Print Page | Close Window

hva står på byggebordet...Del 1

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2306
Printed Date: 22 september 2024 at 20:37
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: hva står på byggebordet...Del 1
Posted By: morten.h
Subject: hva står på byggebordet...Del 1
Date Posted: 15 februar 2007 at 16:33

siden jeg går langtids-sykemeldt har det blitt mye som står på byggebordet. her følger et knippe bilder av mer eller mindre ferdige ting....

 

 

 

 

 

 

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen



Replies:
Posted By: PR
Date Posted: 15 februar 2007 at 17:35
Selv om jeg er aktiv i KGB, driver jeg oså på med andre ting. For tiden jobbes det med B7 vognene artikkelen. Det største problemet er å komprimere informasjonen, slik at den ikke blir for lang og tung.


Mvh

Per Roar


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 februar 2007 at 17:41

glemte visst det nesten ferdige kullanlegget.....

 

 

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 februar 2007 at 17:42

Mye fint her Morten Likte spesielt navnet på stasjonsbygginingen

Her burde jeg ha begynt på en geografioppgave med deadline i morra 23.59, men så langt har jeg fått somla meg til å få begynt .Men så har jeg i stedet....gjort ferdig en ombygget AWM Scania 144L 530 6x4 trekkvogn fra Nordisk transport.

img260/5530/img2144qx3.jpg

Jeg er spesielt fornøyd med at jeg har klart å få til chassiet riktig med tanke på drivakseler og tandemdrift (6x4) med driv på begge akslingene på boggien

img239/7697/img2143yh9.jpg

 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 februar 2007 at 17:48
lekkert!! det ser veldig bra ut....keep up the good work(og da tenker jeg ikke på geografi  ).

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 februar 2007 at 18:08

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

lekkert!! det ser veldig bra ut....keep up the good work(og da tenker jeg ikke på geografi  ).

Hehe får vel ta meg sammen å bli ferdig med det, men først slenger jeg på noen flere bilder med tralla på.

img245/1095/nt1cz3.jpg

img412/1155/nt2ac7.jpg

Er nær 100% nå, lurer på om jeg kanskje skal sette på en lyktebøyle på takket eller i grillen, eller eventuelt sette på en skikkelig kufanger Men det virkelige forbilde har bare en lyktebøyle så det blir nok det jeg ender opp med



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 februar 2007 at 18:09
Forresten er det El 10 byggesettet fra Perl modell? Så i hvertfall veldig bra ut

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 februar 2007 at 18:19

det er nmj sitt byggesett,har nettopp slaktet en roco e 3/3 for å få understell og drivverk......skal komme med flere bilder etterhvert som den blir ferdig...

 

hva med å motere små lysdioder på lyktebøylen,andreas?



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 februar 2007 at 19:19
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

det er nmj sitt byggesett,har nettopp slaktet en roco e 3/3 for å få understell og drivverk......skal komme med flere bilder etterhvert som den blir ferdig...

 

hva med å motere små lysdioder på lyktebøylen,andreas?

Hadde vært morro det Har ikke så god peiling på lys og lignende, men de lysbøylene som Modellbildesign har kan virke litt vel små kanskje???

http://www.mamut.no/modellbildesign - http://www.mamut.no/modellbildesign  

De finnes i nettbutikken Herpa - tilbehør. (får dessverre ikke lagt linken rett til gjenstanden)  



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 februar 2007 at 19:27

hmmmm.....burde vel la seg gjøre å lodde noen små dioder inn i de...



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 15 februar 2007 at 19:37
Nils Gullhav kan sikkert hjelpe med bittesmå dioder tipper jeg...

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 februar 2007 at 19:55

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Nils Gullhav kan sikkert hjelpe med bittesmå dioder tipper jeg...

Får snakke med ham neste gang jeg er innom Trondheimsveien. Men bør vel få tak i lyktebøyler først kanskje....



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Asgeir
Date Posted: 16 februar 2007 at 00:56

Ikke skru på ovnen da Andreas

Pent bygd El 10 Morten, men skift ut skjermen over sidevinduet i en du klipper og bøyer til i messing! Det ser så vanvittig mye bedre ut.

Hadde skjært av dørhåndtakene også (2 på hver dør) og erstattet disse med 0,3 MS tråd, og limt noen bittesmå runde blekk over skruene som holder kobbelstengene.

 



-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2007 at 08:50
takker for tipset asgeir,du er inne på noe der...de ser litt klupete ut,ja...

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: AT
Date Posted: 16 februar 2007 at 11:34

 

 Til Andreas (eg får bruke deg som eksempel)

Fin presentasjon av lastebilprosjektet ditt. Bilde + litt tekst.

Lastebilen din er og fin.

 Forumdeltakarar skal få presentera tinga sine som dei vil , men presentasjonsmåten til Andreas skjerpar sansane mine. Eg vert sittjande å studera kva han har gjort. Eg opplever forumet då som givande, sjølv om  lastebil ikkje er så interesant.

 

mvh AT

 

 



-------------
AT


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2007 at 14:49

Jippi .....pakke i posten i dag...... T44 fra Jeco,setter den på byggebordet så den blir lakket om til Di7 i løpet av helgen....

 

 

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 16 februar 2007 at 15:19

Ser frem til resultatet Morten, lykke til med lakkeringa



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 16 februar 2007 at 15:29
Originally posted by AT AT wrote:

 

 Til Andreas (eg får bruke deg som eksempel)

Fin presentasjon av lastebilprosjektet ditt. Bilde + litt tekst.

Lastebilen din er og fin.

Forumdeltakarar skal få presentera tinga sine som dei vil , men presentasjonsmåten til Andreas skjerpar sansane mine. Eg vert sittjande å studera kva han har gjort. Eg opplever forumet då som givande, sjølv om  lastebil ikkje er så interesant.

 

mvh AT

 

 

Hei Anders Fint at du tok opp dette...  

