MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner
    Posted: 02 desember 2006 at 12:37
Da var det vel på tide for meg å ta opp igjen hobbyen fra tiden da jeg var 10-15 år :) Skal si mye har skjedd siden den gang. Hadde da en Märklin bane som jeg hadde lagd på en sponplate. Etter å ha lest på forumet her i ca en uke nå har jeg konkludert med at jeg nok ikke kommer til å gå for en Märklinbane men velge "alle de andre". Grunnen er vel mye valgfriheten samt at jeg ikke har så store mengder utstyr fra før. Nå har jeg desverre ikke noe plass til bane så kommer til å ta meg gooood tid til å planlegge, tegne og sikkert også prøve meg frem med små prosjekter. I gamle dager var mine fjell ferdigkjøpte men nå skal alt lages selv. Ser på prosjektet som noe som skal vare evig. Det som skal bli mest spennende er nok å planlegge og bygge det hele. Siden jeg er en "datanerd" skal selvfølgelig det hele ende med at jeg styrer alt fra pc. Må bare si at forumet her har gitt meg utrolig mye inspirasjon til å sette igang igjen.  Etter hvert som jeg har fått tegnet ned noen forslag vil de nok legges ut her, eller ev. på en egenprodusert nettside/blogg.
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 13:07
Velkommen, MortenB.

Som du har sett er du slett ikke alene om å "gjenoppdage" denne hobbyen etter noen år. Selv har jeg startet min "nye" MJ-tilværelse i den enden du ønsker å slutte: mulighetene i PC-styring og automasjon.

Lykke til med prosjektet ditt - enten det blir lite eller stort.

Vennlig hilsen
Stein
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 15:40
Velkommen tilbake! Bra du har sett lyset i enden av tunnelen!

Uff, etter hva jeg leser av erfaringer her på forumet er jeg straks på vei til å legge hobbyen på hylla
Ikke en tid jeg ser frem til...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 15:49

Originally posted by carlf carlf wrote:

Velkommen tilbake! Bra du har sett lyset i enden av tunnelen!

Uff, etter hva jeg leser av erfaringer her på forumet er jeg straks på vei til å legge hobbyen på hylla
Ikke en tid jeg ser frem til...

Bare få det overstått Carl - F! Har hatt min "pause" fra jeg var en 6 år til jeg var 15...... 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 16:02
Hvorfor legge hobbyen på hylla Carl? 
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 16:12

Vil bare si det MortenB at å velge marklin sitt system setter ikke noen grense for hvilke produsenters materiel du kan bruke på anlegget ditt. De fleste andre store produsenter som Roco, Lima, Heljan, Hobbytrade, osv kan tilby de samme modellene tiltenkt Marklin systemet.

Selv kjører jeg norsk slutten av 80 - begynnelsen av 90 - tallet. De fleste lokene jeg har er ikke Marklin, men vekselstrømversjoner av andre produsenters lok.

Forøverig kan jeg anbefale deg å lese Svein Sandos artikkel om fordeler og ulemper med de to systemene så kan du gjøre deg opp en mening om hva som passer best for deg.

http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=200&nid=2

 



Edited by Andreas - 02 desember 2006 at 16:13
Hilsen Andreas.   
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 16:17
Har lest den artikkelen tidligere i uka og det var informativ lesning. Er klar over at man får mye utstyr fra de andre produsentene også til Märklin men siden jeg fra før kun har 1 lok og ikke de store mengdene skinner ser jeg at det er en lavere pris på mye av utstyret fra de andre levrandørene. Kommer nok til å ta vare på mitt gamle Märklinutstyr da dette kan gå i arv slik at neste generasjon også får opp øynene for modelljernbane :)

Ellers er det forresten veldig artig å se bilder både fra andres anlegg og også fra treff og messer. Inspirasjonsfaktorer det :)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 16:23
En helt klar fordel med likestrøm er så klart at det er en del billigere. Må fort regne med å legge på en 300 - 500 per lok i vekselstrøm. Men jeg sparer inn en del kroner på at fattern er "skinnesponsor" Dessuten kan det bli enkelte problemmer med å ha to skinnesystemer under samme tak 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 16:27
Du er ikke den eneste som nylig har fått opp øynene for hobbyen igjen. Jeg har ikke noe plass til å bygge noe anlegg, men jeg holder på med et diorama på en plate som måler 58 x 36 cm hvis jeg ikke husker helt feil. Skal ha en skinnebit som krysser platen, og litt forskjellig terreng rundt. Det blir ikke noe kjørbart, men det er greit med litt trening siden jeg aldri har gjort noe slikt før.

