Print Page | Close Window

Modelljernbane frarådet til småbarn.

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2050
Printed Date: 14 mai 2024 at 00:34
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Modelljernbane frarådet til småbarn.
Posted By: kjetil
Subject: Modelljernbane frarådet til småbarn.
Date Posted: 02 desember 2006 at 21:39

Jeg var tidligere i dag en tur på Frisenfeldt i Moss. De hadde en gang en del modelljernbanetig. Men det er nå pakket bort ned i kjelleren. Tingen er at jeg spurte om eieren der hadde en slik løs plastiktunnel fortsatt liggende i kjelleren. Da spurte han meg hva i all hverden jeg skulle med det? Og om jeg virkelig skulle bruke noe sånt. Da sa jeg: "nei, det er til en liten gutt i julegave". Han lurte på hvor gammel han var. Da jeg sa 5 år, så startet han et foredrag om at modelljernbane slett ikke var til små barn. Men en hobby laget og ment for de voksne. Mindre barn skulle ha Briotog eller legotog. Begrunnelsen hans var:  Hvis små barn begynner med modelljernbane som små, så vil de miste interessen når de blir eldre. Når de en gang havner i puberteten, så vil alle leker, her innkludert modelljernbanen bli barnslig. Alt de har fått som små barn som når de var 5, 10, 12 år osv. vil de da betrakte som barneleker og kvitte med seg. Interessen vil da forsvinne i likhet med lego og Playmo. Han mente da at barn under pubertetsalder ikke skal drive med modelljernbane, fordi denne hobbyen er ment for voksne. Jeg mente det motsatte, men da påsto han at dette viste han, for dette har han holdt på med i mange år. 

Hvis han har holdt dette foredraget for alle foreldre som ville kjøpe modelljernbane til sine barn da han holdt på med hobby i butikken, så ødela det kanskje en del av rekruteruingen blandt de unde her i distriktet.  Meget dårlig å si synes nå jeg. Jeg har drevet med modelljernbane siden jeg var 5-6 år, og gjør det ennå. Litt opp og ned har det nå blitt. Men det skyldes jo at biler og damer blir litt mere intresant å leke med når man får sjangsen til det for første gang.

 

Så alle fedre der ute. Ikke kjøp modelljernbane til barna deres



-------------
Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->




Replies:
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 02 desember 2006 at 21:44
Dette forklarer jo det dårlige salget hans av mj-utstyr.  Hvis ingen hadde begynt med mj  i småbarnsalder hadde det nok ikke vært mange som drev med det i det hele tatt.. Hvor mange her er det som ikke drev med mj som barn?

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: MortenB
Date Posted: 02 desember 2006 at 22:23
Ja... er ikke mange butikkene for oss her i østfold. er vel bare et par stykk som holder på?
Hva med Strømstad? er det noen forhandlere der? Og er det noe å spare på å ta turen dit?


Posted By: Andreas
Date Posted: 02 desember 2006 at 22:35

Originally posted by MortenB MortenB wrote:

Ja... er ikke mange butikkene for oss her i østfold. er vel bare et par stykk som holder på?
Hva med Strømstad? er det noen forhandlere der? Og er det noe å spare på å ta turen dit?

Leketøysbutikken i Strømstad sentrum, tror den heter Kjells lek og hobby. Mener å huske de har noe Marklin + husbyggesett fra blant annet heljan + noe landskapsprodukter fra Heki. Ikke mye å skryte av prisene er heller ikke det man kan definere som lave. Tror heller butikken er å anbefale for de som driver med plastbyggesett. Kjøpte en del godbiter der som jeg ikke fant i Norge, da jeg bygde militære kjøretøyer i 1/35 før jeg tok opp mj igjen 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: GeirG
Date Posted: 03 desember 2006 at 06:31

Har vært innom den butikken selv. Ikke for å se på tog, men på modellfly.

Prisene var ganske stive, så vi kjøpte ikke noe. Ekspeditøren nærmest bønnfalt oss om å kjøpe noe.  Litt for pågående kanskje?

Selv fikk jeg mitt første modelltog i 5-6 års alderen. Tror neppe det hadde noe med å gjøre at jeg ikke tok det opp igjen før i 20-årene. Men jeg har alltid vært fascinert av jernbanen. Likevel hadde jeg ingen drøm om å jobbe der før i voksen alder.

Nei, kjøp modelltog til barna før fotballen tar dem!

 



Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 03 desember 2006 at 12:04

Ja det var litt av en kundeservice. Men som man sier: "de er ikke interesert i å selge noe"



-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: carlf
Date Posted: 03 desember 2006 at 13:08
Jeg må si jeg blir litt tafatt over sånne instillinger. Jeg begynte med modelltog før jeg kunne gå. Den gang var det jo å se på far sine tog kjøre rundt i ring men... Mitt første egne tog fikk jeg som 8-åring, men jeg hadde kjørt fadern sine tog alene lenge før den tid.

Når det gjelder at man blir lei av modelltog i pubertetsalder er jeg helt uenig. Modelljernbane er en hobby med så mange nyanser og kan utvikle seg etter alder og evner. Etter hvert vil eget teknisk fremskritt smitte over på hobbyen og gi den et løft. Jeg ser bare på mitt eget anlegg som jeg har jobbet med fra jeg var 11-12 frem til nå som jeg er 17 (Oj, gjennom puberteten) og kan se at anlegget har endret seg enormt tekniskt og visuelt med årene.

Nei, la småungene kjøre tog! Men pass på at de ser at voksne også driver med det, slik at det ikke blir en barnslig greie!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 desember 2006 at 13:36

Dette får meg til å tenke tilbake til min "gjeninntreden i MJ-hobbyen".

Og det var faktisk eieren(?) av Frisenfeldt i Moss som fikk meg til å starte opp tidlig på 80-tallet! Som "godt  voksen" (ca.35 år) hadde jeg behov for en hobby til å slå ihjel en del kveldstimer med. Jeg var den gangen utstasjonert i jobbsammenheng I Moss. - Hadde egentlig tenkt å begynne med modellhelikopter men Frisenfeldt fikk meg overbevist om at MJ var "min greie".

Har hittil ikke angret!

Jeg er tildels enig at MJ er uegnet for mindre barn. Man bør være 10 -12 år og da er det jo mye annet som konkurrerer om oppmerksomheten. Blant "fjortiser" er MJ gaske "harry" ble jeg fortalt av sønnen min. Han fikk dessverre alt for stor dose MJ som liten med det resultat at han "gikk i metninig" og har ikke brydd seg om tog de siste 10 - 12 årene.

Jeg tror derfor som Frisenfeldt at det er lurest å vente.



Posted By: carlf
Date Posted: 03 desember 2006 at 16:22
Harry faktisk. den var ny... Jeg har fått høre fra kamerater at mj er merkelig og sånt, men jeg har tatt det med en klype salt og enorm selvironi... Har også hørt at det er fritidsproblemer, men jeg synes det er mye mer meningsfyllt en f.eks. World of Warcraft som nesten halvpraten av Norges ungdom (den halvparten er tilfeldigvis nesten bare gutter) oppslukes av.

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 03 desember 2006 at 16:23
Men jeg tror mye sånne fordommer kommer av at de som komenterer det ikke har prøvd det selv...



-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 03 desember 2006 at 17:58

Originally posted by carlf carlf wrote:

Harry faktisk. den var ny... Jeg har fått høre fra kamerater at mj er merkelig og sånt, men jeg har tatt det med en klype salt og enorm selvironi... Har også hørt at det er fritidsproblemer, men jeg synes det er mye mer meningsfyllt en f.eks. World of Warcraft som nesten halvpraten av Norges ungdom (den halvparten er tilfeldigvis nesten bare gutter) oppslukes av.

Helt enig Carl - F. Fikk høre mye dritt fra folk på min egen alder da jeg bygde plastmodeller. Derfor har jeg unlatt og fortelle noe særlig om at jeg driver med MJ til andre enn nære venner som har en vis form for respekt for at man faktisk driver med noe annet enn noe som lagres på en hardisk. Har rett og slett ikke lyst til å la en gjeng med idioter øddelegge den gleden jeg har av å drive med MJ, bare fordi jeg har andre interesser enn fyll og World of warcraft eller CS.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 03 desember 2006 at 18:09
Ja hvor mange ganger hører man ikke dette: " Lek du med tog?! Leketog e jo førr småunga"! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt dette. 

-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: Andreas
Date Posted: 03 desember 2006 at 18:12

Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Ja hvor mange ganger hører man ikke dette: " Lek du med tog?! Leketog e jo førr småunga"! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt dette. 

Ikke sant!

Dem kunne jo prøve å drive med noe konstruktivt sjæl og se hvordan det er før dem dømmer oss



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 03 desember 2006 at 18:15
Men det er jo bare data som står i hodet på enkelte

-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: eika
Date Posted: 03 desember 2006 at 20:21
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg er tildels enig at MJ er uegnet for mindre barn. Man bør være 10 -12 år og da er det jo mye annet som konkurrerer om oppmerksomheten. Blant "fjortiser" er MJ gaske "harry" ble jeg fortalt av sønnen min. Han fikk dessverre alt for stor dose MJ som liten med det resultat at han "gikk i metninig" og har ikke brydd seg om tog de siste 10 - 12 årene.

Jeg tror derfor som Frisenfeldt at det er lurest å vente.

Må være noe galt med meg da som fikk mitt første N-skala startsett når jeg var 6 år, og fortsatt holder det gående nå 28 år senere, uten avbrudd...

Så ut fra hvordan jeg har klart meg så vil jeg da påstå at det ikke nødvendigvis er alderen som er det eneste avgjørende, men kanskje også andre faktorer som spiller inn...

