Print Page | Close Window

Fremo stasjon

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1921
Printed Date: 26 november 2024 at 03:24
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Fremo stasjon
Posted By: Grønd
Subject: Fremo stasjon
Date Posted: 01 november 2006 at 09:55

Hei!

Har lyst til å bygge meg en stasjon i fremo modul, men er veldig usikker på lengde av stasjonen og om jeg skal bygge en eksisterende stasjon. Har både tenkt på endestasjon, stasjon med flere spor ut(eller hva det kalles) og stasjon med industrispor.  

Hva bør jeg legge vekt på under spor planleggingen for å få brukbar underholdningsverdi?

Og hva kan være løsningen for å modifisere en eksisterende stasjon for å få litt flere muligheter?

På forhånd takk for alle svar.




Replies:
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 01 november 2006 at 11:25
Hei Tåle,
hyggelig at du vil bygge FREMOduler.
Når det gjelder det å bygge en stasjon vil jeg anbefale deg å tenke på hvilken oppgave den skal ha.

Satt litt på spissen: Hvorfor ble det anlagt en stasjon?
Når du har det på plass kan du tenke på størrelsen og sporplanen.

Mye vil kanskje falle på plass av seg selv.

Generelt vil jeg si at norske stasjoner ikke egner seg som FREMOduler. de er rett og slett ikke bygd for den type og mengde trafikk som vi har på treffene våre.

Her i Norge kjører vi sjelden lengre tog enn tre meter, men å planlegge for en mulighet for forlenging er ikke dumt.

Dumt spørsmål:
Hvor mye har du bygd før?
Har du noe FREMO-miljø i nærheten av deg?

Det kan være lurt å bygge en strekningsmodul først, ta den med på treff og oppleve miljøet og livet på et slikt treff. Du kan få mange tips og ahaopplevelser da.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Ørjan
Date Posted: 01 november 2006 at 14:28

Granvin er tatt...

Bare så det er sagt.. hehe... Bare kjekt at det er flere som vil komme inn i dette flotte miljøet! Er ikke mye som slår det med FREMO!

Hjertlig Velkommen!



-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 01 november 2006 at 14:34
Før du starter byggingen kan jeg anbefale deg på det sterkeste å ta deg en tur på et Fremo-treff. Da vil du nok få en opplevelse av hvordan de forskjellige stasjonene der fungerer og sikkert få mange gode idéer på veien.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Grønd
Date Posted: 08 november 2006 at 13:58

Hei!

Takk for svarene. Har ikke bygd noe siden tidlig i ungdomsårene, men det var en liten rundbane på gutterommet med landskap og hus.

Vet ikke om noen som driver med Fremo i Mjøsområdet.

Hadde vært artig å vært med å sett gangen i det hele noen timer på et Fremo treff. Når og hvor er det treff neste gang?



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 november 2006 at 15:58
Det blir vel gjerne i Arendal i mars neste år.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Grønd
Date Posted: 22 november 2006 at 13:59

Hva er radien for stor og medium sporveksler(Peco)?

Kan jeg bruke begge på en stasjonsmodul?

Ønsker å kjøre digitalt og Fremo.

Hva trenger jeg og hvilke saker er brukbare?

Decodere, håndkontroller, strømforsyning.



Posted By: halvors
Date Posted: 22 november 2006 at 17:02

Jeg vil anbefale at du bruker de største (lengste) Peco vekslene. De gir en penere gange, og de kortere vekslene vil kunne skape problemer for enkelte typer materiell. Men først og fremst er det et visuelt spørsmål. Peco oppgir radius for de største vekslene til å ligge rundt 150 cm, men det kan ikke stemme. Om du regner en sektor på 12 grader med denne radiusen vil den bli vesentlig lenger enn vekselen. Min erfaring er at ca. 120 cm er en mer riktig radius.

FREMO går helt klart for lengre veksler, og på nye moduler vil man sannsynligvis ikke bruke mindre enn "Peco"s lange" i fremtiden.

