MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - hva står på byggebordet...Del 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hva står på byggebordet...Del 1

 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 22:18
Dette er byggebordet:



Calvi stasjon og by er i gang!! Siden stasjonen måtte flyttes for at svingen skulle gå opp med plata har jeg plass til et torg med gatekafeer og en liten bit av en gate.

Gleder meg til å fortsette, iallfall begynne på strandmodulen og legge opp hele stasjonen, men må nok vente på penger og lov til å bruke eBay
Jaja, kan bygge byggninger så lenge!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 23:04

Rare greier det med 18 år....da har du lov til å stemme,kjøpe øl,gå på pub,kjøre bil og dø i krig for ditt eget land...men sprit til ditt eget bryllup,får du faen ikke lov til å kjøpeLOL.........undrende 37-åring

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 23:40
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Rare greier det med 18 år....da har du lov til å stemme,kjøpe øl,gå på pub,kjøre bil og dø i krig for ditt eget land...men sprit til ditt eget bryllup,får du faen ikke lov til å kjøpeLOL.........undrende 37-åring

 
hehe er mye morsome regler for oss i rundt 18års alderen ja. Her er en annen en... Du er 16 år du har lov til å ha sex, men du får ikke lov til å ha foreldreretten og ansvaret for de eventuelle "ulykkene" dette måtte medføre før du er 18...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2007 at 12:09
Blir jaggu lite bygging når været ute er så fint....men i dag skal jeg iallefall gjøre noe mj-relatert....skal om få minutter begi meg ut på "langtur" med Lotusen....fra Larvik til Kløfta med kamera,tripod og 3 stk Di 6(fra 3 ulike produsenter),bm 88 og bm 66 i bagasjen....Så får vi se om Per Roar og undertegnede klarer å lage stoff til mj-bladetWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2007 at 00:57
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

deretter rubbet jeg vekk litterering med glassfiberbørste og vasket kåpedelene rene med sprit....

 
 
Fungerer denne børsten bra til å fjerne litrering? Tar den også noe av den originale lakken?
Har et par lok som skal omnummereres. Hadde vært fint å slippe å lakkere dem opp igjen. Confused
 
Mvh
GG
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2007 at 12:32
Originally posted by GeirG GeirG wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

deretter rubbet jeg vekk litterering med glassfiberbørste og vasket kåpedelene rene med sprit....

 
 
Fungerer denne børsten bra til å fjerne litrering? Tar den også noe av den originale lakken?
Har et par lok som skal omnummereres. Hadde vært fint å slippe å lakkere dem opp igjen. Confused
 
Mvh
GG
 
Prøv først med et viskelær, jeghar ved flere anledninger klart fint å "rubbe" dekalene vekk. Og det blir ingen skade på lakken..  Det finnes også slike kulepenn viskelær for ting som sitter bedre, men dette har jeg ikke prøvd.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2007 at 15:47
Originally posted by GeirG GeirG wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

deretter rubbet jeg vekk litterering med glassfiberbørste og vasket kåpedelene rene med sprit....

 
 
Fungerer denne børsten bra til å fjerne litrering? Tar den også noe av den originale lakken?
Har et par lok som skal omnummereres. Hadde vært fint å slippe å lakkere dem opp igjen. Confused
 
Mvh
GG
 
Hvis du bruker glassfiberbørste må du være presis og lett på hånden,er du for hardhendt kan du ta lakken også.....prøv først med viskelær som Svein foreslår.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 14:48
Hei!
 
Her er noe som kanskje kan prøves når den kommer i butikken!
 
 
MVH, Tom
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 14:53

Sånn bare for å markere at i dag går jeg over fra vinterhobby til sommerhobby....(dvs at det bare blir mj når været er dårlig)

 
 
 dagens visdoms ord: Den som tror at lykke ikke kan kjøpes for penger,.....har vært i feil butikkWink


Edited by morten.h - 03 mai 2007 at 14:54
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 15:04
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Sånn bare for å markere at i dag går jeg over fra vinterhobby til sommerhobby....(dvs at det bare blir mj når været er dårlig)

 
 
 dagens visdoms ord: Den som tror at lykke ikke kan kjøpes for penger,.....har vært i feil butikkWink
 
 
ooooo! lotus! har en sånn på need for speed carbon lol!TongueTongueTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 15:22
Skal love deg det er 100 ganger mere morro i virkeligheten enn på playstation.... noen facts: Motor: rover 1.8 twincam som pr.d.d yter ca 150 hester(kompressor sett er på gang som vil gi ytterligere 55 hester), vekt 671 kg. (skal ytterligere ned i vekt) 0-100 på ca 5.3 sek (med kompressor blir den ca 1 sek kjappere),bremsene er keramiske( og virker sykt bra)Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 15:30
ble littegranne svimmel av det du saEmbarrassed men ingen playstation her nei bare xbox!Ermm
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 10:22

Har ikke fått gjort mye MJ-relatert denne helga heller... Har vært mye jobbing (kapital til fremtidige MJ investeringer) I går fikk jeg da tak i minibor, men ikke alle størrelsene jeg trengte så jeg må tilbake til Hobbyteknikk igjen om ikke lenge å se om de har fått de borene jeg trenger...

På morrakvisten i dag fikk jeg fixa litt på den ene Heljan Di3"ern min. Gitterene var øddelagt fra tidligere og lampa mellom frontvinduene var også øddelagt på samme sted. Har egentlig tenkt å sette på superline gittere i stedet, men inntil videre har jeg nå bare fixet de orginale gitterene og fått orden på lykta igjen...
 
