MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DCC i hagen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCC i hagen

 Post Reply Post Reply
Author
roccomann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roccomann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DCC i hagen
    Posted: 18 oktober 2006 at 14:01

Jeg har i løpet av en fin og varm sommer bygget meg en hagebane i 0-skala med rundt 25 m spor og 4 penser.

Nå har jeg et innendørsanlegg i HO og er godt kjent med DCC i den sammenheng (System One/NCC). Er det noen av dere hagebaneentusiaster som har erfaring med digitalkjøring utendørs, og som kan gi gode råd om utomhus DCC. Finnes det merker som er bedre egnet enn andre? Er det spesielle hensyn som må tas under ledningsstrekking? Er det fare for strømlekkasje, overslag gjennom betong?

Mvh

Einar Bech

 

roccomann
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 22:28

Mht. DCC i hagen bruker jeg LGB sitt eget system (og faktisk i 1. versjon laget av Lenz og med Roco LokMaus V.1).

Dette fungerer helt utmerket og er meget enkelt å betjene!

Systemet er nå gammelt, men kan fortsatt benyttes på moderne dekodere med mer enn 1 funksjonsutgang dersom dekoderen kan adresseres i "LGB-mode" eller Massoth sin versjon av DCC. - Således må man bare trykke 4 ganger på F1 om man ønsker F4-funksjonen.

Vær klar over at DCC-system/boostere beregnet for hagejernbane har en høyere utgangsspenning enn normalt i H0. Mange kan derfor tilpasses til dette. Således blir et visst spenningsfall i skinnene ikke så kritisk.

Som alltid ved digitaldrift er det viktig med god og stabil strømtilførsel. Jeg vil anbefale ikke å benytte "vanlige" skinnelasker men skrudde forbindelser. De koster riktignok noe å kjøpe men gir mye bedre stabilitet. På et LGB-spor på 25m. burde det da være unødvendig med ekstra strømmating men jeg har ikke erfaring med 0-skala så det avhenger nok av kvaliteten på laskene, skinnemateriale, vedlikeholdstandard, tverrsnitt og mere til?

Lekkasjestrømmer grunnet fukt er normalt ikke noe problem. - Imidlertid bør man ikke plassere trafoer utendørs uten de er sikret med jordfeilsbryter, jordet kjerne/mellomplate mellom primær og sekundærvikling og en minimumskapsling IP44.( Noe som tilsier at denne nok må stå innendørs).

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2006 at 07:35
Hei Einar. Litt mer om emnet her:

http://mjwiki.no/wiki/index.php/Batteridrift_og_radiostyring
http://mjwiki.no/wiki/index.php/Hagejernbane

MJwiki.no - kunnskap til felles nytte
Mvh Terje wikired.



Edited by Terje Storjord - 20 oktober 2006 at 07:37
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2006 at 10:24
Kanskje denne tråden på et britisk hagebaneforum kan være til hjelp?
http://www.mfipb.com/index.php?mforum=gscalemadforum&showtop ic=4363

Jeg skal også prøve meg på DCC i hagen og har valgt å gå for Digitrax, men har ikke "begått" noen innkjøp enda
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2006 at 10:59

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Systemet er nå gammelt, men kan fortsatt benyttes på moderne dekodere med mer enn 1 funksjonsutgang dersom dekoderen kan adresseres i "LGB-mode" eller Massoth sin versjon av DCC. - Således må man bare trykke 4 ganger på F1 om man ønsker F4-funksjonen.

Massoth benytter nå vanlig paralelloverføring av funksjonssignaler i sine nye decodere, og leverer også oppgraderingskort til flere eldre LGB decodere og modeller med fastmontert decoder i styringskortet. Massoths digitalstyring kan imidlertid instilles slik at du kan velge for hvert enkelt lokomotiv hvorvidt signalene skal sendes paralellt etter normal DCC standard eller seriellt som i den gamle LGB standarden. Velger du seriellt for en gammel decoder vil du kunne se i Massoths håndkontroll at symbolet for funksjon 1 blinker av og på til kommandoen er sendt.

