MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbane frarådet til småbarn.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbane frarådet til småbarn.

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 21:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


MJ og jernbane har fått et "harry" preg over seg og vi som driver hobbyen åpent betraktes av mange som nerder. Det er det vi må bli kvitt for at hobbyen skal få en almen utbredelse og aksept.




Det som er litt tragikomisk med en del mjfolk er at de er så forbaska ensporede! (pun intended...)

Det jeg tror folk reagerer mest på er MJ/tog entusiaster som helt monomant og uten den minste selvironi durer på om interessen sin om de får en sjanse.

Apropos Westinghouseloket tror jeg nok at de har kostet meg mere totalt sett enn det dyreste loket du kan kjøpe hos NMJ. 0-skala modellene inkludert... Så det er eksklusivt på mer enn en måte!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 21:25
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Starten på problemet for de små Märklin-forhandlerne kom nok da Göppingen åpnet for direkteimport . (Importsystemet for andre merker vet jeg ingen ting om ) Siden det ble satt et minstekvantum for direkteimport, opplevde vi at de som var store nok til å oppfylle dette, kunne omtrent halvere prisene "over natta".

Åpning for direkteimport er i mine øyne absolutt et pluss for hobbyen fordi den er med på å senke prisene en god del. Et importørledd er i mine øyne for det vesentlige kun et fordyrende mellomledd.

Det noen av produsentene kanskje bør få med seg er at grensene deres for minstekvanta kan være urealistisk høye. Dette vil jo da føre til at færre forhandlere har råd til å føre det merket, og heller velger andre merker.

Rykter sier at Roco nå og er på vei bort fra importørsystemet og over til direktelevering. I så fall vil man forhåpentligvis finne Roco i flere butikker og til lavere priser etterhvert enn hva man gjør i dag, med mindre man er dum nok til å prise seg ut med for høyt minstekvanta, men pr. i dag tror jeg ingen produsent har råd til annet enn å ta i mot alt de kan få av bestillinger, uansett hvor små.

Eirik

Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 21:34

Jøss denne debatten begynner å spore av.....

Først Frisenfeldt så begynner vi med hvor mange som kjøper mj til daglig.

Flott at så mange engasjerer seg

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 21:36
Avsporinger er vi vel eksperter på Spesielt oss Märklin M-spor menneskene...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 21:42

Ja hvor mange ganger sporer ikke det lange passajertoget av i M-svingen?

Så nå har jeg forbant meg på å skifte ut alle M-spor svinger med C-Spor.

Nesten ferdig, bare en halv sving igjen



Edited by Nordlandsbanen - 05 desember 2006 at 21:42
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 21:50

Hei!

Jeg vil anta at de aller fleste voksne som driver med modelljernbane i dag, i likhet med meg selv, har blitt introdusert for denne lek/hobby som barn. Etter noen "obligatoriske" vakans-år tar noen etterhvert hobbyen opp igen, og driver den videre.

Såfremt det ikke sørges for å introdusere de oppvoksende generasjoner for modelljernbane som lek, senere hobby, adspredelse, og muligheten for å dyrke sine kreative sider, tror jeg nok at Kjell kan ha rett i at vi er siste generasjon mj"ere.

Jeg tror ikke at nærde-stempelet eller mangel på sosial akksept er den største hindringen for å introdusere nye for modelljernbane, selv om man ser en helt tydelig annen trend her enn i Storbrittannia og på kontinentet. Ei heller at modelljernbane som leker må konkurrere med billigere og/eller mer populære leker som for eksempel dataspill.

Den største hindringen for å sikre nyrekrutteringen til vår alles kjære hobby er tilbudet. Tidligere kunne man nemlig få kjøpt modelljernbane og tilbehør i de fleste velutstyrte lekebutikker, og tilbudet var godt. -Selv om dette var å anse som dyre leker, var utbudet så bra at mange kjøpte dette allikevell, og blandt disse har noen forsatt med modelljernbane som hobby i voksen alder. Problemet er at tilbudet har blitt forverret derved at man har flyttet modelljernbane-utstyr fra mange lekebutikker til langt færre spesialforretninger. Lekebutikker besøkes av mange, men spesialforretninger besøkes i størst grad av spesiellt interesserte.

