Print Page | Close Window

hva står på byggebordet ...Del 2

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2579
Printed Date: 29 april 2024 at 18:40
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: hva står på byggebordet ...Del 2
Posted By: morten.h
Subject: hva står på byggebordet ...Del 2
Date Posted: 14 mai 2007 at 20:16

Da starter jeg ny byggetråd....

 
Er så og si ferdig med Lps vognen,kun noen små justeringer igjen...
 
 
 
 
Da er det bare å hive seg over BM70 motorvogna....kommer tilbake med oppdatering på den senere i kveld...
 
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 14 mai 2007 at 21:08
blir fint dette her!!ClapThumbs%20Up
 
 
 
 
 
første post på en ny tråd jippi!!!Big%20smile


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Andreas
Date Posted: 14 mai 2007 at 22:04

Der var første vogn av 25 ferdig til lakkering jaWink 

Hvor lang tid har du brukt på den hittil? Funderer på å slenge på noen flere på bestillingen minTongue

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 14 mai 2007 at 22:12
Da er jeg ferdig med håndtakene på El 17. De ved dørene skal bli gule og eg har bestemt meg for å ta de av igjen male dem og sette dem på igjen etter lakkering av selve kåpa. 
 
img481/8861/el17hndtak1zz2.jpg


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: LarsR
Date Posted: 14 mai 2007 at 22:53
 
*sikle sikle*
 
Dette ser bra ut, gleder meg til fortsettelsenSmile
 
Gleder meg også til fortsettelsen om din El17 AndreasSmile
 
 


-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: morten.h
Date Posted: 14 mai 2007 at 23:00
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Der var første vogn av 25 ferdig til lakkering jaWink 

Hvor lang tid har du brukt på den hittil? Funderer på å slenge på noen flere på bestillingen minTongue
 
Brukte veldig lang tid,men neste vogn tar halve tiden.....


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 14 mai 2007 at 23:11

Bm70,dette ble gjordt i dag.....

Tiden har stortsett gått med til filing,pussing og tilpassing av front og endestykke på motorvogna...Lyskanalene er borret opp,likeså er hullet hvor destinasjons skiltet skal være,åpnet opp.....på endestykket er det stortsett bare vært filing og atter filing...
 
 
 
resultatet så langt kan du se på bildene under....jeg har i tillegg limt 2 deler på taker,samt fjernet masse loddetinn....
 
 
snart klar for liming av endestykker på motorvogna,i morgen skal endel takdetaljer på som pantograf,isolatorer,horn og antenner...
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 mai 2007 at 21:40

BM 70,dagens bygging.....del 1

Endestykkene på motorvogna ble slipt ferdig før festing,jeg limte front...
 
 
...og endestykke fast med hurtigtørkende epoxy.
 
 
I fronten måtte jeg i tillegg legge på litt sparkel for at skjøten skulle bli pen...
 
 
etter at sparkelet hadde tørket,pusset jeg ned til ønsket form og borret 3 hull på taket....hvor jeg monterte horn og antenne.
 
 
det måtte endel filing og pussing til for at etse delene til fronten skulle passe bra...
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 mai 2007 at 22:02

BM 70,dagens bygging...del 2

Det som tok mest tid idag,var å lage opplegget med pantograf,høyspentbryter og isolatorer.....etter ett dykk i skuffen hvor deler etter tidligere slakteobjekter ligger,falt valget på pantografen fra Rc-loket til Roco. Den så mest riktig ut,men festeplata måtte modifiseres...så jeg klipte av alle utstikkere og limte 4 stk isolatorer fra sommerfeldt på undersiden...
 
 
 
Deretter skrudde jeg pantografen på plass...
 
 
Har sittet i ett par timer i dag for å studere bilder av tak arrangementet på BM 70,samt vært en tur på Larvik stasjon for å se "live"....Høyspent bryteren ble montert på en plastbit,i tillegg tredde jeg en messing tråd igjennom en isolator og limte "greia" på plass ved siden av i liggende possisjon...
 
 
så var det frem med epoxylimet igjen...Wink
 
 
Etter at limet hadde tørket,fjernet jeg limrestene som lå rundt klossen...borret opp til 3stk isolatorer,samt en antenne lignende sak......nå mangler bare tråden...
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 15 mai 2007 at 22:08
Og mens Morten bygger kan vi jo sikle etter forbildet:



Dette er det mest jernbanerelaterte jeg har drevet med i det siste. Bildet er tatt på Oslo S. 8. mai.

Byggebordet, det er blankt...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 mai 2007 at 22:13
Originally posted by carlf carlf wrote:

Og mens Morten bygger kan vi jo sikle etter forbildet:



Dette er det mest jernbanerelaterte jeg har drevet med i det siste. Bildet er tatt på Oslo S. 8. mai.

Byggebordet, det er blankt...
 
 
 
Ser at jeg har ett lite stykke igjen før jeg er der....men det er slik den blir seende ut til slutt...Wink
 
 
EDIT: det kommer til å stå Larvik på destinasjonsskiltet,men det ver vel ingen bombeLOL


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Stian
Date Posted: 15 mai 2007 at 22:14
rød eller  tomat design???LOL
 
 
 
 
natta!


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 mai 2007 at 22:28

BM 70, Jeg gir meg F... ikke...,del 3LOL

 
Siden delene under er ferdige,kunne jeg ikke la være å lakkere de....så festet de på en trebit med "pads"....primet.....
 