Om du vil skaffe deg digitalutstyr som er kompatibelt med FREMO er det Loconet som gjelder. Dvs. at sentralen må bruke Loconet som kontrollernettverk. Dette begrenser mulighetene til Digitrax, Uhlenbrock og selvbygget utstyr som Pål Olsen sin Minibox.

Men du trenger ingen ting av dette for å være med på FREMO-treff, der er alltid utstyr tilgjengelig. FRED kjørekontroller har en del av oss anskaffet fordi de fungerer bra, og vi kan da ha faste kontroller til våre egne lok. Digitalsentral, boostere og kontrollernettverk vil vi alltid ha som en fellesressurs på treff. Dekoderne du bruker i lokomotivene må kunne håndtere DCC og "lange adresser", men de betyr i praksis at de fleste som er på markedet unntatt de som er beregnet for Märklin vil kunne brukes.

Dersom du bygger en stasjon eller en modul med veksler må du sørge for å "digitalsikre" vekslene. Se artikkelen om dette på http://www.FREMO-Norge.org - www.FREMO-Norge.org .

Det er enkelt å komme igang, jeg vil anbefale å bygge en strekiningsmodul først for å få litt erfaring med hva en FREMOdul innebærer. Derfra er mulighetene mange.

Hilsen Halvor



Posted By: einjen
Date Posted: 22 november 2006 at 18:25
Originally posted by halvors halvors wrote:

FREMO går helt klart for lengre veksler, og på nye moduler vil man sannsynligvis ikke bruke mindre enn "Peco"s lange" i fremtiden.



Pecos lange... Vil det si de lange, eller de nye, aller lengste?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 22 november 2006 at 21:10
De lange

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 23 november 2006 at 10:13

Her er de lange Peco-vekslene :


http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=42&strCatalog_NAME=Peco - http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.a sp?intCatalogID=42&strCatalog_NAME=Peco



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Pelle
Date Posted: 17 desember 2006 at 11:19
Jeg funderer på det samme. Har bestemt meg for å bygge Lier gamle stasjon i modell, og at jeg vil velge FREMO-standarden. Grunnen til denne stasjonen er flere, og jeg velger FREMO for i fremtiden å kunne bidra med noe som kan brukes til noe mer enn bare for utstilling.

Lier stasjon ligger i en kurve, og sidesporet (Lierbanen) avgrener slik at FREMO-modulen vil måtte bygges som en "Y". Er dette ok? Ser for meg at endene i hovedsporet blir i B96, mens sidesporet passer best som E96. Er det en mulighet for å f.eks begynne med å lage stasjonsområdet som kun et gjennomgående spor i første omgang (evt. med vekselen til sideporet i funksjon), og utvide senere til å dele opp stasjonsområdet med stillverk?


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 17 desember 2006 at 11:28

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

De lange

De "aller lengste", altså #8 - vil de kunne fungere i FREMO-sammenheng?



Posted By: halvors
Date Posted: 17 desember 2006 at 15:47

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Lier stasjon ligger i en kurve, og sidesporet (Lierbanen) avgrener slik at FREMO-modulen vil måtte bygges som en "Y". Er dette ok? Ser for meg at endene i hovedsporet blir i B96, mens sidesporet passer best som E96. Er det en mulighet for å f.eks begynne med å lage stasjonsområdet som kun et gjennomgående spor i første omgang (evt. med vekselen til sideporet i funksjon), og utvide senere til å dele opp stasjonsområdet med stillverk?

"Y"-formede stasjoner kan være spennende, og ikke noe problem. Du bør imidlertid se litt på hvordan Y"en utformes, og gjerne diskutere dette med andre før du begynner å bygge dersom du tenker å bruke stasjonen på FREMO-treff. Først og fremst for å unngå å lage den så stor eller bred at den blir vanskelig å passe inn i et anlegg.

Det er ikke noe problem å bygge stasjonen i etapper så lenge det som til enhver tid er beregnet for bruk faktisk fungerer, dvs. at veksler som egentlig er beregnet for avviket er skikkelig elektrisk koplet og sikret når hovedsporet/ene tas i bruk.