Av denne grunn er det stadig færre som kjøper modelljernbane/startsett til familiemedlemmer i gave, derved at det er vanskligere å finne for den jevne forbruker. Jeg tror de som er barn av oss norske mj"ere sådan har ett fortrinn svært mange jevnaldrende ikke har.

Nå ser man samtidig at leker generelt har blitt svært avansert og billig (og dårligere ikke minst). Dersom modelljernbane skal ha muligheten for å bestå også ifremtiden, tror jeg at noe av den må tilbake til leketøysbutikkene, kombinert med billige startsett (f. eks. amerikansk eller britisk) for å kunne konkurrere med annet leketøy. Således er det svært positivt at flere av de store produsentene henvender seg til dette markedet med "plug and play"-sett.

I land som på enkelte områder gjerne ligger litt foran oss i Norge, ser man nå en trend der gamle konvensjonelle hobbyer er i ferd med å styrkes på bekostning av for eksempel dataspill o.l.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 21:59
Glem nå ikke at de på Toys"r us har store mengder med legotog, briotog, thomastog og nok et annet togmerke (briokompatibelt). Så tog kjøpes nok i bøtter og spann. At noen etterhvert åpner øynene for MJ vil vel da være naturlig?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 22:20
Originally posted by eika eika wrote:

Åpning for direkteimport er i mine øyne absolutt et pluss for hobbyen fordi den er med på å senke prisene en god del. Et importørledd er i mine øyne for det vesentlige kun et fordyrende mellomledd.



Det er et pluss for oss som er godt etablerte med hobbyen, men ikke et pluss for rekrutteringen... Som det er sagt flere ganger nå, så må mj ut i leketøysbutikkene hvis mj skal ha noen sjanse... Men det toget har nok gått for lenge siden.

Heine
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 22:36

Brio forhandler jo Marklin, men det er jo klin umulig å få bestilt noe der!

Sist måtte jeg vente i 2 måneder og da fikk jeg ikke en gang det jeg skulle ha Men det er mye lettere å få bestilt hos forhandler

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 22:47
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Brio forhandler jo Marklin, men det er jo klin umulig å få bestilt noe der!

Sist måtte jeg vente i 2 måneder og da fikk jeg ikke en gang det jeg skulle ha Men det er mye lettere å få bestilt hos forhandler



Det er vel nokså naturlig. Hvis du ser på prisen på Brio togutstyr, så legg merke til at det ikke er så avsindig stor forskjell på brio-skinner og f.eks marklin c-skinner.
Hvis jeg hade vært Brio, så vet jeg hva jeg ville ha satset markedsføringen i lekebutikken på.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 22:50
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Ja hvor mange ganger sporer ikke det lange passajertoget av i M-svingen?

Så nå har jeg forbant meg på å skifte ut alle M-spor svinger med C-Spor.

Nesten ferdig, bare en halv sving igjen

Her i gården er alle M - skinnene pakket ned i kasser og C - skinnene har overtatt. Til anlegg blir det nok K - skinner som blir brukt 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 23:52

Originally posted by carlf carlf wrote:



Prater ingen andre med folk? Neida, bare jeg og en annen (vet ikke hvem) hadde tatt seg bryet med å slå av en prat.

For eksempel om den Puntherplogen som satt på det ene damploket ditt, som du hadde kjøpt av en annen her på forumet

Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 01:28

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Det er et pluss for oss som er godt etablerte med hobbyen, men ikke et pluss for rekrutteringen... Som det er sagt flere ganger nå, så må mj ut i leketøysbutikkene hvis mj skal ha noen sjanse... Men det toget har nok gått for lenge siden.

Heine

Direkte import tror jeg i utgangspunktet ikke har noe å si hverken til eller fra i forhold til rekruteringen, men om det skulle ha det så vil jeg vel anta at lavere priser når man unngår det fordyrende importørleddet burde gjøre det billigere å ta inn og selge for alle forhandlere som måtte ønske det, mens et importørledd kanskje gjør det behageligere å bestille, men samtidig driver prisene oppover til det nivå at du ikke får solgt likevel til nybegynnere.