Det jeg opplever som mest interssant med forumet er å se hva andre bygger på, se hvordan de har løst problemer som kommer opp under byggingen og ikke minst lære forskjellige tekniker. Det gir inspirasjon til egene prosjekter. Jeg synes derfor det er fint å vise frem hva jeg selv holder på med slik at andre kanskje kan hente inspirasjon fra det



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 16 februar 2007 at 16:10

Geografien ble skrevet fredig i løpet av natta og levert på mail i dag tidlig Da var det vinterferie....

Før jeg la meg i dag tidlig kom jeg på en god ide. Kjøpte en Scania 144 korkløft på messa i Drammen i høst i håp om å kunne finne en måte og bygge tømmerbalker på slik at den kunne bygges om til tømmerbil. Men har ikke klart og finne en fornuftig måte og bygge disse tømmerbalkene på. Det har derfor blitt til at jeg bygger et vogntog med skap fra Ekornes ut av det istedet.

img58/9625/klartchassieid1.jpg

Her har jeg først tatt av det meste untatt dieseltanken og litt annet småtteri. Deretter har jeg satt på en ekstra dieseltank, noen verktøyskap, tilhengerfeste og forlenga chassiet med cikra 1 cm.

img62/1617/hyttaerkommetpxq4.jpg

Her er scania hytta kommet på.

img255/7982/nestenferdigtrallelt6.jpg

Hengern er en historie for seg selv. Har aldri bygget en henger til vogntog før, men må si meg veldig fornøyd med resultatet .  Chassiet er bygd av deler fra andre "havarerte" modeller og hjula er fra en dypsemitralle. Det er også plukka en del deler fra tralla som satt på den orginale ferdigmodellen.

img255/8270/ferdigtralleba3.jpg

Her er den firkaksla hengern ferdig. Hengern var nok den mest tidkrevende delen av byggingen, ettersom den krevde mye tilpassninger og kreative løsninger for å få til

Nå mangler det å få på ramma til skapet på selve lastebilen  en del mindre detaljer der. Kommer tilbake med flere bilder av det ferdige kjøretøyet etterhvert....

I morgen er det loddekurs i Trondheimsveien, håer å lærer litt basic lodding slik at jeg kanskje med tiden kan komme i gang med litt messingbyggesett

 

 

 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2007 at 17:11

innkjøringen av t44 gikk bra og loket sklir stille og lyløst fremover skinnegangen......

 

lysene lyser sterkt både foran og bak....

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 16 februar 2007 at 17:11

Bare en ting å si: Glimrende

 

Ove



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2007 at 17:26

har begynt demonteringen av loket....kåpa var lett og ta av,den var enkelt og greit klipset på ramma.Det var bare å ta tak på hver side av førerhuset og klemme sammen og løfte av...

 

her kan du se dekoder,motor,svinghjul etc.....

kåpa er i to deler,førerhuset er separat og var bare å løfte av...den grønne dingsen høre til inne i førerhuset.....

ny oppdatering kommer......trenger et par timer på "mekke" bordet først

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 16 februar 2007 at 17:30

Da var Scania"n ferdig

img300/3980/ferdig1cz4.jpg

 

img238/4752/ferdig2zo2.jpg

img412/3853/ferdig3fq6.jpg

img412/5457/ferdig4nj2.jpg



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2007 at 18:19

vinduene var limt fast, men med skalpell og pinsett fikk jeg dem relativt enkelt løs....

 

førerhytta uten viduer.....

lyslederne var bare å presse ut fra innsiden av kåpa,de tre øverste satt relativt hardt fast men løsnet med litt ekstra krefter.de nedre løsnet lett....

ganske små lysledere.....

 

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 16 februar 2007 at 19:39

Kjekt å følge med på dere begge 2. Har lenge hatt lyst til å få montert "lys" på bilene mine. Men har ikke blitt noe enda. Bor på en mindre sentral del av landet med henhold til å slenge innom MJ-butikker. Men nettet blir jo alltids brukt, men av og til vil man sjekke ting nermere en virtuelt på skjermen.... Hvem har de best egna lysdiodene for lys og markeringslys, og hvitt, rødt, orange og blått, till bruk på biler og lastebiler?

 

Ove



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2007 at 19:43

deretter rubbet jeg vekk litterering med glassfiberbørste og vasket kåpedelene rene med sprit....

 

deretter tok jeg frem airbrushen og primet kåpedelene med humbrol nr1........

 

over og under sees kåpedelene ferdig primet...

 

mens primer tørker,rører jeg opp velkjente NSB farger og klargjører de for airbrushen......(må tynnes litt for å gi en bra finnish)

 

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2007 at 21:16

når fargene er ferdig blandet og tynnet til passe  konsistens...

 

i og med at kåpa var todelt gjorde det lakkerings jobben lett,ingen maskering er nødvendig her....

 

(over og under) ferdig lakkert kåpe i gult...

 

 

 

 

(over og under) ferdig lakkert førerhus i rødt....

 

deretter er det bare og finne frem en flaske med noe godt og vente til det tørker,i mitt tilfelle....vente til i morgen .....fortsettelse følger .... takk for i dag 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 16 februar 2007 at 21:41

Hei igjen Morten,

Blir fint det her... Er det noen standar farger du har eller har du blandet? Oljebasert eller vannbasert?

Her blir det loddekurs i Trondheimsveien i morra, så det blir nok ikke noe særlig bygging. Men håper jeg kan skaffe noen fremtidige prosjekter hos Amundsen og Modellcompagniet i morgen... Får se om de har noen Roco Di 5 igjen så kanskje jeg får prøvd meg på å bygge om fra DC - AC

God kveld, ser fram til oppdateringer



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 16 februar 2007 at 22:10
Får hive meg på byggebølgen:

Min vinterferie (jippi!) skal gå med til å rydde opp i ledningsnettet for scenen min. Nå ligger mye rart på kryss og tvers isolert av uante mengder teip og tull. Polen til brun på trafoen består av mange ledninger smøget under sporet bak scenen. Grunnen til at det ble sånn er at scenen var bygget for 3-5 lyspærer (ja, jeg bruker dem enda...) Nå er det vel nærmere 20. Utbyggningen har blitt litt slurvete...