Hilsen Halvor



Posted By: halvors
Date Posted: 17 desember 2006 at 15:50
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

De "aller lengste", altså #8 - vil de kunne fungere i FREMO-sammenheng?

Jeg har ikke noen erfaring med disse, men den eneste innvendingen jeg har sett er at svillene ligger litt for tett, dvs. etter amerikansk norm. Om dette er et visuelt problem når vekselen ligge nede i ballasten vet jeg ikke. Men ellers burde det ikke være noe problem å bruke denne typen veksler. Husk bare at da bør resten av sporene også være kode 83...

Hilsen Halvor

Hilsen Halvor



Posted By: Pelle
Date Posted: 30 desember 2006 at 01:15
Her er et utkast. Jeg har brukt E96 som endeprofiler og PECO-vekslene  SL-E186, SL-E195, SL-E196 og SL-E199 som mal da jeg har disse liggende.

Jeg har plass til maks 160 cm lengde i både rommet og i bilen min, så jeg har forsøkt å krympe stasjonen litt. Har dermed også redusert fra 4 til 3 spor.

Noen kommentarer eller tiips til ting jeg bør passe på? Kanskje ha litt plass til sammenkobling før vekslene i endeprofilene?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 desember 2006 at 12:09
Til å være en stasjon med to krysningsspor er den nok kanskje litt i korteste laget  Du har ikke plass til to moduler over hverandre i bilen din da? Da kunne du jo laget den i to seksjoner slik at den blir dobbelt så lang.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: jevistad
Date Posted: 30 desember 2006 at 16:36

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Her er et utkast. Jeg har brukt E96 som endeprofiler og PECO-vekslene  SL-E186, SL-E195, SL-E196 og SL-E199 som mal da jeg har disse liggende.
Noen kommentarer eller tiips til ting jeg bør passe på? Kanskje ha litt plass til sammenkobling før vekslene i endeprofilene?

Disse PECO-vekslene tilfredstiller vel egentlig ikke kravet til minste kurveradius på hovedlinje i FREMO-standarden. (1000mm)

Du vil nok ikke bli avvist på noe treff selv om du bruker disse, men vær oppmerksom på at noe materiell som brukes på treff vil kunne få problemer i disse veklsene. Vi har vel erfart at dette i Pecos "engelskmann" bla. Kurveradiusene som PECO oppgir viser seg i tillegg å være noe for store i forhold til virkeligheten.

Håper dette ikke stopper deg i videre bygging, alltid moro med modeller av virkelige stasjoner!



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Grønd
Date Posted: 04 januar 2007 at 12:00
Så har jeg bestemt meg og bygd litt stasjons moduler. Bruker Peco code 75 og Tortoise motorer. Har nå kommet til sporlegging og i den forbindelse er sporsmålet hvordan dere har ordnet ledninger på undersiden av stasjons modulene. Både strøm til skinnene og til vekslere. Hvilke brytere er best til å betjene vekslere? Et eksempel på koblingsskjema hadde vært midt i blinken. Og gjerne et bilde.


Posted By: Grønd
Date Posted: 11 mai 2007 at 06:30

Nå har jeg fått bygd litt:



Posted By: Roger
Date Posted: 11 mai 2007 at 17:31
Hei!
 
Dette synes jeg var en fin stasjon med en interessant sporføring. Hvor lang er stasjonen?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Stian
Date Posted: 11 mai 2007 at 18:09
hei hvilken lok er det du har på modulen er det noen gammeltyskere med overbygg på tenderen eller noe?? bilder av dem  kann du sende på en pm til meg hviss du gidd! Smile
 
 


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Asgeir
Date Posted: 13 mai 2007 at 11:29
Hei
 
Virkelig en fin stasjon du har satt sammen her. Den minner meg om Skreia stasjon, eller har du noe annet forbilde/ikke noe??
 
