Nybegynner
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2047
Printed Date: 29 november 2024 at 06:13 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Nybegynner
Posted By: MortenB
Subject: Nybegynner
Date Posted: 02 desember 2006 at 12:37
Da var det vel på tide for meg å ta opp igjen hobbyen fra tiden da jeg var 10-15 år :) Skal si mye har skjedd siden den gang. Hadde da en Märklin bane som jeg hadde lagd på en sponplate. Etter å ha lest på forumet her i ca en uke nå har jeg konkludert med at jeg nok ikke kommer til å gå for en Märklinbane men velge "alle de andre". Grunnen er vel mye valgfriheten samt at jeg ikke har så store mengder utstyr fra før. Nå har jeg desverre ikke noe plass til bane så kommer til å ta meg gooood tid til å planlegge, tegne og sikkert også prøve meg frem med små prosjekter. I gamle dager var mine fjell ferdigkjøpte men nå skal alt lages selv. Ser på prosjektet som noe som skal vare evig. Det som skal bli mest spennende er nok å planlegge og bygge det hele. Siden jeg er en "datanerd" skal selvfølgelig det hele ende med at jeg styrer alt fra pc. Må bare si at forumet her har gitt meg utrolig mye inspirasjon til å sette igang igjen. Etter hvert som jeg har fått tegnet ned noen forslag vil de nok legges ut her, eller ev. på en egenprodusert nettside/blogg.
|
Replies:
Posted By: steppen
Date Posted: 02 desember 2006 at 13:07
Velkommen, MortenB.
Som du har sett er du slett ikke alene om å "gjenoppdage" denne hobbyen etter noen år. Selv har jeg startet min "nye" MJ-tilværelse i den enden du ønsker å slutte: mulighetene i PC-styring og automasjon.
Lykke til med prosjektet ditt - enten det blir lite eller stort.
Vennlig hilsen
Stein
|
Posted By: carlf
Date Posted: 02 desember 2006 at 15:40
Velkommen tilbake! Bra du har sett lyset i enden av tunnelen!
Uff, etter hva jeg leser av erfaringer her på forumet er jeg straks på vei til å legge hobbyen på hylla
Ikke en tid jeg ser frem til...
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 02 desember 2006 at 15:49
Posted By: MortenB
Date Posted: 02 desember 2006 at 16:02
Hvorfor legge hobbyen på hylla Carl?
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 02 desember 2006 at 16:12
Vil bare si det MortenB at å velge marklin sitt system setter ikke noen grense for hvilke produsenters materiel du kan bruke på anlegget ditt. De fleste andre store produsenter som Roco, Lima, Heljan, Hobbytrade, osv kan tilby de samme modellene tiltenkt Marklin systemet.
Selv kjører jeg norsk slutten av 80 - begynnelsen av 90 - tallet. De fleste lokene jeg har er ikke Marklin, men vekselstrømversjoner av andre produsenters lok.
Forøverig kan jeg anbefale deg å lese Svein Sandos artikkel om fordeler og ulemper med de to systemene så kan du gjøre deg opp en mening om hva som passer best for deg.
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=200&nid=2 - http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=200&nid=2
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: MortenB
Date Posted: 02 desember 2006 at 16:17
Har lest den artikkelen tidligere i uka og det var informativ lesning. Er klar over at man får mye utstyr fra de andre produsentene også til Märklin men siden jeg fra før kun har 1 lok og ikke de store mengdene skinner ser jeg at det er en lavere pris på mye av utstyret fra de andre levrandørene. Kommer nok til å ta vare på mitt gamle Märklinutstyr da dette kan gå i arv slik at neste generasjon også får opp øynene for modelljernbane :)
Ellers er det forresten veldig artig å se bilder både fra andres anlegg og også fra treff og messer. Inspirasjonsfaktorer det :)
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 02 desember 2006 at 16:23
En helt klar fordel med likestrøm er så klart at det er en del billigere. Må fort regne med å legge på en 300 - 500 per lok i vekselstrøm. Men jeg sparer inn en del kroner på at fattern er "skinnesponsor" Dessuten kan det bli enkelte problemmer med å ha to skinnesystemer under samme tak
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 02 desember 2006 at 16:27
Du er ikke den eneste som nylig har fått opp øynene for hobbyen igjen.