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 11:11
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Det er et pluss for oss som er godt etablerte med hobbyen, men ikke et pluss for rekrutteringen... Som det er sagt flere ganger nå, så må mj ut i leketøysbutikkene hvis mj skal ha noen sjanse... Men det toget har nok gått for lenge siden.

Heine

Direkte import tror jeg i utgangspunktet ikke har noe å si hverken til eller fra i forhold til rekruteringen, men om det skulle ha det så vil jeg vel anta at lavere priser når man unngår det fordyrende importørleddet burde gjøre det billigere å ta inn og selge for alle forhandlere som måtte ønske det, mens et importørledd kanskje gjør det behageligere å bestille, men samtidig driver prisene oppover til det nivå at du ikke får solgt likevel til nybegynnere.

Eirik

Prisen på og drive med mj - kan nok skremme en del fra å starte. Så få det billigst mulig ved direkte import er nok en god ide.



Edited by Andreas - 06 desember 2006 at 11:12
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 11:37
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Prisen på og drive med mj - kan nok skremme en del fra å starte. Så få det billigst mulig ved direkte import er nok en god ide.



Ikke når det er bare er noen få butikker i hele landet som selger... Foreldre kjøper ikke mj til ungene hvis de ikke får kjøpt det lokalt. Sånn er det bare. Hjelper ikke at det er billig hos Amundsen i Oslo når julegavene blir handlet inn i de lokale leketøysbutikkene.

Heine


Edited by Heine Pedersen - 06 desember 2006 at 11:38
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 11:53
Det er et godt poeng Heine
Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 16:18

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Ikke når det er bare er noen få butikker i hele landet som selger... Foreldre kjøper ikke mj til ungene hvis de ikke får kjøpt det lokalt. Sånn er det bare. Hjelper ikke at det er billig hos Amundsen i Oslo når julegavene blir handlet inn i de lokale leketøysbutikkene.

Heine

At det er få butikker som selger henger nok mer sammen med at fortjenestemarginen på modelljernbane sansynligvis er vesentlig lavere enn på annet "leketøy". Eneste måten å få mer modelljernbane ut i butikkene da er om flere entusiaster tar skrittet fullt ut og starter opp lokale sjapper. har ikke du plass til litt mj ved siden av bildelene da heine?

Eirik

Eirik

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 17:52
Originally posted by eika eika wrote:


At det er få butikker som selger henger nok mer sammen med at fortjenestemarginen på modelljernbane sansynligvis er vesentlig lavere enn på annet "leketøy". Eneste måten å få mer modelljernbane ut i butikkene da er om flere entusiaster tar skrittet fullt ut og starter opp lokale sjapper.



Men de som har det som hobby ønsker vel nettop å å ha det som hobby.... ikke heldagsgeskjeft.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 18:03

Originally posted by eika eika wrote:

Eneste måten å få mer modelljernbane ut i butikkene da er om flere entusiaster tar skrittet fullt ut og starter opp lokale sjapper.

Jeg tror ikke det er så enkelt. Førstegangskjøpere av leketog gjør gjerne kjøpet i konkurranse med annet leketøy. Tror ikke det er mange som finner veien til "entusiastbutikkene" uten de som målrettet oppsøker tog? Så lenge leketøyshandelen ikke prioriterer å selge tog i konkurranse med alt annet avansert leketøy, er slaget tapt.

Når fortjenestemarginene er for små, anbefaler de heller noe de tjener bedre på. Frisenfeldt har forstått dette og det er det ikke noe å si på.

Eneste vei tilbake etter mitt skjønn. er at de store varehusene "dumper ut" et parti med rimelige startsett slik som Lidl gjorde for 2 år siden. Da må det også være forhandlere lokalt som sitter inne med et lite lager av suppleringsdeler for å betjene de som har blitt "fanget".

Hvis vi alle regelmessig spør på Lidl etter tog vil de kanskje gjøre noe tilsvarende igjen?



Edited by Kjell H. - 06 desember 2006 at 18:04
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 18:38
Originally posted by eika eika wrote:


At det er få butikker som selger henger nok mer sammen med at fortjenestemarginen på modelljernbane sansynligvis er vesentlig lavere enn på annet "leketøy".

