MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo stasjon

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo stasjon
    Posted: 01 november 2006 at 09:55

Hei!

Har lyst til å bygge meg en stasjon i fremo modul, men er veldig usikker på lengde av stasjonen og om jeg skal bygge en eksisterende stasjon. Har både tenkt på endestasjon, stasjon med flere spor ut(eller hva det kalles) og stasjon med industrispor.  

Hva bør jeg legge vekt på under spor planleggingen for å få brukbar underholdningsverdi?

Og hva kan være løsningen for å modifisere en eksisterende stasjon for å få litt flere muligheter?

På forhånd takk for alle svar.

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 11:25
Hei Tåle,
hyggelig at du vil bygge FREMOduler.
Når det gjelder det å bygge en stasjon vil jeg anbefale deg å tenke på hvilken oppgave den skal ha.

Satt litt på spissen: Hvorfor ble det anlagt en stasjon?
Når du har det på plass kan du tenke på størrelsen og sporplanen.

Mye vil kanskje falle på plass av seg selv.

Generelt vil jeg si at norske stasjoner ikke egner seg som FREMOduler. de er rett og slett ikke bygd for den type og mengde trafikk som vi har på treffene våre.

Her i Norge kjører vi sjelden lengre tog enn tre meter, men å planlegge for en mulighet for forlenging er ikke dumt.

Dumt spørsmål:
Hvor mye har du bygd før?
Har du noe FREMO-miljø i nærheten av deg?

Det kan være lurt å bygge en strekningsmodul først, ta den med på treff og oppleve miljøet og livet på et slikt treff. Du kan få mange tips og ahaopplevelser da.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 14:28

Granvin er tatt...

Bare så det er sagt.. hehe... Bare kjekt at det er flere som vil komme inn i dette flotte miljøet! Er ikke mye som slår det med FREMO!

Hjertlig Velkommen!

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 14:34
Før du starter byggingen kan jeg anbefale deg på det sterkeste å ta deg en tur på et Fremo-treff. Da vil du nok få en opplevelse av hvordan de forskjellige stasjonene der fungerer og sikkert få mange gode idéer på veien.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2006 at 13:58

Hei!

Takk for svarene. Har ikke bygd noe siden tidlig i ungdomsårene, men det var en liten rundbane på gutterommet med landskap og hus.

Vet ikke om noen som driver med Fremo i Mjøsområdet.

Hadde vært artig å vært med å sett gangen i det hele noen timer på et Fremo treff. Når og hvor er det treff neste gang?



Edited by Grønd - 10 november 2006 at 09:45
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2006 at 15:58
Det blir vel gjerne i Arendal i mars neste år.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 13:59

Hva er radien for stor og medium sporveksler(Peco)?

Kan jeg bruke begge på en stasjonsmodul?

Ønsker å kjøre digitalt og Fremo.

Hva trenger jeg og hvilke saker er brukbare?

Decodere, håndkontroller, strømforsyning.

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 17:02

Jeg vil anbefale at du bruker de største (lengste) Peco vekslene. De gir en penere gange, og de kortere vekslene vil kunne skape problemer for enkelte typer materiell. Men først og fremst er det et visuelt spørsmål. Peco oppgir radius for de største vekslene til å ligge rundt 150 cm, men det kan ikke stemme. Om du regner en sektor på 12 grader med denne radiusen vil den bli vesentlig lenger enn vekselen. Min erfaring er at ca. 120 cm er en mer riktig radius.

FREMO går helt klart for lengre veksler, og på nye moduler vil man sannsynligvis ikke bruke mindre enn "Peco"s lange" i fremtiden.

Om du vil skaffe deg digitalutstyr som er kompatibelt med FREMO er det Loconet som gjelder. Dvs. at sentralen må bruke Loconet som kontrollernettverk. Dette begrenser mulighetene til Digitrax, Uhlenbrock og selvbygget utstyr som Pål Olsen sin Minibox.

Men du trenger ingen ting av dette for å være med på FREMO-treff, der er alltid utstyr tilgjengelig. FRED kjørekontroller har en del av oss anskaffet fordi de fungerer bra, og vi kan da ha faste kontroller til våre egne lok. Digitalsentral, boostere og kontrollernettverk vil vi alltid ha som en fellesressurs på treff. Dekoderne du bruker i lokomotivene må kunne håndtere DCC og "lange adresser", men de betyr i praksis at de fleste som er på markedet unntatt de som er beregnet for Märklin vil kunne brukes.