Jeg har ikke noe plass til å bygge noe anlegg, men jeg holder på med et
diorama på en plate som måler 58 x 36 cm hvis jeg ikke husker helt
feil. Skal ha en skinnebit som krysser platen, og litt forskjellig
terreng rundt. Det blir ikke noe kjørbart, men det er greit med litt
trening siden jeg aldri har gjort noe slikt før.
For øyeblikket holder jeg på å skjære ut grovkonturene i terrenget med
kniv. Fattern tok med masse kapp av skummaterialer hjem fra jobben så
foreløpig er det ikke mange kronene som er brukt.
Skulle gjerne hatt et rom å bygge et anlegg på. Man blir litt fort lei av å kjøre togene rundt i ring på gulvet
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: MortenB
Date Posted: 02 desember 2006 at 16:33
Sponsorer er alltid kjekt å ha.. Desverre er jeg nok ikke så heldig at pappa sponser meg mer. Men alt det gamle har han jo bidratt med. Kan tenke meg jeg får litt hjelp med byggingen da. Viste han litt bilder her om dagen og tror han ble veldig fasinert :) Gleder meg veldig til jeg kan begynne bygging. Desverre må jeg først få meg et nytt sted å bo med litt mer plass ;)
|
Posted By: Bjørnar Berge
Date Posted: 02 desember 2006 at 20:32
Ja det er ei herleg kjensle å byrje med mj-hobbyen igjen, ikkje sant! Eg sjølv har nyleg kommt tilbake etter nokre år der eg har dreve med andre ting. Til jul skal eg bygge ein Skd 206! Gleder meg!
|
Posted By: espyink
Date Posted: 02 desember 2006 at 20:33
MJ er lagt på hylla her også.. (Mer oppe på skapet da) Men jeg har M&E og kose med med..
Jeg pleier også å dra på MJ klubben hvis jeg har tid...
Er mye foran dataen også
Og Ps, M&E kommer ut i 5 utgaver fra og med neste år!
Mye å gjøre for han redaktør Knut Pedersen!
------------- Mvh Espen N.N.
|
Posted By: BNSF DASH 9
Date Posted: 02 desember 2006 at 21:16
Til en tilbakevendene mjer. En ting har forandret seg på 10-15 år. Nå har digital styring gjort det mulig og kjøre mere lik 1:1 efekter som lys, lyd og røyk . Pasasjervogner med lyse på når toget står stille.
Her er det likestrømsystemene som gir det største utvalg og pris. Her finnes det systemer som kan bruks med Mãrklin Motorola og dcc likestrøm systemene samtidig på forsjellige spor.
Er det noe som du lurer på?
Send email laarimp()gmail.com sett inn krøllalfa.
------------- DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
Posted By: MortenB
Date Posted: 02 desember 2006 at 21:53
Takker for det BNSF.... Kommer nok til å bruke forumet aktivt fremover. Både for å få tips og ideer men også for å lese om hvordan ting virker. Synes aboslutt utviklingen som har vært er utrolig spennende. Er litt mer utfordrende når man har større valgmuligheter med tanke på togdriften. Har lest mye om forskjellige skinner, "størrelse" på skinnene, da typ 75, 83, 100 osv.... Virker som om mange har lagt seg på 83 da det er mer kompatibelt med litt eldre vogner ol. Kommer til å begynne med div. design i 3dPlanIt til uka så får vi se åssen det går :)
|
Posted By: asbjotve
Date Posted: 03 desember 2006 at 12:02
Velkommen tilbake!
Selv har ikke jeg vært aktiv på en god stund da jeg ikke har noe plass å bygge anlegg på. Så hos meg ligger hobbyen delvis på hylla (kjøper fremdeles noe utstyr) for jammen skal jeg gjennopta hobbyen senere.
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 03 desember 2006 at 12:41
Morten,
har du tenkt over hva som er viktig for deg med hobbyen? F.eks: Landskapsbygging? Kjøring av lange tog? Skifting? Bygging av modeller? Hvilket forbilde vil du ha? -f.eks Norsk, Nordisk, Tysk, Sveitsisk, Russisk, Australsk, Amerikansk eller en (u)salig blanding ?
