MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - en gang i neste årtusen kanskje
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

en gang i neste årtusen kanskje

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: en gang i neste årtusen kanskje
    Posted: 13 november 2006 at 14:19
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 14:37
Det står at alle partier er enige om at dette bør gjøres... Da er det vel egentlig bare å sette i gang.  Spørsmålet er hvor mange år det skal ta med planlegging og byråkrati for å få til dette.

Heine
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 14:49
Hrmf... Midt-Norge, da? Jeg vil også ha "supertog"!
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 15:24
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 22:25

http://e24.no/makro-og-politikk/article1533863.ece

BRA,men....ja,det er et men. Det virker på meg at trase allerede er bestemt. I tilleg står det 2 1/2 time Oslo-Bergen. KLan det utkonkurere fly? Jeg spør meg om det når je ser på bildeserien og det virker litt halvhjeretet ut(typisk norsk) . Trasee inn og ut av byene virker litt upassende og er det egentlig konkuranse med 2 4/2 time mot ca. 1/2 med fly?

Jeg får ikke akurat følelsen Paris-Lyon som er prakteksempelt på at tog kan danke ut fly på strekninger.

Tut, tut.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 22:29
En halvtime med fly? kan du gå på flyet på Oslo S og være i Bergen etter en halvtime? Det flyselskapet har jeg aldri hørt om. 

Heine
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 22:41
Originally posted by Christian Christian wrote:

http://e24.no/makro-og-politikk/article1533863.ece

BRA,men....ja,det er et men. Det virker på meg at trase allerede er bestemt. I tilleg står det 2 1/2 time Oslo-Bergen. KLan det utkonkurere fly? Jeg spør meg om det når je ser på bildeserien og det virker litt halvhjeretet ut(typisk norsk) . Trasee inn og ut av byene virker litt upassende og er det egentlig konkuranse med 2 4/2 time mot ca. 1/2 med fly?

Jeg får ikke akurat følelsen Paris-Lyon som er prakteksempelt på at tog kan danke ut fly på strekninger.

Tror at prisen kan konkurere bra med fly.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 22:54

Jeg er ikke sikker. Vi har en skummel kultur ved å overgå budsjetter og inenn samferdsel er det som regel den reisende som må betale hvis det er noe. Jeg er litt usikker på om jeg vil sitte i sneilefart vil tippe rundt 40 minutters tidinn/ut av byene . Prisen vil avhengi om dette går etter budsjettene er jeg redd. Å bygge en slik bane blir IKKE billig.

Tut, tut.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 23:06
Originally posted by Christian Christian wrote:

Trasee inn og ut av byene virker litt upassende og er det egentlig konkuranse med 2 4/2 time mot ca. 1/2 med fly?



Du kan ikke sammenligne effektiv flytid mot effektiv togtid, for til flytiden må du legge terminaltid (som neppe synker med alle de sikkerhetssjekker osv. man skal gjennom) og reisetid til og far flyplassene som ofte ligger godt unna bysentra, samt ekstrakostnader (men da er vi egl. over på en annen vudering) av nettopp disse tilbringertransportene.
Det jeg har sett av beregninger/eksempler på slikt, for eksempel fra Göteborg-Stockholm som har lignende avstander som Oslo-Bergen, er at kommer togets reisetid under tre timer, begynner det å konkurrere bra med fly.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 23:22

Nei det kan man ikke. Dog ser på på helhetene. For jeg som bor i Ski er det ikke vanskelig å komme til hovedstasjoner elelr flyplass. Dog skal man ikke ye utenfor Oslo området før tiden går fort for å si det sånn. Hvis jeg skulle valgt å sitte på et tregt tog til Oslo eller komme meg på raske veger til Gardermoen for å ta flyet til Bergen ville jeg desvere tatt flyet. For å ta et eksempel: jeg jobber innemellom som kurer (nei, ikke narko som mange tror. Lovlige saker). Bedriften har hatt som policy å reise billigst mulig, noe som har resultert i at jeg har måtte ta tog Oslo-Trondheim. Dette gjordet av naturlige årsaker at ting tok mye lengere tid enn nødvendig. For en tid tilbake ble det sjefsbytte og vips ble jeg satt på flyet selvom reisen kostet mer. Tidsregnskap er det som teller i næringslivet. Ved å sende megpå lyet sparte selskapet mange timer i lønninger. Sånt er det desverre.

