Hei Eika!
Jeg er av og til litt i tvil om dine "roller" når du svarer på forumet?
Ut fra din profil er du involvert i driften av et firma som selger hagejernbane og kanskje også Massoth for alt det jeg vet? - Du opptrer også med profil "moderatorgruppen". Dette er ting vi har diskutert før og jeg vet ikke alltid hvilken "rolle" du opptrer i? Denne gangen virker det som du ønsker som privatperson "å selge" et system du kanskje også har en økonomisk interesse av å selge? - Det må du gjerne gjøre for meg, så lenge alle som leser dette også er klar over det er et "reklametilsnitt" i svaret. - Når du også opprer med profil "moderatorgruppen", så vil nok de fleste oppfatte deg som objektiv og ikke som selger eller privatperson?
Derfor ville jeg ha anbefalt deg å ha flere profiler - alt etter "hvilken hatt du har på". Det hadde i hvert fall gjordt det lettere for meg å forstå hensikten med svaret ditt :-)
Så til saken:
Massoth er, for de som ikke vet det, "hoffleverandør" av elektronikk til LGB - også på analogsiden. Det første digitalsystemet til LGB sto Lenz bak, mens det neste - og nåværende er utviklet av Massoth. I tillegg til å produsere et system for LGB, lager Massoth et OEM-system under eget navn. Dette har (som de fleste OEM-produkter) flere muligheter enn det som produseres for en merkevareleverandør (LGB).
LGB har også håndkontrollere basert på R/C-overføring. Disse er egentlig en vanlig tråbundne håndkontroller med en innpluggbar sender og ekstern mottaker ved sentralenheten.
Mht. adressering av tilleggsfunksjoner, så ville LGB ha det "helt enkelt" på digitalsiden til å begynne med. Man valgte da å bygge på LokMaus1 som Lenz hadde utviklet for Roco. Når man i ettertid ønsket flere funksjoner, ble den enkle løsningen for å sikre "bakoverkompatibilitet" til dette første systemet gjordt slik at de nye dekoderene til LGB "så på" hvor mange ganger "F1" ble aktivert innen en tidsenhet og talte dette opp. Det gjorde at man kunne utnytte lok med mer avansert funksjonsregister (dekodere) også med det gamle systmet. Det nye systemet ble laget med dette for øye. Dekodere av andre fabrikat (som f.eks. ESU) har derfor "LGB-mode" som en CV-verdi som kan endres. - Det som kan være problematisk, er at denne parameter vil kunne endres automatisk tilbake til "vanlig DCC-protokoll" dersom sentralen sender ut en kommando > F1. Da vikrer ikke tilleggsfunksjonene på LGB-sitt system før aktuell CV blir endret igjen.
Derfor er dette noe man bør vite dersom man vurderer digitaldrift av hagejernbane og vurderer LGB.
|