Ta en titt Svein Sandos artikkel: http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?vis=203&nid=2 - nyere materiell bra. Ta f.eks en titt på dette http://kopfbergbahn.calogero.org/index.php?page= - N-anlegget med østerisk forbilde . Eller denne dansken som bygger med http://www.lundsten.dk/layout/ - amerikansk forbilde i N . Du kan nemlig få ganske mye for pengene om du velger amerikansk forbilde i N og ikke minst i HO, men ulempen er at du stort sett må handle over nettet.
Jeg har gått veien fra Märklin (julepresang for 43 år siden) via norsk likestrøm til jeg skiftet til Amerikansk HO for 10 år siden. Siden du nå starter på nytt, har du mange valgmuligheter, så hvorfor ikke ta deg litt tid og finn ut hva du vil? Hvor i landet bor du, kanskje det finnes en klubb eller privatpersoner i nærheten som kan vise fram modeller og ev anlegg?
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: MortenB
Date Posted: 03 desember 2006 at 13:45
Ja.... Sant som du sier Knut.... Man bør bruke litt tid å tenke gjennom hva man vil gå for. Synes vel egentlig N blir litt smått mens H0 er passe størrelse. Når det gjelder forbilde har jeg lyst å prøve meg på nordisk. Tidsepoke har jeg enda ikke bestemt meg for. Virker som om 60-70 er "greiere" å bygge troverdige modeller av da ting på en måte ikke var like omfattende da men synes nåtid er veldig spennende. Men ikke noe jeg har tatt en avgjørelse på enda. Eneste jeg vet er at jeg har lyst å bygge et anlegg hvor togene kan kjøres selvstendig uten noen som helst form for manuell "jobb". Tenker da på å måtte snu lok ol. Målet er jo å ha et system styrt helt og holdent fra pc, kanskje til og med helt automatisk. Men siden det er tidlig i planleggingsfasen er jeg åpen for innspill, tips og hint.
Ellers holder jeg til i Østfold. Etter det jeg har sett er det ikke her det største miljøet er.
|
Posted By: carlf
Date Posted: 03 desember 2006 at 16:29
Det er ganske mange mj-ere i Østfold. Du kan stikke innom Den røde Baron i spor 5 på Kråkstad stasjon en mandag kveld. Der holder en underavdeling av NJK til, men det er mange mj-ere der.
og for å svare på spørsmålet du stilte meg lengre oppe: Tipper hobbyen kommer til å bli fortrengt av studier og sånt ganske snart Jeg har merket at det har blitt lite bygging i år... men jeg håper da på å holde på interessen!
Edit: Eller er det spor 4? er ikke helt sikker...
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 03 desember 2006 at 18:04
Posted By: carlf
Date Posted: 03 desember 2006 at 18:42
Jada, Kråkstad ligger i Akershus, men det er da ganske nærme Østfold er det ikke det? Og hører man på en del av dialektene i den vogna skulle man nesten tro det lå i Østfold...
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 03 desember 2006 at 19:16
Hei Morten, hyggelig med enda en Østfolding her (jeg er dog bare inngifta og innflytta Østfolding.) Det er da faktisk en del MJ-miljøer i Østfold. Det finnes en klubb her i Halden, men jeg har ikke kontakt med den nå. Det finnes et miljø i Sarpsborg, Gleng og NiM-gjengen. Ta kontakt med Heine for det. Det finnes en gjeng som møtes regelmessig i Fredrikstad, og har hørt rykter om at en person har noe stort på gang i Gamlebyen. Mossinger kan jo ta turen med Ferga over til Horten... Selv er jeg med i en "interkommunal" gruppe som har det til felles at vi er interessert i amerikansk jernbane: US-rails (i Østfold). Her er vi haldensere, særpinger, fredrikstad-folk, en NiMer fra Råde, en N-skala-fyr som nesten bor i Moss, ja, til og med en fra Lier.... En ting vi har felles, er at vi alle kjører digitalt. Send gjerne en PM til meg, kanskje jeg kan formidle kontakt med noen nær deg. Jeg har ikke kommet så langt på anlegget, men du kan ta en titt på bloggen min (link i signaturen). PS. Fikk nettopp et "trist" bilde fra Italia. Det omtalte flotte N-anlegget "Kopfbergbahn" er nå under riving. Men det er fordi han vil begynne på ny frisk. Se http://sp-coastline.blogspot.com/ - her .