Det er derfor jeg trekker paraellen mellom Paris-Lyon der toget tok rundt 5 timer (minnes jeg-rett meg gjerne) oget klarte ikke å konkurere intill TGV ble utfviklet og politikerne spyttet penger inn. Det som dog er forsjellen her er at lansdskapet er ganske flatt og de tar seg råd til å bygge egen traseer. Egen trasse fra Oslo ut mot Sandvika? desverre tror jeg ikke det. For all del: bra at vi endelig kommer igang med dette her i landet, men jeg frykter at detetr blir typisk norsk med halvbillige løsninger som må oppgraderes inenn få år og vips så koster saken mye mer.

Tut, tut.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 23:44
Hvor er Oppset"n når du trenger han?!?!?!

relatert sak forøvrig:

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 00:00

Slik som "terminaltiden" etterhvert er blitt (Også for meg, som ikke bor skrekkelig langt unna Ski), har toget absolutt blitt et gunstig alternativ. Ses" betraktninger om tid er absolutt relevante, i tillegg til at reisekvaliteten går ned på bekostning av økt sikkerhet ved innsjekk flyplass.

I dagsærender i Trondheim og Bergen gjør nattoget meg i stand til å møte kl. 8, uthvilt og utsovet. Alternativet er å stå opp kl 4 samme dag. Hjemturen kan tas med ettermiddagstoget, der dagen kan summeres opp på pc"en sittende på en plass som er langt bedre enn på fly. Tiden er min, jeg skal ikke møte opp ved noen skranker for å vente på neste "scanning".

Det er slett ikke bare entusiaster som mener dette tilbudet konkurrerer med flyet. E24 mener det kan danke ut SAS:

http://e24.no/makro-og-politikk/article1533863.ece

Med kortere reisetid per tog forbindes langt mer enn bare BRG/OSL/TRH. Se billedserien på samme side på E24 som viser økningen av regionsarealene som vil ligge en time unna de største byene.

Edit: Rettet feil i lenke

 



Edited by Lars Gjertsen - 16 november 2006 at 00:01
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 00:37
Lars: Mulig tog kan lønne seg for deg ved dagsærende, men har du lønn inn i bilde? Det er det som avgjør i næringslivet. Når det gjelder tidsregnskap med sikkerhetsjekk er det nok tidsspørsmål før bombehunder komemr på togperongene.Så de i Tyskland i sommer og måjammen meg si at det var bra. Mange syke mennesker her i verden.
Tut, tut.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 10:22

Selvfølgelig er lønn og effektiv tidsbruk en del av bildet for min del (og sannsynligvis for de fleste andre med jobb) også. Jeg kan fint produsere mens jeg reiser, og forholdene for produksjon ligger langt bedre til rette på tog enn på fly. Selvsagt er det ikke slik for alle - i kurérvirksomhet antar jeg at det mest interessante er nå frem til målet så raskt som mulig, og dermed blir forholdene annerledes.

Jeg forsøker ikke tegne et bilde av hva som er "best", men jeg går ikke uten videre med på at fly vil være overlegen reisemåte uansett, basert på et ensidig argument på at "tid er penger i næringlivet". Jeg har akkurat illustrert at reisetiden kan utnyttes til fordel for nettopp næring.

PS: Jeg har faktisk reist med fly de gangene det er essensielt å være tilbake/fremme innen et gitt tidspunkt.

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 10:37

Definitivt kan man produsere på et tog. Dog har det jo endret seg litt med at laptopper osv. etter hvert har fått brukes på fly.  

http://www.oslo4d.no/hoyhastighetsringen/

Jeg stusser litt på trasevalget. Fra Arendal går den innlands over Drangedal. Hadde det ikke værten ide å heller koble den mot Skien/Porsgrunn Vestfold? Ser ikke for meg det store næringsgrunnlaget innlands Telemark.

i tilleg lurer jeg på hvorfor i h...det ikke er tenkt en høyhastighetsbane mot Gøteborg igjennom Østfold? Dette har jo vært diskutert i hytt og pine, men hvorfor går ikke det inn i denne satsingen?

