Hvordan lage doserte kurver på anlegg
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2038
Printed Date: 26 februar 2025 at 03:19 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Hvordan lage doserte kurver på anlegg
Posted By: Andreas
Subject: Hvordan lage doserte kurver på anlegg
Date Posted: 29 november 2006 at 21:43
Lurer litt på hvordan får man til å lage gode doserte kruver slik som det er på virklige jernbaner? Har hørt et forslag om å bruke en liten ledning å legge under skinnene på den ene siden, er det noen som har andre erfaringer med hvordan dette kan gjøres?
------------- Hilsen Andreas.
|
Replies:
Posted By: AT
Date Posted: 29 november 2006 at 22:08
Hei
Er ytterskinne i dosert kurve høgare enn skinnene før/etter kurva? Eller er inner skinna i kurva lågare enn skinnene før/etter kurva?
------------- AT
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 29 november 2006 at 22:29
Bruk styrenstrips, 2-3 mm brede. Marker ytterside sviller på skinneunderlaget. Lim styrenstrips ned med superlim, f.eks. Øk overhøyden (doseringen) gradvis, med tykkelser fra 0,2 til 0,8 mm. Bruk ca 20 cm mellom hver 0,2 mm økning. Legg sporet slik at ytterside sville ligger på utterkant styrenstrips. Bruker du store radier kan du bruke hele lengder, ved små radier bør du kutte dem opp i mindre biter. Forsiktig hvis du bruker spiker gjennom senter spor, unngå nedbøyning.
Overhøyden bestemmes av radius og fart hos forbildet. Jernbaneverket har maks overhøyde = 150 mm. I en kurve med radius 500 m gir det en likevektsfart på 80 km/t, der kreftene ut av kurven kompenseres av overhøyden, slik at passasjerene ikke dras sidelengs.
Den oppbyggingen av en overhøyderampe jeg beskrev over er viktig. Den må skje gradvis, ellers risikerer du at vogna bare har tre hjul på sporet samtidig, og da blir det avsporing... Forbildet bygger opp overhøyden ut fra radius, jo mindre radius, jo mindre overhøyde - siden liten radius betyr liten fart.
Overhøyderampa begynner du der overgangskurven begynner. Forbildet har litt mer romslige mål, og lar gjerne rampa være like lang som overgangskurven. Dette kan bli litt knapp lengde med våre små radier, og oppbyggingen må gå inn i sirkelbuen.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 29 november 2006 at 22:30
AT wrote:
Hei
Er ytterskinne i dosert kurve høgare enn skinnene før/etter kurva? Eller er inner skinna i kurva lågare enn skinnene før/etter kurva?
|
Ytterskinne er høyere, slik jeg beskriver i innlegget mitt over.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 29 november 2006 at 22:31
Ytterskinna er høyere.
Sitat fra "Lærebok for linjepersonalet" (1962) kap. 5 pkt.a:
Hva man forstår med overhøyde.
...Sporet legges i overhøyde i kurver, og ved NSB anordner man overhøyden ved å løfte den den ytre skinnestreng.
Det står også også at det skal brukes overhøyde i kurver i togspor når R=5000m. og mindre. Overhøydens størrelse er avhengig av kurveradiusen, men skal aldri overstige 150mm.
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 29 november 2006 at 22:34
Henning L wrote:
Bruk styrenstrips, 2-3 mm brede. Marker ytterside sviller på skinneunderlaget. Lim styrenstrips ned med superlim, f.eks. Øk overhøyden (doseringen) gradvis, med tykkelser fra 0,2 til 0,8 mm. Bruk ca 20 cm mellom hver 0,2 mm økning. Legg sporet slik at ytterside sville ligger på utterkant styrenstrips. Bruker du store radier kan du bruke hele lengder, ved små radier bør du kutte dem opp i mindre biter. Forsiktig hvis du bruker spiker gjennom senter spor, unngå nedbøyning.
Overhøyden bestemmes av radius og fart hos forbildet. Jernbaneverket har maks overhøyde = 150 mm. I en kurve med radius 500 m gir det en likevektsfart på 80 km/t, der kreftene ut av kurven kompenseres av overhøyden, slik at passasjerene ikke dras sidelengs.
Den oppbyggingen av en overhøyderampe jeg beskrev over er viktig. Den må skje gradvis, ellers risikerer du at vogna bare har tre hjul på sporet samtidig, og da blir det avsporing... Forbildet bygger opp overhøyden ut fra radius, jo mindre radius, jo mindre overhøyde - siden liten radius betyr liten fart.
Overhøyderampa begynner du der overgangskurven begynner. Forbildet har litt mer romslige mål, og lar gjerne rampa være like lang som overgangskurven. Dette kan bli litt knapp lengde med våre små radier, og oppbyggingen må gå inn i sirkelbuen.
|
Takk for detaljert forklaring Henning
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 29 november 2006 at 22:58
Andreas wrote:
Lurer litt på hvordan får man til å lage gode doserte kruver slik som det er på virklige jernbaner? Har hørt et forslag om å bruke en liten ledning å legge under skinnene på den ene siden, er det noen som har andre erfaringer med hvordan dette kan gjøres? |
Her er et bilde til glede for hardcore-nagletellere:
Bildet viser svillene på en bro i kurve på Kragerøbanen.
Skinnene er fjernet, men legg merke til oppbyggingen som ligger til venstre.
Ut i fra dette må man slutte at selve broen ligger i vater, og at overhøyden klosses opp under den ytre skinnestrengen.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
|