Nå blir det andre boller. Planen er å legge opp helt ny kanaler under sporet. Sparer da en del ledninger og det hele blir litt enklere å ha med å gjøre... Brun-pol (-?) må jeg også gjøre noe med, muligens samle alt i en sukkerbit eller femten og legge en ledning rett til trafoen...


Her er et bilde av scenen, U2 gjør det de kan best:



-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Christian
Date Posted: 16 februar 2007 at 22:19
Utrolig mye bra her! Hadde jeg bare hatt mer fritid....

-------------
Tut, tut.


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 februar 2007 at 10:40

fargene er ferdigblandet og er oljebaserte....har fått blandet opp samtlige NSB farger inklusive OBAS,Flåm og Cargonet....Greit med venner som jobber i jotun og har tilgang til fargekodene 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 februar 2007 at 11:09

Da er jeg i gang igjen.....

 

fant frem ett lite bor og boret opp de små hullene i ramma(for å flerne lakken i hullene),dette gjør det mye lettere å montere rekkverk senere....

 

siden buffer bjelken på Di 7 ikke er rød,fjernet jeg forsiktig alle detaljene og malte den grå(Tamiya Dark grey),fargen er ikke helt lik fargen som er brukt på ramma,men close enough......strengt tatt burde hele ramma lakkeres i sort,men siden min modell skal smusses ned vil det ikke ha noen betydning.... plogen sitter festet med to små skruer,plogene får en omgang med airbrush senere....littereringen på bjelken ble rubbet vekk med glassfiberbørste...

 

over og under sees loket i "so far,so good" tilstand,gårsdagens lakkerte kåpedeler er satt på for å få en ide om hvordan sluttresultatet blir....



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 17 februar 2007 at 12:38

Andreas:

Du skrev: Men har ikke klart og finne en fornuftig måte og bygge disse tømmerbalkene på.

Jeg var innom HG-Modelle og kikket litt, han har laget denne bilen

http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/saurer1-336.jpg - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/saurer1-3 36.jpg ,

http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/GrossDiv2/Holz4.JPG - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/ GrossDiv2/Holz4.JPG ,

og brukte deler fra Kibri 10828,

http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/GrossDiv2/Holztr9.jpg - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/ GrossDiv2/Holztr9.jpg .

En mulighet?

Sjekk ut på http://www.hgmodelle.com/ - http://www.hgmodelle.com/

Ove



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 februar 2007 at 15:09

etter litt research har jeg begynt å male detaljene......

 

gripehåndtak og vindusviskere har blitt malt sorte med pensel(størrelse 00).jeg lot vindusviskerne stå på i redsel for å knekke de hvis de skulle fjernes før lakking av førerhus..... som dere ser under så har Marcus(3) kommet for å hjelpe onkel Morten(37)....så det blir en lengre pause i byggingen.... fortsettelse kommer,må en tur i kjelleren og kjøre tog...



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 februar 2007 at 15:12
er det noen som har bilder av Di 7,eller vet hvor jeg kan finne noen?  fant to på jernbane.net og ett på dansk-jernbanearkiv.dk, trenger flere.....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 17 februar 2007 at 16:21
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Andreas:

Du skrev: Men har ikke klart og finne en fornuftig måte og bygge disse tømmerbalkene på.

Jeg var innom HG-Modelle og kikket litt, han har laget denne bilen

http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/saurer1-336.jpg - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/saurer1-3 36.jpg ,

http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/GrossDiv2/Holz4.JPG - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/ GrossDiv2/Holz4.JPG ,

og brukte deler fra Kibri 10828,

http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/GrossDiv2/Holztr9.jpg - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Diverses/GrossDiv/ GrossDiv2/Holztr9.jpg .

En mulighet?

Sjekk ut på http://www.hgmodelle.com/ - http://www.hgmodelle.com/

Ove

Er selvfølgelig en mulighet...

Var mer tømmerbalker som dette jeg tenkte på men.....

Slenger på noen bilder jeg selv har tatt av tømmerbiler med samme typen tømmerbalker siden linken ikke fungerte

img256/8555/volvofh16tmmerbillangsmiy2.jpg

img244/8149/volvofh16tmmerbilym8.jpg



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 17 februar 2007 at 16:23

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

er det noen som har bilder av Di 7,eller vet hvor jeg kan finne noen?  fant to på jernbane.net og ett på dansk-jernbanearkiv.dk, trenger flere.....

Prøv materieldatabasen på njk.no Morten, mener det ligger noen bilder der....



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 februar 2007 at 16:41
thanks.....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 17 februar 2007 at 17:41

Morten, her er også noen bilder, men om de er gode nok vet du bedre tenker jeg...

http://www.jernbane.net/norge/di/di7/index.asp - http://www.jernbane.net/norge/di/di7/index.asp

Ove



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 17 februar 2007 at 20:50

takker for tipsene,trur jeg har det jeg trenger for å fullføre prosjektet.....ny oppdatering kommer i morgen formiddag...Marcus og kaptein kabelsatan tok mye tid i dag og resten av kvelden går med til å feire larvik mj-klubbs formann, Per Aksnes sin 50 års dag... men litt til fikk jeg gjordt og det får dere se i morgen...



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 17 februar 2007 at 22:14

Her har det også vært en aktiv MJ-dag. Var en tur inne i Oslo på loddekurs i regi av Øystein Wiik, kjempetiltak Lodding var faktisk ikke så vanskelig som jeg skulle ha det til Nå er jeg klar for Lps tømmervogner

Litt vogner ble kjøpt + en del landskapsmateriale. Det er derfor blitt bygget videre på dioramat jeg bygger på. Bilder kommer senere.... 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 17 februar 2007 at 22:25
Vel, jeg har fingrene dypt nede i kabelklysa fra helvete... Et fjell har alltid vært i veien for meg så nå rev jeg det vekk. Vet ikke om det kommer på plass igjen etterpå, kan hende stasjonen ved siden av får et spor til istede

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 13:08

etter å ha studert endel bildemateriale,har jeg gjordt følgende...