 
...og lakkerte de sorte.
 
 
etter tørketiden var over,måtte de jo prøve passes en gang tilWink
 
 
Dagens arbeid avsluttes her....slik ser motorvogna ut nå.
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Yngve
Date Posted: 15 mai 2007 at 22:58
Originally posted by Stian Stian wrote:

rød eller  tomat design???LOL
 


Rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød!!!! Tongue

Neida, blir sikkert flott uansett hva du velger, men jeg vet ihvertfall hva jeg ville valgt... Wink


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 mai 2007 at 23:02
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

rød eller  tomat design???LOL
 


Rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød, rød!!!! Tongue

Neida, blir sikkert flott uansett hva du velger, men jeg vet ihvertfall hva jeg ville valgt... Wink
 
 
Jeg må si at jeg foreløpig er veldig usikker på fargevalget,men heller litt mot slik den ser ut i dag....selv om det blir en helvetes maskerings jobbWink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Yngve
Date Posted: 15 mai 2007 at 23:08
Det skal jo sies at 70-settene er de som ser klart best ut i den "nye nydesignen" Smile

-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 mai 2007 at 23:13
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Det skal jo sies at 70-settene er de som ser klart best ut i den "nye nydesignen" Smile
synes det jeg også og i tillegg ser jeg settet hver eneste dag her i Larvik...men det hadde vært gøy med bare rød også....heldigvis trenger jeg ikke bestemme meg for det ennå,er nesten ferdig med kassa på motorvogna og har to mellomvogner og en styrevogn igjen før jeg må ta ett valg.........noen uker frem i tid med andre ordWink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Georg
Date Posted: 16 mai 2007 at 10:40
Kjempeflott, men er disse spesiallaget. De finnes vel ikke i handelen?


Posted By: Georg
Date Posted: 16 mai 2007 at 10:41
jeg mener selvfølgelig delene til denne BM70


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 mai 2007 at 10:51
Originally posted by Georg Georg wrote:

Kjempeflott, men er disse spesiallaget. De finnes vel ikke i handelen?
 
 Dette er siste rest fra ModellEffekt sin produksjon for mange år siden...og er ikke i handelen lenger. Men,kan alltids lage støpeform av resindelene og støpe opp en "bunke" til de som vil prøve seg...messing delene derimot,kan jeg ikke hjelpe til med desverre.
 
EDIT: Send meg en PM i så fall,skal se hva jeg kan gjøre...


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 16 mai 2007 at 11:52
Hvis du støper opp flere kåper så kan du jo fint lage flere sett selv, så får du et i god ganmmel rød "IC70" design (*Aaaah, barndomsminner*)

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=542&kat=Motorvogner - http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=542&kat=Motorvogner

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 mai 2007 at 12:01
Originally posted by carlf carlf wrote:

Hvis du støper opp flere kåper så kan du jo fint lage flere sett selv, så får du et i god ganmmel rød "IC70" design (*Aaaah, barndomsminner*)

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=542&kat=Motorvogner - http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=542&kat=Motorvogner
Trur ikke jeg skal begi meg på å lage støpeform av kåpedelene i og med at jeg da må lage 3 store og ganske komplekse mastere,men endestykkene derimot er lettere og burde la seg gjøre...resten er jo bare å sage å file til i messing...LOL


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Stian
Date Posted: 16 mai 2007 at 14:30
du kann jo lage 1 rødt sett og 1 tomat sett siden du har 2 settWink

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 mai 2007 at 14:31

Vel.....da har motorvogn delen i 70 settet fått første omgang med primer...den er ikke klar for lakkering ennå,men jeg primer den på dette stadiet fordi jeg lettere ser hvor det må pusses og sparkles en omgang til...heldigvis er det bare ett par småting som må utbedres før neste lag med primer går på...

 
Jeg rykker stadig bakover i togsettet, da var det første mellomvogn sin tur....Wink
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Stian
Date Posted: 16 mai 2007 at 14:41
eller var det bare ett sett med 2 mellom vogner dumma dumma mej dumma dummadumma mej!!!!!!EmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassed

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 mai 2007 at 01:09

BM 70...mye fikling i dag....

Før jeg sjenket den amerikanske delen av familien som er på besøk med aquavit,fikk jeg gjordt dette....hikk...Wink
 
Først og fremst har jeg fått satt i stand understellet på motorvogna slik at jeg i dag fikk prøvekjørt på annlegget....understellet er basert på marklins pendolino,men er forlenget en smule(kommer tilbake om det senere)...prøvekjøringen gikk smertefritt....selvfølgeligWink
 
 
i tillegg har jeg begynt å tilpasse endestykkene til første mellomvogn...det viste seg å være en større jobb enn jeg først trudde....cluet var at vognhøyden skulle være det samme hele settet igjennom..derfor måtte jeg bygge om endestykkene med styrenstrips til riktig høyde ble oppnådd(understellet til mellomvognene er laget av glassfiber og jeg har filet og pusset noe forferdelig for å få det til å stemme)...
 
 
I tillegg har jeg begynt med plassering av NEM-koblings sjakt(eller hvor den skal plasseres for at vognene skal stå tettest mulig sammen uten at det går ut over hvilke kurveradier den klarer) problemet er nå løst...men venter på deler fra min Danske venn Dan ,før jeg setter i gang med monteringen...(må prøve ut noen løsninger til,just for fun)
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 mai 2007 at 20:04

Ingen dager er hellige når det gjelder bygging for meg,så også i dag har jeg tilbrakt mine 2.5 timer ved byggebordet.......og da fikk jeg gjordt følgende...