For øyeblikket holder jeg på å skjære ut grovkonturene i terrenget med kniv. Fattern tok med masse kapp av skummaterialer hjem fra jobben så foreløpig er det ikke mange kronene som er brukt.

Skulle gjerne hatt et rom å bygge et anlegg på. Man blir litt fort lei av å kjøre togene rundt i ring på gulvet
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 16:33
Sponsorer er alltid kjekt å ha.. Desverre er jeg nok ikke så heldig at pappa sponser meg mer. Men alt det gamle har han jo bidratt med. Kan tenke meg jeg får litt hjelp med byggingen da. Viste han litt bilder her om dagen og tror han ble veldig fasinert :) Gleder meg veldig til jeg kan begynne bygging. Desverre må jeg først få meg et nytt sted å bo med litt mer plass ;) 
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 20:32
Ja det er ei herleg kjensle å byrje med mj-hobbyen igjen, ikkje sant! Eg sjølv har nyleg kommt tilbake etter nokre år der eg har dreve med andre ting. Til jul skal eg bygge ein Skd 206! Gleder meg!
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 20:33

MJ er lagt på hylla her også.. (Mer oppe på skapet da) Men jeg har M&E og kose med med..

 Jeg pleier også å dra på MJ klubben hvis jeg har tid...

Er mye foran dataen også

 

 

Og Ps, M&E kommer ut i 5 utgaver fra og med neste år!

Mye å gjøre for han redaktør Knut Pedersen!  

Mvh Espen N.N.

Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 21:16
Til en tilbakevendene mjer. En ting har forandret seg på 10-15 år. Nå har digital styring gjort det mulig og kjøre mere lik 1:1 efekter som lys, lyd og røyk . Pasasjervogner med lyse på når toget står stille.
Her er det likestrømsystemene som gir det største utvalg og pris. Her finnes det systemer som kan bruks med Mãrklin Motorola og dcc likestrøm systemene samtidig på forsjellige spor.
Er det noe som du lurer på?
Send email laarimp()gmail.com sett inn krøllalfa.
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 21:53
Takker for det BNSF.... Kommer nok til å bruke forumet aktivt fremover. Både for å få tips og ideer men også for å lese om hvordan ting virker. Synes aboslutt utviklingen som har vært er utrolig spennende. Er litt mer utfordrende når man har større valgmuligheter med tanke på togdriften. Har lest mye om forskjellige skinner, "størrelse" på skinnene, da typ 75, 83, 100 osv.... Virker som om mange har lagt seg på 83 da det er mer kompatibelt med litt eldre vogner ol. Kommer til å begynne med div. design i 3dPlanIt til uka så får vi se åssen det går :)
Back to Top
asbjotve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asbjotve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 12:02
Velkommen tilbake!

Selv har ikke jeg vært aktiv på en god stund da jeg ikke har noe plass å bygge anlegg på. Så hos meg ligger hobbyen delvis på hylla (kjøper fremdeles noe utstyr) for jammen skal jeg gjennopta hobbyen senere.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 12:41
Morten,

har du tenkt over hva som er viktig for deg med hobbyen?
F.eks:
Landskapsbygging?
Kjøring av lange tog?
Skifting?
Bygging av modeller?
Hvilket forbilde vil du ha?
-f.eks Norsk, Nordisk, Tysk, Sveitsisk, Russisk, Australsk, Amerikansk eller en (u)salig blanding ?

Ta en titt Svein Sandos artikkel: Finn deg selv som MJ-er
Og tenk, kanskje sett opp en liste for å finne ut hva som er viktigst for deg.