Et lite tips: sporene du har ved siden av lokstallen var som regel ført rett ut fra dreieskiva, for å unngå en krapp kurve like før dreieskiva. Men begge varianter finnes.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Stian
Date Posted: 13 mai 2007 at 11:31
hei
 
kor har du fått tak i de bygningene??? er de kjøpt hos en butikk  eller  bygd selv??
 
 
 
ps dette blir bra!!!!!!!!ClapClap


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Andreas
Date Posted: 13 mai 2007 at 15:37
Hei Stian,
 
Byggningene her er resinbyggesett fra Artitec.
 
Her er en link til det norske utvalget på NMJ sider: http://shop.nmj.no/index.php?cPath=27_61&osCsid=c3d106610922a6675d56ee1404490233 - http://shop.nmj.no/index.php?cPath=27_61&osCsid=c3d106610922a6675d56ee1404490233
 
Selges såvidt jeg vet hos de fleste som forhandler NMJ.
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Stian
Date Posted: 13 mai 2007 at 16:03
ok bare lurte de selger de på hobby land her i bergen ogsåWink

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Andreas
Date Posted: 13 mai 2007 at 16:32
Originally posted by Stian Stian wrote:

ok bare lurte de selger de på hobby land her i bergen ogsåWink
 
Tjaa, aldri vært der, men mener å huske at de frohandler i hvertfall NMJ, kanskje da Artitec også? Men dette vet vel de lokalkjente bedre enn meg...


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Stian
Date Posted: 13 mai 2007 at 16:37
joda de selger mye rart der her er noe roco nmj peco kaaaansje lima husker ikke er en stund siden  jeg var der.... og de forhandler faller og mye rart av trer og balast  og sand og gressWinkSmile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Andreas
Date Posted: 13 mai 2007 at 17:08
Hvis de har NMJ, har de nok med stor sikkerhet Atitec også. NMJ har igjennom samarbeid med Artitec tatt frem flere norske eller norskinspirerte byggninger i resin. Har bygd et par av dem selv. Egetlig ganske greie og bygge... Må bare være nøyaktig når man pusser til delene slik at de går ordentlig i hverandre... PS: lønner seg og våtslippe eller gjøre det ute og ha munnbind på, støvet er ikke så sunt å puste inn...

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Stian
Date Posted: 13 mai 2007 at 17:24
jeg har no sett de bygningene fler ganger uten og vite hva de var da når jeg var på hobbylandEmbarrassed

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Grønd
Date Posted: 14 mai 2007 at 07:21
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Dette synes jeg var en fin stasjon med en interessant sporføring. Hvor lang er stasjonen?
 
Takk for det. Lengden er 3,5 meter.


Posted By: Grønd
Date Posted: 14 mai 2007 at 07:24
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Hei
 
Virkelig en fin stasjon du har satt sammen her. Den minner meg om Skreia stasjon, eller har du noe annet forbilde/ikke noe??
 
Et lite tips: sporene du har ved siden av lokstallen var som regel ført rett ut fra dreieskiva, for å unngå en krapp kurve like før dreieskiva. Men begge varianter finnes.
 
Hei!
 
Er ikke noe galt men minnene dine..
Fikk lyst til å lage min versjon av Skreia, nå som kommunen har "laget" sin for å si det slik.


Posted By: vetle1
Date Posted: 27 juni 2007 at 21:15
Quote originally posted by halvors

Jeg vil anbefale at du bruker de største (lengste) Peco vekslene. De gir en penere gange, og de kortere vekslene vil kunne skape problemer for enkelte typer materiell.


Vil Hornby`s penser / veksler skape problemer.
http://www.hornby.com/track-91/r-hand-point-r8073/product.html


Posted By: eika
Date Posted: 28 juni 2007 at 06:52
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

Vil Hornby`s penser / veksler skape problemer.
http://www.hornby.com/track-91/r-hand-point-r8073/product.html
 
Den der vil nok få problemer på treff... Den har en radie på knappe 44 centimeter, hvilket ikke engang er halvparten av anbefalt minsteradie, og i slike veksler vil det nok kunne være en del rullende materiell som får problemer.
 
eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: vetle1
Date Posted: 28 juni 2007 at 11:34
Hva slags materiel vil få problemer, lange godstog, 6 aksla lok, lange persontog?