Eirik




Jeg gjorde en kjapp sammenligning på Konsumprisindeksen i 1977 (Mitt kronår som Märklinist) og i 2006
Konsumprisindeksen har økt omtrent 3,6 gang siden 1977.
Märklinprisene har økt med en faktor på rundt 3,8.

Hva man kan konkludere ut fra dette aner jeg ikke...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 20:21

Originally posted by einjen einjen wrote:

Men de som har det som hobby ønsker vel nettop å å ha det som hobby.... ikke heldagsgeskjeft.

Tja... NMJ startet da som en bigeskjeft for to entusiaster... HobbyTrain i Drammen startet jo opp på samme måten... og Vestfold mj-import, så det er da flere eksempler på entusiaster som har satt i gang butikker... Og man må jo ikke nødvendigvis ha heldagsåpent... Et utstillingsvindu med tog er uansett bedre enn et uten, selv om butikken med vinduet ikke har åpent hele dagen...

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

] Eneste vei tilbake etter mitt skjønn. er at de store varehusene "dumper ut" et parti med rimelige startsett slik som Lidl gjorde for 2 år siden. Da må det også være forhandlere lokalt som sitter inne med et lite lager av suppleringsdeler for å betjene de som har blitt "fanget".

Det skumle med slike tilbud tidligere hvertfall var vel at det ofte dreide seg om materiell med kortere levetid og dårligere deler, noe som lett kunne jage folk vekk fra hobbyen og fordi de blir skuffet over dårlig kvalitet (uten at jeg skal si noe om Lidls forrige tilbud som jeg ikke kjenner noe til...)

Noe flom av modelljernbane i supermarkeder har jeg dessverre vondt for å se for meg, selv om det jo hadde skapt oppmerksomhet om hobbyen.

Skal man skape mer reklame for hobbyen tror jeg alle landets klubber og MjF må gå sammen om en offensiv med å arrangere flere mindre utstillinger rundt omkring i forskjellige byer. Helst steder det ikke har vært vist noe før. Det bør nesten være en prioritert oppgave for foreningen i tiden fremover, bare de får kassereren til å samle inn de nødvendige midlene til å gjøre det

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Jeg gjorde en kjapp sammenligning på Konsumprisindeksen i 1977 (Mitt kronår som Märklinist) og i 2006
Konsumprisindeksen har økt omtrent 3,6 gang siden 1977.
Märklinprisene har økt med en faktor på rundt 3,8.

Hva man kan konkludere ut fra dette aner jeg ikke...

Jeg har vondt for å tro at at den lille forskjellen har betydd noe særlig for forhandlerene. Og det sier jo uansett ikke noe om avansen i forhold til andre leketøysprodukter.

Jeg vet fra en bekjent i blomsterbransjen at de der opererer med en gangefaktor på 3,2 på innprisen for å dekke alt av utgifter og fortjeneste. hadde mj-forhandlerene begynt med slik prissetting tror jeg ikke det hadde vært mulig og selge mye modelljernbane her i landet... Hva fortjenesten er på annen teknisk hobby aner jeg ikke, men ut fra hvor stort marked det er og hvor mange som driver innen den bransjen virker det som det er mer og hente der...

Eirik

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 20:47

Til opplysning for de som ikke fikk det med seg solgte Lidl Piko startsett for under NOK 600 for 2 år siden. De hadde også esker med 5 husbyggesett for under NOK 100 (også Piko).

Det er så langt jeg kan vurdere god kvalitet til en rimelig penge. Hva sier du til et Taurus-, BR216- eller BR185-lok med 3 passasjer- eller godsvogner. Stor skinneoval (med de nye A-skinnene) på 1 x 2 m. med parallellspor halve strekningen og stikkspor samt kjørekontroller. (Forøvrig så jeg samme settene på QXL for nesten 3 x prisen kort tid etter.)

Kan flere gjøre det samme så vil "problemet" med å få startsett ut i markedet være løst. Dessverre kom det ikke en oppfølger og de som kjøpte settene lurer sikkert i dag på hvor de kan få kjøpe mer?

