MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oversettelse
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oversettelse

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oversettelse
    Posted: 19 januar 2007 at 17:34

Hei!

Jeg leser litt britisk mj-litteratur om dagen, og i den anledning lurer jeg på hva følgende produkter er på norsk:

  • Sundeala board
  • MDF board
  • Pollyfilla

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2007 at 17:47

Her er noe som kanskje kan hjelpe:

Sundeala: http://www.sundeala.co.uk/faq.htm

MDF: http://www.trefokus.no/fullstory.aspx?m=25

Polyfilla: http://www.polyfilla.com.au/

Litt Googling var alt som skulle til.

Petter

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2007 at 18:51

Hei!

Men finnes det noen tilsvarende produkter i Norge, og hva heter de i så fall?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2007 at 19:43
Mener merkenavnet Polyfilla i den engelspråklige del av verden nærmest er synonymt for sparkel. På samme måte som de bruker merkenavnet Xerox i betydning fotokopi.

Edited by Terje Storjord - 19 januar 2007 at 19:44
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2007 at 13:30

Polyfilla er et spesielt produkt og det fine med det er at det ikke synker. Jeg så produktet i et supermarked da jeg besøkte Aberdeen i fjor. Om det finnes å få kjøpt her i Norge vet jeg ikke, jeg mener jeg har sett det et sted for mange år siden men husker ikke hvor.

MDF plater fås på de fleste byggemarkeder, de ser fine ut men er tunge.

Sundeala er vel noe i stil med de porøse fiberplatene du finner i byggemarkedene (noe i stil med det som brukes i oppslagstavler). Det fine med disse er at du kan presse spiker og stifter inn uten å bruke hammer. Derfor benyttes de ofte som skinneunderlag (i USA heter tilsvarende produkt tydeligvis Masonite).

Petter

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2007 at 13:42
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Sundeala er vel noe i stil med de porøse fiberplatene du finner i byggemarkedene (noe i stil med det som brukes i oppslagstavler). Det fine med disse er at du kan presse spiker og stifter inn uten å bruke hammer. Derfor benyttes de ofte som skinneunderlag (i USA heter tilsvarende produkt tydeligvis Masonite).


Du mener vel kanskje Homasote? Masonite er sånne brune, harde trefiberplater, ofte kalt Huntonit her i Norge. Homasote likner på våre porøse trefiberplater, som brukes til bl.a vindtetting. Forskjellen ser ut til å være at de porøse platene er, ja, mer porøse enn Homasote, som i alle fall på bilder ser mer finfibret ut.
De norske platene holder ikke spiker like godt. Jeg har brukt dem mye, men limt papp på dem før sporlegging. Da sitter spikrene godt. Også ved håndlagt spor.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2007 at 21:39
"Asfalt vindtett" er ett produktnavn på porøse plater. Min erfaring er at de holder spikre bedre enn den brune, porøse huntonitten - tilsvarende det som finnes bak stria i mange oppslagstavler.
Tipset om å bruke papp var bra. Men holder vel greit om du bare skal spikre veksler og fleksiskinner.
Skal du kappe slike plater er det best med et svært fintannet blad i stikksaga. Den elektriske omtrent brenner seg gjennom og gir fine og rene snitt.
Kapp 3-4 cm bredde (i HO) så har  du fine skinneunderlag for traseen.
Sag på tvers hver 2-3 cm og disse kan bøyes til rimelig greie kurver!
Da får du mye ut av en plate til ca 100 kroner

Spørsmål til arkitekten:
Hvordan er det å bruke asfaltimpregnerte plater innendørs - dvs som sporunderlag.
De støver fælt, så jeg har gitt dem et strøk maling (lys jord/sandfarge)
- se bloggen min
Men asfalten?? Hvordan er den innendørs?


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 01:30

Quote Du mener vel kanskje Homasote? Masonite er sånne brune, harde trefiberplater, ofte kalt Huntonit her i Norge. Homasote likner på våre porøse trefiberplater, som brukes til bl.a vindtetting. Forskjellen ser ut til å være at de porøse platene er, ja, mer porøse enn Homasote, som i alle fall på bilder ser mer finfibret ut.
De norske platene holder ikke spiker like godt. Jeg har brukt dem mye, men limt papp på dem før sporlegging. Da sitter spikrene godt. Også ved håndlagt spor.

Sorry! Du har rett, det var Homasote jeg mente.

Skulle gjerne prøvd både Polyfilla og Homasote hvis jeg kunne få dem her.

Petter  



Edited by traiNman - 21 januar 2007 at 01:31
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 11:27

Hei!

Polyfilla var hyllevare i norske butikker men forsvant på 80-tallet. Nå får man Casco Husfix som er nesten samme sak som innendørs Polyfilla og brukes på samme måte.

MVH, Tom

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2007 at 14:55

Hei!

Her er en annen:

  • Emulsion paint

???

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2007 at 16:00

Så vidt jeg har oppfattet det er det vanlig vannbasert maling.

Petter

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2007 at 16:39

Kanskje denne definisjonen av ordet emulsjon kan gi en forklaring:

Sammenblanding av to ikke blandbare stoffer hvor det ene stoffet flyter f.eks. som ørsmå dråper i det andre stoffet (olje i vann). PVA-maling er et eksempel på en emulsjon hvor PVA-partiklene (plast) flyter uoppløst i vann.

Bjørn Egil
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2007 at 17:49

Jeg dukket inn i et overfylt kott nå nettopp for å finne en liten duppedings, og se hva jeg fant:

Emballasjen er noe sammentrykt, men innerposen er hel og uåpnet.

Prislappen på baksiden sier kr. 22,- (500 gram) så esken er vel noen år gammel...

Men det jeg egentlig lette etter fant jeg ikke

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2007 at 18:41
Typografien tyder på 1980 +/- noen år.

-TrulsS
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2007 at 18:46

Originally posted by trulss trulss wrote:

Typografien tyder på 1980 +/- noen år.

-TrulsS

Ser ut til at du kan dette!  Nederst på pakken står et kontrollnummer:  4032645/10/84.
1984 kanskje?
Ihvertfall før strekkoder gjorde sitt inntog på varer.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.