MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbane frarådet til småbarn.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbane frarådet til småbarn.

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 18:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg er sikket negativ nå ( som jeg pleier), men jeg tror vi bør innse at vi er siste generasjon MJ-ere. At det vil være en og annen som kommer til, tror jeg nok, men en stor hobby/lek i fremtiden vil MJ aldri kunne bli hos fremtidige generasjoner?



ja, vi er kanskje det, men det er en grunn til det!!! Akurat sånne påstander som vi debatterer om her er det som kan få oss til å tro at mj er en voksenhobby slik at yngre ikke har lyst til å prøve det! For 50 år siden var det ikke noe problem å begynne tidlig, hvorfor skulle ting være så mye vanskeligere nå?! Man må bare ikke tro at toget har gått! Jepp, du er negativ nå.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 18:28
Tenkte jeg skulle skrive noe om dette tidligere en gang.
Men okkesom: Det beste mål på eventuell stagnering i MJ-hobbyen ville nok være å ta en telefon til NMJ og høre hvordan det går med overskuddet. Og apropos stagnering. Jeg er ikke gammel idette spillet, men det har da vitterlig aldri vært så mange norske modeller tilgjengelig?

Ellers: SÅ lenge ingen av de store starsettprodusentene er tilgjengelige hos Toys"r Us, extraleker eller noen andre litt større kjeder, så vil nødvendigvis salget ikke nå nye høyder. Og det er klart at når vi foreldre har valget mellom 20 meter bilbane til 300 kroner og et marklin startsett til 1300 med lok, to vogner, trafo og rundbane... så.... tja.... Jeg vil tro at valget ikke er så vanskelig  for de fleste.
Kanskje noen kunne presse NMJ til å inngå samarbeid med f.eks roco og gi ut et norsk startsett. Det hadde vært noe det.

For egen del så ser jeg at min datter på snart tre år har stor glede av marklinsettene mine, de få gangene jeg tar de frem, og hun skal nok få et eget etterhvert, når un har lært seg å sette sammen skinnene selv.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 18:42
Kanskje den mannen ikke fikk ha modelljernbane som liten....
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 19:19

Originally posted by einjen einjen wrote:

Tenkte jeg skulle skrive noe om dette tidligere en gang.
Men det har da vitterlig aldri vært så mange norske modeller tilgjengelig?

Kan takke det store utlandet for at man kan lage så mange norske modeller (import til andre land)


Quote

Kanskje noen kunne presse NMJ til å inngå samarbeid med f.eks roco og gi ut et norsk startsett. Det hadde vært noe det.

Tro rette her, er å spøre her er den norske impotøren Jeco i sverige www.jeco.se som igjen får Roco til å lage settene.

Norske startsett fra Roco har vært å få kjøpt tidligere med El16(gammeldesign), Di3.641(gammel design) og El18. Alle settene var med godsvogner og med en sporveksel med sidespor og på 2.35 * 0.90 meter med roco radius 2. Disse settene var analog. 

Det nærmmeste man kommer norske starsett, er dekalene som følger med damp-starsettet(med multimus)

 

Hvis man går enda lengere tilbak så fantes det startsett fra Lima også.



Edited by Wickerman - 04 desember 2006 at 19:22
A matter of life and death
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 19:54

Frisenfeldt var min barndoms butikk, så det er trist å høre at standarden har sunket så mye, de hadde masse mj når jeg var barn, Marklin,Roco, Fleichmann, Faller, Noch og mye mer

 

MAV

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 20:45
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg er sikket negativ nå ( som jeg pleier), men jeg tror vi bør innse at vi er siste generasjon MJ-ere. At det vil være en og annen som kommer til, tror jeg nok, men en stor hobby/lek i fremtiden vil MJ aldri kunne bli hos fremtidige generasjoner?



ja, vi er kanskje det, men det er en grunn til det!!! Akurat sånne påstander som vi debatterer om her er det som kan få oss til å tro at mj er en voksenhobby slik at yngre ikke har lyst til å prøve det! For 50 år siden var det ikke noe problem å begynne tidlig, hvorfor skulle ting være så mye vanskeligere nå?! Man må bare ikke tro at toget har gått! Jepp, du er negativ nå.

