MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske damplok H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske damplok H0

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norske damplok H0
    Posted: 10 desember 2014 at 12:45
Type 21 fra ScanTrain ble levert i 2 utgaver.
Du kunne enten få de "grove" Romford-hjulene eller Kean_Maygib-hjul i RP25. Videre er det også forskjell på drivverk - om det er "standard" enkeltsnekke (det finnes 2 forskjellige utvekslinger) eller Escap-Minimotor gearkasse med klokkeankermotor.

Det er vesensforskjell på hvor lett det er å bygge lokene med de forskjellige utgavene.
Aller enklest, er det å bygge med Romford-hjul. Byggesettet er beregnet for dette. Bygger du med Kean-Maygib, så leveres de ferdig kvartert. Derfor må du åpne lagerskålene på undersiden for å sette komplette hjul inn. Det er ikke umulig - men vanskelig.
Mener at Romford-hul har en eike for lite - og Kean-Maygib en for mye i forhold til originalen? Løpehjul er også noe lite.

Har en modell som stadig dukker opp som halvferdig (stort sett "bare" litt detaljering og maling som gjenstår. Denne er med Kean-Maygib og Escap-Minimotor.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2014 at 21:28
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

For de som er interessert i å bygge type 32 etter Sveins oppskrift, så laget han en tegning som ble publisert i NJKs H0-fortegnelse. [...] Det var en beskrivelse av ombyggingen i På Sporet nr. 6 (juni 1971), med en nedskalert tegning.

Medlemmer av NJK kan nå lese de aller eldste utgavene av På Sporet på nett, inkl. den nevnte ombyggings-artikkelen. (Velg "Medlemssider" på startsiden, og logg inn.)
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 15:25
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

...........
Scan-Trains 21-byggesett er etter Asgeirs mening umulig å bygge rett ut av esken, .......


Mitt byggesett av type 21 gjenspeiler sin tid og produksjonssted og krever sin mann for å bygge, noe som ikke var uvanlig for byggesett fra England. I dag ville jeg ha frest ramme/drivdelen.

Terje


Fant en tidligere tråd om din Type 21.

Type 21

...og her:

Litt off topic, men mange lurer på om hvordan ståa er med din BM 68 som du "arvet" fra Fratzke i Halden. Nærmer den seg fullførelse, eller har du lagt den på hyllen?

En ganske annen sak - også ot - er den store frontplogen som du overtok produksjonen av etter Modellkompagniet og Stein Ragnar Pünther. Du burde kanskje sette den i produksjon igjen for nå tar den helt av i pris på QXL. Er visst oppe i 1350 kroner for en stk.(!)

Frontplog QXL

Klokken 17.33: Plogen gikk for 1550 kroner! Glad jeg kjøpte noen av disse mens de fremdeles kostet en bagatell.




Edited by Tog - 01 desember 2013 at 17:38
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 14:36
Originally posted by Tog Tog wrote:

...........
Scan-Trains 21-byggesett er etter Asgeirs mening umulig å bygge rett ut av esken, .......


Mitt byggesett av type 21 gjenspeiler sin tid og produksjonssted og krever sin mann for å bygge, noe som ikke var uvanlig for byggesett fra England. I dag ville jeg ha frest ramme/drivdelen.

Terje
Terje V.
Back to Top
Bonden View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bonden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 11:35
....Og en sydbaneracer i H0 hadde ikke heller vært feil Big smile
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 11:01
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by jhv jhv wrote:

Håper dette ikke er starten på "flisespikkerdiskusjoner" på dette forum også.

For meg er type 21 det mest vanlige damplok.
Som har vært å se på de aller fleste jernbanestrekninger i Norge.
Og var de siste i drift.



Og legg til de 10 av loktype 15c, som utseendemessig var så likt type 21 at vanlige dødelige (ikke vi på dette forum selvfølgelig ) ikke så forskjell på lokene, så har du en loktype som gikk i 70 år på norske spor i et antall av 52 stykk i alle typer tog og i alle distrikter.

Terje


Spennende tabell du har sanket sammen TeVe. Dette er ferrovial knask for oss norsk-tog-frelste.Jeg ville også som jhv ha tippet Type 21 som Norges vanligste damper dersom jeg skulle følge gefühlen. Men det ville kanskje være korrekt å dele landet i to - nord og sør. Da ville stortyskeren ubetinget trone toppen i nord og kanskje Midt-Norge.