 
Jeg har valgt å bruke boggiene fra Sveitsiske vogner,så jeg tok ett dykk i kjellere hvor jeg fant 3 Marklin vogner som jeg kunne rappe deler fra...
 
 
regner med at disse er relativt lett å skaffe som reservedeler hos Viggo,så vognene får få nye boggier ved en senere anledning....
 
 
Bunnplata i vognen ble filt og tilpasset til boggiene,samt at hull til kulissestyringen er påbegynt...
 
 
i og med at endestykkene ble limt og sparklet i går,kunne jeg pusse og file de klare i dag...
 
 
Stolrekkene til vognene er i resinstøp,men siden stolrekka i den andre mellomvognen er relativt "løen" har jeg bestemt meg for å preparere stolrekka under og lage ny støpeform....
 
 
så mellomvogn nr 1 er klar for primer......siden jeg sliter med valg av hvilket design jeg vil ha på settet,kommer jeg til å lakke denne i Nydesign rød og den andre vognen som jeg snart begynner på lakkes i dagens design......kanskje jeg da får bestemt meg..Wink
 
 
Two down,two to go....
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Tom-Eddy
Date Posted: 18 mai 2007 at 20:55
WinkHei Morten
Hva du kan. Skal bli artig å se 70 settet ferdig.(med den farta du har blir det nok før pinse!!).
Du får begynne å serieprodusere 70-sett , kan bli en lønnsom "binæring" det , skal du se....
Ha en fin kveld eller som de sier "overthere" , cherrio Morten....


-------------
Tom-Eddy


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 mai 2007 at 21:23
Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

WinkHei Morten
Hva du kan. Skal bli artig å se 70 settet ferdig.(med den farta du har blir det nok før pinse!!).
Du får begynne å serieprodusere 70-sett , kan bli en lønnsom "binæring" det , skal du se....
Ha en fin kveld eller som de sier "overthere" , cherrio Morten....
 
He-he, den dage det gir meg er enn 600 000 i året etter skatt,slutter jeg å jobbe og gjør levebrød av hobbyenLOL


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 mai 2007 at 21:29
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

WinkHei Morten
Hva du kan. Skal bli artig å se 70 settet ferdig.(med den farta du har blir det nok før pinse!!).
Du får begynne å serieprodusere 70-sett , kan bli en lønnsom "binæring" det , skal du se....
Ha en fin kveld eller som de sier "overthere" , cherrio Morten....
 
He-he, den dage det gir meg er enn 600 000 i året etter skatt,slutter jeg å jobbe og gjør levebrød av hobbyenLOL
 
Det forstår jegWink 
 
Hilsen en som har kjørt budbil i 13 timer i dagConfused
 
PS: Skal innom NMJ på tirsdagen, så da rekker jeg nok å få El 17 lakkeringsklar til helgaBig%20smile
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 mai 2007 at 21:49

Bm 70,dagens byggerapport...

I tillegg til at jeg har lakkert den ene vogna(les mere om det i webbloggen min) har jeg gjordt følgende...

 

Understellet var i utgangspuktet penslet sort og hadde på ingen måte en god nok finnish for meg, så jeg har pusset og filet,primet og lakkert understellet på nytt med Tamiya farger..

 

 

Jeg har i tillegg montert Symoba kulissestyringer i endene og det var en relativt enkel tilpassing....limte de fast på innsiden med lynlim etter å ha filt hullet til passende form...jeg har foreløpig valgt å bruke Roco kortkoblinger,men de skal byttes ut med Viessmans strømførende (fleischmann profi).....alle vognene vil få innvendig belysning med diodestaver...Koblingen fikk jeg i posten fra Dan Rasmussen i Danmark....Må innrømme at stortsett er det deilig å være Norsk i Danmark,men i dag var det godt å være Norsk i Norge og få post fra Danmark....Takk DanSmile (tar en Gammel Dansk eller tre til ære for deg i dagWink)

Symoba i fastlimt tilstand...

Deretter klipset jeg boggiene på plass,så var understellet ferdig

etter noen timers venting kunne jeg sette sammen over og under del....Må innrømme at akkurat nå har jeg veldig lyst til å lakkere hele settet i denne designen (eller hva Yngve)...men vi får se....



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 mai 2007 at 23:29
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

WinkHei Morten
Hva du kan. Skal bli artig å se 70 settet ferdig.(med den farta du har blir det nok før pinse!!).
Du får begynne å serieprodusere 70-sett , kan bli en lønnsom "binæring" det , skal du se....
Ha en fin kveld eller som de sier "overthere" , cherrio Morten....
 
He-he, den dage det gir meg er enn 600 000 i året etter skatt,slutter jeg å jobbe og gjør levebrød av hobbyenLOL
 
Det forstår jegWink 
 
Hilsen en som har kjørt budbil i 13 timer i dagConfused
 
PS: Skal innom NMJ på tirsdagen, så da rekker jeg nok å få El 17 lakkeringsklar til helgaBig%20smile
 
 
Jeg regner med at du skal ha fargekombinasjonen til vogna jeg har lakkert i dag?
 
PS: ta kontakt pr.telefon før du drar så vi er sikre på at alle delene som skal lakkes er med..