Eirik



Posted By: crasyhh
Date Posted: 03 desember 2006 at 21:39
Når jeg forteller kamerater at jeg bygger MJ i skala Z så ler de rått av meg. Men når de kommer hjem og ser på banen så endrer de helt mening. " fy søren, at det går an å bygge noe så smått!" Men det er jo og en fin måte å finne ut om de virkelig er vennene dine, for en virkelig venn respekterer det DU driver med.


Posted By: einjen
Date Posted: 03 desember 2006 at 21:50
En virkelig venn legger seg ikke opp i hobbyen din bare  du ikke uteblir fra torsdagspilsen.....

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 03 desember 2006 at 21:54

Siden jeg er mest kjent med "big M" , vil jeg påstå at et startsett fra Göppingen med C-skinner er vel det nærmeste en kan komme "plug and play" innen mj!

Faktisk gjelder nok det samme med Trix og C-2-leder-skinnene

Jeg tror nok nedre aldersgrense kan settes ganske så lavt da, ja.



-------------
Bjørn Egil


Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 desember 2006 at 22:33
Originally posted by kjetil kjetil wrote:


Begrunnelsen hans var: Hvis små barn begynner med modelljernbane som små, så vil de miste interessen når de blir eldre. Når de en gang havner i puberteten, så vil alle leker, her innkludert modelljernbanen bli barnslig. Alt de har fått som små barn som når de var 5, 10, 12 år osv. vil de da betrakte som barneleker og kvitte med seg. Interessen vil da forsvinne i likhet med lego og Playmo. Han mente da at barn under pubertetsalder ikke skal drive med modelljernbane, fordi denne hobbyen er ment for voksne.


Et merkelig resonement.
For det første, hva mener han med modelljernbane? Etter min mening er Briotog og Legotog like mye modelljernbane som f.eks. Märklin.
Det viktige er vel at man ikke blir eksponert for en alt for høy vanskelighetsgrad med en gang. Om modelljernbanen kommer i en alder der man ikke mestrer den kan det hele bli en opplevelse av frustrasjon. Men som andre har påpekt, Märklin er minst like plug and play som et Legotog. Faktisk vil jeg påstå at å sette opp en Legtogbane krever mer enn å sette opp et Märklin begynnersett.

Og kom igjen, en ferdig plasttunell er ikke akkurat myntet på det voksne, avanserte MJ-markedet!

Nettopp en 5-åring vil være fornøyd med noe slikt, det vil ikke gå mange år før hun vil ønske å bygge landskapet selv. Hvis hun da er en av oss! MJ er ikke for alle, folk er forskjellige.

Hvis man er redd for at barn etter å ha blitt eksponert for "rett-ut-av-eskene" modeller i for tidlig alder vil finne hobbyen barnslig er det likevel mange etasjer oppover MJ-huset som kan tilfredstille behovet for kompleksitet og "seriøsitet".

Jeg må bare innrømme at jeg har forsvart min hobby med noe ala "ja, men dette er jo egentlig kulturhistorie, det dreier seg om museumsmodeller hvor forskning på forbilder er viktig osv. osv..."

Men dette er kun til utvortes bruk. Jeg ble hekta på Märklin i 12-årsalderen, og før det hadde jeg vært innom både Briotog og Legotog. Den gnisten som ble tent i barnaåra er grunnen til at jeg fortsatt er fascinert av MJ-hobbyen.

Hvor mange er det som starter med MJ i voksen alder som ikke har en eller annen sterk barndomsopplevelse som dreier seg om tog eller MJ?

Jeg tro alle vi "voksne" skal innrømme at den gleden vi finner i MJ er en barnlig glede over leken.

Og skal vi nekte ungene å bli med på leken av frykt for at de kommer til å leke fra seg?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Henning L
Date Posted: 04 desember 2006 at 00:31
Jula jeg var 6 år... Märklin startsett i gave fra mormor! O glæde! Husker det krystallklart. Så ble det år med utvidelser og masse små anleggsforsøk. Det var gjennom mj jeg lærte å bruke verktøy, om strøm, om mekanikk, fikk vekket interessen for historie og geografi og geologi og ikke minst om mål og motivasjon! Jeg tror ikke så mange andre interesser er så omfattende, gitt!

MJ ikke for barn!? For noe tull!
Det er perfekt! Noen burde ta og gi han Frisenfeldtmannen en oppstrammer!




-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: carlf
Date Posted: 04 desember 2006 at 10:14
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Det var gjennom mj jeg lærte å bruke verktøy, om strøm, om mekanikk, fikk vekket interessen for historie og geografi og geologi og ikke minst om mål og motivasjon! Jeg tror ikke så mange andre interesser er så omfattende, gitt!


Du glemte arkitektur, materialkunnskap, ingeniørkunst, fantasi, maleteknikk og biologi! Modelljernbane er givende!

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Noen burde ta og gi han Frisenfeldtmannen en oppstrammer!

Kanskje noen burde ta en utskrift av denne debatten og sende til han!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 13:07

Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Det var gjennom mj jeg lærte å bruke verktøy, om strøm, om mekanikk, fikk vekket interessen for historie og geografi og geologi og ikke minst om mål og motivasjon! Jeg tror ikke så mange andre interesser er så omfattende, gitt!


Du glemte arkitektur, materialkunnskap, ingeniørkunst, fantasi, maleteknikk og biologi! Modelljernbane er givende!

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Noen burde ta og gi han Frisenfeldtmannen en oppstrammer!

Kanskje noen burde ta en utskrift av denne debatten og sende til han!

Enig, men hvis han ikke ønsker å tjene penger så kan ikke vi tvinge dem på ham, men det finnes godt med andre mj - butikker i landet som derimot ønsker å tjene penger. Tror jeg heller investerer penga min der jeg



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 04 desember 2006 at 13:18
Han vil sikkert tjene penger, men han vil tjene dem på andre ting enn mj. RC f.eks...

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 desember 2006 at 13:41

Det kan være mange årsaker til at Frisenfeldt mener det de gjør? Jeg er som sagt tildels enig i konklusjonen og jeg tror resonemenet frem til denne er mer sammensatt enn det som først er skrevet.

Som leketøysforhandler er det sikkert et mer sammensatt forhold som har ledet frem til standpunktet. - Husk at Frisenfeldt "lever" av å selge leketøy. De har absolutt ingen økonomisk gevinst av å fraråde salg av MJ til små barn. Derimot er de avhengige av faste kunder som kommer tilbake og handler mer!
Det kan være et økonomisk motiv at MJ er en kostbar "leke" med små fortjenestemarginer og de tjener mer på å selge noe annet?
Det kan også skyldes at MJ ikke er så robust som tidligere? - Hvor mange an dagens lok overlever gjentatte fall i gulvet uten å bli ødelagt? - Og hvor går man da for å klage?

Det er også et forhold at kjøpekraften er anderledes i dag. Før måtte lommepenger spares i lang tid for å kjøpe et lok. Et stort Märklinlok kostet før 1/2 normal månedslønn. Dette var verdier som ble godt passet på.
Som sagt begynte jeg å kjøpe tog tidig til sønnen min (tror han hadde 2-3 startsett før han var året og det bare fortsatte slik noen år). Til slutt fikk han for mye. Det var ikke noe gøy med et nytt tog i mengden av de andre. Det ble et problem å rydde opp i alt og han gadd derfor ikke ta det frem. (Det eneste delvis positive var at jeg fikk ha mine tog i fred).
Feilen jeg kanskje gjorde var at jeg antok at interessen var tilstede uten at jeg fikk dette bekreftet i tilstrekkelig grad? Det ble liksom ikke noen lang spare- og venteperiode mellom hver nye ting? - For jeg ville ikke "utsette" sønnen min for all den ulidelige ventingen jeg selv måtte gjennom.
Jeg tror derfor at dette er viktig for å holde interessen fanget for MJ-hobbyen for små barn. Det med å stadig "mangle noe" og ønske seg det er viktig.
Om Frisenfeldt har hatt klager fra skuffede foreldre eller andre som har kjøpt MJ i dyre dommer til små barn bare for å se at det blir satt bort, vet jeg ikke. Jeg ville vært (basert på egen erfarig) skeptisk til å selge så dyrt "leketøy" til små barn.



Posted By: carlf
Date Posted: 04 desember 2006 at 14:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det kan også skyldes at MJ ikke er så robust som tidligere? - Hvor mange an dagens lok overlever gjentatte fall i gulvet uten å bli ødelagt? - Og hvor går man da for å klage?



Det varierer enormt fra type til type om hvor robust det er. Märklin sine metallok uten tender (som fremdeles brukes i endel startsett) vil vel fremdeles være svært robuste mens en vakker NMJ modell vil være noe skjørere. Men det er vel sunn fornuft å ikke kjøpe en messingmodell til mangfoldige tusen til f.eks. en 5 åring!
Hvis vi ser på Märklin og Backmanns Thomas the Tank Engine serie kan vi se at vogner og lok har et minimum av detaljer, de er enkelt oppbygd og er dermed relativt robuste. Dette er åpenbart ment fra produsentens sin side. Da har man en leke med apell for barn og laget for barn.