Skulle alle nyanser av ordet "vanlig" tillegges vekt ville det for min del være Type 21 som var den store "folketraveren" i Sør-Norge. Dette som svar til de som mener at man ikke bare kan telle antall eksemplarer. Den kom på banen mange år før Type 30, og holdt også ut lengst. Den stoppet på alle melkeramper i de fleste dalfører og ble derfor trolig sett og opplevd av flest mennesker. I starten gikk den vel dessuten også på de lange høyfjellstrekningene.

Så alt i alt etter min mening - Type 63 Stortyskeren i Nord/Midt-Norge og Type 21 i Sør-Norge. Så får andre gjerne være uenig med meg.

PS! Og til Finn og Knut Moe. Nå må dere komme på banen med en Type 21 i Superline. Den kommer til å forsvinne fra salgshyllene på et blunk. Scan-Trains 21-byggesett er etter Asgeirs mening umulig å bygge rett ut av esken, og Steinar og Steinar har etter det jeg vet ennå ikke kommet med sitt byggesett av dampdronningen. Vi setter derfor vår lit til NMJ!

Edited by Tog - 01 desember 2013 at 11:56
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2013 at 23:58
Originally posted by jhv jhv wrote:

Håper dette ikke er starten på "flisespikkerdiskusjoner" på dette forum også.

For meg er type 21 det mest vanlige damplok.
Som har vært å se på de aller fleste jernbanestrekninger i Norge.
Og var de siste i drift.



Og legg til de 10 av loktype 15c, som utseendemessig var så likt type 21 at vanlige dødelige (ikke vi på dette forum selvfølgelig ) ikke så forskjell på lokene, så har du en loktype som gikk i 70 år på norske spor i et antall av 52 stykk i alle typer tog og i alle distrikter.

Terje
Terje V.
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2013 at 23:41
Om jeg ikke tar feil så er vel dette etter Augbos samling? Jeg har sett vedkommende ha flere lignende annonser.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 23:41
Håper dette ikke er starten på "flisespikkerdiskusjoner" på dette forum også.

For meg er type 21 det mest vanlige damplok.
Som har vært å se på de aller fleste jernbanestrekninger i Norge.
Og var de siste i drift.

---------------------
OT - Liker å kalle en spade for en spade - sier min mening, og er ferdig med det.
"Kvasivitenskapelige" diskusjoner får andre drive med.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 23:34
Jeg la inn antall distrikt i tabellen på forrige side

Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 23:16
Originally posted by ses ses wrote:

. Andre ser mer nyansert på det.


Det er blitt en slik utvikling innen salg ja...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 22:57
Av alle de påstander man finner i slike annonser, synes jeg denne holder vann så det holder, sjangeren tatt i betraktning. Vitenskapelig er den ikke bekreftet, men det er en god hypotese som framsettes, nettopp fordi ordet "vanlig" ikke er et så presis begrep at det er bare en måte å beregne vanlighet på. Flere vinklinger av hva som bør telle som "vanlig" er framsatt, og selv om et par av dere tviholder på at man bare kan måle det som er lett å telle opp, så får det være deres mening om saken. Andre ser mer nyansert på det.
Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 21:34
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Men alvorlig talt, det må vel være lov å synse og komme med heller udokumenterte påstander på et diskusjonsforum for en hobby? Man bør selvfølgelig prøve å skille mellom synsing og fakta man kan dokumentere.


Det er en annen debatt. Vi snakker om en ren annonse for et lokomotiv på QXL. Det er min mening at påstander som skal bidra til økt pris på en auksjon bør være dokumenterbare.

QXL

Edited by Tog - 29 november 2013 at 21:49
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 21:20
Nå skal ikke jeg gå inn i diskusjonen om hvilke målemetode som skal brukes for Norges vansligste lok. Det er minst tre kriterier som kan anvendes. Men en kort oppsummering fra Damplokomotiver i Norge viser at jeg ikke ville betegne type 63 som det mest vanlige lok i Norge historisk sett. Okke som, her er tallene for loktypene som har vært nevnt i diskusjonen og gjenværende lok pr 1.1 for hvert femår. Tar forbehold om feil i opptellingen.


Terje

Edited by TeVe - 29 november 2013 at 23:38
Terje V.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 19:43
Jeg tør påstå at vi ikke bare har "målesyke" men også "dokumentasjonssyke" - dette er selvfølgelig bare løse påstander fra min side! Wink

Men alvorlig talt, det må vel være lov å synse og komme med heller udokumenterte påstander på et diskusjonsforum for en hobby? Man bør selvfølgelig prøve å skille mellom synsing og fakta man kan dokumentere. 


