MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan lage doserte kurver på anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan lage doserte kurver på anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan lage doserte kurver på anlegg
    Posted: 29 november 2006 at 21:43
Lurer litt på hvordan får man til å lage gode doserte kruver slik som det er på virklige jernbaner? Har hørt et forslag om å bruke en liten ledning å legge under skinnene på den ene siden, er det noen som har andre erfaringer med hvordan dette kan gjøres?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 22:08

Hei

Er ytterskinne i dosert kurve høgare enn skinnene før/etter kurva? Eller er inner skinna i kurva lågare enn skinnene før/etter kurva?

 

AT
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 22:29
Bruk styrenstrips, 2-3 mm brede.
Marker ytterside sviller på skinneunderlaget.
Lim styrenstrips ned med superlim, f.eks.
Øk overhøyden (doseringen) gradvis, med tykkelser fra 0,2 til 0,8 mm.
Bruk ca 20 cm mellom hver 0,2 mm økning.
Legg sporet slik at ytterside sville ligger på utterkant styrenstrips.
Bruker du store radier kan du bruke hele lengder, ved små radier bør du kutte dem opp i mindre biter.
Forsiktig hvis du bruker spiker gjennom senter spor, unngå nedbøyning.

Overhøyden bestemmes av radius og fart hos forbildet.
Jernbaneverket har maks overhøyde = 150 mm. I en kurve med radius 500 m gir det en likevektsfart på 80 km/t, der kreftene ut av kurven kompenseres av overhøyden, slik at passasjerene ikke dras sidelengs.

Den oppbyggingen av en overhøyderampe jeg beskrev over er viktig. Den må skje gradvis, ellers risikerer du at vogna bare har tre hjul på sporet samtidig, og da blir det avsporing...
Forbildet bygger opp overhøyden ut fra radius, jo mindre radius, jo mindre overhøyde - siden liten radius betyr liten fart.

Overhøyderampa begynner du der overgangskurven begynner. Forbildet har litt mer romslige mål, og lar gjerne rampa være like lang som overgangskurven. Dette kan bli litt knapp lengde med våre små radier, og oppbyggingen må gå inn i sirkelbuen.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 22:30
Originally posted by AT AT wrote:

Hei

Er ytterskinne i dosert kurve høgare enn skinnene før/etter kurva? Eller er inner skinna i kurva lågare enn skinnene før/etter kurva?

 



Ytterskinne er høyere, slik jeg beskriver i innlegget mitt over.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 22:31

Ytterskinna er høyere.

Sitat fra "Lærebok for linjepersonalet" (1962) kap. 5 pkt.a:

Hva man forstår med overhøyde.

...Sporet legges i overhøyde i kurver, og ved NSB anordner man overhøyden ved å løfte den den ytre skinnestreng.

Det står også også at det skal brukes overhøyde i kurver i togspor når R=5000m. og mindre.  Overhøydens størrelse er avhengig av kurveradiusen, men skal aldri overstige 150mm.

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 22:34

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Bruk styrenstrips, 2-3 mm brede.
Marker ytterside sviller på skinneunderlaget.
Lim styrenstrips ned med superlim, f.eks.
Øk overhøyden (doseringen) gradvis, med tykkelser fra 0,2 til 0,8 mm.
Bruk ca 20 cm mellom hver 0,2 mm økning.
Legg sporet slik at ytterside sville ligger på utterkant styrenstrips.
Bruker du store radier kan du bruke hele lengder, ved små radier bør du kutte dem opp i mindre biter.
Forsiktig hvis du bruker spiker gjennom senter spor, unngå nedbøyning.

Overhøyden bestemmes av radius og fart hos forbildet.
Jernbaneverket har maks overhøyde = 150 mm. I en kurve med radius 500 m gir det en likevektsfart på 80 km/t, der kreftene ut av kurven kompenseres av overhøyden, slik at passasjerene ikke dras sidelengs.

Den oppbyggingen av en overhøyderampe jeg beskrev over er viktig. Den må skje gradvis, ellers risikerer du at vogna bare har tre hjul på sporet samtidig, og da blir det avsporing...
Forbildet bygger opp overhøyden ut fra radius, jo mindre radius, jo mindre overhøyde - siden liten radius betyr liten fart.

Overhøyderampa begynner du der overgangskurven begynner. Forbildet har litt mer romslige mål, og lar gjerne rampa være like lang som overgangskurven. Dette kan bli litt knapp lengde med våre små radier, og oppbyggingen må gå inn i sirkelbuen.

Takk for detaljert forklaring Henning

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 22:58
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Lurer litt på hvordan får man til å lage gode doserte kruver slik som det er på virklige jernbaner? Har hørt et forslag om å bruke en liten ledning å legge under skinnene på den ene siden, er det noen som har andre erfaringer med hvordan dette kan gjøres?


Her er et bilde til glede for hardcore-nagletellere:


Bildet viser svillene på en bro i kurve på Kragerøbanen.
Skinnene er fjernet, men legg merke til oppbyggingen som ligger til venstre.

Ut i fra dette må man slutte at selve broen ligger i vater, og at overhøyden klosses opp under den ytre skinnestrengen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.