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Yngve
Date Posted: 18 mai 2007 at 23:32
Dæven, det siste bildet der var bare helt sinnsykt rått Morten! Blir nødt til å ta turen over fjellet til høsten nå, bare for å se på 70-settet ditt.... Og jeg vet at jeg ikke er den eneste som vil det Tongue

-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 mai 2007 at 23:39
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Dæven, det siste bildet der var bare helt sinnsykt rått Morten! Blir nødt til å ta turen over fjellet til høsten nå, bare for å se på 70-settet ditt.... Og jeg vet at jeg ikke er den eneste som vil det Tongue
 
 
Må si at Nydesign er i ferd med vokse seg hos meg....såpass at jeg begynner å bli "solgt"....mulig jeg tar motorvogna i morgen.....men skal sove på det førstWink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 19 mai 2007 at 10:48

Flott modell... Morten.

Har lest her og Webloggen din, og det du skrev om forarbeide før lakkering. Dette motiverer til og sette i gang med og lakere selv, må si jeg er innponert over dine evner til og lage flotte modeler og i tillegg fortelle  om prosjektene. Skulle gjerne vist litt om blandingsforhold på oljemaling og akryl... Har invistert i lakk sprøyte selv og har tenkt å få litt lakk på en Finke fed vogn som jeg har jobbet noe med.
Jeg synes du skal ta dette sette i nydesign jeg  må si meg ening med de andre at dette blir..FLOTT.....Clap


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 12:13
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Flott modell... Morten.

Har lest her og Webloggen din, og det du skrev om forarbeide før lakkering. Dette motiverer til og sette i gang med og lakere selv, må si jeg er innponert over dine evner til og lage flotte modeler og i tillegg fortelle  om prosjektene. Skulle gjerne vist litt om blandingsforhold på oljemaling og akryl... Har invistert i lakk sprøyte selv og har tenkt å få litt lakk på en Finke fed vogn som jeg har jobbet noe med.
Jeg synes du skal ta dette sette i nydesign jeg  må si meg ening med de andre at dette blir..FLOTT.....Clap
 
Når du sier blandingsforholdet på oljemaling(enamel) og akryll, regner jeg med at du mener hvor mye jeg tynner de før jeg sprøyter.....det er ett spørsmål jeg ikke har fasit på,siden tykkelsen på malingen varierer fra boks til boks....jeg gjør dette på øyemål og "Feeling".....men pleier å si at blandingen skal være som Toro tomatsuppe i konsistensen....


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 mai 2007 at 13:37
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

WinkHei Morten
Hva du kan. Skal bli artig å se 70 settet ferdig.(med den farta du har blir det nok før pinse!!).
Du får begynne å serieprodusere 70-sett , kan bli en lønnsom "binæring" det , skal du se....
Ha en fin kveld eller som de sier "overthere" , cherrio Morten....
 
He-he, den dage det gir meg er enn 600 000 i året etter skatt,slutter jeg å jobbe og gjør levebrød av hobbyenLOL
 
Det forstår jegWink 
 
Hilsen en som har kjørt budbil i 13 timer i dagConfused
 
PS: Skal innom NMJ på tirsdagen, så da rekker jeg nok å få El 17 lakkeringsklar til helgaBig%20smile
 
 
Jeg regner med at du skal ha fargekombinasjonen til vogna jeg har lakkert i dag?
 
PS: ta kontakt pr.telefon før du drar så vi er sikre på at alle delene som skal lakkes er med..
 
Thumbs%20Up Nydesign jaWink
 
OK... Vi snakkes


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Yngve
Date Posted: 19 mai 2007 at 14:27
Har fått vitrineskapet opp på veggen. Vi skal ha en plexiglass plate foran, men vi har ikke helt bestemt oss for hvilken løsning vi skal bruke. Mest sannsynlig blir det noe som kan vippes opp.

Som dere ser så er det ihvertfall ikke mangel på godsvogner her i huset Tongue




-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Stian
Date Posted: 19 mai 2007 at 14:35
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Har fått vitrineskapet opp på veggen. Vi skal ha en plexiglass plate foran, men vi har ikke helt bestemt oss for hvilken løsning vi skal bruke. Mest sannsynlig blir det noe som kan vippes opp.

Som dere ser så er det ihvertfall ikke mangel på godsvogner her i huset Tongue


 
 
 
ooooo lekkert må lage noe sånt jeg og i sommer
 
men hos me er det godsvognene som det er mest avTongue


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 14:47
Lekkert YngveThumbs%20Up....nå ble jeg litt misunnelig.......

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Yngve
Date Posted: 19 mai 2007 at 14:51
Før jeg får altfor mye skryt, så må jeg få gi fattern mye av æren ettersom han har vært "sjef" for dette prosjektet. Greit med tidligere møbelsnekkere i familien... Wink

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Lekkert YngveThumbs%20Up....nå ble jeg litt misunnelig.......


Godt at det ikke BARE er vi som misunner deg...


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 mai 2007 at 15:02
Pokker også, Yngve....Embarrassed Enda mer utgifter er herved ført opp på MJ-
budsjettetLOL Må si det der ble kjempelekkertClap f**k OFF IKEAClown
 
Har ikke lyst å lage en liten guide til vitrineskap bygging for oss her på forumet da?Tongue


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 19 mai 2007 at 15:30
Vakkert, og ser noe fint på øverste hylle. Morten, har du litt rosa lakk vi kan airbrushe den slerka med?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 15:49
Originally posted by carlf carlf wrote:

Vakkert, og ser noe fint på øverste hylle. Morten, har du litt rosa lakk vi kan airbrushe den slerka med?
 