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 17:11
Målesyken er ikke min påstand, men kommer fra fagfolk på BI. Men det passer godt med egne og næres erfaringer fra undervisning og helse i det offentlige Norge. Den artikkelen jeg henviste til berører forøvrig det du henviser til om om omtrentlig nøyaktighet, ved å si at målesykens 4. symptom er at måling ikke utføres av de som kan måle. Det er nemlig et eget fag.

Jeg har heller ikke prediket at man skal bruke løs synsing for å vite hva som er den mest brukte damploktypen i Norge. Tvertt i mot mener jeg at man må finne data som sier noe om årlig bruk, for å kunne si noe med hold i. Jeg vet det finnes statistikk og data på dette fra langt tilbake, men er usikker på om det finnes for alle driftsår helt fram til 1970.
Likefult holder jeg på at å bare telle antall lok som har vært i en type, gir en for grunn informasjon om hvor vanlig en loktype har vært, blant annet fordi "vanlig" må bestemmes nærmere, eller altså at "vanlig" kan forstås på flere måter.
Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 14:53
Originally posted by ses ses wrote:

"Tog" skrev: "Skal man først hevde at en damplokomotivtype i Norge var mest vanlig så må man vel benytte parametere som er målbare i ettertid. Og da er antallet lok i aktiv tjeneste gjerne det første de fleste tenker på."

Det er helt sikkert det folk flest tenker på, men det blir jo ikke det eneste riktige av den grunn. At noe er vanskelig å måle, kan da ikke diskvalifisere synspunktet som uviktig eller ikke riktig.

Til din påstand C. Det er akkurat spørsmålet om målbarhet som rir næringslivet som en mare i ledelse og spørsmålet om kvalitet. Se denne artikkelen til dette: Fire tegn på målesyke. og symptom 3: "Man måler det som er lett å måle, ikke det som er viktig."  




Joda, det er tilsynelatende greit å "føle på seg" at en påstand er riktig. Det er blitt en trend i tiden. Og når jeg som gutt lekte på Rådhusplassen i Oslo var det lett å konkludere med at Di2 var det mest vanlige loket i Norge.


Når det gjelder din påstand om "målesyke", så er min erfaring det motsatte. Mangel på nøyaktighet og omtrentlighet og følelsesladet påståelighet gir i alle fall meg et bedre snittbilde av vår tid enn at det måles for mye. Mange slynger ut påstander og fossror i ettertid. Manglende nøyaktighet øker iblant proporsjonalt med en tilslørende ordflom. Man shopper seg en passende "sannhet" som skjuler uvitenheten og eliminerer ubehaget over å ha tatt feil.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 10:45

"Tog" skrev: "Skal man først hevde at en damplokomotivtype i Norge var mest vanlig så må man vel benytte parametere som er målbare i ettertid. Og da er antallet lok i aktiv tjeneste gjerne det første de fleste tenker på."

Det er helt sikkert det folk flest tenker på, men det blir jo ikke det eneste riktige av den grunn. At noe er vanskelig å måle, kan da ikke diskvalifisere synspunktet som uviktig eller ikke riktig.

Til din påstand C. Det er akkurat spørsmålet om målbarhet som rir næringslivet som en mare i ledelse og spørsmålet om kvalitet. Se denne artikkelen til dette: Fire tegn på målesyke. og symptom 3: "Man måler det som er lett å måle, ikke det som er viktig."  

Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 10:18
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Nå ble det mye definering på hva jeg mente, så da får jeg vel presisere min korte beskjed:

Type 30 var uten tvil det vanligste damplokomotivet å se over hele landet i nesten 50 år, med kjent tjeneste på absolutt alle hovedlinjer i hele landet med unntak av Ofotbanen. Lokomotivtypen var derimot ikke vanlig på mindre sidebaner, men bilder i tjeneste på bla. Kragerøbanen og Skreiabanen bekrefter typens anvendelighet også her.

Sammen med Type 21 (vesentlig mindre maskin som gikk på de små sidebanene), 26 (lettvint sagt; godslokomotiv versjonen av Type 30) og 25 (det tallrikeste dampskiftelokomotivet som var stasjonert på de litt større stasjonene), er disse maskinene de typiske moderne norske damplokomotivene ved NSB frem dampdriftenes slutt.