 

dørhåndtak på førerhytta(over),ble malt med humbrol nr 11. ringene runt lyktene på kåpa(under) har fått en omgang med samme farge(det skarpe øye ser at jeg har fått litt rusk i lakken her...det våtslipes forsiktig vekk med 1500 papir før klarlakk påføres).

 

utløpet på eksospipa (over)ble malt med humbrol nr 33 og hornet(under) fikk en omgang med humbrol 56...

bilder fra flere vinkler....

 

på førerhytta fikk hornet som tidligere nevnt en omgang humbrol nr 56. vinduskarmene foran og bak(ikke på sidene) har blitt malt med humbrol nr 33 for at det skal bli seendes ut som gummilist når vinduet monteres på plass igjen....har brukt penselstørrelse 00 på alt her...



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 13:19
hva med å døpe anlegget ditt til "kabelvåg" mr. Salicath?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 18 februar 2007 at 14:40
Eller Kabelstad... Det heter allerede Carlstad så det er lite å endre på

Ting begynner forresten å ordne seg litt... Ingenting er som en søndag i vinterferien med deLillos på stereon!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 15:51

Her kommer noen bilder fra fremdriften på dioramaet

Et lite linjehus fra Hobbytrade har kommet på plass og det meste grunnarbeidet er klart slik at det etterhvert kan bli litt "grønnere" rundt omkring Fjellet er fremdeles litt på eksprementeringsnivået, er så langt ikke helt fornøyd, men vi får se etterhvert....

img256/1738/holdeplass2cw7.jpg

img256/5282/holdeplass1vp9.jpg

Fortsettelse følger.....



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 16:58

Litt gran trær er kommet på... Det skal også på en del mindre grønt rundt omkring. 

Di 3 642 har vært ute på en liten tur, men hastigheten må holdes nede etter streng bedskje fra jernbaneverket grunnet mangelfull sikkring rundt linjen, les gjerde 

img240/6599/merholdeplassrj8.jpg

img48/3057/merholdeplass2fl4.jpg

img248/1248/di32zu9.jpg

 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 17:27
det begynner å komme seg Andreas....dette blir bedre og bedre...

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 17:58

Her kommer ny rapport i Di 7 prosjektet....

 

Etter at den sorte malingen hadde tørket ,testet jeg om vinduene fortsatt passet....og det gjorde de (resultat over og under)

ble fornøyd med gummilist effekten rundt vinduene(over)

Så var det i gang med motering av ymse rekkverk.Jeco har lagt med rekkverk for montering til flere versjoner av loket,så det var bare å begynne å studere bilder og finne frem sporkutteren og klippe ut de delene jeg trengte....

Ettersom jeg tidligere hadde borret opp hullene i ramma(i bruksanvisningen anbefales 0.8mm,men jeg brukte 0.7mm og det holdt i massevis),hadde jeg ingen problemer med monteringen...Redskaper som er kjekt å ha her er pinsett,skalpell,nål og lynlim. jeg punkt limte rekkverket med sparsommelige mengder lim på undersiden av ramma etterhvert som monteringen skred frem.Der hvor det var trangt om plassen tok jeg lim på nålespissen og fikk plassert limet presist..... 

 

(over og under) rekkverk begynner å komme på plass....

 

Alle rekkverk er på plass og nå begynner det å ligne på noe.....Nå skal jeg begynne å male rekkverket og detaljer på ramme og understell.mer om det i neste rapport......



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 18 februar 2007 at 17:58

Morten, fant ett bilde på http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/ - http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/ .

http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/nsb/dpi700/di7634.jpg - http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/nsb/dpi700/di7634.jpg

Flott arbeid, misunnelig!!!!!!!

Ove



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: carlf
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:04
Begynner å bli virkelig bra det der Andreas!

Morten og! Flott lok!    Ser ut som det har blitt litt støv under lakken i front, men det er vel lett å kvitte seg med...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:08
Takk Ove.....men det hadde jeg allerede funnet fra før men jeg trenger ett godt bilde fra motsatt side av loket,hvis noen vet om ett?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:11

Jepp, Carl-Fredric......litt forsiktig våtsliping før klarlakken legges på så blir det knall



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:11

Takk for posetiv respons

Begynner å bli mer og mer fornøyd nå, men er fremdeles litt usikker på om fjellet ikke er litt vel kunstig... noen som har tips og komme med??? Tror nok det kommer seg når jeg får på litt mer grønt og kanskje det ikke blir like dominerende



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:15

Dette blir utrolig bra Morten 

Her er et bilde fra andre siden, men er mulig du har sett det før???

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16400&aut - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16400&aut =



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:15
Litt forsiktig tørrbørsting med hvit eller lysgrå Andreas,så får du mer effekt i fjellet

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:23
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Takk for posetiv respons

Begynner å bli mer og mer fornøyd nå, men er fremdeles litt usikker på om fjellet ikke er litt vel kunstig... noen som har tips og komme med??? Tror nok det kommer seg når jeg får på litt mer grønt og kanskje det ikke blir like dominerende

Vet ikke hva du har brukt som materiale, men: Jeg bruker gips som jeg støper i fjell/steinformer fra Woodland, og vasker deretter fjellet og steinene med div. farger fra Woodland. Etterpå har jeg tørrbørstet med mørke rustfarger, fra Asoa tror jeg.

Søk på "Fossum bruk" her på forumet, da finner du bilder.

 



Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:27

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Litt forsiktig tørrbørsting med hvit eller lysgrå Andreas,så får du mer effekt i fjellet

Takk for tipset, har prøvd meg ut litt forsiktig med Modellcompagniets smussepulver, men var ikke helt fornøyd, får prøve tørrbørsting



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:36
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Takk for posetiv respons

Begynner å bli mer og mer fornøyd nå, men er fremdeles litt usikker på om fjellet ikke er litt vel kunstig... noen som har tips og komme med??? Tror nok det kommer seg når jeg får på litt mer grønt og kanskje det ikke blir like dominerende

Vet ikke hva du har brukt som materiale, men: Jeg bruker gips som jeg støper i fjell/steinformer fra Woodland, og vasker deretter fjellet og steinene med div. farger fra Woodland. Etterpå har jeg tørrbørstet med mørke rustfarger, fra Asoa tror jeg.