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 04 desember 2006 at 11:09
Joda, Kråkstad ligger så vidt i Akershus, men "Den Røde Baron" er en ombygget boggivogn som står på spor 4, og det er hovedkvarteret for Østfold/Follo-avdelingen av NJK.
I denne vogna har vi et møterom med video og lysbildefremviser, hvor vi møtes hver mandag kveld og har det hyggelig med prat om jernbane i alle former og størrelser. Litt lenger inn har vi et klubbanlegg som både kan kjøres analog og digitalt 2-skinnedrift for testing av både eget og annet materiell.
Alle er hjertelig velkommen til oss for en prat med likesinnede.
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: MortenB
Date Posted: 04 desember 2006 at 14:26
Har tenkt litt.. Ja vet.. Selv jeg klarer å tenke.... Hehe... Men siden jeg nå ikke har noe plass til noe stort anlegg vil jeg prøve meg litt frem med å lage noen sånne dioramare. Er det ikke det man kaller slike små som nødvendigvis ikke kan kjøres på? Kan jo også prøve meg på en modul eller to sånn etter hvert. Alt for å få trening på landskapsdesign :)
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 14:38
Diorama er ordet ja
Du kunne jo vudert å bygge deg en fremomodul da?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: MortenB
Date Posted: 04 desember 2006 at 14:49
Jo.... Har vært inne på den tanken og har ikke glemt den enda heller :) Men føler jeg kanskje bør trene litt på landskap ol. først... Men begge deler er jo fine måter å trene på da :) Så kanskje det blir en modul basert på FREMO etter hvert.
|
Posted By: einjen
Date Posted: 04 desember 2006 at 19:30
Jeg vil anbefale, hvis du har plass, FREMO-moduler (de er, iallfall de byggesettene, ganske store). Kanskje du tilogmed er litt raskere en meg: http://einarblog.homemade.no/einarblog/"> Jeg har så langt brukt ett år på dette. Min (dårlige unnskyldning) er unger og bæsjebleier.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 04 desember 2006 at 20:57
einjen wrote:
Jeg vil anbefale, hvis du har plass, FREMO-moduler (de er, iallfall de byggesettene, ganske store). Kanskje du tilogmed er litt raskere en meg: http://einarblog.homemade.no/einarblog/"> Jeg har så langt brukt ett år på dette. Min (dårlige unnskyldning) er unger og bæsjebleier.
|
En eller to fremomoduler har vel de fleste plass til Einar, det er vel litt værre med sånn gæringer som meg som har tenkt å bygge et helt anlegg delevis etter fremostandaren
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 11 desember 2006 at 14:06
Andreas wrote:
En eller to fremomoduler har vel de fleste plass til |
Nja, jeg er litt uenig. En FREMOdul opptar 1/2 kvadratmeter gulvplass, og det er temmelig mye i enkelte situasjoner. Dioramaer kan derimot bygges så små (eller store) som man vil, og man kan teste ut temmelig mye på en flate så liten som et A4-ark (jeg ville anbefale styropor/Jackofoam som underlag). Liker man det man har bygget, kan det senere tilmed bygges inn i et anlegg eller en modul...
Mvh http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 11 desember 2006 at 14:26
Hylleanlegget mitt i Z-skala tar omtrent like mye plass som 3 Fremoduler... Bare sånn til ettertanke.
Det er 390x60 cm
Heine
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: Georg
Date Posted: 11 desember 2006 at 19:22
Flott anlegg og godt bilde. Imponerende å se hvilke sporplaner som er mulige på et begrenset areal i denne skalaen.
Jeg undres på hvordan selve driften er i denne skalaen. Jeg forestiller meg at lokomotivene er så små og lette at det må oppstå problemer både med strømtilførsel og bare det å holde dem på skinnene?
