlig butikk å ikke lage flere vogner....han kjøre opplag på 500 vogner av hver,du skal se at samtlige vogner kommer igjen,i opplag på 500 med nytt vognnummer...i flere design varianter.....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
En million euro for støpeformene??? hvor i all verden får du et slikt tall fra??? Det er jo helt borti natta.... For mye airbrushlakk eller for mange margharita nå Morten?Wink
 
Ta 8 millioner norske kroner og del på de 13 utgavene som er laget ganger femhundre vogner (sekstusenfemhundre vogner)
 
8.000.000/6.500=1.230
 
Trrur du virkelig denne vogna hadde blitt produsert og solgt for 445,- pr. stk. dersom det hadde kostet over 1.200 kroner pr. vogn å utvikle formene? I så fall er jo hver vogn subsidiert av en eller anne med over 800 kroner da...
 
Du kan nok slå av en null og regne 100.000 euro kanskje, men selv det tror jeg nok og er et for høyt tall når vi snakker om produksjon i kina. Jeg kan tenke meg at du for de 100.000 euroene har fått både former,  støping, montering og frakt...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 11:06
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 08:19
siden det fort koster 1 mill. euro for å utvikle form verktøy til disse vognene,ville det være ekstremt dårlig butikk å ikke lage flere vogner....han kjøre opplag på 500 vogner av hver,du skal se at samtlige vogner kommer igjen,i opplag på 500 med nytt vognnummer...i flere design varianter.....fortsatt er det jo ikke laget nok til at en kan kjøre et autentisk tog...(foreløpig for få B7 produsert)
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2007 at 00:50
Vognene er vell utsolgt fra produsent. De vognene som ligger i butikken er til de som har bestilt på forhånd. Jeg måtte vente ca 3 måneder når jeg bestilte mine. Grunnet at de andre vognene var utsolgt. Hadde vell noen ab vogner i hylla. Men disse var første utgaven med annen nyanse i fargen enn de B7 som brukes idag.
 
Så det gjenstår å se om de produserer flere enn det som har kommet til nå(annonsert). Er jo mulighet for et tomatsuddedesign når nydesign serien er ferdig.
A matter of life and death
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2007 at 23:03
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

kommer nmj til å lage en ny omgang med b7 vogner.
de eneste vognene de har er førsteklasse vogner med gul stripe.
  det er nok ingen fare for å gå glipp av B7 vognene...de vil nok bli laget i mange nummer varianter i årene fremover...
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2007 at 21:09

Alle er ikke levert enda... Hadde vist vært noe feil med fargen så siste runde ble sendt tilbake til Kina...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2007 at 21:00
kommer nmj til å lage en ny omgang med b7 vogner.
de eneste vognene de har er førsteklasse vogner med gul stripe.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.