Søk på "Fossum bruk" her på forumet, da finner du bilder.

 

Sett mye på de bildene før kjempeflott Hansen

Har prøvd å tørrbørste litt nå, blir bedre.....



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 18 februar 2007 at 18:54
Litt mer grønske så tror jeg inntrykket hever seg en del... Du kan jo prøve å strø på litt busker helt løst og se om det blir bedre...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 19:04

Originally posted by carlf carlf wrote:

Litt mer grønske så tror jeg inntrykket hever seg en del... Du kan jo prøve å strø på litt busker helt løst og se om det blir bedre...

Er planen det Carl-F, men først må jeg gjøre litt mer på baksiden av holdeplassen, så kan jeg kose meg med detaljer senere



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Pelle
Date Posted: 18 februar 2007 at 19:36
Er det Nyåker som er stasjonsbygningen du har kalt "pengesluket" ? Er en del detaljer jeg har savnet som jeg trenger til min stasjon som jeg har planer om å bygge fra scratch. Typisk sveitser-stil i vinduer og takdetaljer som kan gjenbrukes i villaer fra begynnelsen av 1900-tallet.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 20:15
Hei Pelle, det er Nyåker stasjon som har blitt noe ironisk døpt til pengesluket,ja....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 20:36

Di 7 prosjektet skrider frem....

 

(over) Alle rekkverk har fått en omgang med humbrol nr 33....samt at bufferbjelker på begge sider har fått en omgang med tamiya dark grey(under)

 

 

(over)deretter malte jeg stigtrinnenes kanter gult(takk for bilde Andreas)....samt at plogene fikk ett strøk med gult de også....(under)

 

(over og under) mens jeg venter på at malingen skal tørke på kåpa,begynte jeg med dekaler på førerhuset....Det finnes mange ulike midler for dekaler,har selv flere ulike....men den som er avbildet under er min soleklare favorit og har vært det de siste 12 år...(jepp,flasken er 12 år gammel og dermed drøy...vet ikke om den fortsatt finnes i handelen)....Sørg for at dekalene ligger vannrett, legg en dråpe på...vent noen timer og resultatet blir knallbra...(skal ta bilde når det blir tørt om en times tid)



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Yngve
Date Posted: 18 februar 2007 at 20:43
Er utrolig imponert over hva folk får til.

Selv har jeg laget en bitteliten holdeplass av fyrstikker til dioramaet mitt i dag. Litt skjev ble den, men jeg er sånn passe fornøyd med resultatet. I løpet av uken skal den males.

Pyromanen i meg gleder seg veldig til å tenne på fyrstikkehodene!




-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: morten.h
Date Posted: 18 februar 2007 at 20:47
burn,baby burn,disco inferno... At den er litt vindskjeiv gjør den bare mer sjamerende..keep up the good work Yngve

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: steppen
Date Posted: 18 februar 2007 at 23:16
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Det finnes mange ulike midler for dekaler,har selv flere ulike....men den som er avbildet under er min soleklare favorit og har vært det de siste 12 år...(jepp,flasken er 12 år gammel og dermed drøy...vet ikke om den fortsatt finnes i handelen)....


Et raskt søk viste at du fortsatt kan få tak i den, i hvertfall i utlandet..

I modellrallaren fant jeg en tråd ( http://www.modellrallaren.com/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6 403 - http://www.modellrallaren.com/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6 403 ) der det vises det til Walters ( http://www.walthers.com/exec/productinfo/904-470 - http://www.walthers.com/exec/productinfo/904-470 ).

Forøvrig fant jeg via Google:
http://www.houseofhobbies.com/sodeseso.html - http://www.houseofhobbies.com/sodeseso.html
http://www.chimneyvilledecals.com/sodeseso.html - http://www.chimneyvilledecals.com/sodeseso.html
http://www.internettrains.com/merchant2/merchant.mvc?Screen= PROD&Product_Code=HOB-470&Category_Code= - http://www.internettrains.com/merchant2/merchant.mvc?Screen= PROD&Product_Code=HOB-470&Category_Code=
og mange fler.

Edit: Hobbytrain i Drammen sier på sine hjemmesider: " Vi kan levere alt det som føres i Walthers-katalogen, forutsatt at det er på lager i USA." Verdt et forsøk..

-------------
Mvh Stein


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 februar 2007 at 23:48

Etter litt mer tørrbørsting av fjellet har jeg nå kommet frem til et resultat som jeg må kunne si meg fornøyd med.... Er kanskje ikke helt topp, men det duger

Har startet med å lage underlag for videre landskapsbygging på baksiden av holdeplassen. Når dette er ferdig, får jeg ta en liten tur innom Trondheimsveien igjen eller Strømmen å få tak i noe litt mer egnet landskapsmateriale til å utgjøre finishen på dioramaet

Takk for idag



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 februar 2007 at 09:47

Her er en ny Di 7 rapport....

 

(over)  tampongtrykk eller dekal?.....Fordelen med dekal middelet jeg skrøyt av er at den er snill mot lakken...

(over og under) Jeg oppdaget ganske fort at jeg hadden en helvetes male jobb foran meg .....for etter å ha studert flere bilder viste det seg at endel av rekkverket skulle ha gule markeringer.....så det var bare å finne frem pensel størrelse 000 og smøre seg med en god porsjon tolmodighet......resultatet ser du her...

tolmodighetsprøve deluxe.....ble fornøyd med resultatet......

Speil til modellen har Jeco ikke tenkt på(fy)..men jeg hadde noen messingspeil fra NMJ liggende som kommer til å gjøre susen.....under ser du speil og solskjermer nymalt......so far,so good,ny rapport kommer



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 februar 2007 at 15:12

Det kommer seg for Di 7....