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 11 desember 2006 at 20:27
Bortsett fra noen av damplokene, har de fleste andre lokene meget bra strømopptak til å være så små. Og hvis man er litt nøye med sporleggingen, er det heller aldri problemer med avsporinger og ufrivillige vognavkoblinger. Anlegget i salongbordet mitt har vel bevist dette time etter time på 10-11 messer nå.
Men det er klart det blir problemer om man ikke får laskene riktig på plass, og i tillegg kjører togene i skalahastigheter tilsvarende 3-400 km/t.
Heine
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: Georg
Date Posted: 11 desember 2006 at 21:03
Artig, jeg ser for meg at samtlige spor på bildet vil bli okkupert av tog som beveger seg med lynets hastighet i ulike retninger. Er det vanlig å sette opp automatikk og signaler også i denne skalaen?
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 11 desember 2006 at 21:13
Ja, jeg har blokkstyring med signaler i salongbordet, og det blir det også i hylleanlegget.
Det blir mer og mer vanlig med digitalisering også...
Og jeg kjører ikke togene mine fort. Her er et eksempel på krypkjøring gjennom penser (filmet i salongbordet mitt): http://www.norskmjforum.no/video/data/krypkjoring02_heine.wmv - http://www.norskmjforum.no/video/data/krypkjoring02_heine.wm
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: Georg
Date Posted: 11 desember 2006 at 21:39
Ja, det gikk sakte, men sikkert. Flott!
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 14 desember 2006 at 17:46
Jon S. wrote:
Andreas wrote:
En eller to fremomoduler har vel de fleste plass til |
Nja, jeg er litt uenig. En FREMOdul opptar 1/2 kvadratmeter gulvplass, og det er temmelig mye i enkelte situasjoner. Dioramaer kan derimot bygges så små (eller store) som man vil, og man kan teste ut temmelig mye på en flate så liten som et A4-ark (jeg ville anbefale styropor/Jackofoam som underlag). Liker man det man har bygget, kan det senere tilmed bygges inn i et anlegg eller en modul...
Mvh http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.
|
Bare for å informere!
Å bruke Ekspandert/ekstrudert polystyren som for eksempel isopor eller Jackofoam på mindre dioramaer og moduller er sikkert helt OK det.
Problemmet derimot er at dersom man for eksempel skal bruke dette til å bygge et helt anlegg så går det fort med noen kubikk. Skjønner godt at det kan være fryktelig fristene for det er tross alt mye bedre og mye mindre sølete å bruke enn for eksempel gips.
Men faktumet er at det er VELDIG brennbart, man kan jo spørre seg hva er ikke brennbart inne i et hus? Tror ikke akkurat at sofaen kvalifiserer som ikke brennbart Men faktumet er at dersom slike materialer som Jackofoam begynner å brenne avgir de en giftig gass.
Det heter også i byggeforskriftene at slike materialer skal støpes eller innkles med ubrennbare materialer som for eksempel betong. Et tynt lag med for eksempel akrylmaling kvalifiserer da dårlig....
Kan jo også fort få et litt trist spørsmål fra forsikringselskapet ved et eventuellt oppgjør etter brann. Hvorfor var kjellern/hobbyrommet møkkfullt av ekspandert/ekstrudert polystyren? Det skulle det nemlig ikke hvert dessverre.....
Geir-Widar Langård tok også opp dette i sin første utgave av "Mitt mikorverksted" i MJ-bladet nr 3 2005.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 14 desember 2006 at 22:04
Hei!
Andreas wrote:
Det heter også i byggeforskriftene at slike materialer skal støpes eller innkles med ubrennbare materialer som for eksempel betong. Et tynt lag med for eksempel akrylmaling kvalifiserer da dårlig.... |
Gips er jo ett ikke brennbart materielae. Jeg har med hell brukt gipsruller til å kle inn Jacko-Foam"en da dette tar uttynnet vannfarge på en bra måte ved konstruksjon av fjell.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 14 desember 2006 at 22:28
Andreas wrote:
Men faktumet er at det er VELDIG brennbart, man kan jo spørre seg ....