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er også et forhold at kjøpekraften er anderledes i dag. Før måtte lommepenger spares i lang tid for å kjøpe et lok. Et stort Märklinlok kostet før 1/2 normal månedslønn. Dette var verdier som ble godt passet på.Som sagt begynte jeg å kjøpe tog tidig til sønnen min (tror han hadde 2-3 startsett før han var året og det bare fortsatte slik noen år). Til slutt fikk han for mye. Det var ikke noe gøy med et nytt tog i mengden av de andre. Det ble et problem å rydde opp i alt og han gadd derfor ikke ta det frem. (Det eneste delvis positive var at jeg fikk ha mine tog i fred). Feilen jeg kanskje gjorde var at jeg antok at interessen var tilstede uten at jeg fikk dette bekreftet i tilstrekkelig grad? Det ble liksom ikke noen lang spare- og venteperiode mellom hver nye ting? - For jeg ville ikke "utsette" sønnen min for all den ulidelige ventingen jeg selv måtte gjennom.Jeg tror derfor at dette er viktig for å holde interessen fanget for MJ-hobbyen for små barn. Det med å stadig "mangle noe" og ønske seg det er viktig.Om Frisenfeldt har hatt klager fra skuffede foreldre eller andre som har kjøpt MJ i dyre dommer til små barn bare for å se at det blir satt bort, vet jeg ikke. Jeg ville vært (basert på egen erfarig) skeptisk til å selge så dyrt "leketøy" til små barn.



Å få for mye av det gode er vel noe som aldri er bra, enten det er snakk om modelltog eller noe annet, her er det foreldres oppgave å begrense innkjøp av ting. Bortskjemte unger vil vel ingen ha.
Da jeg begynte med mj fikk jeg veldig lite av foreldre, men jeg kjøpte heller det jeg ville/trengte for egne lommepenger (som jeg hadde fått fra foreldre men dog).

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

å selge et så dyrt "leketøy" til små barn

Er virkelig enkle startsett så enormt mye dyrere enn andre leker?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 14:25

[/QUOTE] 

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

å selge et så dyrt "leketøy" til små barn

Er virkelig enkle startsett så enormt mye dyrere enn andre leker? [/QUOTE]

Ta Warhammer eller Playmo for eksempel da, er ikke så veldig billig akkurat?



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 14:33

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Han vil sikkert tjene penger, men han vil tjene dem på andre ting enn mj. RC f.eks...

Heine

Hæææ? Hvem i huleste er det som ønsker å bare tjene penger på deler av varesortimentet i butikken sin? Hele poenget med å selge noe som helst i en butikk er at man skal tjene noe på det og få et overskudd Hvorfor skulle man ellers drive butikk?



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 desember 2006 at 15:18

Om MJ er kostbart får hver enkelt vurdere.

Startsett er jo rimelige, relativt sett, det er liksom det som er vitsen for at man kommer igang og kan begynne å komplettere. Men er det en grense for hvor mange startsett man kan bruke? - Er man uten videre MJ-er når man har et startsett og en pakke ekstra skinner?
Et startsett er også et temmelig "statisk fornøyelse". Det kan ikke varieres så mye og blir fort kjedelig i dagens "lekeverden" hvor ikke bevegelsen alene fasinerer. Dagens avanserte leker inneholder et utall av funksjoner og finesser.

MJ krever dessuten mye forarbeid med rigging og planlegging før "noe skjer". Dagens unge virker ikke å ha den tålmodighet som kreves? De skal ha "instant multiple action".

Jeg er sikket negativ nå ( som jeg pleier), men jeg tror vi bør innse at vi er siste generasjon MJ-ere. At det vil være en og annen som kommer til, tror jeg nok, men en stor hobby/lek i fremtiden vil MJ aldri kunne bli hos fremtidige generasjoner?

Vi får lese "skriften på veggen" de siste år. - Hvor ble det av familiebedriftene Märklin, Liliput, Electrotren og Trix? - Hva skjedde med Lima, Rivarossi, Arnold, Jouef og Roco? Hva skjer nå med LGB?



Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 04 desember 2006 at 16:30
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hæææ? Hvem i huleste er det som ønsker å bare tjene penger på deler av varesortimentet i butikken sin? Hele poenget med å selge noe som helst i en butikk er at man skal tjene noe på det og få et overskudd Hvorfor skulle man ellers drive butikk?



Nei, poenget er å prøve å selge de varene man tjener mest på i stedet for de man tjener lite på. Hvorfor skulle han ellers ha pakket bort mj-avdelingen... Plassen mj hadde før er sikkert fylt opp med noe som har bedre rullering og fortjeneste.

I mange butikker blir bestselgere dobbelteksponert og varer som selger lite fjernet fra sortimentet. Selv om det egentlig er plass til de som selger dårlig, fører dobbelteksponering av bestselgere totalt til bedre salg. Så får man heller ta i mot noen få sure kommentarer fra de kundene som ikke finner favoritten sin. Du behøver ikke gå lenger enn til sjokoladehyllene på nærmeste bensinstasjon for å se dette...

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 16:36
OK da Heine, da er jeg mer med her Kunne fort høres rart ut og tolkes i gæren retning. Beklager misforståelsen

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 04 desember 2006 at 18:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg er sikket negativ nå ( som jeg pleier), men jeg tror vi bør innse at vi er siste generasjon MJ-ere. At det vil være en og annen som kommer til, tror jeg nok, men en stor hobby/lek i fremtiden vil MJ aldri kunne bli hos fremtidige generasjoner?



ja, vi er kanskje det, men det er en grunn til det!!! Akurat sånne påstander som vi debatterer om her er det som kan få oss til å tro at mj er en voksenhobby slik at yngre ikke har lyst til å prøve det! For 50 år siden var det ikke noe problem å begynne tidlig, hvorfor skulle ting være så mye vanskeligere nå?! Man må bare ikke tro at toget har gått! Jepp, du er negativ nå.

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: einjen
Date Posted: 04 desember 2006 at 18:28
Tenkte jeg skulle skrive noe om dette tidligere en gang.
Men okkesom: Det beste mål på eventuell stagnering i MJ-hobbyen ville nok være å ta en telefon til NMJ og høre hvordan det går med overskuddet. Og apropos stagnering. Jeg er ikke gammel idette spillet, men det har da vitterlig aldri vært så mange norske modeller tilgjengelig?

Ellers: SÅ lenge ingen av de store starsettprodusentene er tilgjengelige hos Toys"r Us, extraleker eller noen andre litt større kjeder, så vil nødvendigvis salget ikke nå nye høyder. Og det er klart at når vi foreldre har valget mellom 20 meter bilbane til 300 kroner og et marklin startsett til 1300 med lok, to vogner, trafo og rundbane... så.... tja.... Jeg vil tro at valget ikke er så vanskelig  for de fleste.
Kanskje noen kunne presse NMJ til å inngå samarbeid med f.eks roco og gi ut et norsk startsett. Det hadde vært noe det.

For egen del så ser jeg at min datter på snart tre år har stor glede av marklinsettene mine, de få gangene jeg tar de frem, og hun skal nok få et eget etterhvert, når un har lært seg å sette sammen skinnene selv.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: ROBEL
Date Posted: 04 desember 2006 at 18:42
Kanskje den mannen ikke fikk ha modelljernbane som liten....

-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 desember 2006 at 19:19

Originally posted by einjen einjen wrote:

Tenkte jeg skulle skrive noe om dette tidligere en gang.
Men det har da vitterlig aldri vært så mange norske modeller tilgjengelig?

Kan takke det store utlandet for at man kan lage så mange norske modeller (import til andre land)


Quote

Kanskje noen kunne presse NMJ til å inngå samarbeid med f.eks roco og gi ut et norsk startsett. Det hadde vært noe det.

Tro rette her, er å spøre her er den norske impotøren Jeco i sverige http://www.jeco.se - www.jeco.se  som igjen får Roco til å lage settene.

Norske startsett fra Roco har vært å få kjøpt tidligere med El16(gammeldesign), Di3.641(gammel design) og El18. Alle settene var med godsvogner og med en sporveksel med sidespor og på 2.35 * 0.90 meter med roco radius 2. Disse settene var analog. 

Det nærmmeste man kommer norske starsett, er dekalene som følger med damp-starsettet(med multimus)

 

Hvis man går enda lengere tilbak så fantes det startsett fra Lima også.



-------------
A matter of life and death


Posted By: mav
Date Posted: 04 desember 2006 at 19:54

Frisenfeldt var min barndoms butikk, så det er trist å høre at standarden har sunket så mye, de hadde masse mj når jeg var barn, Marklin,Roco, Fleichmann, Faller, Noch og mye mer

 

MAV



Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 20:45
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg er sikket negativ nå ( som jeg pleier), men jeg tror vi bør innse at vi er siste generasjon MJ-ere. At det vil være en og annen som kommer til, tror jeg nok, men en stor hobby/lek i fremtiden vil MJ aldri kunne bli hos fremtidige generasjoner?



ja, vi er kanskje det, men det er en grunn til det!!! Akurat sånne påstander som vi debatterer om her er det som kan få oss til å tro at mj er en voksenhobby slik at yngre ikke har lyst til å prøve det! For 50 år siden var det ikke noe problem å begynne tidlig, hvorfor skulle ting være så mye vanskeligere nå?! Man må bare ikke tro at toget har gått! Jepp, du er negativ nå.

Jepp riktig Carl - F!, hvis der er som du sier Kjell H at MJ ikke er egnet for unge så er det vel heller ikke så rart at det kan finne på å gå i den retningen du antyder her at MJ hobbyen dør ut. Man får heller tenke litt på rekruteringen og heller tåle at lokene får litt røff behandling 

Det er vel også slik at mange unger går lei av mj etter en stund. Men genene er der så en del av dem tar det kanskje opp igjen, gjorde det selv!



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: einjen
Date Posted: 04 desember 2006 at 21:19
Forøvrig så hjelper det nok litt på rekruteringen å ta med unga på togtur også. Her har jeg forsømt meg.......