Posted By: morten.h
Date Posted: 28 juni 2007 at 11:45
Kjøremateriell av det dyrere slaget (NMJ superline,Brimalm etc..)...disse modellene er ikke veldig gla´ i kjøre radier som er krappere en 55-60 cm

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: eika
Date Posted: 28 juni 2007 at 13:24
Dessuten ser den vekselen der litt ut som "oce 100" uten at jeg kjenner Hornbys skinnesystem så god. Og mer og mer av materiellet som brukes på fremo-treff begynner vel nå å bli utrustet med RP-25 hjul med små flenser som ikke bestandig trives like godt i sporkryssene på slike veksler.
 
eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: vetle1
Date Posted: 28 juni 2007 at 14:14
Hva er "oce 100".

originally posted by eika

RP-25 hjul med små flenser som ikke bestandig trives like godt i sporkryssene på slike veksler.

rp-25 hjul med små flenser hva er det?


Posted By: morten.h
Date Posted: 28 juni 2007 at 15:06
Rp-25 hjul er såkalte "fine scale" hjul dvs. hjul som er eksakt eller nær opptil det skalamessig.....hjulene som er på for eksempel roco eller marklin er det vi kaller "pizza-kuttere"...de har for stor hjulflens i forhold til skala........

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: eika
Date Posted: 28 juni 2007 at 15:11
Det er dagens trykkfeil for code-100Wink
Skinnecode benyttes for å beskrive høyden på skinnestrengen i prosent. Code 100, eller 100% er 2,54 milimeter om ikke jeg husker helt feil. På FREMOduler anbefales brukt code 75 eller 83 fordi de gir et mer korrekt utseende.
 
RP25 er en amerikansk bestemmelse for utformingen av hjul til modelljernbanen. Den beskriver hvilket utseende et hjul skal ha for å rulle optimalt uten avsporingsproblemer, og med mest mulig forbilderiktig utseende. Flensen er styrekanten på innsiden av hjulene som hindrer hjulene i å gå av sporet. På gamle modeller (og vel fortsatt på en del märklin/eldre lima i dag?) så var flensene meget store for å være sikker på at vogner skulle holde seg på sporet. Imidlertid så de ikke særlig pene ut (har bl.a. fått tilnavnet "pizzakutter") og det kom etter hvert en europeisk norm (NEM) som beskrev hvordan europeere mente hjulene burde se ut, og da en amerikansk en (RP nummer 25). De fleste europeiske produsentene i dag følger NEM normen, mens da amerikanske følger RP normen. På grunn av at utseendet på de amerikanske hjulene er ennå bedre enn de europeiske er det imidlertid fler og fler europeere og som velger RP-25 hjul for utseendets skyld. Dette betinger dog at man er litt mer nøyaktig med sporleggingen enn hva som var nødvendig med de gamle hjulene.
 
eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: RaA
Date Posted: 28 juni 2007 at 17:30
Hoppsann.
 
Code 100, 83 eller 75 står for antallet 1000dels fraksjoner av en tomme på 25,4 mm. Ganske riktig blir da code 100 akkurat 2,54 mm i skinnehøyde.
 
Code 75 blir da 1,905 mm høy og kode 83 blir 2,108.
 
Det sagt så blir alt mindre enn tiendeler etter komma  ganske uintressant når en finner frem skyvelæra for å måle hvilken skinne en har i lanken. 
 