 

(over) etter at plogene hadde tørket ble de skrudd på plass på understellet igjen....

speilene fra NMJ ble motert på følgende måte: først borret jeg to stk hull på hver side av førerhuset med 0.4 mm borr (over) deretter kuttet jeg ut messingspeilene fra støperamma,jeg lot det være igjen en liten bit av støpetappen(ca.1 mm) på speilene og brukte de som forankring i hullene på hytta.Speilene ble limt med lynlim...(under)

 

Etter at speilene var montert på begge sider,sprøytet jeg førerhytta med ett tynt lag med klarlakk( humbrol nr 135 satin) over kan du se hytta i nylakkert tilstand og i de to neste bildene under,etter at lakken hadde tørket......

klarlakken blir lagt på for å beskytte dekalene......

 

(over) da førerhytta hadde tørket,fant jeg frem viduer og solskjermer igjen...Først renset jeg vinduene for gammelt lim, deretter limte jeg vinduene og solskjermene på førerhytta (under)....

innsiden av speilet fikk litt humbrol nr 11(over).......under ser du den ferdige hytta fra en annen vinkel.... nå mangler det bare litt smussing av hytta,mer om det senere.....(Håper ikke jeg skremmer noen fra å slakte en svensk t44 og gjøre en Di 7 isteden  ).... ny rapport kommer senere i dag....



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 februar 2007 at 19:08

dagens siste Di 7 rapport....

 

(over) det ferdige førerhuset på plass...

Jeg synes kåpa så litt steril ut,så jeg bestemte meg for å fremheve detalene litt før jeg påfører dekaler......først maskerte jeg ut rista i snuta(over) deretter vasket jeg den med sterkt fortynnet humbrol 33(1 del malig til ca.8 deler whitesprit/terpentin) dette ble gjordt med 5mm flat pensel.Resultat under..

 

Deretter gjorde jeg det samme med alle skjøtene på "panseret",dette ble gjordt med pensel størrelse 000. ved å legge små dråper ut av gangen på strategiske steder så rant "vasken" på plass av seg selv...søl som havnet der det ikke skulle,ble fjernet med q-tips..over og under kan du se resultatet....

 

da det på toppen hadde tørket,gjorde jeg det samme på siden....

rillene (over og under) ble forsiktig tørrbørstet.....

under kan du se hvordan loket ser ut i skrivende stund....resten av kvelden går med på å ta resten av loket (ikke fordi det tar lang tid å male,men fordi det er forholdsvis lang tørketid før jeg kan snu loket og ta en ny side...)  I´ll be back...



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 19 februar 2007 at 19:28

Glimrende Morten. Du kan hjelpe mange nå som du er langtids-s.meldt... Hvem kan vel gjøre dette bedre....

Smileys:

Bra resultat med dekalene også, med bruk av Solvaset...

Min ettertekst fra Charles Schulz passer ikke for deg......

Ove



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 februar 2007 at 19:39

Tusen takk Ove....Liker å leve etter Caroll Shelby´s lov nr 1. : If it doesn´t work with horsepower, it will work with more horsepower.



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 19 februar 2007 at 19:58
- Tro kan flytte fjell, men det kan dynamitt og!

Flotte greier morten! Fin idee å vaske vekk malingen i riller... Sparer deg nok for endel smussing

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 februar 2007 at 19:59

Ser frem til oppdateringer Morten, dette blir kjempebra

Her har jeg nettopp forsøk meg på å bygge gjerdet med knapenåler og kobbertråd. Prøver og få det til i likne på de vanlig rustene, mer eller mindre inntakte gjerdene vi finner en drøss av langs norske skinner....

Hadde tenkt å klippe av toppen på knappenålene og male det mes matt sort etter at jeg hadde fått det på plass på dioramaet... Men er ikke noe særlig fornøyd med resultatet så jeg kommer nok til å se meg om etter andre løsninger 

img480/1108/gjerdefaenskapfz1.jpg



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 19 februar 2007 at 20:11
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hadde tenkt å klippe av toppen på knappenålene og male det mes matt sort etter at jeg hadde fått det på plass på dioramaet... Men er ikke noe særlig fornøyd med resultatet så jeg kommer nok til å se meg om etter andre løsninger 

Prøv med tynnere tråd...

Her er det benyttet enkeltkordeler fra 0,22mm2 ledning.  Ledningen består av 7 tråder. 



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 februar 2007 at 20:17

takk for tipset Får se om jeg finner noe liggende å slenge et sted



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 februar 2007 at 20:29
Det sparer meg ikke for så mye smussing Carl-Frederic,men sluttresultatet blir enda råere...

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 19 februar 2007 at 20:50
Her er et bilde av et slikt gjerde Andreas:



Nederst til venstre. Legg merke til at det er annenhver trestolpe og jernstolpe...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 februar 2007 at 20:52

hmmm det var interessant Carl-F... Ser ikke ut som stolpene er runde heller Får finne en tynere kobbertråd og se hva jeg finner på.....



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Wesley
Date Posted: 19 februar 2007 at 21:10

Hei folkens.

Har et byggesett fra Jeco..El10. Men lurer på om understellet her er av feil type!?

Ser for meg en DEL modifikasjoner for å få denne til å passe inn i kåpa til en EL 10...!

Noen som kan hjelpe??

Mvh

John



Posted By: morten.h
Date Posted: 19 februar 2007 at 22:44

Vel.....sånn ser mitt ut...

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2007 at 10:10

Det er nok fotbrettetsom er forskjellen?

Den øverste modellen har ikke fått fjernet Roco sitt originale fotbrett og da passer det ikke.

Ellers kan nevnes at den motoren Roco bruker ikke er allverdens...
Det anbefales å skifte til en Faulhaber 1319. Det finnes "billigutgaver" på Ebay som har kun en akselende og derved passer utmerket. - En liten omgang med fil er alt de eksisterende motorfestene trenger for at alt skal passe.