 
 
jaaaaaaaa,lysegrønn med rosa elefanterLOL


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 15:54

Siden jeg nå har sovet på det,har jeg valgt hvilket design jeg skal ha på BM70....

 
 
 
noen som er i tvil om hva valget falt på....?Wink
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 mai 2007 at 16:15

Hehe... Sånn skal det væreThumbs%20Up 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 19 mai 2007 at 16:42
Hærlig!!! Da slipper jeg å sende de brevbombene, og jeg som hadde kjøpt smartbokser og altmulig... Jaja, det var vel til det beste! Godt valg Morten! Og da må jeg vel ta meg en tur til Larvikmessa!

Edit: Du får vel på IC70 dekaler og håber jeg (?)

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 16:54

Da var det bare å vente på at det skal bli tørt nok,så jeg kan fjerne maskeringen....venter i spenningWink

 
 
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Laurenz
Date Posted: 19 mai 2007 at 17:56
Sikkert ikke bare jeg som sitter her litt utålmodig og venter på flere bilder! Thumbs%20UpClap
 
Hilsen,
Laurenz


Posted By: Yngve
Date Posted: 19 mai 2007 at 18:46
^Skal love deg at du ikke er den eneste Wink

-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: carlf
Date Posted: 19 mai 2007 at 19:18
Join the club...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Stian
Date Posted: 19 mai 2007 at 20:03
jaja må vell joine jeg og daTongue

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 20:50

Ventetiden er over....her er´n uten maskeringstape

 
...gi meg en time eller to til,så skal dere få bilder med understellet på...
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 19 mai 2007 at 20:51
Klarer vi å vente så lenge folkens eller skal jeg finne frem igjen de brevbombene mine?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 20:54
Originally posted by carlf carlf wrote:

Klarer vi å vente så lenge folkens eller skal jeg finne frem igjen de brevbombene mine?
 
 
så...så...jeg vil ikke ha fingeravtrykk i lakken....vente litt til..LOL


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Stian
Date Posted: 19 mai 2007 at 21:40
Originally posted by carlf carlf wrote:

Klarer vi å vente så lenge folkens eller skal jeg finne frem igjen de brevbombene mine?
 
ja finn de fremm i gjennLOLLOL


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 22:05

Nå må det ikke "gå" for dere da gutter....LOL

men,her kommer noen bilder med understellet på,men husk at den ikke er mer enn 50% ferdig og at det vil se mye bedre ut når alle detaljene kommer på plass.....
 
 
 
understellet på motorvogna har ennå ikke blitt gjordt noe med(skal få en omgang med "trylle staven" det også)
 
 
...overdelen står løst på,det synes i overgangen mellom motorvogn og mellomvogn....men det retter seg når det blir fastmontert..
 
 
halvveis i lakk arbeidet....en mellomvogn og en styrevogn igjen(som må settes i sammen først).....i´m getting there...Wink
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 19 mai 2007 at 22:27
Det der har potensiale!    Men vet du noe om hvilke dekaler som kan brukes? Var egentlig IC70 dekalene på settene helt frem til ketchupmassakeren eller bare over OL?

Da kan jeg stryke ut din adresse på mine tikkende pakker. No worries, jeg har en liten liste etter ti bud tråden

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 mai 2007 at 22:33
Det eneste jeg vet er at det sto ICE på siden i hvitt med en bred blå og en smal grønn stripe,men når den forsvant husker jeg ikke.....noen "Guruer" der ute som kan historien? (Per Roar,dette kan du.....her kommer plankeoppgaven fra gymnasiet tiden.....legg ut om.....?Wink)

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 20 mai 2007 at 12:39
Fy flate morten.h! Dette er helt sykt å se på! Blir veldig veldig bra!!

Det bare irriterer meg å vite at jeg aldri får en slik modell selv...


-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 20 mai 2007 at 17:07
Originally posted by Yngve Yngve wrote:



 
Bra "skryteskap" det der....Wink
 
Ove


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 20 mai 2007 at 17:10
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
Er så og si ferdig med Lps vognen,kun noen små justeringer igjen...
 
 
 
 
 
Hva med  litt lakk og smussing på lps"en...WinkWinkWink
 
Ove


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 mai 2007 at 21:05
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

 
Hva med  litt lakk og smussing på lps"en...WinkWinkWink
 
Ove
 
Joda,skal det etter jeg har loddet sammen 4 vogner til...


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 mai 2007 at 21:06
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Fy flate morten.h! Dette er helt sykt å se på! Blir veldig veldig bra!!

Det bare irriterer meg å vite at jeg aldri får en slik modell selv...
 
Du skal aldri si aldri......Wink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 mai 2007 at 21:23

I dag har jeg besøkt bestemor...og etter å ha proppet i seg 10kg mat + kaker og kaffe....orker jeg neppe annet enn å sitte ved byggebordet resten av kvelden.....så får vi se om jeg klarer å mekke noe sammen av disse delene her...

 
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 mai 2007 at 22:38

Ikke så mye å rapportere i dag....boggiene har blitt tilpasset understellet og ett endestykke har blitt pusset,tilpasset og limt på plass....