 


-------------
mvh Ragnar


Posted By: vetle1
Date Posted: 28 juni 2007 at 17:49
 Vil disse loka og vognene klare seg gjenom denne pensen / vekselen ( ikke alle samtidig) :di 3, el 14, el 16, el 18, di 2, di 5, di 7, di 8, el 13, di 4, el 17 med b3, b5, b7 eller teak vogner.
 
http://www.hornby.com/track-91/r-hand-point-r8073/product.html


Posted By: eika
Date Posted: 28 juni 2007 at 18:33
Jeg tror ikke noen av de modellene du lister opp vil ha noe særlig problem med å klare den vekselen. På et FREMO-modulanlegg er den som sagt uegnet, men hvis du er desperat etter å spare litt plass eller noen få kroner hjemme, og lar det gå på bekostning av utseendet, så vil du nok få materiellet du nevner til å kjøre gjennom der ja.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: vetle1
Date Posted: 28 juni 2007 at 19:16
Det var bra.


Posted By: rosenblad
Date Posted: 29 juni 2007 at 10:48
Hei!
 
Med en radius på 438mm kan du kjøre nesten hva som helst gjennom den.
 
MVH,
Tom


Posted By: Steinar J
Date Posted: 30 juni 2007 at 00:30
Bare som en opplysning: Minste kurveradius på en Fremodul er 1000mm.
Skinnestørrelser er code 75 eller code 83.
 
 
Steinar Jeppestøl


-------------
SJ


Posted By: vetle1
Date Posted: 30 juni 2007 at 22:54
Kan man bruke de peco pensene / vekslene sammen med hornby skinner.
jeg har hørt at man ikke bør blande, i det tilfellet kansje denne virker med superline modeller.
 
http://www.hornby.com/track-91/l-hand-express-point-r8077/product.html - http://www.hornby.com/track-91/l-hand-express-point-r8077/product.html


Posted By: halvors
Date Posted: 01 juli 2007 at 00:44
En ting er høyden på skinnestrengene, for å unngå problemer er det enklest å bruke samme kode (høyde) på alle skinnene på en modul (eller på et anlegg for den saks skyld).
 
En annen ting er bredden på skinnestrengene, oftest vil de være forskjellige fra merke til merke, og kode til kode. Det har kanskje ingen praktisk eller teknisk betydning, men kan bety noe for det visuelle inntrykket.
 
Nå kjenner jeg ikke dagens Hornby-skinner så godt, men det jeg har sett i butikker gir et veldig "leketøysaktig" inntrykk.
 
Hilsen Halvor


Posted By: ses
Date Posted: 01 juli 2007 at 11:56
morten.h skrev: " Rp-25 hjul er såkalte "fine scale" hjul dvs. hjul som er eksakt eller nær opptil det skalamessig."

Det er vel ikke akkurat riktig. RP-25-hjulene er nesten dobbelt så breie som forbildet og flensene er dobbelt så dype som forbildet.

Derimot finnes det standarder som er tett opp til forbildet i skalatrohet. NMRAs Proto87-standard er en slik. NMRA, den amerikanske modelljernbaneorganisasjonen, har en rekke standarder.
S-4.2 (som er nærmere beskrevet i RP25) er standard-standarden. Hjulvidden er 2,7mm, flensdybden 0,7mm, flenstykkelsen 1,0 mm.
S-4.1 Fine Scale har de tilsvarende målene 2,2 - 0,6 - 0,6
S-4.1 Proto87 har målene 1,63-1,75 - 0,3 - 0,3
Forbildet har 1,6 - 0,3 - 0,3. Altså er Proto87 eksakt skalatro.
NEM 311 har 2,8 - 1,2 - 07-0,9, altså 0,5mm dypere flens enn RP25/S-4.2
NEM 311.1 har 2,8 - 0,6 - 0,7, altså tett opp til RP25/S-4.2

Sammenlignet med forbildet er rekkefølgen på de nevnte denne, regnet fra den mest eksakte til den minst eksakte: Proto87, Fine Scale, S-4.2,  NEM 311.1, NEM 311.
Så må det også sies at det må være et match mellom hjulstandard og skinnestandard. Det som er kritisk i så måte er utformingen av sporvekslenes skinnekryss og ledeskinner.

Her er noen linker til de nevnte standardene:
http://www.nmra.org/standards/consist.html - NMRA Standards
http://www.miba.de/morop/index.htm - NEM standarder



-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net