Posted By: carlf
Date Posted: 20 februar 2007 at 10:26
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

hmmm det var interessant Carl-F... Ser ikke ut som stolpene er runde heller Får finne en tynere kobbertråd og se hva jeg finner på.....



skulle gjerne hatt et bedre bilde men har slettet det meste. Jeg tok endel bilder av småting mens jeg ventet på et tog (tok endel bilder av tog der i høst)   

Uansett: Trestolpene er firkantet ja. Og jernstolpene er av typen med to jernstykker som står 90 grader på hverandre. Verdt å merke seg at etter lang tid i vind og vær har trestolpene mistet bakkekontakt

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 februar 2007 at 11:03

Skru av denne delen John....

 



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 11:36
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

hmmm det var interessant Carl-F... Ser ikke ut som stolpene er runde heller Får finne en tynere kobbertråd og se hva jeg finner på.....



skulle gjerne hatt et bedre bilde men har slettet det meste. Jeg tok endel bilder av småting mens jeg ventet på et tog (tok endel bilder av tog der i høst)   

Uansett: Trestolpene er firkantet ja. Og jernstolpene er av typen med to jernstykker som står 90 grader på hverandre. Verdt å merke seg at etter lang tid i vind og vær har trestolpene mistet bakkekontakt

Ok, har vel mest inntrykk at de gjerdene eksisterer mest som en hindring på papiret, men i virkligheten står det ikke like bra til....

Driver nå og lurer på om jeg kunne bygd av styrenlister og kobber tråd, vi får se, får fundere litt mer på det



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 20 februar 2007 at 11:42
Da kaster jeg meg inn med mine to prosjekter:

1)



Denne parken skal fylles...



...Og den skal fylles med dette. Den hvite plata skal monteres og males. I den er det skjært spor for bildeplater som skal stikkes nedi. Det hele blir da en kunstpark med utskiftbare bilder. Bildene er ikke klippet ut enda. Det er mine egne verk fra Nationalteateret stasjon. Komer også til å bli andre bildeserier. Kjekt å ha et eget kunstgalleri om man ikke får bildene sine inn andre steder
Man kan jo og ha andre innstalasjoner, da tar man bare bort alle bildene. Jeg tror jeg har noen loddereir stående...


2)



Her er julgaven min Fra meg til meg!
Men den må det gjøres noe med. Pipa må på plass (åpenbart) og jeg må gi den et strøk maling / smuss. Jeg har aldri hatt noe til overs for den tyske sort/røde fargekoden så understellet skal få en omgang med kosten. Og jeg tror jeg gir kåpa en ny farge og... Vet ikke hva den blir da... Intet forbilde her forresten, frieste fantasi

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Wesley
Date Posted: 20 februar 2007 at 12:20

Hei og takk for svar.

Da blir det ikke så ille allikevel. Planen er å bygge en rødbrun utgave av El 10 UTEN skinnene til motordekslene. (Synes ikke de er noe fine)...lokene gikk jo flere utgaver uten disse skinnene originalt.

Ellers har jeg følgende prosjekter på gang:

El 14 gammeldesign med AH Messingchassis-understell. (Drift på alle aksler!)..er nesten ferdig detaljert: nye ploger, speil, frontgitter, skikkelig lyskaster i toppen (pære/reflektor), smale pantografer, ombygde buffere samt skiftende røde/hvite lys nede. (her mangler jeg foreløpig 1 mm lysleder for jobben). Resultatet: så nær Superline det er mulig å komme!!. Skal slenge inn bilder etterhvert.

Samme opplegget med en El 13. (Her har jeg laget egne lyspærer til markeringslysene nede også)..Ah-understell,-drift på alle aksler, fjærende buffere, smaøe pantografer, etc..(frontgittere ligger foreløpig upånet)

Har en "haug" med heljan-di3ère...detaljerer disse innimellom: Nye frontgitter, filer ned små plastdetaljer, etc. (Spesielt fornøyd med en smusset utgave av 633 gammeldesign: snutelykt med pære og reflektor, fløyte på "riktig" sted, nye frontgittere, etc.

( Har i tillegg en Superline Di3 615 i Authentic, digital med lyd/lys i førerrom. Riktig trivelig modell...dog har jeg ikke gjort dette selv)

Har og en tidlig utgave av Di 2 (messing..bygget i ca 82-83)..krafig smusset,-får etterhvert innmontert vindusglass (dog en tidkrevende og møysommelig jobb,-files enkeltvis for hånd)

Roco trevogner som jeg har "teaket" selv...

Vel...tror jeg heller skal dele noen bilder med dere....hvordan legger jeg inn bilder her på enkleste måte??

 

Mvh

John



Posted By: carlf
Date Posted: 20 februar 2007 at 12:37
Originally posted by Wesley Wesley wrote:


Vel...tror jeg heller skal dele noen bilder med dere....hvordan legger jeg inn bilder her på enkleste måte??



Det enkleste om du ikke har en hjemmeside er å komprimere bildene i Paint el. o laste dem opp her ved å klikke på treet med pila på verktøylinja... Fint du deler bilder!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 12:47

Hei John,

Jeg bruker å laste opp bildene på http://www.imageshack.us/ - http://www.imageshack.us/  og deretter lime dem inn her på vanlig "klipp og lim" metode. Dersom bildene du har rett fra kamera er større enn 1,5 mb klarer ikke imageshack og endre dem, det du da må gjøre først er å høyreklikke på filen og velge rediger, da åpnes filen i paint og du går på lagre som og deretter tar du den nye filen du har lagret (som da har blitt litt mindre) og laster opp i imageshack...

Fungerer ok for meg kanskje andre har enklere metoder de bruker???

Forøverig ser jeg fram til å få se hvordan El 14 og El 13 lokene dine blir, høres ut som et spennende prosjekt

Angående Heljan Di 3 har jeg også tenkt sette på litt mer detaljer på mine to i nydesign, kommer i første omgang til å bytte ut orginalgitterene med NMJ sine. Så får vi se hva mer jeg gjør etterhvert Fint om du kunne legge ut et bilde av en av dine modifiserte Di3....