Tut, tut.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 10:48

Originally posted by Christian Christian wrote:

Når det gjelder tidsregnskap med sikkerhetsjekk er det nok tidsspørsmål før bombehunder komemr på togperongene.Så de i Tyskland i sommer og måjammen meg si at det var bra. Mange syke mennesker her i verden.

Er du sikker på det var bombehunder og ikke "vanlige" politihunder??? Tysk politi er veldig ofte tilstede på større tyske jernbanestasjoner, særlig i forbindelse med arrangementer som fotballkamper etc. og hund er et av deres vanlige "arbeidsredskap"

Eirik

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 11:56

Ja jeg er sikker på at det var bombehunder av den grunn at de ikke haddebeskyttelsesmaskene på. Detet var i forbindelse med VM så naturlig nok var oppmøtet av "de grønne" gansek stort. Jeg vet at politihund er ganske vanlig i Tyskland...fikk en etter meg i Hamburg en gang  

Menneskets beste venn?..ikke i Hamburg.

Tut, tut.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 13:00

Christian, ditt eksempel med kurerreise Oslo - Trondheim er vel ikke helt relevant i denne diskusjonen da det ikke er bygget noen høyhastighetsbane på denne strekningen enda.

Den dagen toget bruker under tre timer fra Oslo til Trondheim (og nå mener jeg byene og ikke flyplassene) tror jeg nok dine sjefer også vil vurdere dette anderledes. Forutsetter selvfølgelig at billettprisen er konkurransedyktig.

Petter

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 15:50

Trasévalget virker noe snodig. Hvordan skal dette bli konkurransedyktig mot fly på strekningen Oslo-Stavanger f.eks. Da har jeg mer sansen for traséen til www.norskbane.no

Og det er utvilsomt viktig at dersom man går for et slikt prosjekt må det gjøres skikkelig. Det er viktigere at det blir skikkelig bra, enn at man holder budsjettene. Resultatet dersom man holder budsjettet blir trolig en dyr togreise som tar litt for lang tid. Da vil trolig markedet ha mer sansen for en litt vel dyr togreise som går så det suser. Og tillater man seg å se på dette som en langsiktig investering er jeg overbevist om at det er fornuftig. Alt man gjør her i verden trenger ikke gi avkastning etter 5 år.

Magne
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 16:02

Selvfølgelig trainman. Får håpe at det tenkes på hurtigtog mot Trondheim også.

Her er Norsk banes sitt ønskelige nett: http://www.norskbane.no/reistid_b.htm

Er det en ide og byge en strekning først? F.eks Oslo-Bergen og se om i det hele tatt er marked for det? Jeg er redd at traseevalget faktisk kan skyve vekk kunder. Togene må jo gå der folk bor.

Tut, tut.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 11:53

Tja, flyene går jo ikke akkurat der folk bor (ikke de nålevende i hvert fall  ).

Petter

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 12:07
Si ikke det. Mellomveien i Trondheim lå rett under det som kan virke som det er innflygningstraseen til Værnes. Bråk døgnet rundt. Og her snakker vi tre mil unna flyplassen.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2006 at 00:15
Fly går over der menensker bor jo. Her i Ski merker man ofte en del kveldsfly rundt 20-21 tiden, Har sett det selv fra lufta at man har flydd over huset mitt. Utrolig irriterende, men endres muligens når Rygge åpner. Traseene må jo tydelig atskilles.
Tut, tut.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2006 at 01:12
Men flyet har kanskje ikke holdeplass i gata di... 

Heine
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 18:27
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2006 at 12:33

Vi har tydeligvis dårlig råd i dette landet vårt for tiden:

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1368954

Petter



Edited by traiNman - 23 november 2006 at 12:33
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2006 at 17:21
Kankskje det nå er på tide å minne verden om at Røros Härjedals linja fra Røros til Funäsdalen i Sverige (og sikkert videre innover) ble vedtatt i Stortinget for en stund siden. Banen skulle bygges "når rikets økonomi tillater det". Med et par miliarder oljepenger på bok er det vel på tide nå

Back to topic: Artikkel om saken i Aftenposten i dag...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.