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: kjetil
Date Posted: 04 desember 2006 at 21:35
Originally posted by mav mav wrote:

Frisenfeldt var min barndoms butikk, så det er trist å høre at standarden har sunket så mye, de hadde masse mj når jeg var barn, Marklin,Roco, Fleichmann, Faller, Noch og mye mer

 

MAV

 

Det var ikke mange år siden hobbyavd. i 2 etg. på frisendfelt hadde stort utvalg av all hobby som MJ, RC, modellfly, modellbåt, bilbane m.m. Jeg har spurt Finn, (eieren av frisendfelt), flere ganger om hvorfor han pluttselig kuttet ned utvalget så mye. Han konkluderte det med at det var de større hobbybutikkene slik som Amundsen Hobby, Oslo modelljernbane senter etc. sin skyld. De presset prisene ned på et underpriset nivå. Det var deres skyld at mindre butikker slik som Frisendfelt ikke klarte å følge konkurransen og ha fortjeneste på salget. Og som gjorde at kunder valgte å reise ditt i stede. Jeg sier meg stadig uenig med hans meninger om utviklingen rundt hobby. Slik som denne tråden om småbarn og MJ. Han har også presisert å forklare at det nesten ikke lengre er folk som holder på med hobby.

Men det er jo kanskje ikke så rart at han ikke får med seg at det er mange som holder på med det, når han velger å kutte vekk all utvalg av hobby. Slik at det ikke kommer noen som driver med dette til han lengre... Tror det er slik han ser det at: Ingen kommer hit å handler. Da er det vel ingen som driver med det lengre. (Ingen kommer ditt det ikke er utvalg og service)!

Jeg ville valgt å reise i en lokal hobbybutikk å handlet landskapstilbehør, småtteri, kanskje noe nytt materiell en gang i ny og ne, selv om prisene er litt høyere enn f.eks i en butikk i Oslo. Og det gjorde jeg også! Og det vet jeg det er flere som villle gjort. Før så hadde Frisendfelt også en egen ansatt som kunne det meste om de fleste hobbyene. Han kunne reparere ting, skaffe det meste, finne alternativer på ting som ikke lot seg fikses og skaffes. Det var skikkelig service å få der før. Jeg likte hobby avdelingen før den ble langt under halvert i et lite hjørne sammen lekene i 1 etg. Og nå har de gjort om butikken igjen. Og det er kun warcraft figuer og radiostyrt bil i hobbyhjørnet igjen.   Siden han hobbyfyren sluttet, har alt kun gått nedover i denne butikken. Det var nok han som drev Finn til å satse på hobby!!! Men nå tror jo Finn at det ikke er noen som driver noe særlig med hobby lengere.

Men mye av skylden har nok også internetten. De fleste handler, finner ut av ting de luerer på, og deler ting innen hobby på internett. Og går ikke i en lokal butikk og snakker og spør om ting ang. hobbyen....

Ikke vet jeg. Det har kommet mange fine meninger om temaet her. (Som jeg regnet med egentlig) Hadde vært morsomt å vist Finn dette forumet her ja.



-------------
Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->



Posted By: carlf
Date Posted: 04 desember 2006 at 21:35
Hehe, jeg vokste nærmest opp på jernbanebroa mellom Oppegård og Vevelstad. Se hvordan det endte!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 desember 2006 at 21:51

Jeg bare konstaterer fakta; MJ er "ut" som barneleke i den form vi tidligere har kjendt det. Det finnes tog for små barn men da som "Thomas-tog" og andre fantasiprodukt.

Les leketøyskatalogene fra alle importører/kjeder som kom til jul. Ikke engang Brio som er importør for Märklin i Norge har spandert en millimeter plass i katalogen sin til MJ.
Se hva som skjer med utvalget i butikkene i Norge og ellers i Europa. Se butikkdøden innen MJ i Tyskland.
Se hva som har skjedd med store og små produsenter av MJ de seinere år.

Jeg kan gjerne kalles pessimist, men det er en realitet at MJ-hobbyen er på vei ut. Nyt hobbyen så lenge den finnes, men bli ikke forbauset om den en vakker dag om ikke alt for lenge er borte.

Det er ikke de som leser dette forum som er problemet. De er allerede overbevist om at " tog er tingen". Hva som skal til for å snu utviklingen er minst tema for en ny lenke? Märklin "famler for å få tilbake fotfeste" og ville sikkert satt pris på å bli fortalt hva som skal til for en revitalisering?

I mens får en "tidligere MJ-butikk" i Moss være i fred for meg når de ikke vil anbefale MJ til små barn. Jeg er dem evig takknemlig for at de gav meg en fin hobby.



Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 22:44
Min kortfattede mening er at MJ er en avansert hobby for voksene og ungdommer (må ha med oss Carl - F) men er også et leketøy for barn, da i litt enklere former som Thomastoget i fra Marklin og Bachman og de noe enklere startsettene.

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 22:46

Originally posted by carlf carlf wrote:

Hehe, jeg vokste nærmest opp på jernbanebroa mellom Oppegård og Vevelstad. Se hvordan det endte!

Vokste opp på Korsvoll/kjelsås traktene med Gjøvikbanen som forsvinner innover i skauen, gikk i samme retning det også Angrer vel ikke akkurat



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: einjen
Date Posted: 04 desember 2006 at 23:50
men jeg bare lurer:
Aller her ser ut til å mene at MJ er i tilbakegang. At det en gang var noe stort og at det nå har blitt lite?
Finnes det noe tall på dette? Sånn håndfast fakta f.eks?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: MY1201
Date Posted: 05 desember 2006 at 00:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg bare konstaterer fakta; MJ er "ut" som barneleke i den form vi tidligere har kjendt det. Det finnes tog for små barn men da som "Thomas-tog" og andre fantasiprodukt.

Les leketøyskatalogene fra alle importører/kjeder som kom til jul. Ikke engang Brio som er importør for Märklin i Norge har spandert en millimeter plass i katalogen sin til MJ.

NMJ har fått inn Thomas-toget som startsett og løslok med de andre lokene og vognene som hører til i den serien. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Dette burde jo være en fin gave til barna. Spørsmålet er om  de andre mj-fohandlerene har fått med seg dette, slik at de kunne hatt noe å tilby de minste de også.

I ALLT OM hobby nr 7 2005 er det en annonse om svenske nyheter: et startsett, tre godsvogner litt O og ett ellok litt Ub. Jeg har sett at Märklin har mye mere svenskt utvalg enn norskt. Jeg tenker som så at hadde de hatt mere norskt tidligere, så hadde jeg kanskje holdt meg til Märklin, isteden for å gå over til DC.
Brio burde ha markedsført Märklin og modelljernbane bedre for å øke interessen for modelljernbane. 

Selv vokste jeg opp 30 meter fra Sørlandsbanen og fikk interessen derifra og min far. Siden jeg bodde så nærme sørlandsbanen opplevde jeg nesten hver natt godstoget som rumlet forbi, så det ristet i hele huset. Det å bli ristet i søvn av godstoget var noe helt spesielt.

Det kunne vært interessant å se hvor mange her på forumet som er i aldersgruppen 12-22? 

Magne



-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Knut Moe
Date Posted: 05 desember 2006 at 01:20

Jeg tror for så vidt ikke det er så negativt som man skal ha det til. Mange bruker Tyskland som et eksempel på hvordan hobby’en er på vei ned. Det vi nå ser i Tyskland er det samme som skjedde her på berget for noen år siden. MJ blir trukket ut av leketøysbutikkene og inn i spesialbutikkene. Markedet i Tyskland har jo også vært veldig stort i forhold til antall innbyggere. Og det er riktig nok på vei ned, men markedet der er jo fremdels enormt. Før så fant man jo en MJ butikk i hver lille by/dorf, det er klart at med dagens konkurranse fra andre leker og dataspill så er det urealistisk. Derfor er markedet justert og er mer balansert med resten av Europa.

 

Og MJ blir ikke i dag solgt som en leke på samme måte som før. Men det er ikke dermed sagt at det ikke er interesse for det. MJ butikker i dag selger fremdeles en masse startsett, forskjellen er at man oppsøker spesialbutikken og ikke leketøysbutikken. Klart det kvantumet som man hadde tidligere oppnår man ikke lengre, men å dømme denne hobby’en nord og ned skal man være litt forsiktig med. Internett er jo i dag en vanvittig inspirasjonskilde for de som kan funderer på begynne med MJ. Man kan så å si velge og vrake mellom scala’er og forbilde. Aldri har utvalget og spesialiseringen vært så stort som nå. Det at de store selskapene som Roco, Märklin og Lima går/gikk konkurs eller har problemer har minst like mye med omstillingsdyktighet å gjøre. De hadde markedet i Tyskland som referanse og fulgte overhode ikke med på hva som foregikk i resten av Europa. I tillegg blomstrer det opp små firmaer som er minst like dyktige på å lage modeller som de store og som kan konsentrere fokus på ett marked eller land.

 

Det er helt riktig at vi ikke må glemme rekruttering til vår glimrende hobby. Men av erfaring så er det mange som begynner med dette etter familien er stiftet og man har rast fra seg i ungdomsårene. Jeg tror ikke det er noe forskjell på å ha en hobby i dag, som det var for 20 år siden. Alle vil ha noe å pusle med, og mange ganger er det tilfeldig hva valget lander på. Kanskje vi må være flinkere til å markedsføre vår hobby som noe mer enn bare tog. Den er rimelig allsidig, og i mange tilfeller er det mer bygging enn selve kjøringen av tog som mange syntes er moro.

-------------
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)


Posted By: mav
Date Posted: 05 desember 2006 at 07:01

Jeg tror Finn på Frisenfeldt selv var en hobbymann, i hvertfall foretrakk han å stå i hobbyavdelingen Og han hadde en del kunnskaper også om mj, så det overrasker meg!

Kjøpte en del småtteri der, men det burde ha vært muligheter for en mj butikk i Østfold?????

