Print Page | Close Window

TÅGAB TMY

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2307
Printed Date: 28 april 2024 at 21:20
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: TÅGAB TMY
Posted By: Andreas
Subject: TÅGAB TMY
Date Posted: 15 februar 2007 at 21:39

Tågåkeriet i Bergsalgens TMY"er har gått i Norge i noen år nå. Vil gjerne vite når de ble tatt i bruk? Har hørt 1995, men er det riktig???

Bilde her: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=45230&aut - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=45230&aut =



-------------
Hilsen Andreas.   



Replies:
Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 23:16
140 som har vært inne å titta på tråden.... Ingen som har peiling på det????

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Christian
Date Posted: 20 februar 2007 at 23:19

Har sett en ganske lik Nohab på Ski stasjon for noen år siden. Stod åp sidesporet mot Skeidar og ventet på lys.

 

Mulig det kan ha vært en Tågcompaniet, husker ikke helt.



-------------
Tut, tut.


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 23:24

Var vel også en der på oppdrag fra jernbaneverket under opprustningen av østere linje i høst??? Så en av dem for en og en halv uke siden på Dovrebanen like nord for Lillehamer.... Gikk sammen med en RC2 fra samme firma. Dro en haug med Habbins vogner så det er vel et av de vanlige papirtogene jeg så kan jeg tenke meg 

Men etterlyser fremdeles når disse lokene først kom til Norge.... Har lett på diverse databaser og liknende, men finner ingenting



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: MY1201
Date Posted: 20 februar 2007 at 23:37

Jeg vet ikke når de kom til Norge første gang, men jeg vet at de har vært brukt i pukktog fra Svene til dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker.

Jeg har prøvd å ta et bilde, men å løpe 300 på et vått jorde var ikke 100 meter som jeg trodde. På satelittbildene på norgeibilder.no, står de der med pukktoget på Kongsberg stasjon, går du nær nok ser du skyggen .



-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 23:38
Originally posted by Christian Christian wrote:

Har sett en ganske lik Nohab på Ski stasjon for noen år siden. Stod åp sidesporet mot Skeidar og ventet på lys.

 

Mulig det kan ha vært en Tågcompaniet, husker ikke helt.

Tror ikke det er TKAB Christian, såvidt jeg vet har de bare T44, mulig de har noen Class 66, men det er jeg ikke sikker på.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 23:46
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Jeg vet ikke når de kom til Norge første gang, men jeg vet at de har vært brukt i pukktog fra Svene til dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker.

Jeg har prøvd å ta et bilde, men å løpe 300 på et vått jorde var ikke 100 meter som jeg trodde. På satelittbildene på norgeibilder.no, står de der med pukktoget på Kongsberg stasjon, går du nær nok ser du skyggen .

Det de brukes mest til etter det jeg har hørt er pukktog og annet arbeid for jernbaneverket og Tågåkeriet"s egene papirtog. Så det du har sett av dem er vel på oppdrag for Jernbaneverket tenker jeg...

 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: eika
Date Posted: 21 februar 2007 at 00:28
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Tågåkeriet i Bergsalgens TMY"er har gått i Norge i noen år nå. Vil gjerne vite når de ble tatt i bruk? Har hørt 1995, men er det riktig???

Bilde her: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=45230&aut - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=45230&aut =

Hvis du leser litt mer på det nettstedet du linker til så vil du finne at 101 står oppført med 1993, 102 1994, 103 1993, 105 1996 og 106 1999. Hvorvidt det er kjøpsår eller omlitreringsår skal jeg ikke si 100%.

Eirik



Posted By: Andreas
Date Posted: 21 februar 2007 at 00:32
Takk Eirik, nå fikk jeg vite det jeg trengte

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 februar 2007 at 05:49
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Tror ikke det er TKAB Christian, såvidt jeg vet har de bare T44, mulig de har noen Class 66, men det er jeg ikke sikker på.

Nå har vel verken TÅGAB eller TKAB noen T44 eller Class 66.



Posted By: Christian
Date Posted: 21 februar 2007 at 09:29
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Christian Christian wrote:

Har sett en ganske lik Nohab på Ski stasjon for noen år siden. Stod åp sidesporet mot Skeidar og ventet på lys.

 

Mulig det kan ha vært en Tågcompaniet, husker ikke helt.

Tror ikke det er TKAB Christian, såvidt jeg vet har de bare T44, mulig de har noen Class 66, men det er jeg ikke sikker på.

Som sagt er jeg usikker. Det er noen år siden og jeg gikk bare forbi egentlig, men la jo merke til den "fremmende".



-------------
Tut, tut.


Posted By: carlf
Date Posted: 21 februar 2007 at 10:11
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Var vel også en der på oppdrag fra jernbaneverket under opprustningen av østere linje i høst???








-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 21 februar 2007 at 10:40
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Var vel også en der på oppdrag fra jernbaneverket under opprustningen av østere linje i høst???






Hehe tenkte du hadde peiling på det Carl-F



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: MY1201
Date Posted: 21 februar 2007 at 15:00
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Jeg vet ikke når de kom til Norge første gang, men jeg vet at de har vært brukt i pukktog fra Svene til dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker.

Jeg har prøvd å ta et bilde, men å løpe 300 på et vått jorde var ikke 100 meter som jeg trodde. På satelittbildene på norgeibilder.no, står de der med pukktoget på Kongsberg stasjon, går du nær nok ser du skyggen .

Det de brukes mest til etter det jeg har hørt er pukktog og annet arbeid for jernbaneverket og Tågåkeriet"s egene papirtog. Så det du har sett av dem er vel på oppdrag for Jernbaneverket tenker jeg...

Visste du at de hadde konduktørvogn med i enden av pukktogene? Der satt det en og åpnet og lukket grindene på vei til og fra Svene pukkverk.



-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: eika
Date Posted: 21 februar 2007 at 16:48

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Visste du at de hadde konduktørvogn med i enden av pukktogene? Der satt det en og åpnet og lukket grindene på vei til og fra Svene pukkverk.

Slik så "konduktørvogna" ut den dagen jeg fulgte toget til Svene:



Posted By: MY1201
Date Posted: 28 februar 2007 at 12:21

Rc 2
på norgeibilder.no står "konduktørvognene" etter TMY"ene på sidesporet på kongsberg stasjon

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Andreas
Date Posted: 28 februar 2007 at 14:58
Så tågåkeriets TMY sammen med RC2-loket med det vanlige papirtoget på Dovrebanen like nord for Lillehamer en søndag for noen uker tilbake. Dessverre fikk jeg ikke knipsa det fra passasjersettet i en bil på E6 

-------------
Hilsen Andreas.   



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net