MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Høringsutkast for ny stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Høringsutkast for ny stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Høringsutkast for ny stasjon
    Posted: 01 februar 2007 at 23:05

Hei,

jeg holder på å planlegge "den store stasjonen" på jernbanen min, som de fleste anlegg har. Sliter litt med å komme opp med en genial sporplan, så tenkte å høre om noen her har noen innspill.

Skal prøve å forklare forutsetningene enkelt:

  • disponibel grunnflate er 270-310 cm x 45 cm (fordelt på to moduler)
  • i høyre ende fortsetter sporet ut i en skjult enkeltsporet vendesløyfe
  • det skal være plattform mellom spor 2 og 3
  • det skal kunne krysse tog med lengde på 145 cm på stasjonen
  • I tillegg til gjenomgående trafikk, kommer det godstog inn fra venstre som skal kunne skiftes og "snus" på stasjonen
  • det skal være plass til ett godshus (30 x 13 cm) med en forlenget lasterampe med plass til 2-3 godsvogner ved siden av
  • det skal helst være mulig å ha en på kjøringsrampe for "rullende landevei" i enden av ett av sporene
  • det skal helst være plass til å "parkere" ett par ekstra vogner og lokomotiver

Jeg har laget en del utkast i WinRail, (bruker Piko A skinner). Dersom noen har noen forslag så holder det lenge med noen streker laget i Paint for å skissere opp tankene. Jeg har lastet opp ett av mine utkast nedenfor:

 

De tre øverste sporene vil jeg i utgangspunktet ikke gjøre noe med, men "godsterminalen" på spor 4-6 ser jeg at ikke er helt optimalisert enda.

Tar som sagt imot alle typer innspill med stor takk.

 

Hilsen Ben-Sigvald

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2007 at 09:33

Hei

Rullende landevei; interessant. Med vendesløyfe klarer du deg med en rampe. Legg den ute på spor 6 i høyre side.

Noen raske tanker:

Hva med å ha spor 2 som det gjennomgående? Da øker du lengde på både spor 1 og 2.

Ville laget overkjøring fra 4 til 3 i høyre ende. Da kan du komme inn med en lang slerke i spor 4, og enten kjøre loket rundt, eller la det få andre oppgaver, uten å vente på rangering.

Og ville vurdert å droppe høyre overkjøring mellom 4,5 og 6. Synes det gir deg veldig korte godsspor. Du må allikevel regne med å bruke hovedspor til rangering. Men det blir sikkert gøyalere rangering slik du har det.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2007 at 13:02

Hei,

jeg ser absolutt fordelen med å ha spor 2 som gjennomgående spor, men jeg bygger modulbasert, og må derfor ha sporet der det ligger for å få det til å gå opp med neste modul.

Skal vurdere en gang til en forbindelse mellom spor 3 og 4 i høyre ende. Tanken var jo egentlig å skille ut skifteområdet, slik at det kunne skiftes uavhengig av trafikken på hovedsporet. Men ser at det begrenser mulighetene en del.

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 20:31

Her er en ny variant av sporplanen, tror det blir denne jeg går for. Planen er å sette inn en ekstra modul i midten når anlegget en gang blir flyttet til ett større rom, for å få plass til lengre togstammer. Men tror dette kan bli bra enn så lenge.

Fint å få noen kommentarer dersom noen har noen gode tips å komme med.

 

 

Hilsen Ben 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.