 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 20 mai 2007 at 23:32
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Fy flate morten.h! Dette er helt sykt å se på! Blir veldig veldig bra!!

Det bare irriterer meg å vite at jeg aldri får en slik modell selv...
 
Du skal aldri si aldri......Wink


Nå må du ikke gi meg falske forhåpninger her ;)


-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 mai 2007 at 07:57
Originally posted by carlf carlf wrote:

Var egentlig IC70 dekalene på settene helt frem til ketchupmassakeren eller bare over OL? 

 
Ca fram til 1999 var settene merket med ICE.


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 mai 2007 at 08:04
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
 
 
 
...overdelen står løst på,det synes i overgangen mellom motorvogn og mellomvogn....men det retter seg når det blir fastmontert..
 
 
 
 
Knallbra arbeid, Morten.Clap
 
Det eneste jeg umiddelbart legger merke til, er at endeboggiene bør plasseres nesten helt inntil plogene. Og du virker som en kar som har evnene for å få det tilSmile 
 
Stå på, du er virkelig en av de her som gjør noe. Ikke bare praterSmile


Posted By: morten.h
Date Posted: 21 mai 2007 at 09:02
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Knallbra arbeid, Morten.Clap
 
Det eneste jeg umiddelbart legger merke til, er at endeboggiene bør plasseres nesten helt inntil plogene. Og du virker som en kar som har evnene for å få det tilSmile 
 
Stå på, du er virkelig en av de her som gjør noe. Ikke bare praterSmile
 
Det hadde vært en smal sak hvis ikke det hadde vært boggien med drivverk......Marklins pendolino er brukt som understell,hvis det lar seg gjøre å finne en god løsning uten at det blir for mange timer arbeid av det,blir den flyttet forover(må mest sansynlig kappe ut en bit av understellet i front,og lime det på plass igjen bak ende boggien for å få det til).......i tillegg skal det være plass til førerhytte i fronten(blir trangt om plassen)


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Yngve
Date Posted: 21 mai 2007 at 16:47
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Fy flate morten.h! Dette er helt sykt å se på! Blir veldig veldig bra!!

Det bare irriterer meg å vite at jeg aldri får en slik modell selv...
 
Du skal aldri si aldri......Wink


Vær forsiktig med hva du sier Morten. Slike kommentarer kan fort gi Thomas et hjerteinfarkt og da får ikke jeg komme på flere togbesøk Tongue


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Tom-Eddy
Date Posted: 21 mai 2007 at 17:11
HugFy flaten Morten --hvor henter du alle "trixene" fra ??
Jeg bestiller prompte et 70 sett -ferdig malt. !! ( prisen blir vi nok enige om!) Jeg må til Gøteborg på Onsdag med en kollega, noe jeg skal ta med fra Hobbycenteret? eller ferja ?
Håper vi sees i kjelleren min en kveld!?! Har fått tak i endel R4+R5+R6 roco skinner fra Lokstallen Hobby i Narvik !(så delene til mitt anlegg kommer fra "hele" Norge!!


-------------
Tom-Eddy


Posted By: morten.h
Date Posted: 21 mai 2007 at 18:37
Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

HugFy flaten Morten --hvor henter du alle "trixene" fra ??
Jeg bestiller prompte et 70 sett -ferdig malt. !! ( prisen blir vi nok enige om!) Jeg må til Gøteborg på Onsdag med en kollega, noe jeg skal ta med fra Hobbycenteret? eller ferja ?
Håper vi sees i kjelleren min en kveld!?! Har fått tak i endel R4+R5+R6 roco skinner fra Lokstallen Hobby i Narvik !(så delene til mitt anlegg kommer fra "hele" Norge!!
  Ta med ei stømpe eller to med Gøteborgs Rape (portionsnus) og ei kasse øl eller to......så har jeg litt fludium til byggingenWink Legger du ut?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 21 mai 2007 at 18:40
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Fy flate morten.h! Dette er helt sykt å se på! Blir veldig veldig bra!!

Det bare irriterer meg å vite at jeg aldri får en slik modell selv...
 
Du skal aldri si aldri......Wink


Vær forsiktig med hva du sier Morten. Slike kommentarer kan fort gi Thomas et hjerteinfarkt og da får ikke jeg komme på flere togbesøk Tongue
 
For noen måneder siden trudde heller ikke jeg at jeg noen gang kom til å eie BM70 i modell,før eller siden dukker den sikkert opp igjen! Min glede er at jeg i tillegg får lov til å bygge denWink....morro,veldig morro


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 21 mai 2007 at 18:59

I dag har mesteparten av tiden gått med til å lage støpeform,men litt har jeg selvfølgelig gjordt...

Vel...begynte å skru sammen understellet på styrevogna...
Under kan du se de delene som trengs...Den svarte greia med bufferne på samt detaljene til understellet er resin støp(bufferne er messing dog)
 
 
 
Har ennå ikke kommet på en bra løsning for å flytte boggien lengre frem,så det stemmer bedre med forbildet .under kan det lett sees at det er ett større inngrep som må til i så fall......resin greia er laget slik at den bare klipses på,deretter settes interiøret til førerhytta på toppen....allerede nå er det trangt om plassen med tanke på at lysledere skal på plass
 
 
Boggiene er kommet på plass...interiøret er også resinstøp...
 
 
Med kåpa på plass skal det bli noe i denne duren...
 