 



Edited by Kjell H. - 06 desember 2006 at 20:48
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 20:59

Det du sier til sist her Kjell H. Folk må vel kunne bruke hue litt selv da. Det hadde jo da vært en ide og benytte seg av nettet, tror de fleste har nettverk hjemme i dag og ved rett og slett skrive inn modelljernbane på google.no kommer det opp linker til diverse mj butikker på kryss og tvers i landet 

http://www.google.no/search?hl=no&q=Modelljernbane+& meta=

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 21:59

Tja!

Ikke vet jeg om det var bestemor som kjøpte settet på Lidl og ga til barnebarnet?

Det naturlige ville være å spørre på Lidl om de hadde mer tog eller gå i nærmeste leketøysbutikk og spørre der?

Jeg tror nettet dessverre ikke er så utbredt for det publikumet? - Bare se på hvor mange medlemmer av MjF er på nett.



Edited by Kjell H. - 06 desember 2006 at 22:03
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 22:58

Akkurat det med bestemor kan jeg si meg enig i

Nå er vi jo født litt mer inn i det i min generasjon enn hva kanskje de i den før har er. Hører jo nå og da om de som er livredde for å bruke en PC. Folk som trur dem brenner opp for ingenting eller går i stykker og krasjer bare man ser på dem. For å si det rett ut så skal de relativt mye til for å øddelegge en PC. (går da ut i fra at man ikke bruker slege, slagdrill, hammer, motorsag etc...) Får man virus og PC"en slår seg vrang er det som regel ikke verre enn å sette inn recovery CD"en og formatere. Og er man litt forbredt har man også sikkerhetskopier av viktige dokumenter og filer man har på hardisken.

Forøverig tror jeg nok at en del av medlemmene i MJF leser her på forumet men de er bare ikke registrerte brukere. Fattern leser en del her han, men han er bare ikke med å diskuterer, dvs. er det noe han lurer på så er det stort sett jeg som tar det opp Tror det er slik for mange av de andre medlemmene også at de bare leser. Ser man på menyen nederst på "startsiden" for forumet ser man at det er ganske mange gjester som er inne og leser.  

Men tilbake til det vi "egentlig" diskuterte. Nå ville det vel være mulig å spørre de på Lidl om hvem de tok inn dette igjennom og da ta kontakt med da for eksempel Piko og få peiling på hvem som selger dette i Norge. Men nå er det jo også sånn at en del folk er såpass gidalause at det kanskje er litt mye å forvente  

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 23:04
PS: sannsyligvis var det ikke bestemor som kjøpte opp hele beholdningen med startsett Kanskje var det noen andre inne i bildet også. Men man vet jo aldri kanskje hun hadde veeeeeeeeeldig mange barnebarn og fett pensjon
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2006 at 12:22
Høres ut som en hyggelig bestemor
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2006 at 12:56
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Klippe klippe

Men tilbake til det vi "egentlig" diskuterte. Nå ville det vel være mulig å spørre de på Lidl om hvem de tok inn dette igjennom og da ta kontakt med da for eksempel Piko og få peiling på hvem som selger dette i Norge. Men nå er det jo også sånn at en del folk er såpass gidalause at det kanskje er litt mye å forvente  


 



Lidl tok inn Piko settene selv utenom Norsk importør. De fikk vel en god deal på å kjøpe så mye

PR
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2006 at 13:04
Originally posted by eika eika wrote:

har ikke du plass til litt mj ved siden av bildelene da heine?



Joda, vi har plass vi, og har faktisk vært inne på tanken, men så var det det med å ha en hobby når man kommer hjem fra jobben da...

Heine
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2006 at 13:26
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Nå er vi jo født litt mer inn i det i min generasjon enn hva kanskje de i den før har er. Hører jo nå og da om de som er livredde for å bruke en PC. Folk som trur dem brenner opp for ingenting eller går i stykker og krasjer bare man ser på dem. For å si det rett ut så skal de relativt mye til for å øddelegge en PC.



Når jeg ikke har pappapermisjon så jobber jeg i det daglige mye med oppsett, bestilling, konfigurering, service og slikt med pc-er, og tro meg: Det er et enormt antall med pc-er som går i stykker, bare du ser på de. En serie med pc-er der hovedkortet er bestykket med defekte/dårlige kondensatorer kan ha en katastrofalt dårlig innvirkning på antall fungerende pc-er på en arbeidsplass.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.