Dersom du bygger en stasjon eller en modul med veksler må du sørge for å "digitalsikre" vekslene. Se artikkelen om dette på www.FREMO-Norge.org.

Det er enkelt å komme igang, jeg vil anbefale å bygge en strekiningsmodul først for å få litt erfaring med hva en FREMOdul innebærer. Derfra er mulighetene mange.

Hilsen Halvor

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 18:25
Originally posted by halvors halvors wrote:

FREMO går helt klart for lengre veksler, og på nye moduler vil man sannsynligvis ikke bruke mindre enn "Peco"s lange" i fremtiden.



Pecos lange... Vil det si de lange, eller de nye, aller lengste?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 21:10
De lange
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2006 at 10:13
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 11:19
Jeg funderer på det samme. Har bestemt meg for å bygge Lier gamle stasjon i modell, og at jeg vil velge FREMO-standarden. Grunnen til denne stasjonen er flere, og jeg velger FREMO for i fremtiden å kunne bidra med noe som kan brukes til noe mer enn bare for utstilling.

Lier stasjon ligger i en kurve, og sidesporet (Lierbanen) avgrener slik at FREMO-modulen vil måtte bygges som en "Y". Er dette ok? Ser for meg at endene i hovedsporet blir i B96, mens sidesporet passer best som E96. Er det en mulighet for å f.eks begynne med å lage stasjonsområdet som kun et gjennomgående spor i første omgang (evt. med vekselen til sideporet i funksjon), og utvide senere til å dele opp stasjonsområdet med stillverk?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 11:28

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

De lange

De "aller lengste", altså #8 - vil de kunne fungere i FREMO-sammenheng?

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 15:47

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Lier stasjon ligger i en kurve, og sidesporet (Lierbanen) avgrener slik at FREMO-modulen vil måtte bygges som en "Y". Er dette ok? Ser for meg at endene i hovedsporet blir i B96, mens sidesporet passer best som E96. Er det en mulighet for å f.eks begynne med å lage stasjonsområdet som kun et gjennomgående spor i første omgang (evt. med vekselen til sideporet i funksjon), og utvide senere til å dele opp stasjonsområdet med stillverk?

"Y"-formede stasjoner kan være spennende, og ikke noe problem. Du bør imidlertid se litt på hvordan Y"en utformes, og gjerne diskutere dette med andre før du begynner å bygge dersom du tenker å bruke stasjonen på FREMO-treff. Først og fremst for å unngå å lage den så stor eller bred at den blir vanskelig å passe inn i et anlegg.

Det er ikke noe problem å bygge stasjonen i etapper så lenge det som til enhver tid er beregnet for bruk faktisk fungerer, dvs. at veksler som egentlig er beregnet for avviket er skikkelig elektrisk koplet og sikret når hovedsporet/ene tas i bruk.

Hilsen Halvor

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 15:50
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

De "aller lengste", altså #8 - vil de kunne fungere i FREMO-sammenheng?

Jeg har ikke noen erfaring med disse, men den eneste innvendingen jeg har sett er at svillene ligger litt for tett, dvs. etter amerikansk norm. Om dette er et visuelt problem når vekselen ligge nede i ballasten vet jeg ikke. Men ellers burde det ikke være noe problem å bruke denne typen veksler. Husk bare at da bør resten av sporene også være kode 83...

Hilsen Halvor

Hilsen Halvor

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 01:15
Her er et utkast. Jeg har brukt E96 som endeprofiler og PECO-vekslene  SL-E186, SL-E195, SL-E196 og SL-E199 som mal da jeg har disse liggende.

Jeg har plass til maks 160 cm lengde i både rommet og i bilen min, så jeg har forsøkt å krympe stasjonen litt. Har dermed også redusert fra 4 til 3 spor.