Som BNSF nevner, er digitaltstyring kommet inn som en ny og spennende faktor.
Siden du likevel ser ut til å velge noe annet enn Märklin, synes jeg du skal ta en titt på N-skala, som virkelig er blitt noe som det går an å kjøre med. Selv om jeg selv synes det blir smått, fungerer nyere materiell bra.
Ta f.eks en titt på dette N-anlegget med østerisk forbilde.
Eller denne dansken som bygger med amerikansk forbilde i N.
Du kan nemlig få ganske mye for pengene om du velger amerikansk forbilde i N og ikke minst i HO, men ulempen er at du stort sett må handle over nettet.

Jeg har gått veien fra Märklin (julepresang for 43 år siden) via norsk likestrøm til jeg skiftet til Amerikansk HO for 10 år siden.
Siden du nå starter på nytt, har du mange valgmuligheter, så hvorfor ikke ta deg litt tid og finn ut hva du vil?
Hvor i landet bor du, kanskje det finnes en klubb eller privatpersoner i nærheten som kan vise fram modeller og ev anlegg?



Edited by KnuT - 03 desember 2006 at 12:44
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 13:45
Ja.... Sant som du sier Knut.... Man bør bruke litt tid å tenke gjennom hva man vil gå for. Synes vel egentlig N blir litt smått mens H0 er passe størrelse. Når det gjelder forbilde har jeg lyst å prøve meg på nordisk. Tidsepoke har jeg enda ikke bestemt meg for. Virker som om 60-70 er "greiere" å bygge troverdige modeller av da ting på en måte ikke var like omfattende da men synes nåtid er veldig spennende. Men ikke noe jeg har tatt en avgjørelse på enda. Eneste jeg vet er at jeg har lyst å bygge et anlegg hvor togene kan kjøres selvstendig uten noen som helst form for manuell "jobb". Tenker da på å måtte snu lok ol. Målet er jo å ha et system styrt helt og holdent fra pc, kanskje til og med helt automatisk. Men siden det er tidlig i planleggingsfasen er  jeg åpen for innspill, tips og hint.

Ellers holder jeg til i Østfold. Etter det jeg har sett er det ikke her det største miljøet er.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 16:29
Det er ganske mange mj-ere i Østfold. Du kan stikke innom Den røde Baron i spor 5 på Kråkstad stasjon en mandag kveld. Der holder en underavdeling av NJK til, men det er mange mj-ere der.

og for å svare på spørsmålet du stilte meg lengre oppe: Tipper hobbyen kommer til å bli fortrengt av studier og sånt ganske snart    Jeg har merket at det har blitt lite bygging i år... men jeg håper da på å holde på interessen!

Edit: Eller er det spor 4? er ikke helt sikker...

Edited by carlf - 03 desember 2006 at 16:29
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 18:04

Originally posted by carlf carlf wrote:

Det er ganske mange mj-ere i Østfold. Du kan stikke innom Den røde Baron i spor 5 på Kråkstad stasjon en mandag kveld. Der holder en underavdeling av NJK til, men det er mange mj-ere der.

og for å svare på spørsmålet du stilte meg lengre oppe: Tipper hobbyen kommer til å bli fortrengt av studier og sånt ganske snart    Jeg har merket at det har blitt lite bygging i år... men jeg håper da på å holde på interessen!

Edit: Eller er det spor 4? er ikke helt sikker...

Ligger ikke Kråkestad i Akershus da Carl - F? men det har vel ikke så stor betydning egentlig

Dessverre sant det du sier, Realfaga krever sitt, men det gjør også at man setter enda mer pris på den lille tiden man får til overs til hobbyen eller ?



Edited by Andreas - 03 desember 2006 at 18:04
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 18:42
Jada, Kråkstad ligger i Akershus, men det er da ganske nærme Østfold er det ikke det? Og hører man på en del av dialektene i den vogna skulle man nesten tro det lå i Østfold...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 19:16
Hei Morten,
hyggelig med enda en Østfolding her (jeg er dog bare inngifta og innflytta Østfolding.)
Det er da faktisk en del MJ-miljøer i Østfold.
Det finnes en klubb her i Halden, men jeg har ikke kontakt med den nå.
Det finnes et miljø i Sarpsborg, Gleng og NiM-gjengen. Ta kontakt med Heine for det.
Det finnes en gjeng som møtes regelmessig i Fredrikstad, og har hørt rykter om at en person har noe stort på gang i Gamlebyen.
Mossinger kan jo ta turen med Ferga over til Horten...
Selv er jeg med i en "interkommunal" gruppe som har det til felles at vi er interessert i amerikansk jernbane: US-rails (i Østfold).
Her er vi haldensere, særpinger, fredrikstad-folk, en NiMer fra Råde, en N-skala-fyr som nesten bor i Moss, ja, til og med en fra Lier....
En ting vi har felles, er at vi alle kjører digitalt.
Send gjerne en PM til meg, kanskje jeg kan formidle kontakt med noen nær deg.
Jeg har ikke kommet så langt på anlegget, men du kan ta en titt på bloggen min (link i signaturen).
PS.
Fikk nettopp et "trist" bilde fra Italia. Det omtalte flotte N-anlegget "Kopfbergbahn" er nå under riving.
Men det er fordi han vil begynne på ny frisk. Se her.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 11:09