Jepp riktig Carl - F!, hvis der er som du sier Kjell H at MJ ikke er egnet for unge så er det vel heller ikke så rart at det kan finne på å gå i den retningen du antyder her at MJ hobbyen dør ut. Man får heller tenke litt på rekruteringen og heller tåle at lokene får litt røff behandling 

Det er vel også slik at mange unger går lei av mj etter en stund. Men genene er der så en del av dem tar det kanskje opp igjen, gjorde det selv!

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 21:19
Forøvrig så hjelper det nok litt på rekruteringen å ta med unga på togtur også. Her har jeg forsømt meg.......
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 21:35
Originally posted by mav mav wrote:

Frisenfeldt var min barndoms butikk, så det er trist å høre at standarden har sunket så mye, de hadde masse mj når jeg var barn, Marklin,Roco, Fleichmann, Faller, Noch og mye mer

 

MAV

 

Det var ikke mange år siden hobbyavd. i 2 etg. på frisendfelt hadde stort utvalg av all hobby som MJ, RC, modellfly, modellbåt, bilbane m.m. Jeg har spurt Finn, (eieren av frisendfelt), flere ganger om hvorfor han pluttselig kuttet ned utvalget så mye. Han konkluderte det med at det var de større hobbybutikkene slik som Amundsen Hobby, Oslo modelljernbane senter etc. sin skyld. De presset prisene ned på et underpriset nivå. Det var deres skyld at mindre butikker slik som Frisendfelt ikke klarte å følge konkurransen og ha fortjeneste på salget. Og som gjorde at kunder valgte å reise ditt i stede. Jeg sier meg stadig uenig med hans meninger om utviklingen rundt hobby. Slik som denne tråden om småbarn og MJ. Han har også presisert å forklare at det nesten ikke lengre er folk som holder på med hobby.

Men det er jo kanskje ikke så rart at han ikke får med seg at det er mange som holder på med det, når han velger å kutte vekk all utvalg av hobby. Slik at det ikke kommer noen som driver med dette til han lengre... Tror det er slik han ser det at: Ingen kommer hit å handler. Da er det vel ingen som driver med det lengre. (Ingen kommer ditt det ikke er utvalg og service)!

Jeg ville valgt å reise i en lokal hobbybutikk å handlet landskapstilbehør, småtteri, kanskje noe nytt materiell en gang i ny og ne, selv om prisene er litt høyere enn f.eks i en butikk i Oslo. Og det gjorde jeg også! Og det vet jeg det er flere som villle gjort. Før så hadde Frisendfelt også en egen ansatt som kunne det meste om de fleste hobbyene. Han kunne reparere ting, skaffe det meste, finne alternativer på ting som ikke lot seg fikses og skaffes. Det var skikkelig service å få der før. Jeg likte hobby avdelingen før den ble langt under halvert i et lite hjørne sammen lekene i 1 etg. Og nå har de gjort om butikken igjen. Og det er kun warcraft figuer og radiostyrt bil i hobbyhjørnet igjen.   Siden han hobbyfyren sluttet, har alt kun gått nedover i denne butikken. Det var nok han som drev Finn til å satse på hobby!!! Men nå tror jo Finn at det ikke er noen som driver noe særlig med hobby lengere.

Men mye av skylden har nok også internetten. De fleste handler, finner ut av ting de luerer på, og deler ting innen hobby på internett. Og går ikke i en lokal butikk og snakker og spør om ting ang. hobbyen....

Ikke vet jeg. Det har kommet mange fine meninger om temaet her. (Som jeg regnet med egentlig) Hadde vært morsomt å vist Finn dette forumet her ja.

Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 21:35
Hehe, jeg vokste nærmest opp på jernbanebroa mellom Oppegård og Vevelstad. Se hvordan det endte!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 21:51

Jeg bare konstaterer fakta; MJ er "ut" som barneleke i den form vi tidligere har kjendt det. Det finnes tog for små barn men da som "Thomas-tog" og andre fantasiprodukt.