Tok fram ett mj blad fra 86, og kunne se at mange av annonsørene i det bladet ikke finnes lenger!

Men Amundsen er topp han, selv om jeg savner butikken på hjørnet! Og av og til er nettopp butikken på hjørnet god å ha( les Frisenfeldt)

MAV



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 05 desember 2006 at 09:10

Starten på problemet for de små Märklin-forhandlerne kom nok da Göppingen åpnet for direkteimport . (Importsystemet for andre merker vet jeg ingen ting om ) Siden det ble satt et minstekvantum for direkteimport, opplevde vi at de som var store nok til å oppfylle dette, kunne omtrent halvere prisene "over natta".

Når det nå blir stadig enklere å handle "pr post", gir jo utviklingen seg selv, og preger tydeligvis også interessen hos grossisten som småforhandlerne er avhengig av.

Hvorfor grossisten hos söta bror greier å vise større engasjement og får fram mere svenskt mj, kan vi jo bare spekulere om ...



-------------
Bjørn Egil


Posted By: carlf
Date Posted: 05 desember 2006 at 09:42
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Min kortfattede mening er at MJ er en avansert hobby for voksene og ungdommer (må ha med oss Carl - F) men er også et leketøy for barn, da i litt enklere former som Thomastoget i fra Marklin og Bachman og de noe enklere startsettene.


Ja, jeg er med!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 desember 2006 at 11:02

Interessant innlegg av Knut Moe. Håper bare at han har rett!?

(Dette er egetlig et tema for seg men for å holde tråden  fra tidligere innlegg velger jeg å poste her.)

Jeg tror bildet i Tyskland er mer nyansert enn at salget flyttet seg fra leketøysbutikker til faghandel/spesialbutikker. Hadde det siste vært tilfelle, så hadde volumet ikke gått ned så drastisk og det hadde ikke vært den butikkdøden innen MJ-butikker som man har sett de siste år?

Når det gjelder de økonomiske problemene hos produsentene, kan man ikke automatisk tilskrive disse høyt kostnadsnivå i Europa når så godt som alle produserer her til nylig? Hadde det vært tilfelle hadde man erfart konkurransevridning der de med de billigste fremstillingskostnader hadde overtatt salget. Dette er ikke tilfelle. Her er det en bransje som sliter!
Det tyske marked er enormt stort. En svikt her kan ikke en omprioritering til andre markeder fange opp. Jeg tror det er få her hjemme som ville ha kjøpt mer om det hadde vært mer på markedet? Kanskje det hadde vært mer spredd (istedet for 8 Di3 fra Heljan så hadde det blitt færre + noe annet) så totalvolumet vil nok bli det samme?

Det er klart at Internet har betydd mye for utviklingen av omsetning av MJ-utstyr de siste år. Først og fremst er det kommet nettbutikker som med sine prismarginer har utkonkurert mang en lokal forhandler.
Mest betydning tror jeg det har hatt for omsetning av nye produkter kontra brukte? En som kjøper MJ, har en viss sum  som er satt av til det. Om den blir brukt til nytt eller brukt utstyr er det samme. Når utvalget av brukt er enormt og til en rimelig penge så er det ikke rart at Ebay går så det suser! Produsentene har i tillegg lagt forholdene til rette for et omfattende bruktmarked med de "ørten" nummer- og fargevariater de har produsert de seinere år i "begrenset opplag".

Det som imidlertid skaper rekruttering er vel hvor mange som begynner med startsett. Når disse ikke finnes på "hvert gatehjørne" blir de heller ikke valgt. Det holder ikke at noen få spesialbutikker fører dette.Kampen om førstegangskunden er knallhard og går på pris, kvalitet og hva du får for pengene. I tillegg holder det ikke at toget beveger seg og kan kontrolleres. En hvilken som helst avansert leke kan det idag - til en langt lavere pris og med like stor lekeverdi ( i og med opprigging ikke tar så mye tid). - I så måte har MJ i dag tapt som leketøy (bortsett fra spesielt ineresserte). Det må vi bare erkjenne -samme hvor smertelig det er for noen av oss.

Dersom vi klarer å skape et inntrykk av MJ som en allsidig og utviklende hobby for ungdom og eldre, hadde mye vært vunnet. Dersom vi skaper det inntrykk at MJ er god egnet for små barn er jeg redd for at vi fortsatt kommer til å slite med holdningene "Jasså da gitt! Har du ikke vokst fra leketoget ennå!".
Er det noe ungdom avskyr så er det å holde på med noe som virker barnslig!



Posted By: carlf
Date Posted: 05 desember 2006 at 11:10
Der begynner jeg å bli enig med deg Kjell. Da er vi tibake på en tidligere debatt: http://mjf.no/forum/forum_posts.asp?TID=1812&KW=rekrutering - Rekrutering til hobbyen

Hva kan gjøres for å snu trenden?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 05 desember 2006 at 12:57
Problemmet er som du sier til slutt her Kjell H at dersom MJ prøver og virke mer inkluderende for yngre vil noe av intrykket av MJ som en avansert hobby for voksene forsvinne. Man må finne et slags skille mellom Thomastoget og Superline modellen, slik at eventuelle nybegynnere ikke får inntrykk av at dette er leketøy samtidig som unger ikke får høre at dette er noe for far, du får vente til du er gamel nok. 

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 05 desember 2006 at 13:44
Uff, da blir ting komplisert Men vi har jo de vanlige masseproduserte modellene fra f.eks. Märklin og Roco, de er vel det nærmeste vi kan kalle en mellomting mellom leketøyet Thomas og "Leke-Gud-Superline".

Det blir sagt her at Brio har sluttet helt med Märklin i sine butikker og det skuffer meg stort. Märklin er et fint utgangspunkt for rekrutering til hobbyen og det faktum at Brio dropper det i markedet utenom spesialbutikker er et stort tilbakeslag for rekruteringen. Jeg synes MJF bør legge press på Brio for å ta få Märklin startsett tilbake i butikkene. Nå har ikke jeg formålsparagrafen til MJF foran meg, men å fremme mj for den yngre garde burde være en del av den. Hvis det ikke er en paragraf om det allerede bør det inn!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 desember 2006 at 14:54

Jeg vet sandelig ikke hva man skal gjøre for å øke rekrutteringen?

Det jeg tror kan være en løsning, er å gi hobbyen et "ekskusivt preg" samtidig som inkluderende? Dette "stempelet" har MJ-hobbyen i Tyskland og ellers på Kontinentet. "Ekskusiviteten" ligger i at dette er ikke en "hobby for alle" da den kan være kostbar og krevende ( alt etter nivå). Det må bli "når jeg blir gammel nok, skal jeg kjøpe meg modelltog for det har ingen av vennene mine". Får hobbyen et visst prestisjepreg og anerkjennelse er mye gjordt?
Direkte ødeleggende er etter min mening reportasjer i aviser og på TV hvor voksne menn ifører seg NSB-lue og fløyte til akkompanjement av "Chattanoga-Cho-Cho" og kjører tog i kjeller og på loft! Det bare får frem det komiske og får hobbyen til å se "rar" ut for folk flest.

Slik det for mange unge i dag så tør de ikke si at de har tog hjemme i frykt for å bli mobbet. Prøv "sjekketrikset" med, "Bli med meg hjem og se på alle togene mine" og vent på reaksjonen! - Det er som hentet fra "nerdenes verden".

Kan disse holdninger endres så har hobbyen en fremtid.



Posted By: Andreas
Date Posted: 05 desember 2006 at 15:08
Jeg kan vel betegnes som et prakteksemplar på det siste du nevner her Kjell, jeg unnlater å fortelle om hobbyen min på skolen untatt til venner som jeg vet kan respektere meg for at jeg driver med noe uten om det vanlige blant ungdom i dag. Jeg Blir jo rimelig tragisk når man blir sett ned på for å drive med noe konstruktivt. Jeg har vel nevnt noe om dette tidligere i tråden også....

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 desember 2006 at 17:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg vet sandelig ikke hva man skal gjøre for å øke rekrutteringen?


Det jeg tror kan være en løsning, er å gi hobbyen et "ekskusivt preg" samtidig som inkluderende? Dette "stempelet" har MJ-hobbyen i Tyskland og ellers på Kontinentet. "Ekskusiviteten" ligger i at dette er ikke en "hobby for alle" da den kan være kostbar og krevende ( alt etter nivå).



Knakende godt forslag. Sett opp prisene på MJ-utstyr og forby ferdigveksler. Da kommer nok folket løpende!

Det fine med MJ er jo at man kan sitte å file på det samme messingloket på 11 året, eller man kan rase ut og kjøpe en pose brukte Märklinskinner og smelle opp en bane på en ettermidddag!

Og om noen må gjemme sin glede over å kjøre modelltog bak en fasade av eksklusivitet er det jo bare å ta seg en tur på Strømmen og svi av en fet stabel høvdinger.

MJ-hobbyen er så variert at den kan passe for alle, uansett tykkelse på lommebok og antall tommeltotter.

Det som kan redde MJ-hobbyen er om vi greier å formidle den gleden vi har av den.

Om MJ-hobbyen egentlig er i krise er en annen sak!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: carlf
Date Posted: 05 desember 2006 at 18:58
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Det som kan redde MJ-hobbyen er om vi greier å formidle den gleden vi har av den.


Formidling er et fint stikkord. Mot slutten av Drammen messen nå nylig fikk jeg en tilbakemelding fra en mormor med barnebarn som åpenbart ikke hadde noen som helst tilknyttning til mj miljøet. De synes det var bra at jeg pratet med dem. Øh, stopp litt. Prater ingen andre med folk? Neida, bare jeg og en annen (vet ikke hvem) hadde tatt seg bryet med å slå av en prat.