Vedr. Type 63 - Stortyskeren var denne mest tallrik, men disse maskinene var hverken typiske norske (siden tyskerne var så vennlig å gi oss så mange under en kort og hektisk periode, slapp NSB å bygge flere norske damplokomotiver etter krigen) og kunne bare benyttes på de best utbygde banene. De fleste maskinene var dessuten stasjonert i Trondheim distrikt, og dermed vesentlig sjeldnere å se på baner som ikke var tilknyttet dette distriktet. Stortyskeren ble f.eks lite benyttet i Bergen og Stavanger distrikt, og var alt for tung for samtlige sidebaner i hele Norge.

Beklager min lite presiserte tips, men jeg står fortsatt ved at Type 30 var NSBs vanligste damplokomotiv.

Ang. byggingen av Type 30 byggesettet, kan jeg ikke se at det finnes noe enklere norsk damplokomotivbyggesett tilgjengelig. Rammen er ferdig CNC-frest i messing, styringern er ferdig sammensatt og hjul er ferdig kvartert, men det er selvfølgelig mange deler i et slikt byggesett. Derfor er det ikke et nybegynnersett, men jeg vil da hevde at dette er velegnet som det første damplokomtiv byggesettet som man kan gi seg i kast med. Den som vil ha en nærmest umulig utfordring kan prøve seg f.eks på ScanTrain Type 20/21 (rett ut av boksen uten ombygging = umulig)


Skal man først hevde at en damplokomotivtype i Norge var mest vanlig så må man vel benytte parametere som er målbare i ettertid. Og da er antallet lok i aktiv tjeneste gjerne det første de fleste tenker på.

Desom man for eksempel vil operere med begrepet ”mest vanlige” i betydningen den loktypen flest folk legger merke til og opplever i hverdagen kan det jo for noen være naturlig at det må være det loket som stoppet flest steder og som hadde størst anvendelse langs kortere strekninger i lokalsamfunn - ikke lok som går over lange, øde strekninger uten beboelse og uten stans.

Og da er jeg enig med TorsteinS i at Type 21 trolig vil trone suverent på toppen av listen. Dette loket startet vel også sin karriere på de lengre strekningene? Var det ikke nettopp denne typen som representerte det siste damploket i Norge som ble utrangert ved Numedalsbanen?

Uten at dette er noen stor sak, men snarere interessant for oss dampelskere,   er det fortsatt ikke kommet frem argumenter som tilsier at   ”Norges vanligste lokomotiv” var Type 30.

A)     Det er ikke usannsynlig at Type 21 gikk flest kilometer.

B)     Kanskje var Type 21 det loket som folk flest hadde et lokalt forhold til og derfor oppfattet som ”mest vanlig”.

C)     Stortyskeren Type 63 var suverent mest representert i antall langs norske skinner. Dette er det eneste parameteret fremkommet til nå som er målbart og som derfor kan hefte ved en påstand.


Når det gjelder byggesettet av Type 30, er det vel kjent at dette slett ikke er lett å få til å gå pent. Flere har slitt med dette prosjektet og gitt opp, men noen har også fått det til. En ting er å lodde "lokkåpen", men å sette sammen drivverket til et funksjonabelt nivå er vanskelig og krever erfaring.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 10:03
Nå ble det mye definering på hva jeg mente, så da får jeg vel presisere min korte beskjed:

Type 30 var uten tvil det vanligste damplokomotivet å se over hele landet i nesten 50 år, med kjent tjeneste på absolutt alle hovedlinjer i hele landet med unntak av Ofotbanen. Lokomotivtypen var derimot ikke vanlig på mindre sidebaner, men bilder i tjeneste på bla. Kragerøbanen og Skreiabanen bekrefter typens anvendelighet også her.

Sammen med Type 21 (vesentlig mindre maskin som gikk på de små sidebanene), 26 (lettvint sagt; godslokomotiv versjonen av Type 30) og 25 (det tallrikeste dampskiftelokomotivet som var stasjonert på de litt større stasjonene), er disse maskinene de typiske moderne norske damplokomotivene ved NSB frem dampdriftenes slutt.

Vedr. Type 63 - Stortyskeren var denne mest tallrik, men disse maskinene var hverken typiske norske (siden tyskerne var så vennlig å gi oss så mange under en kort og hektisk periode, slapp NSB å bygge flere norske damplokomotiver etter krigen) og kunne bare benyttes på de best utbygde banene. De fleste maskinene var dessuten stasjonert i Trondheim distrikt, og dermed vesentlig sjeldnere å se på baner som ikke var tilknyttet dette distriktet. Stortyskeren ble f.eks lite benyttet i Bergen og Stavanger distrikt, og var alt for tung for samtlige sidebaner i hele Norge.