Les leketøyskatalogene fra alle importører/kjeder som kom til jul. Ikke engang Brio som er importør for Märklin i Norge har spandert en millimeter plass i katalogen sin til MJ.
Se hva som skjer med utvalget i butikkene i Norge og ellers i Europa. Se butikkdøden innen MJ i Tyskland.
Se hva som har skjedd med store og små produsenter av MJ de seinere år.

Jeg kan gjerne kalles pessimist, men det er en realitet at MJ-hobbyen er på vei ut. Nyt hobbyen så lenge den finnes, men bli ikke forbauset om den en vakker dag om ikke alt for lenge er borte.

Det er ikke de som leser dette forum som er problemet. De er allerede overbevist om at " tog er tingen". Hva som skal til for å snu utviklingen er minst tema for en ny lenke? Märklin "famler for å få tilbake fotfeste" og ville sikkert satt pris på å bli fortalt hva som skal til for en revitalisering?

I mens får en "tidligere MJ-butikk" i Moss være i fred for meg når de ikke vil anbefale MJ til små barn. Jeg er dem evig takknemlig for at de gav meg en fin hobby.

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 22:44
Min kortfattede mening er at MJ er en avansert hobby for voksene og ungdommer (må ha med oss Carl - F) men er også et leketøy for barn, da i litt enklere former som Thomastoget i fra Marklin og Bachman og de noe enklere startsettene.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 22:46

Originally posted by carlf carlf wrote:

Hehe, jeg vokste nærmest opp på jernbanebroa mellom Oppegård og Vevelstad. Se hvordan det endte!

Vokste opp på Korsvoll/kjelsås traktene med Gjøvikbanen som forsvinner innover i skauen, gikk i samme retning det også Angrer vel ikke akkurat

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 23:50
men jeg bare lurer:
Aller her ser ut til å mene at MJ er i tilbakegang. At det en gang var noe stort og at det nå har blitt lite?
Finnes det noe tall på dette? Sånn håndfast fakta f.eks?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 00:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg bare konstaterer fakta; MJ er "ut" som barneleke i den form vi tidligere har kjendt det. Det finnes tog for små barn men da som "Thomas-tog" og andre fantasiprodukt.

Les leketøyskatalogene fra alle importører/kjeder som kom til jul. Ikke engang Brio som er importør for Märklin i Norge har spandert en millimeter plass i katalogen sin til MJ.

NMJ har fått inn Thomas-toget som startsett og løslok med de andre lokene og vognene som hører til i den serien. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Dette burde jo være en fin gave til barna. Spørsmålet er om  de andre mj-fohandlerene har fått med seg dette, slik at de kunne hatt noe å tilby de minste de også.

I ALLT OM hobby nr 7 2005 er det en annonse om svenske nyheter: et startsett, tre godsvogner litt O og ett ellok litt Ub. Jeg har sett at Märklin har mye mere svenskt utvalg enn norskt. Jeg tenker som så at hadde de hatt mere norskt tidligere, så hadde jeg kanskje holdt meg til Märklin, isteden for å gå over til DC.
Brio burde ha markedsført Märklin og modelljernbane bedre for å øke interessen for modelljernbane. 

Selv vokste jeg opp 30 meter fra Sørlandsbanen og fikk interessen derifra og min far. Siden jeg bodde så nærme sørlandsbanen opplevde jeg nesten hver natt godstoget som rumlet forbi, så det ristet i hele huset. Det å bli ristet i søvn av godstoget var noe helt spesielt.

Det kunne vært interessant å se hvor mange her på forumet som er i aldersgruppen 12-22? 

Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 01:20

Jeg tror for så vidt ikke det er så negativt som man skal ha det til. Mange bruker Tyskland som et eksempel på hvordan hobby’en er på vei ned. Det vi nå ser i Tyskland er det samme som skjedde her på berget for noen år siden. MJ blir trukket ut av leketøysbutikkene og inn i spesialbutikkene. Markedet i Tyskland har jo også vært veldig stort i forhold til antall innbyggere. Og det er riktig nok på vei ned, men markedet der er jo fremdels enormt. Før så fant man jo en MJ butikk i hver lille by/dorf, det er klart at med dagens konkurranse fra andre leker og dataspill så er det urealistisk. Derfor er markedet justert og er mer balansert med resten av Europa.

 

Og MJ blir ikke i dag solgt som en leke på samme måte som før. Men det er ikke dermed sagt at det ikke er interesse for det. MJ butikker i dag selger fremdeles en masse startsett, forskjellen er at man oppsøker spesialbutikken og ikke leketøysbutikken. Klart det kvantumet som man hadde tidligere oppnår man ikke lengre, men å dømme denne hobby’en nord og ned skal man være litt forsiktig med. Internett er jo i dag en vanvittig inspirasjonskilde for de som kan funderer på begynne med MJ. Man kan så å si velge og vrake mellom scala’er og forbilde. Aldri har utvalget og spesialiseringen vært så stort som nå. Det at de store selskapene som Roco, Märklin og Lima går/gikk konkurs eller har problemer har minst like mye med omstillingsdyktighet å gjøre. De hadde markedet i Tyskland som referanse og fulgte overhode ikke med på hva som foregikk i resten av Europa. I tillegg blomstrer det opp små firmaer som er minst like dyktige på å lage modeller som de store og som kan konsentrere fokus på ett marked eller land.

 

Det er helt riktig at vi ikke må glemme rekruttering til vår glimrende hobby. Men av erfaring så er det mange som begynner med dette etter familien er stiftet og man har rast fra seg i ungdomsårene. Jeg tror ikke det er noe forskjell på å ha en hobby i dag, som det var for 20 år siden. Alle vil ha noe å pusle med, og mange ganger er det tilfeldig hva valget lander på. Kanskje vi må være flinkere til å markedsføre vår hobby som noe mer enn bare tog. Den er rimelig allsidig, og i mange tilfeller er det mer bygging enn selve kjøringen av tog som mange syntes er moro.
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 07:01

Jeg tror Finn på Frisenfeldt selv var en hobbymann, i hvertfall foretrakk han å stå i hobbyavdelingen Og han hadde en del kunnskaper også om mj, så det overrasker meg!

Kjøpte en del småtteri der, men det burde ha vært muligheter for en mj butikk i Østfold?????

Tok fram ett mj blad fra 86, og kunne se at mange av annonsørene i det bladet ikke finnes lenger!

Men Amundsen er topp han, selv om jeg savner butikken på hjørnet! Og av og til er nettopp butikken på hjørnet god å ha( les Frisenfeldt)

MAV

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 09:10

Starten på problemet for de små Märklin-forhandlerne kom nok da Göppingen åpnet for direkteimport . (Importsystemet for andre merker vet jeg ingen ting om ) Siden det ble satt et minstekvantum for direkteimport, opplevde vi at de som var store nok til å oppfylle dette, kunne omtrent halvere prisene "over natta".

Når det nå blir stadig enklere å handle "pr post", gir jo utviklingen seg selv, og preger tydeligvis også interessen hos grossisten som småforhandlerne er avhengig av.

Hvorfor grossisten hos söta bror greier å vise større engasjement og får fram mere svenskt mj, kan vi jo bare spekulere om ...

Bjørn Egil
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 09:42
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Min kortfattede mening er at MJ er en avansert hobby for voksene og ungdommer (må ha med oss Carl - F) men er også et leketøy for barn, da i litt enklere former som Thomastoget i fra Marklin og Bachman og de noe enklere startsettene.


Ja, jeg er med!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 11:02

Interessant innlegg av Knut Moe. Håper bare at han har rett!?

(Dette er egetlig et tema for seg men for å holde tråden  fra tidligere innlegg velger jeg å poste her.)

