MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - hva står på byggebordet ...Del 2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hva står på byggebordet ...Del 2

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2007 at 21:36
Gjorde det førstThumbs%20Up... Får håpe det går i orden nå når jeg har brukt litt lynlim...
 
Ja har blitt litt flere lok i vitrineskapet de siste ukeneTongue Blir nok en T44 som blir nestemann ut nå... Får ta turen til Gøteborg når jeg får neste "togkapital" inn på konto i slutten av juniWink Blir i såfall en uten lyd... Blå SJ designet...
 
Vet du om gutta i Karl Johans gatan selger Jeco? Er så lenge siden jeg har vært innom der nå...    
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2007 at 21:48
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Gjorde det førstThumbs%20Up... Får håpe det går i orden nå når jeg har brukt litt lynlim...
 
Ja har blitt litt flere lok i vitrineskapet de siste ukeneTongue Blir nok en T44 som blir nestemann ut nå... Får ta turen til Gøteborg når jeg får neste "togkapital" inn på konto i slutten av juniWink Blir i såfall en uten lyd... Blå SJ designet...
 
Vet du om gutta i Karl Johans gatan selger Jeco? Er så lenge siden jeg har vært innom der nå...    
 
Jepp det gjør de....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2007 at 22:14
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Gjorde det førstThumbs%20Up... Får håpe det går i orden nå når jeg har brukt litt lynlim...
 
Ja har blitt litt flere lok i vitrineskapet de siste ukeneTongue Blir nok en T44 som blir nestemann ut nå... Får ta turen til Gøteborg når jeg får neste "togkapital" inn på konto i slutten av juniWink Blir i såfall en uten lyd... Blå SJ designet...
 
Vet du om gutta i Karl Johans gatan selger Jeco? Er så lenge siden jeg har vært innom der nå...    
 
Jepp det gjør de....
 
Yesss da blir det T44 i Blå SJ design AC digital uten lydBig%20smile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 18:31

Etter gårsdagens støpeform prosjekt på ploger, har jeg i dag støpt ett par runder til......i tillegg har jeg fjernet alle støperester,samt filet plogene reine for å se det virkelige resultatet...

Her ser du plogene slik de ser ut rett ut av støpeforma...
 
 
.......og her,ferdig renset.
 
 
I denne test støpeforma ble jeg mest fornøyd med gutta på Strømmen sine Superline ploger,alle detaljer er ganske bra gjengitt i støpen...
 
 
.....både foran og bak....
 
 
Siden jeg lånte plogen fra min El 14 Superline til støpen...og siden jeg for endel år siden kastet bort penger på Lima sin utgave( I AC verden er Lima lok lavere på rangstigen enn søppelWink),kunne jeg i det minste teste ut plogen på Lima loket....så vekk med den gamle skiten...
 
 
...og på med egenproduset resin plog.....hmmm....kanskje det er håp for dette loket alikevel...Wink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 19:34
Hehe ja Lima El 14 NSB Gods står ikke akkurat på øverste hylle i vitrineskapetWink 
 
Har fundert på å gi loket en aldri så liten "facelift" Lakkere loket på nytt, file ned plasthåndtakene og lage nye med messingtråd, ordentlig ploger (som jeg har fått av deg Morten), ordne lysledere slik at jeg også får røde lys bakover og ikke lys som lyser opp hele loket inni, messingspeil, nye vindusviskere, Nytt drivverk og nye pantografer....
 
Man kan trygt si at Lima lok har forbedringspotensialeLOL
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 20:56
Ja men det har den, kåpa er egentlig ikke dårlig den og med de forbedringer du foreslår vil du få et meget bra lok. Er det ikke drivverk til et sveitsisk lok som passer?
 
Hilsen,
Laurenz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 21:01
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Ja men det har den, kåpa er egentlig ikke dårlig den og med de forbedringer du foreslår vil du få et meget bra lok. Er det ikke drivverk til et sveitsisk lok som passer?
 
Hilsen,
Laurenz
 
Det er jeg ikke sikker på, men man får også fauhauber drivverk fra SB modellbau som passer...
 
 
Finnes også til El 13...


Edited by Andreas - 31 mai 2007 at 21:04
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 21:26

Nå har jeg gått nøye igjennom alle delene som er støpt,....nå er jeg endelig klar for å lage støpeforma med delene som skal til for å bygge ferdig BM 70.....har testet ut en del ting for å få støpen nest inntil perfekt selv om delene skulle være vanskelige støpeobjekter.....

 
Vel....under støpetesten endt jeg opp med en haug med 1000V kontakter.......jeg filet to av dem rene......
 
 
 
.....og monterte de på Lima Søppelline.....Wink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 21:36

I dag har jeg laget støpekasser og gjordt klar for"produksjon" av former i morgen......her er en av kassene....