Men nå må jeg snart på jobb igjen....


Edited by Andreas - 06 mai 2007 at 10:23
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 12:12

Siden det er drittvær ute,blir det tur til Sandefjord på meg....skal hjelpe Tom-Eddy med skinne legging......tar med meg kamera,kanskje han har noe som er verdt å knipseWink

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 13:01
jippi flere bilder!!!!Big%20smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 14:25

Her er ett bilde......la ut tre til i webbloggen.....flere kommer senere i kveld....

 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 16:32

Det ble veldig mange bilder i dag av El 16 i Cargo Net og Gods utgave( det er noen år siden jeg lakkerte disse to for Tom-Eddy...men jeg tok ikke bilder den gangen).......Slenger ut ett bilde her siden de har stått på byggebordet for lengesiden.......resten av bildene kommer i webbloggen etter at middagen er fortært...Wink

 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 17:19

Dagen ble ikke så lang som først antatt... Ble dårlig vær og da er det ikke like mye å gjøre på et hagesenter... Så jeg fikk gå tidligTongue 

Har borret opp hull til slanger i fronten på El 17... og borret opp til nye lykter på Lima NSB Gods El 14 2176 som skal få innstallert nye lys etterhvert...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 17:22
Har ingen bilder, men denne helgen har det skjedd saker og ting med vitrineskapet nede i garasjen. Materiale har blitt pusset og første strøk med maling har blitt unnagjort.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 17:45

Har drevet med testbygging i helga, er endel som må justeresCry..  Tror jeg heller trøste bygger litt på en EL-17, det er jo så inn nåStar
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 17:49
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Har drevet med testbygging i helga, er endel som må justeresCry..  Tror jeg heller trøste bygger litt på en EL-17, det er jo så inn nåStar
 
Disse må du få ut på markedet snart....er lei av å bare se bildeneWink....Liker å kjøre lange togstammer og kommer sikkert til å bygge ett sted mellom 15 og 20 vogner før jeg er fornøyd.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 18:09

Siden jeg fikk veldig byggelyst nå,får jeg sette i gang med å lodde meg en telefonkiosk til....(snakkes om noen timer)....Wink

 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 18:11
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
Disse må du få ut på markedet snart....er lei av å bare se bildeneWink....Liker å kjøre lange togstammer og kommer sikkert til å bygge ett sted mellom 15 og 20 vogner før jeg er fornøyd.....
 
Problemet med disse er at de ble laget tidlig i min "etse karriere" og tegningen er helt håpløs å editere. Så ofte har jeg lurt på om de må bare droppes. Men så er de så innmarri tøffe at jeg klarer ikke la væreErmm
 
Men nå er det EL17 bygging...
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 18:28
Hehe triste greier... Det har begynt å regne uteWink Pollen regner vekk og vi får en undskyldning for å sitte inne med byggebordet og forum...
 
Sett i gang å bygg gutta!Big%20smile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 19:30
Slik er status på El 17 kåpa...
 
Pussing og filing er ferdig.
Hvitmetaldelene er ferdig.
Vinduer er testet og i orden.
Alle hull som skal borres opp med unntak av de hvor 0,4 mm trenges.
Buffere er i orden.
Pantografer er i orden.
Isolatorer på taket er satt på midlertidig.
Hull til slanger er borret opp og testet ut.
Mangler jeg noe?
 
Tror snart kåpa er klar for lakkering MortenThumbs%20Up 
 
Mangler bare det 0,4 mm bor fremdeles... Har klart å få tak i 0,5 kan det brukes eller går det i dass da?
 
img487/4128/el17byggingox9.jpg


Edited by Andreas - 06 mai 2007 at 19:32
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 20:16
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
Mangler bare det 0,4 mm bor fremdeles... Har klart å få tak i 0,5 kan det brukes eller går det i dass da?
 
du kan sikkert bruke 0.5.......hullet blir bare litt større og det som skal festes i det skal jo limes uansett....lynlimet vil jo tette igjen eventuelle forskjeller....
 
 
EDIT: du mangler 2 stk isolatorer i den ene enden på takboksen


Edited by morten.h - 06 mai 2007 at 20:31
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 20:24

da var den andre telefonkiosken loddet sammen også.....nå mangler bare farge(r) og lys før montering på anlegget.....

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 20:48
Har jobbet mest med den grønne i dag. Alle dekaler pluss fabrikkskilt er satt på. Nå mangler bare håndtak som skal males grønne før et strøk med mattlakk venter...
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 21:45
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
Mangler bare det 0,4 mm bor fremdeles... Har klart å få tak i 0,5 kan det brukes eller går det i dass da?
 
du kan sikkert bruke 0.5.......hullet blir bare litt større og det som skal festes i det skal jo limes uansett....lynlimet vil jo tette igjen eventuelle forskjeller....
 
 
EDIT: du mangler 2 stk isolatorer i den ene enden på takboksen
 
It"s doneThumbs%20Up
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 22:01
Jeg har ikke fått gjort noe som helst i helgen. Jeg har tilbragt dagene på vann i Sørmarka, i en kano (det gikk helt fint, med modifikasjoner, men det er vel litt off topic).

Men håper jeg får kjøpt litt mer spor snart, så jeg kommer litt videre på Corsica...

Edit: Fikk tatt endel morsomme bilder da. Det er jo noe...

Edited by carlf - 06 mai 2007 at 22:02
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.