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 20 februar 2007 at 13:37
Ja, da er kunstparken ferdig! Tok ikke lange stunden, fin bruk av vinterferien...   




Bildene er på plass.






Ja, en innstalsjon ble det og... Hva synes du Andreas?


Loket jeg viste ovenfor blir rødt, tror jeg, men bare sidene av det. Kjelen og øverste del av førerhytta blir fremdeles sort, men no smusset og flere detaljer blir vel malt...



-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 februar 2007 at 14:21

Dagens eneste Di 7 rapport....

 

Etter at jeg hadde vasket alle sider og ender på loket(over), var det å sette i gang med dekaler igjen....

høyspent merkene skal monteres som følger...3 stk på den ene siden( pipe og to på skapdørene(over) og ett på kortenden (under).....

og 3 stk på motsatt side (under)(identisk plassering) ...totalt 7 stk.

Nå blir det ett par dagers pause i byggingen grunnet sverige tur....men jeg legger med litt tog-porno bilder så ikke ventetiden blir så lang... i neste rapport skal resten av dekalene på,klarlakk+montering av lysledere...deretter smussing...

Di 7 med pukkvogner (over og de to neste bildene under)

 

Til slutt ett "familie" bilde av diesel parken min: fra venste..Di 2 (nmj), Di 3 i 5 ulike varianter(heljan), Di 4 (hobbytrade),Di 5 (roco),Di 6 (Hobbytrade,nmj superline og viggo amundsen)...og Di 7 (jeco).....Kan noen få ut fingeren ut og lage Di 1 og Di 8 i modell snart...?   Ny rapport om noen dager....



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 14:37

Originally posted by carlf carlf wrote:

Ja, da er kunstparken ferdig! Tok ikke lange stunden, fin bruk av vinterferien...    



Bildene er på plass. 





Ja, en innstalsjon ble det og... Hva synes du Andreas?  



Hehe, du viser fram våre loddeegenskaper ja Var kjempegøy det kurset i helga...  



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 14:47

Di 7"ern ble super Morten

Spørsmål angeående Di5"ern fra Roco. Regner med at du har bygd den om til AC drift...

Er dette noen veldig komplisert jobb?? Hva slags dekoder har du satt i den???

Lurer på å gjøre det samme selv skjønner du, synes Roco sin Di 5 ser så mye bedre ut enn Marklins....



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 20 februar 2007 at 15:13
Nå går jeg løs på området der vinterfjellet var. Jeg rev vekk det for å komme bedre til kabelkludderet og jeg var uansett lei av det. Da blir det noe nytt!

Her er området nå:



Her har jeg lagt spor over for å se hva jeg skal gjøre der. Det blir nok en stasjon hvis jeg går for dette utkastet:



Sporet ut av plata er det som idag er hovedsporet. jeg vurderer å sløyfe dette og legge all trafikken gjennom tunnelen ut til venstre. Den hvite vekselen er forresten et produkt av vinterens tidligere grep om denne delen av anlegget...



Hva synes dere? Noen bedre forslag?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 17:06

Her kommer litt mer om fremgangen på Dioramaet. Nå gjendtår det bar litt mer arbeid på fjellet før mer grønne vekster kan komme på plass.

img182/6885/img2234ex9.jpg



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Wesley
Date Posted: 20 februar 2007 at 17:10

Hei ,-da prøver jeg igjen.

Bildene er dog av ymse kvalitet.....

Mvh

John

...bildene taler vel for seg selv. 66-settet venter ellers på nye smale Superline-grafer og Faulhaber-motor......for mange prosjekter, for liten tid..men sabla gøy!!

 

Understell på El 14...(Drift på alle aksler.)

Mangler ennå fløyta og lys nede, etc...

Frontglass og førerhus på plass..mangler ennå noen detaljer: speil, frontgitter, krok. (+ justering av plogen)

Artig detalj med "ekte" vognoverganger av bevegelig gummi...dog skulle det vært kortkoblinger, da:)

På Heljanlokene mine filer jeg ned tykkelsen på kabelen til speilvarmen og lakkerer dem sorte. (Liten, men effektiv detalj) og monterer nye gittere. Enkelte får decoder, noen blir smusset, nytt lys, etc.(+En 616 med original lyd)

Til slutt 633 med smuss, reflektorlys i snuta, etc.



Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 17:12

Originally posted by carlf carlf wrote:




Her har jeg lagt spor over for å se hva jeg skal gjøre der. Det blir nok en stasjon hvis jeg går for dette utkastet:



Sporet ut av plata er det som idag er hovedsporet. jeg vurderer å sløyfe dette og legge all trafikken gjennom tunnelen ut til venstre. Den hvite vekselen er forresten et produkt av vinterens tidligere grep om denne delen av anlegget...



Hva synes dere? Noen bedre forslag?

Hvorfor fjerne sporet ut av plata??? Hadde bare beholdt det som en mulighet til å utvide anlegget senere, du har jo gjort det er par ganger allerede kommer sikkert til å gjøre det igjen Ellers så så det der ut som en fornuftig løsning som byr på mer muligheter enn slik det var før/er nå



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 februar 2007 at 17:30
Originally posted by Wesley Wesley wrote:

Hei ,-da prøver jeg igjen.

Bildene er dog av ymse kvalitet.....

Mvh

John

...bildene taler vel for seg selv. 66-settet venter ellers på nye smale Superline-grafer og Faulhaber-motor......for mange prosjekter, for liten tid..men sabla gøy!!

 

 

 

På Heljanlokene mine filer jeg ned tykkelsen på kabelen til speilvarmen og lakkerer dem sorte. (Liten, men effektiv detalj) og monterer nye gittere. Enkelte får decoder, noen blir smusset, nytt lys, etc.(+En 616 med original lyd)

Her var det mye fint

Det er superline gittere du har satt på dine Di3 også???



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Wesley
Date Posted: 20 februar 2007 at 17:34
Ja,-Superline-gittere på heljanlokene...men hadde det vært mulig å få kjøpt de løse, hadde det og blitt flott med Roco sine (selv om de er av plast).....



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net