Beklager min lite presiserte tips, men jeg står fortsatt ved at Type 30 var NSBs vanligste damplokomotiv.

Ang. byggingen av Type 30 byggesettet, kan jeg ikke se at det finnes noe enklere norsk damplokomotivbyggesett tilgjengelig. Rammen er ferdig CNC-frest i messing, styringern er ferdig sammensatt og hjul er ferdig kvartert, men det er selvfølgelig mange deler i et slikt byggesett. Derfor er det ikke et nybegynnersett, men jeg vil da hevde at dette er velegnet som det første damplokomtiv byggesettet som man kan gi seg i kast med. Den som vil ha en nærmest umulig utfordring kan prøve seg f.eks på ScanTrain Type 20/21 (rett ut av boksen uten ombygging = umulig)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 09:34

Det kan godt hende at type 21 kan være type 30 rangen stridig om mest brukte damploktype i Norge hva angår tilbakelagte kilomoter. Det må i tilfelle en mer presis granskning av kilometerløp for det enkelte lok avgjøre. Det som i tilfelle taler til type 30s fordel i så måte, er at dette var raske maskiner som ble brukt på hovedstrekningene,, så sannsynligheten er stor for at de rakk flere kilometer i døgnet, enn type 21.

At den type betraktninger er søkt, synes jeg nå ikke. Men det er mer komplisert enn bare å telle opp antall lok, og derfor vanskeligere å finne presise svar på. Hvis man spør etter betydning et driftsmiddel har hatt for en virksomhet, så vil man måtte presisere nærmere hva man mener, men antall enheter tror jeg kommer et stykke ned på lista i så måte. Heller er det disse kriteriene man vil etterspør:

  • Bruksmengde i form av timer i bruk.
  • Bruksmengde i form av tilbakelagte kilometer.
  • Betydning i utviklingsmessig forstand, dvs. i hvilken grad driftsmiddelet er banebrytende for konstruksjon og bruk av tidsmessig etterfølgende driftsmidler. (Dette kriteriet kan tenkes snudd rundt også: en viktig negativ erfaring som viste hva man ikke bør gjøre.)

Betraktningene om type 61 er jeg helt enig i. Loktypen var lite egnet for norske forhold. Ikke bare fikk de kort levetid, men ble også svært lite brukt etter 1945 i forhold til antallet. De fleste ble hensatt ganske tidlig. De ble vel brukt bare i den grad man ikke hadde alternativer. De finnes få driftsbilder av typen, og de fleste er fra de første årene etter 1945. Over halvparten av disse lokene ble utrangert før 1950. 

Noen lok ble brukt på den nettopp omsporede Vestfoldbanen etter 1949 noen få år. Med elektrifiseringen av  Kongsvingerbanen i 1951 og Lillestrøm-Hamar i 1953 ble mange norske damplok frigjort for bruk andres steder i landet, og behovet for disse stive lokene ble enda mindre. De tre godstoglokene til Hovedbanens type 47 blir alle overført til Drammen distrikt nettopp i årene 1952-54, og settes inn i godstrafikken på Vestfoldbanen. Tilsvarende ble alle Drammens 61-lok er utrangert eller hensatt innen 1954. Alle lokene av type 47 var eldre enn type 61-lokene.

Type 47. Nr. 96 Borsig 1911.

61a 3236 i Trondheim senest 1948.

Til slutt et bilde av type 30, tilfelle noen lurer på hva vi egentlig diskuterer her. Bildet viser den første av typen, 30a 256, slik den ble levert fra Thune i 1914. 30a var høyttrykkere (4 sylindre) og egentlig ganske råe på kullforbruket. Typene 30b (levert fra 1920) og 30c var compundere og mer økonomiske i bruk. Alle variantene var imidlertid i bruk helt til damptidens slutt, og den bevarte 271 er av type 30a. Toppfarten var nominelt 90 km/t som det raskeste blant norske damplok, sammen med type 49. Men de er visstnok kjørt raskere enn det.

Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 01:24
Jeg synes det blir litt søkt å tolke "vanligste" som samlet kilometerløp, særlig når man skriver det uten å presisere nærmere. Nå tror jeg egentlig ikke det var det Asgeir mente, heller.

Om man tar utgangspunkt i loktypens driftstid multiplisert med antall lok, spørs det om ikke type 30 blir slått av type 21 eller 25, som var nesten like tallrike, men eldre og i drift helt til slutten av damptiden i Norge.

