MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO HO USA
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO HO USA

 Post Reply Post Reply
Author
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO HO USA
    Posted: 19 mars 2007 at 03:41
http://www.fremo.org/h0-usa/index_en.htm

Sliter med å forstå hvordan beinene er festet i denne standaren. Synes det er litt lite illustrasjoner i standaren. Fant Profilet for endeplaten i den tyskspråklige delen. Men er en genrell manko på illustrasjoner på hvordan beinene er festet. Noen som har linker til bilder av Standarden i bruk?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 08:56
To og to bein sitter sammen med plater oppe og nede, og den øverste plata skal ha hull som passer med hullene i endestykket på modulen.

Two legs form a pair. Each pair consists of two 1200 mm long studs of 20mmx45mm, they are braced with two pieces of plywood (multiplex), 400mm wide.
The lower one is fixed with the underside 100mm above the floor and is 100mm hight.
The upper one is 175mm high, of which 75mm are on top of the studs. The top-corners of this upper-brace are squared off.
Two 10mm holes 30mm from the top and 50mm from the side (= 300mm apart) align with the holes in the end panels. Each pair of legs supports two adjacent modules by putting M 8 x 50 bolts through the aligned holes of module-ends and the top-brace. remark 1
The legs have no height adjustment. remark 2



Edited by Heine Pedersen - 19 mars 2007 at 08:57
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 09:24
Hei!
I tillegg til hva Heine skriver så finner du en målsatt skisse på http://ntrak.org/man2pg.pdf - dette er NTrak, men er vel ganske lik Fremo-USA (?).

I tillegg finner du sikkert mye nyttig informasjon ved å lete på:
http://www.free-mo.org/index.html
Det har jeg gjort
mvh Olav
OlavM
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 11:23

Hei

Ellers kan du muligens finne flere ideer på bildene i den første linken som er referert til i denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1782

På FREMO-treffet i Arendal i helga ble det diskutert en del rundt FREMO-USA, og det ser ut til at det vil bli satt igang aktiviteter med dette etterhvert. Følg med!

Hilsen Halvor

Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 13:46
Var i Arendal i helga og fikk med meg den deler av den diskusjonen. Derfor jeg begynte å undersøke litt. Skal sjekke ut linkene

MVH

Truls R
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2007 at 12:53
Hei hei,

Årsmøtet gikk ikke gjennom noe av dette i detalj, men jeg ga bare en meget kjapp oppsummering av hva vi har tenkt oss i gang med.

Det er interesse for både øst- og vest-kyst, 1,2, og 4 (!) spors linjer, og alle epoker fra 50 tallet og til nå (veldig lett å konsensus ...) :-)

De fleste av de jeg har snakka med lokalt er interessert i østkystsettinger, og da passer det vanlige "norske" grensesnittet mye bedre enn US Fremo grensesnittet som det benyttes i Tyskland. Vi vil derfor innledningsvis ta utgangspunkt i dette, men med hullbilde som også vil passe til US Fremoduler.

Mer info etterhvert.

MVH
for Modelljernbaneverket
Terje O    
Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2007 at 21:50
ok, vurdere å prøve å smelle sammen en modul med USA grensesnittet for å se hvordan det er. Må bare få en langhelg hjemme først. Er ikke lett å være snekker i en liten hybel.

Personlig liker jeg litt mer prærieørken ala New Mexico og cajon pass. Tror USA grensesnittet egner seg mer for det. Kan bli spennende og prøve. eramessig er jeg mellom 1950-nåtid
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2007 at 22:47
Originally posted by Credit Credit wrote:

ok, vurdere å prøve å smelle sammen en modul med USA grensesnittet for å se hvordan det er. Må bare få en langhelg hjemme først. Er ikke lett å være snekker i en liten hybel.



Wolfang Dudler viser bygging av moduler her
og her.
Dessuten fra et byggetreff.
Ja, han har mange linker til US-Fremo-treff.

Originally posted by Credit Credit wrote:

Personlig liker jeg litt mer prærieørken ala New Mexico og cajon pass. Tror USA grensesnittet egner seg mer for det. Kan bli spennende og prøve. eramessig er jeg mellom 1950-nåtid



Jeg holder meg til Arizona, hvor landskapet kan variere fra furuskog til ørken på ganske korte strekninger.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2007 at 17:34
Hei!
 
Er det noen planer om å la Fremo Belt Lines få en egen divisjon her til lands?
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2007 at 09:08
Hei hei,


ikke som jeg kjenner til, tror de aller fleste av de jeg har snakka med om dette har et eller flere "virkelige" selskap de tar som utgangspunkt (i mitt tilfelle B&O, 50 tall); men det er jo selvfølgelig ingen hindring.


MVH
Terje O
 
 
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2007 at 16:17
Her er en link med tegning av profilet og en alternativ løsning for bein.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.