 
.....og siden det bøttær ner småjævlær ute (som vi sier i Larvik)...kan jeg like godt sitte inn og bøtte øl og snaps samt prøve meg på Skd 206 byggesettet.....Wink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:08

Det er viktig å ha "godt" verktøy for hånden når man skal loddeWink

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:25

Mens Morten bygger skd 206 holder jeg på med lys på El 17 her i Drøbak. Mangler bare røde lys bakover nå så er alle lysledere på plass. Må også dekke til å flytte litt på lysene inni loket slik at det ikke lyser i alle bauer og kanter, som det gjør nåEmbarrassed

img126/2576/el17lyshd2.jpg
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:28
Dette blir bra Andreas! Er ikke så mange som har EL17 lok så det blir jo skikkelig kult å eie ett! Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:30
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Dette blir bra Andreas! Er ikke så mange som har EL17 lok så det blir jo skikkelig kult å eie ett! Smile
 
Er morro det ja, litt spesielt å ha et lok hvor jeg har bygget mye av det selvBig%20smile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:36
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Dette blir bra Andreas! Er ikke så mange som har EL17 lok så det blir jo skikkelig kult å eie ett! Smile
 
Er morro det ja, litt spesielt å ha et lok hvor jeg har bygget mye av det selvBig%20smile
....bygd allt selv.....jeg har bare "mala" og montert noen få detaljer.........det var jaggu godt med Calvados....hikkWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:41
Morro med selvbygd ja! Syns det er skikkelig artig med vitrineskapet mitt, selv om fattern riktignok har gjort mesteparten av arbeidet siden han har mer peiling på slikt Tongue
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:48
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Dette blir bra Andreas! Er ikke så mange som har EL17 lok så det blir jo skikkelig kult å eie ett! Smile
 
Er morro det ja, litt spesielt å ha et lok hvor jeg har bygget mye av det selvBig%20smile
....bygd allt selv.....jeg har bare "mala" og montert noen få detaljer.........det var jaggu godt med Calvados....hikkWink
 
Hadde blitt dårlig med El 17 uten din hjelp MortenWink å male med pensel gir liksom ikke helt det samme resultater... 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:50
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Morro med selvbygd ja! Syns det er skikkelig artig med vitrineskapet mitt, selv om fattern riktignok har gjort mesteparten av arbeidet siden han har mer peiling på slikt Tongue
 
Må si det ble skikkelig lekkert Wink Detlof vitrinefaenskap fra IKEA kan bare pakke sammenLOL
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 22:55
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Dette blir bra Andreas! Er ikke så mange som har EL17 lok så det blir jo skikkelig kult å eie ett! Smile
 
Er morro det ja, litt spesielt å ha et lok hvor jeg har bygget mye av det selvBig%20smile
....bygd allt selv.....jeg har bare "mala" og montert noen få detaljer.........det var jaggu godt med Calvados....hikkWink
 
Hadde blitt dårlig med El 17 uten din hjelp MortenWink å male med pensel gir liksom ikke helt det samme resultater... 
Du kunne jo rulle mala!......ikke snakk stygt om Detlof vitrineskap...jeg har 4 stykker.....Selv om de som Fatter´n til Yngve lager er mye finere....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 23:01
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Dette blir bra Andreas! Er ikke så mange som har EL17 lok så det blir jo skikkelig kult å eie ett! Smile
 
Er morro det ja, litt spesielt å ha et lok hvor jeg har bygget mye av det selvBig%20smile
....bygd allt selv.....jeg har bare "mala" og montert noen få detaljer.........det var jaggu godt med Calvados....hikkWink
 
Hadde blitt dårlig med El 17 uten din hjelp MortenWink å male med pensel gir liksom ikke helt det samme resultater... 
Du kunne jo rulle mala!......ikke snakk stygt om Detlof vitrineskap...jeg har 4 stykker.....Selv om de som Fatter´n til Yngve lager er mye finere....
 
Hehe har 2 stk selv, er helt ok (i hvertfall til den prisen) ,men må si at Yngve sitt er finereWink 


Edited by Andreas - 01 juni 2007 at 23:12
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 23:31

Det ble ikke gjordt mye.....siden det som er i glasset bak var litt for godtWink.......men jeg har borret opp alle hull med 0.4 mm og bøyd/knekt kassa frem til det stadiet at jeg kan begynne å lodde det sammen.......i morgen....har formye øl og Calvados om bord nå.....Wink

 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 15:31

Da var kassa loddet sammen,samt bufferplater knekt og loddet på.....bare stigtrinnet igjen så begynner jeg på hytta...Wink

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 16:47

Dette går jo lett.........taket står for tur nå........

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 20:34

Fortsatt ingen vanskelige momenter i loddingen av Skd´n....selv ikke etter kaffe avec i solveggen(flere stykkerWink) taket er på....understellet er loddet sammen og skrudd på plass sammen med motor og drivverk....Looking good...

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 21:56

Har du bestemt deg for hvilket design det blir?Smile

Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 21:59
Det har jeg....gammeldesign rød hadde jeg tenkt.......
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 22:10
grønn er bestSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 22:17
Nydesign er best!Approve
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 22:22

Et tips Stian, vi får kanskje bygge våre egene, så kan vi vi få den fargen vi vil, og ikke minst vår egen 206Thumbs%20Up 

Skal du ha slepeskoen på egen vogn eller etter Nils Gullhav metoden, Morten?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 22:51
Regner med å kjøre Nils varianten på denne.....vogn bak med slepesko lyder ikke godt i mine ører...Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 23:12
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Regner med å kjøre Nils varianten på denne.....vogn bak med slepesko lyder ikke godt i mine ører...Wink
 
Må i såfall bli en grønn, med Franz Jäger vogna bakLOL
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.