Type 61, som har vært nevnt tidligere i tråden, kommer for øvrig et godt stykke ned på listen om en skal bruke en av disse regnemåtene, selv om den var en av de mest tallrike. Disse lokene var gamle da de kom hit og lite egnet for krappe norske kurver, så de fikk ikke noe langt liv her i landet.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2013 at 23:09
Jeg vil støtte Asgeir i hans påstand dersom man ser på bruken. Jeg tror han har rett hvis vi ser på antall kilometer lokene av type 30 vs type 63 gikk gjennom deres driftstid. Type 63 fikk drøye 20 års driftstid, mens type 30 fikk omtrent 40-50 års driftstid. Driftstiden for type 30 var altså omtrent dobbelt så lenge som type 63, og siden 45x2 > 74, så var nok type 30 mer å se i bruk, dersom de ble brukt like mye hvert år. Vi vet at type 30 var et god loktype som ble mye brukt, og holdt stand like lenge som type 63.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2013 at 22:47

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Byggesett av Type 30, norges vanligste damplok, ligger på QXL også

Type 30 var ikke Norges vanligste damplok. Den var det i følge Wikipedia 45 stykker av, når en tar med både 30a, 30b og 30c. Type 63, "Stortyskeren", hadde NSB hele 74 stk. av.

http://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_30

http://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_63

http://snl.no/Damplok_hos_NSB


Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2013 at 22:35
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Byggesett av Type 30, norges vanligste damplok, ligger på QXL også


Ja, det vanligste FØR 2. verdenskrig med sine 45 produserte eksemplarer bygget på Thune og ved NMI.

Men tar du med tyskbyggede dampere fra krigen og frem til den siste utrangeringen var det stortyskeren - Type 63 - som var i overveldende flertall med sine over sytti eksemplarer på norsk jord.

Av Type 21 var det 42 eksemplarer, Type 31 27 eksemplarer og Type 24 15 eksemplarer i følge NJK Materielldatabasen.

NMJ's byggesett av 30-damperen er fantastisk flott. MEN det krever virkelig sin mann/bygger dersom en skal ha det til å gå med pen gange. Ikke akkurat noe startsett for novisen. Men tar man utfordringen og har litt erfaring så er det verd strevet.

Edited by Tog - 28 november 2013 at 22:38
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2013 at 20:30
Byggesett av Type 30, norges vanligste damplok, ligger på QXL også
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2013 at 19:36
Ser det. Men jeg har et slikt lok i eie. Eller kona har det og jeg får lov å kjøre det. ;-)
Back to Top
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2013 at 10:59
Sjekk på QXL, er en gammeltysker til salg nu!
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2013 at 22:07
Tusen takk for svar Torstein. Det er ganske mye å se på forskjellige nettsteder. Og det er noe forskjeller som skiller seg ut som man ikke finner på norske lok. Det som er litt synd er at om man vil ha noe norskt så er man nesten litt sent ute siden de fleste modellene aldri vil se en støpeform igjen. Markedet i Norge kan vel ikke være så snevert at man bare skal lage noe en gang. Eller er det kanskje det at noen er redd for evt. prisfall på lokene? Skulle gjerne bla opp for en "Dovregubbe", men 12-17000 kroner er litt drøyt for en modell. Så man kan jo spørre seg om at det er pengene som skal styre og ikke lysten til å drive med en spennende og interessant hobby som modelltog er.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 22:20

Originally posted by Stig80 Stig80 wrote:

[...] Men hva med dekalene? [...] Jeg ønsker meg gjerne en norsk utgave av de mindre damplokene i H0. Jeg har sett meg ut DB Br 57.10 som en mulighet.[...]

Nå er det ikke sikkert du trenger noe mer merking enn loknummer, jfr. dette bildet av en type 61 (opprinnelig tysk BR 57):

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=120921

Dekaler med noen loknummer til type 61, samt enkelte andre dekaler til norske lokmodeller, føres av Electrade:

http://www.electrade.no/index.html?dekal.htm

Muligens kan det også finnes Letraset-siffer som passer sånn noenlunde.

Roco lagde tidligere en norsk utgave av type 61 / BR 57, som dukker opp på bruktmarkedet av og til:

http://mjwiki.no/wiki/NSB_type_61

Riktignok hadde NSB flere større lok, men jeg vil ikke karakterisere dette som "et av de mindre damplokene".

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.