Jeg tror bildet i Tyskland er mer nyansert enn at salget flyttet seg fra leketøysbutikker til faghandel/spesialbutikker. Hadde det siste vært tilfelle, så hadde volumet ikke gått ned så drastisk og det hadde ikke vært den butikkdøden innen MJ-butikker som man har sett de siste år?

Når det gjelder de økonomiske problemene hos produsentene, kan man ikke automatisk tilskrive disse høyt kostnadsnivå i Europa når så godt som alle produserer her til nylig? Hadde det vært tilfelle hadde man erfart konkurransevridning der de med de billigste fremstillingskostnader hadde overtatt salget. Dette er ikke tilfelle. Her er det en bransje som sliter!
Det tyske marked er enormt stort. En svikt her kan ikke en omprioritering til andre markeder fange opp. Jeg tror det er få her hjemme som ville ha kjøpt mer om det hadde vært mer på markedet? Kanskje det hadde vært mer spredd (istedet for 8 Di3 fra Heljan så hadde det blitt færre + noe annet) så totalvolumet vil nok bli det samme?

Det er klart at Internet har betydd mye for utviklingen av omsetning av MJ-utstyr de siste år. Først og fremst er det kommet nettbutikker som med sine prismarginer har utkonkurert mang en lokal forhandler.
Mest betydning tror jeg det har hatt for omsetning av nye produkter kontra brukte? En som kjøper MJ, har en viss sum  som er satt av til det. Om den blir brukt til nytt eller brukt utstyr er det samme. Når utvalget av brukt er enormt og til en rimelig penge så er det ikke rart at Ebay går så det suser! Produsentene har i tillegg lagt forholdene til rette for et omfattende bruktmarked med de "ørten" nummer- og fargevariater de har produsert de seinere år i "begrenset opplag".

Det som imidlertid skaper rekruttering er vel hvor mange som begynner med startsett. Når disse ikke finnes på "hvert gatehjørne" blir de heller ikke valgt. Det holder ikke at noen få spesialbutikker fører dette.Kampen om førstegangskunden er knallhard og går på pris, kvalitet og hva du får for pengene. I tillegg holder det ikke at toget beveger seg og kan kontrolleres. En hvilken som helst avansert leke kan det idag - til en langt lavere pris og med like stor lekeverdi ( i og med opprigging ikke tar så mye tid). - I så måte har MJ i dag tapt som leketøy (bortsett fra spesielt ineresserte). Det må vi bare erkjenne -samme hvor smertelig det er for noen av oss.

Dersom vi klarer å skape et inntrykk av MJ som en allsidig og utviklende hobby for ungdom og eldre, hadde mye vært vunnet. Dersom vi skaper det inntrykk at MJ er god egnet for små barn er jeg redd for at vi fortsatt kommer til å slite med holdningene "Jasså da gitt! Har du ikke vokst fra leketoget ennå!".
Er det noe ungdom avskyr så er det å holde på med noe som virker barnslig!



Edited by Kjell H. - 05 desember 2006 at 11:08
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 11:10
Der begynner jeg å bli enig med deg Kjell. Da er vi tibake på en tidligere debatt: Rekrutering til hobbyen

Hva kan gjøres for å snu trenden?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 12:57
Problemmet er som du sier til slutt her Kjell H at dersom MJ prøver og virke mer inkluderende for yngre vil noe av intrykket av MJ som en avansert hobby for voksene forsvinne. Man må finne et slags skille mellom Thomastoget og Superline modellen, slik at eventuelle nybegynnere ikke får inntrykk av at dette er leketøy samtidig som unger ikke får høre at dette er noe for far, du får vente til du er gamel nok. 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 13:44
Uff, da blir ting komplisert Men vi har jo de vanlige masseproduserte modellene fra f.eks. Märklin og Roco, de er vel det nærmeste vi kan kalle en mellomting mellom leketøyet Thomas og "Leke-Gud-Superline".