 
På mellomvogna har jeg reparert noen stygge rift som var i messingen...valgte her å sparkle med tinn (som dem gjorde i gamledager på klassiske biler).....lengre har jeg ikke kommet her i dag (ennå)Wink
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Tom-Eddy
Date Posted: 21 mai 2007 at 21:52
Big%20smile Hva er en "stømpe" ?? Skal jeg kjøpe med en "pakke" med snus ??
VI får se om det lar seg gjøre å få med noe "på "box??
Hvordan i allverden rekker du å gjøre alt ???
Ha en fin kveld...
 


-------------
Tom-Eddy


Posted By: morten.h
Date Posted: 21 mai 2007 at 21:58
Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

Big%20smile Hva er en "stømpe" ?? Skal jeg kjøpe med en "pakke" med snus ??
VI får se om det lar seg gjøre å få med noe "på "box??
Hvordan i allverden rekker du å gjøre alt ???
Ha en fin kveld...
 
sorry....strømpe med snus.....10 pack. Jeg rekker mye fordi jeg ikke sitter å glor på boksen hele kvelden....bygger i stedenWink  

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 21 mai 2007 at 22:05

Har tatt det litt piano i kveld,men har lakkert understellet til mellomvogn nr.2.....

 
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 mai 2007 at 21:39

Dagens BM70  rapport...

 
Bortsett fra å støpe deler idag,har jeg puslet litt med følgende...
 
Understellet har blitt ferdigstilt og Symoba koblinger er limt på plass...nå venter det bare på overdelen...
 
 
 
.....og den er klar for lakkering i morgen...har limt på plass egenprodusert endestykke på den,samt sparklet litt...siste finpuss gjenstår.
 
 
Har samtidig jobbet litt med styrevogna,på taket manglet det en del og siden jeg ikke hadde den messing profilen liggende på lager,valgte jeg å lage en i styren i steden. limte den på plass med lynlim(tapen er bare "guide lines")
 
 
"fronten" krever masse arbeid og filing kutting etc. ...regner med at det tar noen dager før den er klar for montering...det egenproduserte endestykket derimot....kan bare limes på plass etter litt filing...
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 22 mai 2007 at 22:05
Får si litt om det MJ-relaterte jeg har gjort i dag også... Selv om det ikke er så mye bygging inne i bildetApprove
 
Var innom NMJ i dag og fikk tak i resten av delene jeg trenger til El 17. Handla også en Roco Di 5 og en Heljan nydesign Di 3 nr 623. Tok også turen innom biltema og fikk med en loddestasjon.
 
Har i kveld satt på superline gittere på en av Di3 mine, nydesign nr 642 fra Heljan. Så jo fort at dette raskt tok seg veldig mye bedre ut enn orginalgitterene så de to andre Di3"ene skal med tiden også få slike gittereSmile 
 
Så i kveld skal jeg bygge om litt lok... Di3"ern først. Di5"ern får vente litt til da jeg ikke har kjøpt noen dekoder til denne ennå... Hvilken dekoder var det du hadde satt i din Morten? Smile
 
 
 
 
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 mai 2007 at 22:35
ESU......."plug and play"Wink.....bygge den om til AC?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: LarsR
Date Posted: 22 mai 2007 at 22:37

Hva med å lage Bm70 på bestilling?

Skal prøve det samme som deg; Morten er grei, tøff, og skikkelig flink til å byggeEmbarrassed


-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 mai 2007 at 22:42
Originally posted by LarsR LarsR wrote:

Hva med å lage Bm70 på bestilling?

Skal prøve det samme som deg; Morten er grei, tøff, og skikkelig flink til å byggeEmbarrassed
  Det er utrolig hva folk kan få meg til å gjøre for litt "børst"Wink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 22 mai 2007 at 23:14
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ESU......."plug and play"Wink.....bygge den om til AC?
 
Japp bygges om til AC... har aldri bygget om et lok før så det kan nok dukke opp litt "lavpanna" spørsmål fra denne kanten etterhvert... LOL 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: krisetoffer
Date Posted: 23 mai 2007 at 03:18
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
 
.....
 
De modellene i bakgrund der. Bygd de selv eller er det nmj? Messing? De så ut til å være plassert litt trist der til å være så peneTongue


Posted By: morten.h
Date Posted: 23 mai 2007 at 09:05
Originally posted by krisetoffer krisetoffer wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
 
.....
 
De modellene i bakgrund der. Bygd de selv eller er det nmj? Messing? De så ut til å være plassert litt trist der til å være så peneTongue
 
 
Det du ser er Bm64(NMJ superline), Cmdeo( selvbygg) og Motor og styrevogn Bm 67(NMJ superline).....Cmdeo venter på dekaler så jeg kan bygge den ferdig,de andre skal bare ha service....


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 23 mai 2007 at 18:32
Hei
 
Da begynner El 17 å bli klar for turen til LarvikBig%20smile 
 
Satte nettopp på hornene i begge ender + at jeg tok av håndtakene på siden som jeg lakkerer for seg (kan ordne de selv Morten) bufferene + alle isolatorer og andre deler som ikke skal sitte der mens kåpa lakkeres.
 
Men hva gjør du med pantografene Morten? Lakkerer du disse også?
 
Regner med at jeg maler midre deler som håntakene (som skal være gule) buffere og de boksene som skal være sølvgrå selv...
 