Det gjør meg bekymret for at vi mj-ere er litt for egne rundt hobbyen vår. Når man stiller ut, eller selger mj på en messe er det viktig å huske at man står for modelljernbanens ansikt utad. Å vise frem det vi driver med er helt nødvendig for å fremme interessen.

Utsillere på messer må huske at de ikke er der bare for å vise frem det de driver med til likesindige. Da jeg forsøkte å fotografere Z-mod modulene med en tripod ble la jeg merke til at de var for høye. Det kommer mange barn på messer å de minste har lite kjangs til å kikke på de flotte modulene.

Jeg sier ikke at man skal sette alt på gulvet men man bør kanskje tenke på å sette en liten krakk foran... Å prate litt med andre enn "proffene" er ikke særlig vanskelig. Det skal veldig lite til, og man får seg kanskje en hyggelig samtale samtidig

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: einjen
Date Posted: 05 desember 2006 at 19:21
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Om MJ-hobbyen egentlig er i krise er en annen sak!


Ja. Jeg kan ikke, for min del iallfall, registrere noen krise.... Hvis det kommer som hovedoppslag på dagsreveyen: "Bare 143 startsett solgt i 2006. Julesalget kollapset!"
Da kan vi kalle det en krise.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 desember 2006 at 19:49
Originally posted by carlf carlf wrote:


Formidling er et fint stikkord. Mot slutten av Drammen messen nå nylig fikk jeg en tilbakemelding fra en mormor med barnebarn som åpenbart ikke hadde noen som helst tilknyttning til mj miljøet. De synes det var bra at jeg pratet med dem. Øh, stopp litt. Prater ingen andre med folk? Neida, bare jeg og en annen (vet ikke hvem) hadde tatt seg bryet med å slå av en prat.


Det er ikke bare innen engelsk popmusikk at man har "Shoegazers", dvs. folk som står og stirrer på skoa sine.

Jeg har opplevd det selv på messer at folk nærmest bare står og skuler bak bordene sine.   

Litt vennlig oppmerksomhet har aldri drept noen...

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: carlf
Date Posted: 05 desember 2006 at 19:51
Originally posted by einjen einjen wrote:


Ja. Jeg kan ikke, for min del iallfall, registrere noen krise.... Hvis det kommer som hovedoppslag på dagsreveyen: "Bare 143 startsett solgt i 2006. Julesalget kollapset!"Da kan vi kalle det en krise.


Tja, vi kan da prøve å melde om ramaskrik i mj-verdenen. Indre konflikter river en gammel hobby i filler. Mafiavirksomhet i 1:87. Märklin ut på det smale spor. Lov å prøve... Det hadde blitt litt publisitet rundt oss, men det kan hende det bare skremmer vekk de små. Nei, vent, det skremmer vekk foreldrene, slik at barna plutselig har lyst til å holde på...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 desember 2006 at 20:34

Setter du likhetstegn mellom "eksklusivitet" og pris, Håvard, da forstår du meg feil.

Pris er bare en av mange faktorer. Etter mine begrep er Thamshavnbaneloket ditt i høyeste grad eksklusivt! Med ekskusivt mener jeg at det er ikke uten videre oppnåelig for alle. Hva som er "ekslusivt" er en subjektiv vurdering.
Mye av det mest eksklusive materiellet jeg vet om er selvbygd eller kraftig modifisert. Samme med moduler og anlegg landet runt.
Felles for denne "eksklusiviteten" er at eier er stolt av det på en slik måte at man trekker det frem i andre sammenhenger. Dette gjør at hobbyen tåler å bli diskutert blandt venner og andre uten at man skal være redd for skjulte smil. - Som når båtfolket diskuterer båter og bilentusiaster diskuterer bil.

MJ og jernbane har fått et "harry" preg over seg og vi som driver hobbyen åpent betraktes av mange som nerder. Det er det vi må bli kvitt for at hobbyen skal få en almen utbredelse og aksept.

(Rettet trykkleifer)



Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 desember 2006 at 21:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


MJ og jernbane har fått et "harry" preg over seg og vi som driver hobbyen åpent betraktes av mange som nerder. Det er det vi må bli kvitt for at hobbyen skal få en almen utbredelse og aksept.




Det som er litt tragikomisk med en del mjfolk er at de er så forbaska ensporede! (pun intended...)

Det jeg tror folk reagerer mest på er MJ/tog entusiaster som helt monomant og uten den minste selvironi durer på om interessen sin om de får en sjanse.

Apropos Westinghouseloket tror jeg nok at de har kostet meg mere totalt sett enn det dyreste loket du kan kjøpe hos NMJ. 0-skala modellene inkludert... Så det er eksklusivt på mer enn en måte!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: eika
Date Posted: 05 desember 2006 at 21:25
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Starten på problemet for de små Märklin-forhandlerne kom nok da Göppingen åpnet for direkteimport . (Importsystemet for andre merker vet jeg ingen ting om ) Siden det ble satt et minstekvantum for direkteimport, opplevde vi at de som var store nok til å oppfylle dette, kunne omtrent halvere prisene "over natta".

Åpning for direkteimport er i mine øyne absolutt et pluss for hobbyen fordi den er med på å senke prisene en god del. Et importørledd er i mine øyne for det vesentlige kun et fordyrende mellomledd.

Det noen av produsentene kanskje bør få med seg er at grensene deres for minstekvanta kan være urealistisk høye. Dette vil jo da føre til at færre forhandlere har råd til å føre det merket, og heller velger andre merker.

Rykter sier at Roco nå og er på vei bort fra importørsystemet og over til direktelevering. I så fall vil man forhåpentligvis finne Roco i flere butikker og til lavere priser etterhvert enn hva man gjør i dag, med mindre man er dum nok til å prise seg ut med for høyt minstekvanta, men pr. i dag tror jeg ingen produsent har råd til annet enn å ta i mot alt de kan få av bestillinger, uansett hvor små.

Eirik



Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 05 desember 2006 at 21:34

Jøss denne debatten begynner å spore av.....

Først Frisenfeldt så begynner vi med hvor mange som kjøper mj til daglig.

Flott at så mange engasjerer seg



-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: carlf
Date Posted: 05 desember 2006 at 21:36
Avsporinger er vi vel eksperter på Spesielt oss Märklin M-spor menneskene...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 05 desember 2006 at 21:42

Ja hvor mange ganger sporer ikke det lange passajertoget av i M-svingen?

Så nå har jeg forbant meg på å skifte ut alle M-spor svinger med C-Spor.

Nesten ferdig, bare en halv sving igjen



-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: Roger
Date Posted: 05 desember 2006 at 21:50

Hei!

Jeg vil anta at de aller fleste voksne som driver med modelljernbane i dag, i likhet med meg selv, har blitt introdusert for denne lek/hobby som barn. Etter noen "obligatoriske" vakans-år tar noen etterhvert hobbyen opp igen, og driver den videre.

Såfremt det ikke sørges for å introdusere de oppvoksende generasjoner for modelljernbane som lek, senere hobby, adspredelse, og muligheten for å dyrke sine kreative sider, tror jeg nok at Kjell kan ha rett i at vi er siste generasjon mj"ere.

Jeg tror ikke at nærde-stempelet eller mangel på sosial akksept er den største hindringen for å introdusere nye for modelljernbane, selv om man ser en helt tydelig annen trend her enn i Storbrittannia og på kontinentet. Ei heller at modelljernbane som leker må konkurrere med billigere og/eller mer populære leker som for eksempel dataspill.

Den største hindringen for å sikre nyrekrutteringen til vår alles kjære hobby er tilbudet. Tidligere kunne man nemlig få kjøpt modelljernbane og tilbehør i de fleste velutstyrte lekebutikker, og tilbudet var godt. -Selv om dette var å anse som dyre leker, var utbudet så bra at mange kjøpte dette allikevell, og blandt disse har noen forsatt med modelljernbane som hobby i voksen alder. Problemet er at tilbudet har blitt forverret derved at man har flyttet modelljernbane-utstyr fra mange lekebutikker til langt færre spesialforretninger. Lekebutikker besøkes av mange, men spesialforretninger besøkes i størst grad av spesiellt interesserte.

Av denne grunn er det stadig færre som kjøper modelljernbane/startsett til familiemedlemmer i gave, derved at det er vanskligere å finne for den jevne forbruker. Jeg tror de som er barn av oss norske mj"ere sådan har ett fortrinn svært mange jevnaldrende ikke har.

Nå ser man samtidig at leker generelt har blitt svært avansert og billig (og dårligere ikke minst). Dersom modelljernbane skal ha muligheten for å bestå også ifremtiden, tror jeg at noe av den må tilbake til leketøysbutikkene, kombinert med billige startsett (f. eks. amerikansk eller britisk) for å kunne konkurrere med annet leketøy. Således er det svært positivt at flere av de store produsentene henvender seg til dette markedet med "plug and play"-sett.

I land som på enkelte områder gjerne ligger litt foran oss i Norge, ser man nå en trend der gamle konvensjonelle hobbyer er i ferd med å styrkes på bekostning av for eksempel dataspill o.l.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: einjen
Date Posted: 05 desember 2006 at 21:59
Glem nå ikke at de på Toys"r us har store mengder med legotog, briotog, thomastog og nok et annet togmerke (briokompatibelt). Så tog kjøpes nok i bøtter og spann. At noen etterhvert åpner øynene for MJ vil vel da være naturlig?

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 05 desember 2006 at 22:20
Originally posted by eika eika wrote:

Åpning for direkteimport er i mine øyne absolutt et pluss for hobbyen fordi den er med på å senke prisene en god del. Et importørledd er i mine øyne for det vesentlige kun et fordyrende mellomledd.



