MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske damplok H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske damplok H0

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 18:36
Det er byggeår 1942 det skal være.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 15:44

Originally posted by ses ses wrote:

At det står som usikret i MDB (Materielldatabasen) betyr ikke mer enn at vi tar et lite forbehold. Men et eller annet sted i bakhodet mitt surrer det noe med at denne dieselelektriske traktoren kommer fra Filipinene. Men USA hadde vel tunge interesser inne der rett etter Krigen, hadde de ikke?

Historie er ikke min sterke side Men siden loket var her i 1942 i følge databasen, altså under krigen, så jeg for meg at det kanskje var skrudd sammen av noen tiloversblevne rester fra en eller annen av de mange tyske produsentene av små gruvelok før krigen?

Eirik

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 15:33
Originally posted by eika eika wrote:

Er du sikker på den var amerikansk?? informasjonen i stasjonsdatabasen står jo som usikret, altså er det vel ikke sikkert loket var en caterpillar. Kan jo hende den bare hadde tilnavnet fordi motoren var en caterpillar? Egentlig syns jeg loket på bildene ser ut som et lite industrilok som har fått påbygget større ramme og førerhytte for å kunne brukes på normalspor.

Eirik



At det står som usikret i MDB (Materielldatabasen) betyr ikke mer enn at vi tar et lite forbehold. Men et eller annet sted i bakhodet mitt surrer det noe med at denne dieselelektriske traktoren kommer fra Filipinene. Men USA hadde vel tunge interesser inne der rett etter Krigen, hadde de ikke?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 15:01

Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Hva var utgangspunktet for dette loket?  Hvilken amerikansk modell?

Er du sikker på den var amerikansk?? informasjonen i stasjonsdatabasen står jo som usikret, altså er det vel ikke sikkert loket var en caterpillar. Kan jo hende den bare hadde tilnavnet fordi motoren var en caterpillar? Egentlig syns jeg loket på bildene ser ut som et lite industrilok som har fått påbygget større ramme og førerhytte for å kunne brukes på normalspor.

Eirik

Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 12:58
Originally posted by RaA RaA wrote:

Her er link til Pillarguri  Skde 216 nr 106 på NJKs materielldatabase.

 

Hva var utgangspunktet for dette loket?  Hvilken amerikansk modell?

Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 11:38

Her er link til Pillarguri  Skde 216 nr 106 på NJKs materielldatabase.

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=3383&aut=

 

mvh Ragnar
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 08:54
Originally posted by Roger Roger wrote:

.........

Etter den andre verdenskrig kjøpte NSB 4 utrangerte lokomotiver av United States Army Transportation Corps (USATC). Det var tre ALCO-damplokomotiver, samt én Catepillar diesel skiftetraktor.

Skiftetraktoren var det eneste lokomotivet som havnet i tjeneste, og fikk navnet "Pillarguri", da de tre ALCO-damplokomotivene fra USATC hadde ett .......

Finnes det noe bilde av Pillarguri?  Hvilken type lok var dette?  (Er litt tynn når det gjelder US lok!)  Hvor ble det brukt, og hvor lenge?  Hvilken litra fikk det?

 

 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 21:58

Hei!

Med en "god porsjon" Modeller"s Licence, kan man jo benytte modeller av de "norske" damplokomotivene som aldri kom i bruk.

Etter den andre verdenskrig kjøpte NSB 4 utrangerte lokomotiver av United States Army Transportation Corps (USATC). Det var tre ALCO-damplokomotiver, samt én Catepillar diesel skiftetraktor.

Skiftetraktoren var det eneste lokomotivet som havnet i tjeneste, og fikk navnet "Pillarguri", da de tre ALCO-damplokomotivene fra USATC hadde ett akseltrykk som var for tungt for våre baner. 69 tonn uten tender, fordelt på 3 aksler(!). ALCO-lokomotivene kom derfor aldri i trafikk og ble gjemt unna (under pressening) i påvente på opphugging. Én av kjelene skal visstnok ha blitt demontert og benyttet i industrien.

De tre ALCO-lokomotivene hadde følgende littra:

  • ALCO 70424/1942 USATC 4005
  • ALCO 70394/1942 USATC 4007
  • ALCO 70407/1942 USATC 4010

Denne linken viser bildet av lokomotivtypen. I H0 lages ett tilsvarende lokomotiv av Bachmann (tenderen er ikke helt av samme type som de "norske" hadde).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 00:13

Hei!

Type 17, eller "Stor sekstia", er ett damplokomotiv det finnes en modell på markedet som kan la seg "fornorskes". Dette lokomotivet ble anskaffet i en periode da Statsbanene kjøpte mange damplokomotiv fra U.S.A. og således finnes i modell på det amerikanske mj-markedet. Model Power og Frateschi Trens har denne i modell.

Med tanke på "fornorsking" av damplokomotiver kan man jo vurdere Br.89/T3-modellen som er produsert av Fleischmann, Märklin og Trix. Ett eller to slike damplokomotiv måtte den tyske okkupasjonsmakten avstå til Norge etter krigen. Ett skal visstnok ha endt sine dager som skiftelok i Kirkenes, mens det andre ble stående en periode på Marienborg i påvente av en revisjon det tydligvis aldri fikk, før NSB solgte lokomotivet (til Tyskland?). Slik som "Gammelstyskeren" fikk typebetegnelse 61 og "Stortyskeren" 63, skal visstnok Br.89 lokomotivet vært tiltenkt type 62.

For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite byersk damplokomotiv, som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon?

Ved å legge på "ett par lapper" til, kan man jo få seg en ferdigbygget og velkjørende messingmodell av Type 31b fra Brimalm Engineering.



Edited by Roger - 13 november 2006 at 22:03
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 21:19

Hva med Type 63 - Stortyskeren - som har vært levert fra: Liliput (2 ganger), Gützold (flere varianter) og Märklin. Det bør være enkelt å få tak på en i bruktmarkedet. Meget aktuell modell av et lokomotiv i over 70 eksemplarer ved NSB.

Roco har levert Type 61 - Lilletyskeren - i 2 varianter. Disse er kanskje vanskeligere å få tak på, og er i tillegg en modell av et lok som er veldig unorsk. Dette var lokomotiver som tyskerene hadde med seg (i likhet med Stortyskeren), men som fungerte dårlig her i landet og ble forholdsvis raskt hugget opp etter krigen.

Av skiftelok bør det være enklest å få tak på Liliputs Tigerli, som har vært levert i 2 varianter. Første gang ble den presentert som Type 25e, og Type 43 ved siste leveranse. Begge er omtrent like riktige/feil i forhold til modellen, men den gir vel et best inntrykk av en Type 43.

 

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 20:48
Kor kan eg få tak i dette?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 18:45
Steinar Jeppestøl og Steinar Snøtun har et byggesett av type 18c. De kommer også med type 20 og 21 om ikke så lenge. Her er vel den totale prisen litt over 4000 med alle delene som trengs, men da får du også et utrolig flott lokomotiv med litt tålmodighet
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 12:50

Hei!

Veit nokon om ein kan få kjøpt norske damplok til ein rimelig penge( prisklasse 2000-4000)?

Om ingen veit det kan nokon anbefale nokre gode ombyggingsprosjekt?

Mvh

Bjørnar Berge

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.