Så da er det kåpa (LOL) etseplata med speil, boksen på taket som skal være rød og pantografene jeg tar med nedover, har jeg glemt noe da Morten? Kan ringe deg uansett på fredagen.
 
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 23 mai 2007 at 18:45
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hei
 
Da begynner El 17 å bli klar for turen til LarvikBig%20smile 
 
Satte nettopp på hornene i begge ender + at jeg tok av håndtakene på siden som jeg lakkerer for seg (kan ordne de selv Morten) bufferene + alle isolatorer og andre deler som ikke skal sitte der mens kåpa lakkeres.
 
Men hva gjør du med pantografene Morten? Lakkerer du disse også?
 
Regner med at jeg maler midre deler som håntakene (som skal være gule) buffere og de boksene som skal være sølvgrå selv...
 
Så da er det kåpa (LOL) etseplata med speil, boksen på taket som skal være rød og pantografene jeg tar med nedover, har jeg glemt noe da Morten? Kan ringe deg uansett på fredagen.
 
 
 
 
Kåpe,plata med speil og viskere,STIGENWink,takboksen,buffere(blir mye finere med airbrush) og pantografene......


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 23 mai 2007 at 18:46
Den er grei... alt sammen med andre ordWink + kameraLOL

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 23 mai 2007 at 18:50
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Den er grei... alt sammen med andre ordWink + kameraLOL
 
den er go......da begynner jeg å drikke øl og varmer opp til Liverpool-Milan som starter om to timer.....(med andre ord ikke noe bygging i dag hos meg)Wink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 23 mai 2007 at 20:12
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Den er grei... alt sammen med andre ordWink + kameraLOL
 
den er go......da begynner jeg å drikke øl og varmer opp til Liverpool-Milan som starter om to timer.....(med andre ord ikke noe bygging i dag hos meg)Wink


Ingen bygging?! Shocked Hehe, skjønner deg godt, skal se denne kampen selv, blir meget spennende! Big%20smile

EDIT: 1-0 til Milan ved pause, dette går veien!!


-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: morten.h
Date Posted: 24 mai 2007 at 20:24

blir mange prosjekter som skal gjennomføres i helga,er allerede i gang (Jæ..........forba......hæ........dr.... milanLOL).....massiv trøstebygging med masse godt i glasset,her er noe av det som blir gjordt...

 
Er i gang med å lage Master(e) til flere støpeformer,under er endetykke til motorvogndelen til BM70....masse pirke arbeid men denne er snart ferdig...
 
 
Fikk post fra SveinR i dag (mange tusen millioner takk),siden dekalene har kommet...
 
 
....skal denne ferdiggjøres helt....
 
 
Samt at jeg har ei vogn som er klar for lakkering....og ei El 17 kåpe for Andreas som også skal få lakk.....alt blir selvfølgelig dokumentert enten her eller i webbloggen...(godt det er langhelg...og ekstra lang for meg siden jeg ikke skal på jobb i morgenWink)
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 24 mai 2007 at 22:21
Ja da har kvelden gått med til å lete etter loddetinn, som SKAL ligge i en eller annen kasse i kjellerenErmm
 
Har også gjort ferdig El 17 kåpen for lakkering, har vasket den og andre deler som skal lakkeres slik at ingen fingeravtrykk og lignende sitter igjen.
 
Så nå er snart alt klart for turen nedover i morgenBig%20smile


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 24 mai 2007 at 22:38

Sitter å venter Andreas..........nå er jeg i gang....Wink

skal vi se.....snus....lucky.....tonic...og gin...jepp,ting er på plass..Wink
 
 
har konsentrert meg om de "kjedelige" tingene i dag, Masteren til endestykket på motorvogna er ferdig,og som dere ser...en liten ombygging måtte til...
 
 
innimellom filing,sparkling og pussing har jeg støpt litt på si...i morra blir det mere gøy....dvs. og montering av dekaler på Cmdeo...samt litt lakkering på slutten av dagen.....forhåpentligvis også ei støpeform til blir produsert......
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 25 mai 2007 at 21:42

Andreas vet ikke hva han har gjordt......hviken farge skal han få....lilla eller rosaLOLLOL

 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 25 mai 2007 at 23:03

Nå tenker jeg Andreas blir glad......El 17 i Blackadder utgave....nå mangler bare Baldrick logo i hvitt på sidenLOL

 
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 25 mai 2007 at 23:26
Kan man melde seg på lakke kurs hos deg Morten?
 
Tar med soveposen og kommer en helgWink


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: morten.h
Date Posted: 25 mai 2007 at 23:29
Selvfølgelig,men sovepose trengs ikke! hva med at skaladesign stiller på messa til Larvik MJ-klubb siste helg i oktober,så kan det kombineres?
 
EDIT:så kan jeg sjenke deg dritings....som jeg gjorde med Laar import forrige gangLOL


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 25 mai 2007 at 23:35
Høres ut som en god planThumbs%20Up Men vi må se hvordan økonomien er til SkalaDesign da, spørs om de har råd til å sende meg avgårdeWacko

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: morten.h
Date Posted: 25 mai 2007 at 23:38
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Høres ut som en god planThumbs%20Up Men vi må se hvordan økonomien er til SkalaDesign da, spørs om de har råd til å sende meg avgårdeWacko
 
 
Det vil lønne seg,jeg serverer kun dyrt brennvin.....så dette vil du helt klart spare påWink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net