Det er et pluss for oss som er godt etablerte med hobbyen, men ikke et pluss for rekrutteringen... Som det er sagt flere ganger nå, så må mj ut i leketøysbutikkene hvis mj skal ha noen sjanse... Men det toget har nok gått for lenge siden.

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 05 desember 2006 at 22:36

Brio forhandler jo Marklin, men det er jo klin umulig å få bestilt noe der!

Sist måtte jeg vente i 2 måneder og da fikk jeg ikke en gang det jeg skulle ha Men det er mye lettere å få bestilt hos forhandler



-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: einjen
Date Posted: 05 desember 2006 at 22:47
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Brio forhandler jo Marklin, men det er jo klin umulig å få bestilt noe der!

Sist måtte jeg vente i 2 måneder og da fikk jeg ikke en gang det jeg skulle ha Men det er mye lettere å få bestilt hos forhandler



Det er vel nokså naturlig. Hvis du ser på prisen på Brio togutstyr, så legg merke til at det ikke er så avsindig stor forskjell på brio-skinner og f.eks marklin c-skinner.
Hvis jeg hade vært Brio, så vet jeg hva jeg ville ha satset markedsføringen i lekebutikken på.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Andreas
Date Posted: 05 desember 2006 at 22:50
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Ja hvor mange ganger sporer ikke det lange passajertoget av i M-svingen?

Så nå har jeg forbant meg på å skifte ut alle M-spor svinger med C-Spor.

Nesten ferdig, bare en halv sving igjen

Her i gården er alle M - skinnene pakket ned i kasser og C - skinnene har overtatt. Til anlegg blir det nok K - skinner som blir brukt 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: MY1201
Date Posted: 05 desember 2006 at 23:52

Originally posted by carlf carlf wrote:



Prater ingen andre med folk? Neida, bare jeg og en annen (vet ikke hvem) hadde tatt seg bryet med å slå av en prat.

For eksempel om den Puntherplogen som satt på det ene damploket ditt, som du hadde kjøpt av en annen her på forumet

Magne



-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: eika
Date Posted: 06 desember 2006 at 01:28

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Det er et pluss for oss som er godt etablerte med hobbyen, men ikke et pluss for rekrutteringen... Som det er sagt flere ganger nå, så må mj ut i leketøysbutikkene hvis mj skal ha noen sjanse... Men det toget har nok gått for lenge siden.

Heine

Direkte import tror jeg i utgangspunktet ikke har noe å si hverken til eller fra i forhold til rekruteringen, men om det skulle ha det så vil jeg vel anta at lavere priser når man unngår det fordyrende importørleddet burde gjøre det billigere å ta inn og selge for alle forhandlere som måtte ønske det, mens et importørledd kanskje gjør det behageligere å bestille, men samtidig driver prisene oppover til det nivå at du ikke får solgt likevel til nybegynnere.

Eirik



Posted By: Andreas
Date Posted: 06 desember 2006 at 11:11
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Det er et pluss for oss som er godt etablerte med hobbyen, men ikke et pluss for rekrutteringen... Som det er sagt flere ganger nå, så må mj ut i leketøysbutikkene hvis mj skal ha noen sjanse... Men det toget har nok gått for lenge siden.

Heine

Direkte import tror jeg i utgangspunktet ikke har noe å si hverken til eller fra i forhold til rekruteringen, men om det skulle ha det så vil jeg vel anta at lavere priser når man unngår det fordyrende importørleddet burde gjøre det billigere å ta inn og selge for alle forhandlere som måtte ønske det, mens et importørledd kanskje gjør det behageligere å bestille, men samtidig driver prisene oppover til det nivå at du ikke får solgt likevel til nybegynnere.

Eirik

Prisen på og drive med mj - kan nok skremme en del fra å starte. Så få det billigst mulig ved direkte import er nok en god ide.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 06 desember 2006 at 11:37
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Prisen på og drive med mj - kan nok skremme en del fra å starte. Så få det billigst mulig ved direkte import er nok en god ide.



Ikke når det er bare er noen få butikker i hele landet som selger... Foreldre kjøper ikke mj til ungene hvis de ikke får kjøpt det lokalt. Sånn er det bare. Hjelper ikke at det er billig hos Amundsen i Oslo når julegavene blir handlet inn i de lokale leketøysbutikkene.

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Andreas
Date Posted: 06 desember 2006 at 11:53
Det er et godt poeng Heine

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: eika
Date Posted: 06 desember 2006 at 16:18

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Ikke når det er bare er noen få butikker i hele landet som selger... Foreldre kjøper ikke mj til ungene hvis de ikke får kjøpt det lokalt. Sånn er det bare. Hjelper ikke at det er billig hos Amundsen i Oslo når julegavene blir handlet inn i de lokale leketøysbutikkene.

Heine

At det er få butikker som selger henger nok mer sammen med at fortjenestemarginen på modelljernbane sansynligvis er vesentlig lavere enn på annet "leketøy". Eneste måten å få mer modelljernbane ut i butikkene da er om flere entusiaster tar skrittet fullt ut og starter opp lokale sjapper. har ikke du plass til litt mj ved siden av bildelene da heine?

Eirik

Eirik



Posted By: einjen
Date Posted: 06 desember 2006 at 17:52
Originally posted by eika eika wrote:


At det er få butikker som selger henger nok mer sammen med at fortjenestemarginen på modelljernbane sansynligvis er vesentlig lavere enn på annet "leketøy". Eneste måten å få mer modelljernbane ut i butikkene da er om flere entusiaster tar skrittet fullt ut og starter opp lokale sjapper.



Men de som har det som hobby ønsker vel nettop å å ha det som hobby.... ikke heldagsgeskjeft.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 desember 2006 at 18:03

Originally posted by eika eika wrote:

Eneste måten å få mer modelljernbane ut i butikkene da er om flere entusiaster tar skrittet fullt ut og starter opp lokale sjapper.

Jeg tror ikke det er så enkelt. Førstegangskjøpere av leketog gjør gjerne kjøpet i konkurranse med annet leketøy. Tror ikke det er mange som finner veien til "entusiastbutikkene" uten de som målrettet oppsøker tog? Så lenge leketøyshandelen ikke prioriterer å selge tog i konkurranse med alt annet avansert leketøy, er slaget tapt.

Når fortjenestemarginene er for små, anbefaler de heller noe de tjener bedre på. Frisenfeldt har forstått dette og det er det ikke noe å si på.

Eneste vei tilbake etter mitt skjønn. er at de store varehusene "dumper ut" et parti med rimelige startsett slik som Lidl gjorde for 2 år siden. Da må det også være forhandlere lokalt som sitter inne med et lite lager av suppleringsdeler for å betjene de som har blitt "fanget".

Hvis vi alle regelmessig spør på Lidl etter tog vil de kanskje gjøre noe tilsvarende igjen?



Posted By: Håvard H
Date Posted: 06 desember 2006 at 18:38
Originally posted by eika eika wrote:


At det er få butikker som selger henger nok mer sammen med at fortjenestemarginen på modelljernbane sansynligvis er vesentlig lavere enn på annet "leketøy".

Eirik




Jeg gjorde en kjapp sammenligning på Konsumprisindeksen i 1977 (Mitt kronår som Märklinist) og i 2006
Konsumprisindeksen har økt omtrent 3,6 gang siden 1977.
Märklinprisene har økt med en faktor på rundt 3,8.

Hva man kan konkludere ut fra dette aner jeg ikke...

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: eika
Date Posted: 06 desember 2006 at 20:21

Originally posted by einjen einjen wrote:

Men de som har det som hobby ønsker vel nettop å å ha det som hobby.... ikke heldagsgeskjeft.

Tja... NMJ startet da som en bigeskjeft for to entusiaster... HobbyTrain i Drammen startet jo opp på samme måten... og Vestfold mj-import, så det er da flere eksempler på entusiaster som har satt i gang butikker... Og man må jo ikke nødvendigvis ha heldagsåpent... Et utstillingsvindu med tog er uansett bedre enn et uten, selv om butikken med vinduet ikke har åpent hele dagen...

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

] Eneste vei tilbake etter mitt skjønn. er at de store varehusene "dumper ut" et parti med rimelige startsett slik som Lidl gjorde for 2 år siden. Da må det også være forhandlere lokalt som sitter inne med et lite lager av suppleringsdeler for å betjene de som har blitt "fanget".

Det skumle med slike tilbud tidligere hvertfall var vel at det ofte dreide seg om materiell med kortere levetid og dårligere deler, noe som lett kunne jage folk vekk fra hobbyen og fordi de blir skuffet over dårlig kvalitet (uten at jeg skal si noe om Lidls forrige tilbud som jeg ikke kjenner noe til...)

Noe flom av modelljernbane i supermarkeder har jeg dessverre vondt for å se for meg, selv om det jo hadde skapt oppmerksomhet om hobbyen.

Skal man skape mer reklame for hobbyen tror jeg alle landets klubber og MjF må gå sammen om en offensiv med å arrangere flere mindre utstillinger rundt omkring i forskjellige byer. Helst steder det ikke har vært vist noe før. Det bør nesten være en prioritert oppgave for foreningen i tiden fremover, bare de får kassereren til å samle inn de nødvendige midlene til å gjøre det

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Jeg gjorde en kjapp sammenligning på Konsumprisindeksen i 1977 (Mitt kronår som Märklinist) og i 2006
Konsumprisindeksen har økt omtrent 3,6 gang siden 1977.
Märklinprisene har økt med en faktor på rundt 3,8.

Hva man kan konkludere ut fra dette aner jeg ikke...

