MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TÅGAB TMY
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TÅGAB TMY

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TÅGAB TMY
    Posted: 15 februar 2007 at 21:39

Tågåkeriet i Bergsalgens TMY"er har gått i Norge i noen år nå. Vil gjerne vite når de ble tatt i bruk? Har hørt 1995, men er det riktig???

Bilde her: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=45230&aut=

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 23:16
140 som har vært inne å titta på tråden.... Ingen som har peiling på det????

Edited by Andreas - 20 februar 2007 at 23:16
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 23:19

Har sett en ganske lik Nohab på Ski stasjon for noen år siden. Stod åp sidesporet mot Skeidar og ventet på lys.

 

Mulig det kan ha vært en Tågcompaniet, husker ikke helt.

Tut, tut.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 23:24

Var vel også en der på oppdrag fra jernbaneverket under opprustningen av østere linje i høst??? Så en av dem for en og en halv uke siden på Dovrebanen like nord for Lillehamer.... Gikk sammen med en RC2 fra samme firma. Dro en haug med Habbins vogner så det er vel et av de vanlige papirtogene jeg så kan jeg tenke meg 

Men etterlyser fremdeles når disse lokene først kom til Norge.... Har lett på diverse databaser og liknende, men finner ingenting

Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 23:37

Jeg vet ikke når de kom til Norge første gang, men jeg vet at de har vært brukt i pukktog fra Svene til dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker.

Jeg har prøvd å ta et bilde, men å løpe 300 på et vått jorde var ikke 100 meter som jeg trodde. På satelittbildene på norgeibilder.no, står de der med pukktoget på Kongsberg stasjon, går du nær nok ser du skyggen .

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 23:38
Originally posted by Christian Christian wrote:

Har sett en ganske lik Nohab på Ski stasjon for noen år siden. Stod åp sidesporet mot Skeidar og ventet på lys.

 

Mulig det kan ha vært en Tågcompaniet, husker ikke helt.

Tror ikke det er TKAB Christian, såvidt jeg vet har de bare T44, mulig de har noen Class 66, men det er jeg ikke sikker på.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 23:46
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Jeg vet ikke når de kom til Norge første gang, men jeg vet at de har vært brukt i pukktog fra Svene til dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker.

Jeg har prøvd å ta et bilde, men å løpe 300 på et vått jorde var ikke 100 meter som jeg trodde. På satelittbildene på norgeibilder.no, står de der med pukktoget på Kongsberg stasjon, går du nær nok ser du skyggen .

Det de brukes mest til etter det jeg har hørt er pukktog og annet arbeid for jernbaneverket og Tågåkeriet"s egene papirtog. Så det du har sett av dem er vel på oppdrag for Jernbaneverket tenker jeg...

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 00:28
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Tågåkeriet i Bergsalgens TMY"er har gått i Norge i noen år nå. Vil gjerne vite når de ble tatt i bruk? Har hørt 1995, men er det riktig???

Bilde her: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=45230&aut=

Hvis du leser litt mer på det nettstedet du linker til så vil du finne at 101 står oppført med 1993, 102 1994, 103 1993, 105 1996 og 106 1999. Hvorvidt det er kjøpsår eller omlitreringsår skal jeg ikke si 100%.

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 00:32
Takk Eirik, nå fikk jeg vite det jeg trengte
Hilsen Andreas.   
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 05:49
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Tror ikke det er TKAB Christian, såvidt jeg vet har de bare T44, mulig de har noen Class 66, men det er jeg ikke sikker på.

Nå har vel verken TÅGAB eller TKAB noen T44 eller Class 66.

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 09:29
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Christian Christian wrote:

Har sett en ganske lik Nohab på Ski stasjon for noen år siden. Stod åp sidesporet mot Skeidar og ventet på lys.

 

Mulig det kan ha vært en Tågcompaniet, husker ikke helt.

Tror ikke det er TKAB Christian, såvidt jeg vet har de bare T44, mulig de har noen Class 66, men det er jeg ikke sikker på.

Som sagt er jeg usikker. Det er noen år siden og jeg gikk bare forbi egentlig, men la jo merke til den "fremmende".

Tut, tut.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 10:11
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Var vel også en der på oppdrag fra jernbaneverket under opprustningen av østere linje i høst???






Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 10:40
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Var vel også en der på oppdrag fra jernbaneverket under opprustningen av østere linje i høst???






Hehe tenkte du hadde peiling på det Carl-F

Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 15:00
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Jeg vet ikke når de kom til Norge første gang, men jeg vet at de har vært brukt i pukktog fra Svene til dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker.

Jeg har prøvd å ta et bilde, men å løpe 300 på et vått jorde var ikke 100 meter som jeg trodde. På satelittbildene på norgeibilder.no, står de der med pukktoget på Kongsberg stasjon, går du nær nok ser du skyggen .

Det de brukes mest til etter det jeg har hørt er pukktog og annet arbeid for jernbaneverket og Tågåkeriet"s egene papirtog. Så det du har sett av dem er vel på oppdrag for Jernbaneverket tenker jeg...

Visste du at de hadde konduktørvogn med i enden av pukktogene? Der satt det en og åpnet og lukket grindene på vei til og fra Svene pukkverk.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 16:48

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Visste du at de hadde konduktørvogn med i enden av pukktogene? Der satt det en og åpnet og lukket grindene på vei til og fra Svene pukkverk.

Slik så "konduktørvogna" ut den dagen jeg fulgte toget til Svene:

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 12:21

Rc 2
på norgeibilder.no står "konduktørvognene" etter TMY"ene på sidesporet på kongsberg stasjon
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 14:58
Så tågåkeriets TMY sammen med RC2-loket med det vanlige papirtoget på Dovrebanen like nord for Lillehamer en søndag for noen uker tilbake. Dessverre fikk jeg ikke knipsa det fra passasjersettet i en bil på E6 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.