Quote Lekkasjestrømmer grunnet fukt er normalt ikke noe problem. - Imidlertid bør man ikke plassere trafoer utendørs uten de er sikret med jordfeilsbryter, jordet kjerne/mellomplate mellom primær og sekundærvikling og en minimumskapsling IP44.( Noe som tilsier at denne nok må stå innendørs).

Der har du en fordel med å bruke Massoths digital, siden den tilbyr trådløs håndkontroll. På den måten kan du uten problem sette Massoths digitalsentral (enten en 12A utgave med innebygget trafo, eller en 8A utgave uten trafo som kan brukes helt ned til Z skala) tørt og varmt inne i huset, strekke en ledning ut i hagen til radiosenderen som du plasserer inne i et hus på anlegget, med antennen stikkende opp og så kjøre i vei med Massoths egen trådløse håndkontroll. Du trenger da ikke bekymre deg om å måtte montere uttak til håndkontroll rundt omkring på anlegget.

Vekseldecodere etc. plasserer jeg selv i koblingsbokser kjøpt på Claes Ohlson. Husker ikke i farten om de har IP56 eller 65, men de bør holde tett

Eirik

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2006 at 13:51

Hei Eika!

Jeg er av og til litt i tvil om dine "roller" når du svarer på forumet?

Ut fra din profil er du involvert i driften av et firma som selger hagejernbane og kanskje også Massoth for alt det jeg vet? - Du opptrer også med profil "moderatorgruppen".
Dette er ting vi har diskutert før og jeg vet ikke alltid hvilken "rolle" du opptrer i? Denne gangen virker det som du ønsker som privatperson "å selge" et system du kanskje også har en økonomisk interesse av å selge? - Det må du gjerne gjøre for meg, så lenge alle som leser dette også er klar over det er et "reklametilsnitt" i svaret. - Når du også opprer med profil "moderatorgruppen", så vil nok de fleste oppfatte deg som objektiv og ikke som selger eller privatperson?

 Derfor ville jeg ha anbefalt deg å ha flere profiler - alt etter "hvilken hatt du har på". Det hadde i hvert fall gjordt det lettere for meg å forstå hensikten med svaret ditt :-)

Så til saken:

Massoth er, for de som ikke vet det, "hoffleverandør" av elektronikk til LGB - også på analogsiden. Det første digitalsystemet til LGB sto Lenz bak, mens det neste - og nåværende er utviklet av Massoth. I tillegg til å produsere et system for LGB, lager Massoth et OEM-system under eget navn. Dette har (som de fleste OEM-produkter) flere muligheter enn det som produseres for en merkevareleverandør (LGB).

 LGB har også håndkontrollere basert på R/C-overføring. Disse er egentlig en vanlig tråbundne håndkontroller med en innpluggbar sender og ekstern mottaker ved sentralenheten.

 

Mht. adressering av tilleggsfunksjoner, så ville LGB ha det "helt enkelt" på digitalsiden til å begynne med. Man valgte da å bygge på LokMaus1 som Lenz hadde utviklet for Roco. Når man i ettertid ønsket flere funksjoner, ble den enkle løsningen for å sikre "bakoverkompatibilitet" til dette første systemet gjordt slik at de nye dekoderene til LGB "så på" hvor mange ganger "F1" ble  aktivert innen en tidsenhet og talte dette opp. Det gjorde at man kunne utnytte lok med mer avansert funksjonsregister (dekodere) også med det gamle systmet. Det nye systemet ble laget med dette for øye. Dekodere av andre fabrikat (som f.eks. ESU) har derfor "LGB-mode" som en CV-verdi som kan endres. - Det som kan være problematisk, er at denne parameter vil kunne endres automatisk tilbake til "vanlig DCC-protokoll" dersom sentralen sender ut en kommando > F1. Da vikrer ikke tilleggsfunksjonene på LGB-sitt system før aktuell CV blir endret igjen.