Jeg har vondt for å tro at at den lille forskjellen har betydd noe særlig for forhandlerene. Og det sier jo uansett ikke noe om avansen i forhold til andre leketøysprodukter.

Jeg vet fra en bekjent i blomsterbransjen at de der opererer med en gangefaktor på 3,2 på innprisen for å dekke alt av utgifter og fortjeneste. hadde mj-forhandlerene begynt med slik prissetting tror jeg ikke det hadde vært mulig og selge mye modelljernbane her i landet... Hva fortjenesten er på annen teknisk hobby aner jeg ikke, men ut fra hvor stort marked det er og hvor mange som driver innen den bransjen virker det som det er mer og hente der...

Eirik



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 desember 2006 at 20:47

Til opplysning for de som ikke fikk det med seg solgte Lidl Piko startsett for under NOK 600 for 2 år siden. De hadde også esker med 5 husbyggesett for under NOK 100 (også Piko).

Det er så langt jeg kan vurdere god kvalitet til en rimelig penge. Hva sier du til et Taurus-, BR216- eller BR185-lok med 3 passasjer- eller godsvogner. Stor skinneoval (med de nye A-skinnene) på 1 x 2 m. med parallellspor halve strekningen og stikkspor samt kjørekontroller. (Forøvrig så jeg samme settene på QXL for nesten 3 x prisen kort tid etter.)

Kan flere gjøre det samme så vil "problemet" med å få startsett ut i markedet være løst. Dessverre kom det ikke en oppfølger og de som kjøpte settene lurer sikkert i dag på hvor de kan få kjøpe mer?

 



Posted By: Andreas
Date Posted: 06 desember 2006 at 20:59

Det du sier til sist her Kjell H. Folk må vel kunne bruke hue litt selv da. Det hadde jo da vært en ide og benytte seg av nettet, tror de fleste har nettverk hjemme i dag og ved rett og slett skrive inn modelljernbane på google.no kommer det opp linker til diverse mj butikker på kryss og tvers i landet 

http://www.google.no/search?hl=no&q=Modelljernbane+&meta - http://www.google.no/search?hl=no&q=Modelljernbane+& meta =



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 desember 2006 at 21:59

Tja!

Ikke vet jeg om det var bestemor som kjøpte settet på Lidl og ga til barnebarnet?

Det naturlige ville være å spørre på Lidl om de hadde mer tog eller gå i nærmeste leketøysbutikk og spørre der?

Jeg tror nettet dessverre ikke er så utbredt for det publikumet? - Bare se på hvor mange medlemmer av MjF er på nett.



Posted By: Andreas
Date Posted: 06 desember 2006 at 22:58

Akkurat det med bestemor kan jeg si meg enig i

Nå er vi jo født litt mer inn i det i min generasjon enn hva kanskje de i den før har er. Hører jo nå og da om de som er livredde for å bruke en PC. Folk som trur dem brenner opp for ingenting eller går i stykker og krasjer bare man ser på dem. For å si det rett ut så skal de relativt mye til for å øddelegge en PC. (går da ut i fra at man ikke bruker slege, slagdrill, hammer, motorsag etc...) Får man virus og PC"en slår seg vrang er det som regel ikke verre enn å sette inn recovery CD"en og formatere. Og er man litt forbredt har man også sikkerhetskopier av viktige dokumenter og filer man har på hardisken.

Forøverig tror jeg nok at en del av medlemmene i MJF leser her på forumet men de er bare ikke registrerte brukere. Fattern leser en del her han, men han er bare ikke med å diskuterer, dvs. er det noe han lurer på så er det stort sett jeg som tar det opp Tror det er slik for mange av de andre medlemmene også at de bare leser. Ser man på menyen nederst på "startsiden" for forumet ser man at det er ganske mange gjester som er inne og leser.  

Men tilbake til det vi "egentlig" diskuterte. Nå ville det vel være mulig å spørre de på Lidl om hvem de tok inn dette igjennom og da ta kontakt med da for eksempel Piko og få peiling på hvem som selger dette i Norge. Men nå er det jo også sånn at en del folk er såpass gidalause at det kanskje er litt mye å forvente  

 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 06 desember 2006 at 23:04
PS: sannsyligvis var det ikke bestemor som kjøpte opp hele beholdningen med startsett Kanskje var det noen andre inne i bildet også. Men man vet jo aldri kanskje hun hadde veeeeeeeeeldig mange barnebarn og fett pensjon

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 07 desember 2006 at 12:22
Høres ut som en hyggelig bestemor

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: PR
Date Posted: 07 desember 2006 at 12:56
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Klippe klippe

Men tilbake til det vi "egentlig" diskuterte. Nå ville det vel være mulig å spørre de på Lidl om hvem de tok inn dette igjennom og da ta kontakt med da for eksempel Piko og få peiling på hvem som selger dette i Norge. Men nå er det jo også sånn at en del folk er såpass gidalause at det kanskje er litt mye å forvente  


 



Lidl tok inn Piko settene selv utenom Norsk importør. De fikk vel en god deal på å kjøpe så mye

PR


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 07 desember 2006 at 13:04
Originally posted by eika eika wrote:

har ikke du plass til litt mj ved siden av bildelene da heine?



Joda, vi har plass vi, og har faktisk vært inne på tanken, men så var det det med å ha en hobby når man kommer hjem fra jobben da...

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: einjen
Date Posted: 07 desember 2006 at 13:26
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Nå er vi jo født litt mer inn i det i min generasjon enn hva kanskje de i den før har er. Hører jo nå og da om de som er livredde for å bruke en PC. Folk som trur dem brenner opp for ingenting eller går i stykker og krasjer bare man ser på dem. For å si det rett ut så skal de relativt mye til for å øddelegge en PC.



Når jeg ikke har pappapermisjon så jobber jeg i det daglige mye med oppsett, bestilling, konfigurering, service og slikt med pc-er, og tro meg: Det er et enormt antall med pc-er som går i stykker, bare du ser på de. En serie med pc-er der hovedkortet er bestykket med defekte/dårlige kondensatorer kan ha en katastrofalt dårlig innvirkning på antall fungerende pc-er på en arbeidsplass.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Andreas
Date Posted: 07 desember 2006 at 14:07
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Nå er vi jo født litt mer inn i det i min generasjon enn hva kanskje de i den før har er. Hører jo nå og da om de som er livredde for å bruke en PC. Folk som trur dem brenner opp for ingenting eller går i stykker og krasjer bare man ser på dem. For å si det rett ut så skal de relativt mye til for å øddelegge en PC.



Når jeg ikke har pappapermisjon så jobber jeg i det daglige mye med oppsett, bestilling, konfigurering, service og slikt med pc-er, og tro meg: Det er et enormt antall med pc-er som går i stykker, bare du ser på de. En serie med pc-er der hovedkortet er bestykket med defekte/dårlige kondensatorer kan ha en katastrofalt dårlig innvirkning på antall fungerende pc-er på en arbeidsplass.

Tenkte mer på folk som går rundt å tror at PC"en får virus og krasjer når hvis man åpner startsiden.no

Ellers så er jeg klar over at en del PC"er har forbruk av deler  Har bytta et hovedkort og et skjermkort på min på et år Bra det finnes garanti



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 17 desember 2006 at 15:48
Og da er vi tilbake ved start:



Denne stod i dagens morgenutgave av Aftenposten... Kanskje en litt uheldig overskrift med tanke på denne diskusen... Og en litt merkelig en siden NMJ nå fører endel Bachmann Thomastoget...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Knut Moe
Date Posted: 17 desember 2006 at 16:42
Ventet egentlig på den

Dette har vel mer med målgruppen som leser Aftenposten Søndag enn med rekrutering mot unge å gjøre.

-------------
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)


Posted By: carlf
Date Posted: 17 desember 2006 at 18:02
Hehe, ikke vondt ment, flott dere reklamerer! Men det er vel en mulighet for at målgruppen for Aftenposten søndag har (barne)barn som kan bli sugd inn i modelltogverden... Men kan være lurt å endre overskriften til "En hobby for alle" el. Bare et forslag!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 desember 2006 at 18:52

Dette er viktig for rekruttering, uansett!

Hobbyen består av mange "gjeninnstigere" i moden alder. Det å ensidig fokusere på at hobbyen er egnet for barn blir helt feil etter mitt skjønn. Det må feste seg et inntrykk at hobbyen er legal og egnet for voksne. Dette er det aller viktigste for rekrutteringen. Det er de voksne som er forbilder og som sitter på pengene. Da blir også yngre automatisk fanget opp.

- Og husk at det er ulovlig å reklamere spesielt mot en målgruppe som barn.



Posted By: Andreas
Date Posted: 17 desember 2006 at 18:59

Nå har vel dette en del med at de flotte modellene NMJ står bak kanskje ikke akkurat er regnet for "de små" heller 

Og som Knut sier så er det nok mer far som leser avisa fremfor 6 eller 7 åringen.... 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 17 desember 2006 at 19:41



Artig kobling i annonsen under...

-En brannfakkel
-Friske fraspark
-Akademisk skjørteløft
-Korrupsjonskultur
-Kameraderi.

Heine



-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: einjen
Date Posted: 17 desember 2006 at 20:02
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:



Artig kobling i annonsen under...

-En brannfakkel
-Friske fraspark
-Akademisk skjørteløft
-Korrupsjonskultur
-Kameraderi.



Jeg så det, men turte ikke skrivve noe :)


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 17 desember 2006 at 20:30
Men vi alle er vell enig i at MJ er en FLOTT hobby?!

-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 17 desember 2006 at 20:36
Kjempeflott med en slik annonse i Aftenposten. Supert for å "si ifra" til voksne mennesker at denne flotte hobbyen finnes 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net