Det blir sagt her at Brio har sluttet helt med Märklin i sine butikker og det skuffer meg stort. Märklin er et fint utgangspunkt for rekrutering til hobbyen og det faktum at Brio dropper det i markedet utenom spesialbutikker er et stort tilbakeslag for rekruteringen. Jeg synes MJF bør legge press på Brio for å ta få Märklin startsett tilbake i butikkene. Nå har ikke jeg formålsparagrafen til MJF foran meg, men å fremme mj for den yngre garde burde være en del av den. Hvis det ikke er en paragraf om det allerede bør det inn!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 14:54

Jeg vet sandelig ikke hva man skal gjøre for å øke rekrutteringen?

Det jeg tror kan være en løsning, er å gi hobbyen et "ekskusivt preg" samtidig som inkluderende? Dette "stempelet" har MJ-hobbyen i Tyskland og ellers på Kontinentet. "Ekskusiviteten" ligger i at dette er ikke en "hobby for alle" da den kan være kostbar og krevende ( alt etter nivå). Det må bli "når jeg blir gammel nok, skal jeg kjøpe meg modelltog for det har ingen av vennene mine". Får hobbyen et visst prestisjepreg og anerkjennelse er mye gjordt?
Direkte ødeleggende er etter min mening reportasjer i aviser og på TV hvor voksne menn ifører seg NSB-lue og fløyte til akkompanjement av "Chattanoga-Cho-Cho" og kjører tog i kjeller og på loft! Det bare får frem det komiske og får hobbyen til å se "rar" ut for folk flest.

Slik det for mange unge i dag så tør de ikke si at de har tog hjemme i frykt for å bli mobbet. Prøv "sjekketrikset" med, "Bli med meg hjem og se på alle togene mine" og vent på reaksjonen! - Det er som hentet fra "nerdenes verden".

Kan disse holdninger endres så har hobbyen en fremtid.



Edited by Kjell H. - 05 desember 2006 at 14:56
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 15:08
Jeg kan vel betegnes som et prakteksemplar på det siste du nevner her Kjell, jeg unnlater å fortelle om hobbyen min på skolen untatt til venner som jeg vet kan respektere meg for at jeg driver med noe uten om det vanlige blant ungdom i dag. Jeg Blir jo rimelig tragisk når man blir sett ned på for å drive med noe konstruktivt. Jeg har vel nevnt noe om dette tidligere i tråden også....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 17:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg vet sandelig ikke hva man skal gjøre for å øke rekrutteringen?


Det jeg tror kan være en løsning, er å gi hobbyen et "ekskusivt preg" samtidig som inkluderende? Dette "stempelet" har MJ-hobbyen i Tyskland og ellers på Kontinentet. "Ekskusiviteten" ligger i at dette er ikke en "hobby for alle" da den kan være kostbar og krevende ( alt etter nivå).



Knakende godt forslag. Sett opp prisene på MJ-utstyr og forby ferdigveksler. Da kommer nok folket løpende!

Det fine med MJ er jo at man kan sitte å file på det samme messingloket på 11 året, eller man kan rase ut og kjøpe en pose brukte Märklinskinner og smelle opp en bane på en ettermidddag!

Og om noen må gjemme sin glede over å kjøre modelltog bak en fasade av eksklusivitet er det jo bare å ta seg en tur på Strømmen og svi av en fet stabel høvdinger.

MJ-hobbyen er så variert at den kan passe for alle, uansett tykkelse på lommebok og antall tommeltotter.

Det som kan redde MJ-hobbyen er om vi greier å formidle den gleden vi har av den.

Om MJ-hobbyen egentlig er i krise er en annen sak!
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 18:58
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Det som kan redde MJ-hobbyen er om vi greier å formidle den gleden vi har av den.


Formidling er et fint stikkord. Mot slutten av Drammen messen nå nylig fikk jeg en tilbakemelding fra en mormor med barnebarn som åpenbart ikke hadde noen som helst tilknyttning til mj miljøet. De synes det var bra at jeg pratet med dem. Øh, stopp litt. Prater ingen andre med folk? Neida, bare jeg og en annen (vet ikke hvem) hadde tatt seg bryet med å slå av en prat.