Joda, Kråkstad ligger så vidt i Akershus, men "Den Røde Baron" er en ombygget boggivogn som står på spor 4, og det er hovedkvarteret for Østfold/Follo-avdelingen av NJK.

I denne vogna har vi et møterom med video og lysbildefremviser, hvor vi møtes hver mandag kveld og har det hyggelig med prat om jernbane i alle former og størrelser. Litt lenger inn har vi et klubbanlegg som både kan kjøres analog og digitalt 2-skinnedrift for testing av både eget og annet materiell.

Alle er hjertelig velkommen til oss for en prat med likesinnede.

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 14:26
Har tenkt litt.. Ja vet.. Selv jeg klarer å tenke.... Hehe... Men siden jeg nå ikke har noe plass til noe stort anlegg vil jeg prøve meg litt frem med å lage noen sånne dioramare. Er det ikke det man kaller slike små som nødvendigvis ikke kan kjøres på? Kan jo også prøve meg på en modul eller to sånn etter hvert. Alt for å få trening på landskapsdesign :)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 14:38

Diorama er ordet ja

Du kunne jo vudert å bygge deg en fremomodul da?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 14:49
Jo.... Har vært inne på den tanken og har ikke glemt den enda heller :) Men føler jeg kanskje bør trene litt på landskap ol. først... Men begge deler er jo fine måter å trene på da :) Så kanskje det blir en modul basert på FREMO etter hvert.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 19:30
Jeg vil anbefale, hvis du har plass, FREMO-moduler (de er, iallfall de byggesettene, ganske store). Kanskje du tilogmed er litt raskere en meg:

Jeg har så langt brukt ett år på dette. Min (dårlige unnskyldning) er unger og bæsjebleier.


Edited by einjen - 04 desember 2006 at 21:11
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2006 at 20:57

Originally posted by einjen einjen wrote:

Jeg vil anbefale, hvis du har plass, FREMO-moduler (de er, iallfall de byggesettene, ganske store). Kanskje du tilogmed er litt raskere en meg:

Jeg har så langt brukt ett år på dette. Min (dårlige unnskyldning) er unger og bæsjebleier.

En eller to fremomoduler har vel de fleste plass til Einar, det er vel litt værre med sånn gæringer som meg som har tenkt å bygge et helt anlegg delevis etter fremostandaren

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2006 at 14:06

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

En eller to fremomoduler har vel de fleste plass til

Nja, jeg er litt uenig. En FREMOdul opptar 1/2 kvadratmeter gulvplass, og det er temmelig mye i enkelte situasjoner. Dioramaer kan derimot bygges så små (eller store) som man vil, og man kan teste ut temmelig mye på en flate så liten som et A4-ark (jeg ville anbefale styropor/Jackofoam som underlag). Liker man det man har bygget, kan det senere tilmed bygges inn i et anlegg eller en modul...

Mvh Jon S.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2006 at 14:26
Hylleanlegget mitt i Z-skala tar omtrent like mye plass som 3 Fremoduler... Bare sånn til ettertanke. 

Det er 390x60 cm




Heine
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2006 at 19:22

Flott anlegg og godt bilde. Imponerende å se hvilke sporplaner som er mulige på et begrenset areal i denne skalaen.

Jeg undres på hvordan selve driften er i denne skalaen. Jeg forestiller meg at lokomotivene er så små og lette at det må oppstå problemer både med strømtilførsel og bare det å holde dem på skinnene?

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.