Noen kommentarer eller tiips til ting jeg bør passe på? Kanskje ha litt plass til sammenkobling før vekslene i endeprofilene?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 12:09
Til å være en stasjon med to krysningsspor er den nok kanskje litt i korteste laget  Du har ikke plass til to moduler over hverandre i bilen din da? Da kunne du jo laget den i to seksjoner slik at den blir dobbelt så lang.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 16:36

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Her er et utkast. Jeg har brukt E96 som endeprofiler og PECO-vekslene  SL-E186, SL-E195, SL-E196 og SL-E199 som mal da jeg har disse liggende.
Noen kommentarer eller tiips til ting jeg bør passe på? Kanskje ha litt plass til sammenkobling før vekslene i endeprofilene?

Disse PECO-vekslene tilfredstiller vel egentlig ikke kravet til minste kurveradius på hovedlinje i FREMO-standarden. (1000mm)

Du vil nok ikke bli avvist på noe treff selv om du bruker disse, men vær oppmerksom på at noe materiell som brukes på treff vil kunne få problemer i disse veklsene. Vi har vel erfart at dette i Pecos "engelskmann" bla. Kurveradiusene som PECO oppgir viser seg i tillegg å være noe for store i forhold til virkeligheten.

Håper dette ikke stopper deg i videre bygging, alltid moro med modeller av virkelige stasjoner!

Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 12:00
Så har jeg bestemt meg og bygd litt stasjons moduler. Bruker Peco code 75 og Tortoise motorer. Har nå kommet til sporlegging og i den forbindelse er sporsmålet hvordan dere har ordnet ledninger på undersiden av stasjons modulene. Både strøm til skinnene og til vekslere. Hvilke brytere er best til å betjene vekslere? Et eksempel på koblingsskjema hadde vært midt i blinken. Og gjerne et bilde.

Edited by Grønd - 04 januar 2007 at 12:02
Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2007 at 06:30

Nå har jeg fått bygd litt:

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2007 at 17:31
Hei!
 
Dette synes jeg var en fin stasjon med en interessant sporføring. Hvor lang er stasjonen?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2007 at 18:09
hei hvilken lok er det du har på modulen er det noen gammeltyskere med overbygg på tenderen eller noe?? bilder av dem  kann du sende på en pm til meg hviss du gidd! Smile
 
 


Edited by Stian - 12 mai 2007 at 00:02
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 11:29
Hei
 
Virkelig en fin stasjon du har satt sammen her. Den minner meg om Skreia stasjon, eller har du noe annet forbilde/ikke noe??
 
Et lite tips: sporene du har ved siden av lokstallen var som regel ført rett ut fra dreieskiva, for å unngå en krapp kurve like før dreieskiva. Men begge varianter finnes.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 11:31
hei
 
kor har du fått tak i de bygningene??? er de kjøpt hos en butikk  eller  bygd selv??
 
 
 
ps dette blir bra!!!!!!!!ClapClap


Edited by Stian - 13 mai 2007 at 11:51
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 15:37
Hei Stian,
 
Byggningene her er resinbyggesett fra Artitec.
 
Her er en link til det norske utvalget på NMJ sider: http://shop.nmj.no/index.php?cPath=27_61&osCsid=c3d106610922a6675d56ee1404490233
 
Selges såvidt jeg vet hos de fleste som forhandler NMJ.
 
 


Edited by Andreas - 13 mai 2007 at 15:38
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 16:03
ok bare lurte de selger de på hobby land her i bergen ogsåWink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 16:32
Originally posted by Stian Stian wrote:

ok bare lurte de selger de på hobby land her i bergen ogsåWink
 
Tjaa, aldri vært der, men mener å huske at de frohandler i hvertfall NMJ, kanskje da Artitec også? Men dette vet vel de lokalkjente bedre enn meg...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 16:37
joda de selger mye rart der her er noe roco nmj peco kaaaansje lima husker ikke er en stund siden  jeg var der.... og de forhandler faller og mye rart av trer og balast  og sand og gressWinkSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 17:08
Hvis de har NMJ, har de nok med stor sikkerhet Atitec også. NMJ har igjennom samarbeid med Artitec tatt frem flere norske eller norskinspirerte byggninger i resin. Har bygd et par av dem selv. Egetlig ganske greie og bygge... Må bare være nøyaktig når man pusser til delene slik at de går ordentlig i hverandre... PS: lønner seg og våtslippe eller gjøre det ute og ha munnbind på, støvet er ikke så sunt å puste inn...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2007 at 17:24
jeg har no sett de bygningene fler ganger uten og vite hva de var da når jeg var på hobbylandEmbarrassed
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,080 seconds.