Det gjør meg bekymret for at vi mj-ere er litt for egne rundt hobbyen vår. Når man stiller ut, eller selger mj på en messe er det viktig å huske at man står for modelljernbanens ansikt utad. Å vise frem det vi driver med er helt nødvendig for å fremme interessen.

Utsillere på messer må huske at de ikke er der bare for å vise frem det de driver med til likesindige. Da jeg forsøkte å fotografere Z-mod modulene med en tripod ble la jeg merke til at de var for høye. Det kommer mange barn på messer å de minste har lite kjangs til å kikke på de flotte modulene.

Jeg sier ikke at man skal sette alt på gulvet men man bør kanskje tenke på å sette en liten krakk foran... Å prate litt med andre enn "proffene" er ikke særlig vanskelig. Det skal veldig lite til, og man får seg kanskje en hyggelig samtale samtidig

Edited by carlf - 05 desember 2006 at 18:59
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 19:21
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Om MJ-hobbyen egentlig er i krise er en annen sak!


Ja. Jeg kan ikke, for min del iallfall, registrere noen krise.... Hvis det kommer som hovedoppslag på dagsreveyen: "Bare 143 startsett solgt i 2006. Julesalget kollapset!"
Da kan vi kalle det en krise.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 19:49
Originally posted by carlf carlf wrote:


Formidling er et fint stikkord. Mot slutten av Drammen messen nå nylig fikk jeg en tilbakemelding fra en mormor med barnebarn som åpenbart ikke hadde noen som helst tilknyttning til mj miljøet. De synes det var bra at jeg pratet med dem. Øh, stopp litt. Prater ingen andre med folk? Neida, bare jeg og en annen (vet ikke hvem) hadde tatt seg bryet med å slå av en prat.


Det er ikke bare innen engelsk popmusikk at man har "Shoegazers", dvs. folk som står og stirrer på skoa sine.

Jeg har opplevd det selv på messer at folk nærmest bare står og skuler bak bordene sine.   

Litt vennlig oppmerksomhet har aldri drept noen...
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 19:51
Originally posted by einjen einjen wrote:


Ja. Jeg kan ikke, for min del iallfall, registrere noen krise.... Hvis det kommer som hovedoppslag på dagsreveyen: "Bare 143 startsett solgt i 2006. Julesalget kollapset!"Da kan vi kalle det en krise.


Tja, vi kan da prøve å melde om ramaskrik i mj-verdenen. Indre konflikter river en gammel hobby i filler. Mafiavirksomhet i 1:87. Märklin ut på det smale spor. Lov å prøve... Det hadde blitt litt publisitet rundt oss, men det kan hende det bare skremmer vekk de små. Nei, vent, det skremmer vekk foreldrene, slik at barna plutselig har lyst til å holde på...

Edited by carlf - 05 desember 2006 at 19:52
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 20:34

Setter du likhetstegn mellom "eksklusivitet" og pris, Håvard, da forstår du meg feil.

Pris er bare en av mange faktorer. Etter mine begrep er Thamshavnbaneloket ditt i høyeste grad eksklusivt! Med ekskusivt mener jeg at det er ikke uten videre oppnåelig for alle. Hva som er "ekslusivt" er en subjektiv vurdering.
Mye av det mest eksklusive materiellet jeg vet om er selvbygd eller kraftig modifisert. Samme med moduler og anlegg landet runt.
Felles for denne "eksklusiviteten" er at eier er stolt av det på en slik måte at man trekker det frem i andre sammenhenger. Dette gjør at hobbyen tåler å bli diskutert blandt venner og andre uten at man skal være redd for skjulte smil. - Som når båtfolket diskuterer båter og bilentusiaster diskuterer bil.

MJ og jernbane har fått et "harry" preg over seg og vi som driver hobbyen åpent betraktes av mange som nerder. Det er det vi må bli kvitt for at hobbyen skal få en almen utbredelse og aksept.

(Rettet trykkleifer)



Edited by Kjell H. - 05 desember 2006 at 22:00
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.