.. dersom slike materialer som Jackofoam begynner å brenne avgir de en giftig gass. |
Nå er det jo ikke akkurat ett produkt, dette her. Iso/Jacko/Styro/por/foam skulle vel omfavne det meste ..
Det har kanskje ikke vært nevnt i denne tråden, men mange har i tidligere tråder understreket at de bruker "selvslukkende" ***foam.
(I denne sammenhengen er det ikke så mange som liker å bruke ***por, siden denne inneholder disse kulene.
Siden Jackofoam (XPS) er nevnt, kan jeg jo sitere litt fra HMS-databladet.
Om helsefare ved brann:
Fullstendig forbrenning gir CO2 og H2O, ufullstendig danner mange mellomprodukter, bl.a. CO
Annen informasjon i sakens anledning:
Antennelighet: >230 gr.C
Over 100 gr.C blir materialet mykt
Over 200 gr.C spaltes det i styren og kullos (CO)
Det kan synes "sunnere" å la det brenne enn å varme det opp ...
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 14 desember 2006 at 23:33
Hele greia blir egentlig et dilemma. Det er et materiale som jeg vil betegne som et av de beste og kanskje også billigste til landskapsbygging men samtidig så er det en fare å ha mye av det i huset. Man får kanskje heller prøve å begrense bruken av det.
Men når man først er inne på dette med brannsikkerhet kom fattern opp med et forslag her i stad hva med å bruke steinull, alså ikke glava for det brenner temmelig godt (Har tent på en matte en gang) Men Rockwool på 200 kilo per kubikkmeter blir rimelig kompakt og de brenner heller ikke med det første....
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: espyink
Date Posted: 14 desember 2006 at 23:36
Blir tunget det
------------- Mvh Espen N.N.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 14 desember 2006 at 23:47
espyink wrote:
Blir tunget det
|
Kanskje ikke noe å bruke på moduler og lignede som skal flyttes rundt, men da har man heller ikke det samme problemmet med brannfaren da modulene kan lagres andre steder enn i huset for eksempel garasjen.
Tror de steinullpalatene er 30 mm hvis jeg husker riktig. Dette må prøves.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: espyink
Date Posted: 14 desember 2006 at 23:52
Nei....
Fremo-folket med steinull plater, blir sterke med tiden
------------- Mvh Espen N.N.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 15 desember 2006 at 03:13
Hei!
På den annenside er vel ikke de mer konvensjonelle, "gamle", mj-materialene som tre, papp, papir og pappmaché helt brannsikre de heller? Finnes egentlig det helt brannsikre mj-anlegg?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 15 desember 2006 at 08:38
Siden vi er temmelig langt ute på viddene nå ...
Andreas wrote:
.... ikke Glava for det brenner temmelig godt (Har tent på en matte en gang) |
..: Hvor mye bensin brukte du for å få det til ..?
Alt brenner bare det blir varmt nok!
Dersom en er virkelig opptatt av å begrense mengden (i normal forstand) brennbart materiale på mj-anlegget, er det jo mest nærliggende å benytte klassikeren: netting og gips.
Bruk det du føler deg fortrolig med, er nå mitt råd
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 15 desember 2006 at 09:37
Roger wrote:
Hei!
På den annenside er vel ikke de mer konvensjonelle, "gamle", mj-materialene som tre, papp, papir og pappmaché helt brannsikre de heller? Finnes egentlig det helt brannsikre mj-anlegg?
|
Nei! Det tror jeg er rimelig umulig Som Bjørn Egil sa så brenner alt bare det blir varmt nok.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 15 desember 2006 at 10:32
b e pedersen wrote:
Andreas wrote:
.... ikke Glava for det brenner temmelig godt (Har tent på en matte en gang) |
..: Hvor mye bensin brukte du for å få det til ..?
Alt brenner bare det blir varmt nok!
|
Etter litt nærmere testing med glava og lighter på morrakvisten så har det vist seg at min teori fra tidligere ikke stemmte Hvorfor den plata jeg prøvde ut for noen år tilbake brant er nå et komplett mysterium..... Så vidt jeg husker var det ikke noen andre brennbare stoffer innblandet
------------- Hilsen Andreas.
|
|