Derfor er dette noe man bør vite dersom man vurderer digitaldrift av hagejernbane og vurderer LGB.

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2006 at 15:05
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Eika!

Jeg er av og til litt i tvil om dine "roller" når du svarer på forumet?

Ut fra din profil er du involvert i driften av et firma som selger hagejernbane og kanskje også Massoth for alt det jeg vet? - Du opptrer også med profil "moderatorgruppen".
Dette er ting vi har diskutert før og jeg vet ikke alltid hvilken "rolle" du opptrer i? Denne gangen virker det som du ønsker som privatperson "å selge" et system du kanskje også har en økonomisk interesse av å selge? - Det må du gjerne gjøre for meg, så lenge alle som leser dette også er klar over det er et "reklametilsnitt" i svaret. - Når du også opprer med profil "moderatorgruppen", så vil nok de fleste oppfatte deg som objektiv og ikke som selger eller privatperson?

 Derfor ville jeg ha anbefalt deg å ha flere profiler - alt etter "hvilken hatt du har på". Det hadde i hvert fall gjordt det lettere for meg å forstå hensikten med svaret ditt :-)


For det første Kjell, så finnes det en egen brukerprofil her for det firmaet du tenker på, og den benytter alle i det firmaet når det annonseres nyheter etc. Det ville jeg nesten tro du var klar over etter så lang tid her på forumet...

Jeg skrev noen ord om et digitalsystem jeg bruker selv privat og hvordan det teknisk fungerer og kan brukes. Hvis det skapte et problem for deg så er det beklagelig, men alle de antydningene og spekulasjonene du kommer med her syns jeg bare blir latterlig... Jeg tror heldigvis de aller fleste her på forumet vet bedre, så jeg gidder ikke engang kaste bort tid på å avsanne spekulasjonene dine. Jeg bare smiler litt i tredagersskjegget og fortsetter å kose meg med hobbyen

ha en fortsatt fin dag!

Eirik

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2006 at 12:35

Jeg (og sikkert andre også?) registerer måten du svarer på. - Dette får hver tro om hva man vil.

Hva angår seriøsitet på forumet og hensikten med det, er en annen sak som sikkert kan diskuteres i andre lenker enn her?

Jeg mener i hvert fall at det er viktig å vise "hvilken hatt man har på" når man har flere roller for å være tydelig. Om ingen andre har problem med å skille på dette - så har i hvert fall jeg det i slike sammenhenger!

Et langt liv som leder i næringslivet med ulike roller har lært meg at dette er noe man aldri kan være tydelig nok på. - Noe annet jeg også har lært er aldri å "smile av" eller latterliggjøre folk som ikke har samme menig som meg. Dette karateriserer mer den personen som gjør noe slikt enn offeret. - Forumet har vel "moderatorer" som skal sørge for at god "nettetikette" overholdes? Slikt mener jeg er brudd på dette.

 

Ellers er jeg enig med deg at MJ er noe man skal "kose seg med"!

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2006 at 13:18
Off-topic : Nå skal det ikke så fryktelig lang fartstid til på dette (og andre tilsvarende mj-forum i Norge) før man treffer på forskjellige personer i forskjellige roller og med opptil flere hatter. MJ-miljøet i Norge er vel så lite at det ikke er mulig å unngå.

Personlig så har jeg begynt å gå med lue. Det begynner å bli kaldt ute.

On topic:
skala 0 er vel så stort at det burde la seg gjøre å bygge inn en trådløs wlan-sender/mottaker i hvert lok og hver vogn. Det burde da være enkelt å lage et program som kan ta imot kommandoer via tcp/ip.
Men det er kanskje enklere å tenke det enn å gjøre det.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.